• Anonym (Irriterad)

    Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

    LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

    Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

    Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

    Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

  • Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • Anonym (Ms)
    ErnstHugo skrev 2015-03-05 21:20:04 följande:
    Du tycker synd om ensamstående föräldrar som prioriterar att försörja sin familj?

    Det kallar jag klassförakt alternativt brist på insikt.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
    Ja, precis som om min ensamestående outbildade mamma hade annat val än heltid för att få mat på bordet till oss. Att tro att det finns ett val är att tro att alla lever som medelklass-Svennsons där man har räd att förlora en eller av halv inkomst utan att svälta/bli hemlös.
  • Anonym (Irriterad)
    Kim Possible skrev 2015-03-06 13:00:28 följande:

    Men jag förstår fortfarande inte hur man kan bli irriterad på att andra kvinnor vill ha rätt att arbeta heltid, hur kan det bli en så stor sten i skon? 

    Visst kan man uppmuntra kvinnor till att inte bara rent slentrianmässigt välja arbeten inom vård och omsorg, utan mer efter intresse, men det förändrar ju inte saken för de som ändå väljer de yrkeskategorierna. Oavsett om de är kvinnor eller män. 

    Förmodligen finns det en hel del män inom vård och äldreomsorg t ex som även de skulle vilja ha en heltidstjänst, men som inte får det. Är det ok att _de_ vill arbeta heltid? 

    Som jag skrev i första inlägget så blir det lätt ett moment 22 med deltidsanställningar. För att få vidareutbildning/fortbildning och kurser så krävs att du har en heltids tillsvidareanställning, det är inget (oftast) som ges till deltidare eller timanställda. Men för att få en heltidsanställning krävs i många fall just att du har de där fortbildningarna och kurserna. Som du då inte får pga att du enbart har en deltidsanställning. Osv osv osv.


    En man som jobbar inom vård och äldreomsorgen ska ha samma villkor som en kvinna med det yrket. Lika jobb ska ha samma betalt. Ville han ha en heltidstjänst så skulle han valt ett annat jobb, precis som alla kvinnor skulle gjort som jobbar med inom hemtjänsten o vården.
  • Kim Possible
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-06 13:43:14 följande:
    En man som jobbar inom vård och äldreomsorgen ska ha samma villkor som en kvinna med det yrket. Lika jobb ska ha samma betalt. Ville han ha en heltidstjänst så skulle han valt ett annat jobb, precis som alla kvinnor skulle gjort som jobbar med inom hemtjänsten o vården.
    Varför är du emot heltidstjänster inom vård och omsorg? Hur påverkar det dig negativt att de som arbetar där vill ha rätt till heltid? Det är det jag inte riktigt begriper.

    Irriterar du dig på annat fackligt arbete också? 
  • Anonym (alls)
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-06 13:43:14 följande:
    En man som jobbar inom vård och äldreomsorgen ska ha samma villkor som en kvinna med det yrket. Lika jobb ska ha samma betalt. Ville han ha en heltidstjänst så skulle han valt ett annat jobb, precis som alla kvinnor skulle gjort som jobbar med inom hemtjänsten o vården.
    Nu är det ju så att vården egentligen är mer lämpad för män eftersom män som regel har större muskelmassa och vård allra helst inom äldrevård är väldigt tungt dessutom är det oerhört många äldre som skulle vara tacksamma om det fanns män som kunde sköta deras personliga hygien och prata med dem om mer "manliga" intressen som bilar, sport, verktyg osv.
  • Anonym (***)

    Vad gäller vård och heltid så är det de facto att kasta pengar i sjön att ha en massa heltidsanställda - åtminstone om de ska ha anständiga scheman.

    Delade turer är inget att sträva efter då är deltid bättre.
    Att jobba 7-11.30 och 16-21 är det bra? Det tycker jag är skandal men det är priset heltider inom vården kostar.

    Vården är en tärande sektor, industrin är en närande det är skillnaden. I industrin kan personalen producera 8 timmar i sträck medan inom vården så krävs mer arbetskraft morgon och kväll. Den tärande sektorn är enbart en utgift för samhället medan den närande ger intäkter.

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Ll) skrev 2015-03-06 13:28:01 följande:
    Ja, kanske skulle INGEN jobba inom vården istället. Gu' va bra det skulle va'! .............
    Det kanske är det som måste till, för att politiker ska få upp ögonen. Det är år 2015 och än så länge har det inte skett någon förbättring. Varför inte bara acceptera att vissa jobb är så och väljer man ett sådant jobb så finns de ingen anledning att börja klaga.
  • Anonym (alls)
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-06 16:32:29 följande:
    Det kanske är det som måste till, för att politiker ska få upp ögonen. Det är år 2015 och än så länge har det inte skett någon förbättring. Varför inte bara acceptera att vissa jobb är så och väljer man ett sådant jobb så finns de ingen anledning att börja klaga.
    Det är väl inte direkt så att kvinnor väljer vård och handel medans män väljer industri och bygg detta "väljs" redan när de väljer praktiska utbildningar på gymnasiet främst för att de inte klarar av de högskoleförberedande utbildningarna och inte direkt känner för att gå i klasser där majoriteten är av motsatt kön.
  • Anonym (***)
    Anonym (alls) skrev 2015-03-06 16:40:39 följande:
    Det är väl inte direkt så att kvinnor väljer vård och handel medans män väljer industri och bygg detta "väljs" redan när de väljer praktiska utbildningar på gymnasiet främst för att de inte klarar av de högskoleförberedande utbildningarna och inte direkt känner för att gå i klasser där majoriteten är av motsatt kön.
    Men då har man ju valt.
  • asdqwe
    Sneeze skrev 2015-03-06 11:20:23 följande:
    Nu pratade han ju inte om de kvinnor som själva valt att arbeta deltid. Han pratar om alla de kvinnor som VILL jobba heltid, men inte får det eftersom de bara erbjuds deltider. Det är en väsentlig skillnad.
    Bara för att du valt att arbeta deltid betyder det inte att alla andra kvinnor vill göra det, barn eller inte.

    Jag skulle vilja påstå att han vet betydligt mer om kvinnors villkor på arbetsmarknaden än vad du gör.
    En vacker dag är dina barn så stora att du kanske vill jobba heltid igen. Då kanske du ser saken från en annan synvinkel.
    Det finns heltidsjobb i andra brancher. Man måste inte jobba inom vården bara för att man är kvinna.
  • Anonym (alls)
    Anonym (***) skrev 2015-03-06 18:36:11 följande:
    Men då har man ju valt.
    När man är 16 år och är tvingade att välja något och då väljer många skoltrötta eller de som har dåliga betyg de program som är lättast och där de kommer in. En 16-åring tänker inte på att deras val kommer att innebära deltid och låg lön.
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!