• Anonym (Lider)

    Skänka till tiggare?

    Tror inte någon har missat att det sitter en "tiggare" utanför varje affär, skänker ni något till dessa? För jag vill gärna hjälpa till genom att kanske då och då köpa en matbit till dem, rent pengamässigt skulle jag nog inte kunna tänka mig att ge pengar eftersom jag inte vet vad det går till? Skulle bjuda en av alla på restaurang men vi blev utskickade eftersom chefen på restaurangen hade portat dessa, så jag gav tjejen pengar i hopp om att hon skulle gå och äta..

  • Svar på tråden Skänka till tiggare?
  • Anonym (Angelwings)
    Vanillaextract skrev 2015-04-01 16:34:35 följande:

    Folk får väl ge hur mycket dom vill men man bör vara medveten om att man inte hjälper/löser något utan bara håller liv i ett lönlöst system.

    Jag tror inte människorna som tycker så synd om romerna vet särskillt mycket om gruppen. Inte mer än dom läst i mainstream media eller sett på någon dokumentär på svt. Gräver man lite djupare vet man att det inte handlar om några oskyldiga änglar som så gärna vill integreras.

    Vill man faktiskt hjälpa hittar man sätt att ge dom p-piller, utbildning, jobb och ett hem. Men dessa människor som känner sig som änglar för att de skänker fem kronor på vägen till jobbet skulle sällan göra någon stor uppoffring. Det är lätt att vara snäll när det inte kräver någon ansträngning.


    Det är så sant det där du skriver, jag tror inte att du ens är helt medveten om hur mitt i prick du träffar. Jag skriver inga detaljer men någon som är ingift i min släkt har släkt i Rumänien, vissa där är gifta med romer och de har själva berättat om läget. Låt oss säga såhär, det är inte romerna som är integrerade, accepterar samhällets lagar och regler som är här och tigger.
  • Anonym (Tom Peng)
    familjenstygg skrev 2015-04-01 20:29:54 följande:
    Inte riktigt ett hotell men nog har de tagit in: www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/03/30/tiggarnas-lager-revs/

    Artikeln handlar om att några tiggare som flyttat in i en stuga vars ägare vistas utomlands största delen av året.
    Det var en mycket märklig situation som beskrevs i artikeln. Juridiskt intressant. 

    I artikeln står bl.a. följande. Personer som avhysts från en plats utanför Coop i Landskrona, har tagit sin tillflykt till en (närmast övergiven) stuga i trakten. Stugägaren, vilken bara brukar titta till stugan någon gång per år, har trots försök från allmänheten inte gått att nå.

    Fram till dess det har utretts om stugägaren gett sitt medgivande till att personerna bor i stugan, uppger polisen i artikeln att det inte finns några möjligheter att ingripa. Polisen uppger vidare att det ankommer på ägaren att göra anmälan samt att det inte är polisens sak att utreda den frågan.

    Innebär polisens tolkning att inte heller stuginbrott (t.ex. skadegörelse, stöld m.m.) skulle kunna beivras - om det inte på förhand kan fastställas huruvida ägaren tillåtit personerna att vara i stugan? Det skulle alltså krävas en anmälan innan polisen ingriper, även om de till äventyrs skulle bevittna ett pågående inbrott?
  • Anonym (asta kvarts)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-02 09:14:04 följande:
    Det var en mycket märklig situation som beskrevs i artikeln. Juridiskt intressant. 

    I artikeln står bl.a. följande. Personer som avhysts från en plats utanför Coop i Landskrona, har tagit sin tillflykt till en (närmast övergiven) stuga i trakten. Stugägaren, vilken bara brukar titta till stugan någon gång per år, har trots försök från allmänheten inte gått att nå.

    Fram till dess det har utretts om stugägaren gett sitt medgivande till att personerna bor i stugan, uppger polisen i artikeln att det inte finns några möjligheter att ingripa. Polisen uppger vidare att det ankommer på ägaren att göra anmälan samt att det inte är polisens sak att utreda den frågan.

    Innebär polisens tolkning att inte heller stuginbrott (t.ex. skadegörelse, stöld m.m.) skulle kunna beivras - om det inte på förhand kan fastställas huruvida ägaren tillåtit personerna att vara i stugan? Det skulle alltså krävas en anmälan innan polisen ingriper, även om de till äventyrs skulle bevittna ett pågående inbrott?
    Mycket märkligt. Men det är ju också oerhört märkligt att vissa individer tillåts campa utan lov i flera veckor på annans mark där det inte finns några som helst sanitära arrangemang? Kan det dyka upp fler grupper som inte omfattas av svensk lag kan man undra
  • Anonym (individen)
    Anonym (Q) skrev 2015-04-01 22:44:44 följande:
    Men att ge pengar till en enskild individ är ju inte ett steg i rätt riktning. Och om alla ger pengar till alla tiggare blir det ju ett antal hundra/antal tusen enskilda individer som blir kvar i beroendet av andras allmosor. Attityden vi och dom kommer att kvarstå så länge människor fastnar i fattigdom. Jag känner empati för tiggarna men ger aldrig något på grund av skälen jag angivit.
    Jag förstår inte.
    Varför skulle man bli kvar i ett beroende för att man får hjälp i en nödsitaution?
  • Ess
    Anonym (individen) skrev 2015-04-02 09:23:48 följande:
    Jag förstår inte.
    Varför skulle man bli kvar i ett beroende för att man får hjälp i en nödsitaution?
    Därför att det inte är en nödsituation.
    Dom hade lätt kunnat konkurrera med polackerna, men väljer att sitta på röven och göra nada.
  • Anonym (asta kvarts)
    Ess skrev 2015-04-02 09:35:30 följande:
    Därför att det inte är en nödsituation.
    Dom hade lätt kunnat konkurrera med polackerna, men väljer att sitta på röven och göra nada.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Skadligt skänka) skrev 2015-04-01 20:54:08 följande:

    Nej, det är ett steg i fel riktning som motverkar sitt syfte.

    Om du inte förstår det så tillhör du tyvärr de 95% som saknar intellektuell kapacitet att förstå problemet med fattigdom och svält.

    Individerna som har kommit hit är i genomsnitt mer initiativrika och företagsamma än de individer som inte klarar av att ta sig hit.

    Hemlandet har ett extremt stort behov av initiativrika och företagsamma människor.

    Initiativ och företagsamhet ingår i den enda möjliga vägen för dessa länder och dessa individer att komma ur fattigdom och svält.

    Alltså, att skänka de företagsammare pengar och uppmuntra dem att stanna och vara verksamma i Sverige dränerar det fattiga landet, och dess övriga individer, på nödvändiga initiativ och företagsamhet!

    För bara omkring 100 år sedan var Sverige ett av Europas fattigaste länder.Hur ändrade vi på det?Fick vi stora bistånd från andra länder?Gav vi oss av till andra länder för att tigga?Nej vi gjorde fundamentalt annorlunda!

    Den enda möjliga vägen är att dagens fattiga länder och individer också börjar att göra fundamentalt annorlunda. Enligt samma modell som Sverige och många andra länder har gjort.

    Om vi vill arbeta seriöst mot fattigdom och svält så är den enda möjligheten att hjälpa de fattiga länderna genom att vägleda dem till att de själva ska börja göra fundamentalt annorlunda.

    Att skänka dem pengar och ge dem bidrag/bistånd är att göra det omöjligt för dem att börja göra annorlunda. Detta gäller tyvärr såväl för fattiga länder som för fattiga individer.

    Återigen; när Sverige och dess individer tog sig ur fattigdomen, var det genom att erhålla bistånd och gåvor från andra länder och andra människor?


    Sant!

    De mest driftiga lämnade Europa och utvandrade till USA. Och USA blev ett land som det gick väldigt bra för. Om Karl Oskar och Kristina stannat kvar hade kanske Sverige kommit ur fattigdomen tidigare.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (individen) skrev 2015-04-02 09:23:48 följande:

    Jag förstår inte.

    Varför skulle man bli kvar i ett beroende för att man får hjälp i en nödsitaution?


    Det är ingen nödsituation. Definitionen av en nödsituation är att det är en situation som är tillfällig och som går att lösa. Tiggeriet är permanent och kommer att förbli det sålänge folk skänker pengar.
  • Anonym (Hmmmm)

    Förresten, är det vilka romer som helst som blir tiggare eller är det så att vissa klaner traditionellt ägnar sig åt tiggeri medan andra traditionellt ägnat sig åt hantverk eller musik?

  • Anonym (Less jag med)
    Anonym (för fan) skrev 2015-04-01 18:25:49 följande:

    Deras hemmaplan givetvis.Här ska dom inte uppmuntras.Du tror alltså att det finns ingen annan plats på jorden för att vara på mer än att bila tusentals kilometer för att hamna utanför svenska affärer?
    Seriöst alltså?

    Ja, du ser detta, fantastiskt, ser du även hur det ser ut där dom bor, ton av avfall som bara samlas?
    Skänk en peng till dom stackare som måste städa ton av skit och mänsklig avföring.
    Det är att föredra framför att sponsra deras fortsatta vistelse med allt vad det innebär.


    Nej, det brukar vara så, dom mest "hjälpsamma" är dom som ser minst av det som händer, ni tror faktiskt mot all sans och logik att ni gör en god gärning medan verklighet ser inte ut så.


    Så ser bara en plats av många i malmö.


    Det är inte några tiggare, det handlar om tusentals nu och fler flödar genom länderna nu när vi har fått ett rykte.


     


     


    Du har skrivit flera sanna o kloka inlägg, synd bara att en del naiva o okunniga människor inte verkar vilja förstå detta. Dom VET att dom kan komma hit o göra lite vad som helst ostraffat, beslagta mark t ex - därför gör dom det också. Vill man att dom ska stanna kvar här o tigga så är det ett jättebra sätt att ge dom pengar i handen.

    Och, hur har dom ens råd att betala resan Rumänien-Sverige - om dom nu är så fattiga?
  • Anonym (Q)
    Anonym (individen) skrev 2015-04-02 09:23:48 följande:
    Jag förstår inte.
    Varför skulle man bli kvar i ett beroende för att man får hjälp i en nödsitaution?
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-04-02 10:33:41 följande:
    Det är ingen nödsituation. Definitionen av en nödsituation är att det är en situation som är tillfällig och som går att lösa. Tiggeriet är permanent och kommer att förbli det sålänge folk skänker pengar.
    Hmmmm, du tog orden ur munnen på mig.

  • Anonym (Trött på blindheten)

    Ponera att nästan alla gav pengar till tiggarna. Följden skulle bli att det blev många fler tiggare då folk inser att man kan försörja sig på något så oproduktivt som tiggeri. Därför är det enda rätta att göra att inte ge några pengar till tiggare, och därmed motverka att folk fastnar i beteendet. (Kläder och mat är bättre då det inte kan missbrukas lika lätt, men den negativa uppmuntringseffekten kvarstår)

    Om man mår dåligt av att tiggarna lyckas spela på ens empati, så finns flertalet erkända hjälporganisationer där pengarna gör betydligt mer nytta.

    Så resultatet av detta är att jag aldrig ger tiggare pengar. Det är helt enkelt dåligt för alla parter och samhället i stort.

  • SchaefferBoy

    Jag ger absolut inget till tiggarna. Dessa tiggare är endast inresta här och har bara orsakat skit i Sverige. De hör inte hemma här. Tidigare brukade jag ge till svenska tiggare som inte såg alkoholiserade/knarkberoende ut. Men jag har också blivit fattigare med åren, så jag skulle ha minskat ner på givmildheten även om det bara varit svenskar som tiggde.

  • Anonym (Skadligt skänka)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-04-02 10:30:39 följande:
    Sant!

    De mest driftiga lämnade Europa och utvandrade till USA. Och USA blev ett land som det gick väldigt bra för. Om Karl Oskar och Kristina stannat kvar hade kanske Sverige kommit ur fattigdomen tidigare.
    En intressant reflektion i sammanhanget:
    I dag emigrerar fler svenskar från Sverige än vad det gjorde på den tiden som vi svenskar i massor utvandrade till främst USA.

    Reflektera gärna över detta:
    I dag emigrerar fler än vad det gjorde på den tiden!

    Varför?
    Och vilka är det som emigrerar?
    Om det är unga, företagsamma och/eller initiativrika och/eller välutbildade människor som emigrerar så utgör detta ett mycket allvarligt problem.

    Kvar i Sverige får vi en ökad andel människor som är beroende av bidrag som bekostas av skatt från en minskande andel människor som arbetar i privat sektor.
    (Jag uttalar mig inte om det starkt ökande antalet människor som försörjs av bidrag är berättigade till det eller om det är synd om dem, eller överhuvudtaget om några värderingar överhuvudtaget.)
    Jag bara funderar över hur ekvationen ska gå ihop i framtiden.

    I Sverige har vi ett ganska unikt förhållande.
    En alltmer och allt snabbare andel av befolkningen som helt eller delvis försörjs genom bidrag.
    Ska försörjas genom skatteintäkter från en minskande andel människor som arbetar inom privat sektor.
    Om dessa få människor ska betala alltmera i skatt och försörja allt flera som lever på bidrag,
    är det då rimligt tro att det finns risk att en del företagsamma och initiativrika människor väljer att flytta till ett annat land där de själva får för avgöra vad de vill göra med en större andel av sina egna pengar som de själva har jobbat ihop?
  • Flash Gordon
    Anonym (Lider) skrev 2015-03-30 21:16:19 följande:

    Tror inte någon har missat att det sitter en "tiggare" utanför varje affär, skänker ni något till dessa? För jag vill gärna hjälpa till genom att kanske då och då köpa en matbit till dem, rent pengamässigt skulle jag nog inte kunna tänka mig att ge pengar eftersom jag inte vet vad det går till? Skulle bjuda en av alla på restaurang men vi blev utskickade eftersom chefen på restaurangen hade portat dessa, så jag gav tjejen pengar i hopp om att hon skulle gå och äta..


    Det finns ingen anledning att lägga pengar i koppen. Det cementerar bara strukturerna där folk reser till andra länder för att sitta på gatan och tigga. Det erbjuder ingen verklig lösning.

    Vill du hjälpa dem, på riktigt, så finns det organisationer som jobbar på plats i Rumänien med att bland annat ge dessa mäniskor, och framförallt deras barn, tillgång till exempelvis utbildning.

    Organisationer som:

    Hjärta till Hjärta
    http://hjartatillhjarta.se/

    SAM-hjälpen:
    http://www.samhjalp.se/

    Skänk en hundralapp till någon av de organisationerna istället så har du gjort mer nytta än om du lägger pengar i koppen.


  • Anonym (kognition)

    Rumäniens ambassadör i Sverige 2013 Radute Matache är oroad över att de många romer från landet ägnar sig åt tiggeri och kriminalitet runt om i Europa ger Rumänien dåligt anseende.

    Hon påstår att det inte finns några snabba lösningar, alla lösningar är på lång sikt. Hon säger att romerna måste utbildas, vilket på grund av folkgruppens låga kognitiva förmåga enligt erfarenheter är mycket svårt.Det bor ca 620.000 romer i landet, något mindre än i Spanien där det bor 650.000.

  • Flash Gordon
    Brumma skrev 2015-04-01 20:38:42 följande:
    Nja. Den enskilde individen hjälps ju. Och det är definitivt ett steg i rätt riktning..
     

    Beror på vad man menar med "hjälps".

    Individen som får en femkrona i koppen kommer att ha fem kronor mer att köpa mat för, eller bygga till ett extra rum till sitt hus för, men han/hon kommer inte att komma någon som helst stans i livet på grund av den där femkronan.

    Dagen efter, när femkronan är slut måste han/hon återigen sätta sig ned utanför din affär och be om en ny femkrona.

    Att ge en femkrona är inte "ett steg i rätt riktning" för det är överhuvudtaget inte ett steg till att börja med. Personen sitter lika fast i sin situation imorgon som idag.

    Det enda som verkligen kan göra skillnad är om tiggaren byter butiksingången mot skolbänken och lär sig kunskaper som han/hon sedan kan använda för att skaffa sig ett riktigt jobb. Ett som betalar för liv och uppehälle och ger en chans att spara lite grand - för att på sikt få det ännu bättre.
Svar på tråden Skänka till tiggare?