• Anonym (anonym)

    kräva ensam vårdnad vid födsel?

    Jag är gravid i vecka 31 och har ett förhållande med pappan. Men av vissa anledningar vill jag inte att han ska få vårdnad. Vill alltså ha ensam vårdnad. Kommer aldrig ta ifrån han tid från barnet eller försöka sära på dem, aldrig, det ligger andra anledningar bakom. Vet att efter förlossningen så får man ett brev för möte och man skriver under för vårdnad. Kan jag då kräva att få vårdnaden själv? Fast hur förklarar jag för han att jag vill ha gemensam vårdnad? Han tror att vi ska ha delad...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-31 19:47
    Fast hur förklarar jag för honom att jag vill ha ensam vårdnad menar jag

  • Svar på tråden kräva ensam vårdnad vid födsel?
  • Anonym (Nope)
    Haskel skrev 2015-04-01 12:45:33 följande:
    Oavsett om ni har gemensam vårdnad, eller om du har enskild vårdnad, så får han inte ta barnet ifrån dig. Han kan alltså inte lämna landet, med barnet på laglig väg. 
    En vårdnadshavare kan åka utomlands, tex inom Norden, utan att barnet har nån form av legitimation. Tyvärr.
  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Nope) skrev 2015-04-02 12:32:30 följande:

    En vårdnadshavare kan åka utomlands, tex inom Norden, utan att barnet har nån form av legitimation. Tyvärr.


    Om endast mamman har vårdnaden och pappan tar med sig barnet utanför landets gränser, - utan mammans tillstånd, - så kan mamman anmäla det. Det går under kidnappning.
  • Anonym (nja)
    nevermind skrev 2015-04-02 12:17:05 följande:
    Hon kan ju förvara passet hos sin mamma och om det försvinner i samband med resa anmäler hon det förlorat. Det spärras väl då?
    Ja, hon kan anmäla det stulet och spärra passet. Men vad hjälper det när pappan och barnet redan är försvunna i hans hemland?!

    Hoppas inte ts är lika naiv som flera i denna tråd verkar vara?!
  • Anonym (nja)
    Anonym (Hej!) skrev 2015-04-02 12:36:04 följande:
    Om endast mamman har vårdnaden och pappan tar med sig barnet utanför landets gränser, - utan mammans tillstånd, - så kan mamman anmäla det. Det går under kidnappning.
    Fortfarande kan han och barnet redan flytt till hans hemland och då är det kört för ts att få hem sitt barn igen!

    Spelar ingen roll hur mycket hon anmäler det!

    Det hete egenmäktighet med barn och straffvärdet är upp till 4 års fängelse. OM DOM hittar honom och barnet!
  • Anonym (pö)
    Anonym (nja) skrev 2015-04-02 12:44:06 följande:
    Fortfarande kan han och barnet redan flytt till hans hemland och då är det kört för ts att få hem sitt barn igen!

    Spelar ingen roll hur mycket hon anmäler det!

    Det hete egenmäktighet med barn och straffvärdet är upp till 4 års fängelse. OM DOM hittar honom och barnet!
    Om PAPPAN reser med barnet,ja.

    Men det är fortfarande fullt möjligt för TS både att skaffa pass och resa utomlands med barnet om hon så önskar.
  • Anonym (Why)
    Anonym (pö) skrev 2015-04-02 12:59:39 följande:

    Om PAPPAN reser med barnet,ja.

    Men det är fortfarande fullt möjligt för TS både att skaffa pass och resa utomlands med barnet om hon så önskar.


    Ja självklart. Det jag menar är att hon måste hålla passet gömt för pappan, det kan bli svårt om hon förvarar det i deras gemensamma hem.
  • Lady Love

    - Är han inte intresserad av at vara föräldraledig kan du ju köra med att det blir enklare att du har ensam vårdnad då han inte behöver flytta över dagar till dig. Han får heller inga dagar som måste plockas ut av honom utan alla tillfaller dig.

    - Säg att det underlättar genom att bara du behöver skriva under olika papper för barnet. Tolkade som han var ganska bekväm av sig så han kanske tycker det är skönt att slippa det.

  • Anonym (ghjbg)

    Hur du ska förklara för honom är svårt att svara på eftersom du inte skriver anledningen.

    Och gemensam vårdnad blir det bara om du skriver på det när ni ändå är och skriver under på att han är pappan. Detta kan göras innan födseln vilket är mycket bättre, finns ingen anledning att vänta till efter förlossningen.

  • Anonym (fx)

    Fast det stämmer inte. Om han inte går med på enskild vårdnad för mamman kan det i domstol dömas till gemensam sådan.


    Anonym (ghjbg) skrev 2015-04-02 18:48:14 följande:

    Och gemensam vårdnad blir det bara om du skriver på det när ni ändå är och skriver under på att han är pappan..


  • zarah
    Anonym (nja) skrev 2015-04-02 12:07:04 följande:

    Nej, om han tar barnets pass så kommer INGEN i incheckningen kontrollera om han har vårdnad av sitt barn eller ej. Han kommer kunna resa var som helst utan problem!

    Ts har i så fall 2 val:

    1- skaffa inget pass till barnet

    2- göm passet ordentligt, alternativt förvara i ett bankfack

    Tragisk och trist sits hon och barnet försatt sig i.


    Exakt. min mamma åkte till rodohs med vår ddotter. (Givetvis.godkänt ifrån oss båda) men jag kollade med polisen oM mamma behövde papper med sig att hon faktiskt fick föra vårt barn utomlands. Men dom.bara nej. Har barnet sitt pass och passet inte.är.spärrat av något slag kollar dom inte upp ett Skit. Ganska kasst system ändå.
  • Anonym (Why)
    zarah skrev 2015-04-03 07:59:26 följande:

    Exakt. min mamma åkte till rodohs med vår ddotter. (Givetvis.godkänt ifrån oss båda) men jag kollade med polisen oM mamma behövde papper med sig att hon faktiskt fick föra vårt barn utomlands. Men dom.bara nej. Har barnet sitt pass och passet inte.är.spärrat av något slag kollar dom inte upp ett Skit. Ganska kasst system ändå.


    Det skulle i så fall kunna kontrolleras i samband med biljettköp. I incheckningen finns inte tid för sånt.
  • Anonym (anonym)

    Vem är det som sitter och säger att det är synd om mitt barn? Han skulle aldrig någonsin göra något elakt mot vårt barn, det vet jag till 100%, och jag skulle aldrig göra något mot vårt barn. Han är en bättre människa nu, det var ett tag sedan han var sådan mot mig, mest under bråk. Som jag sagt hundra gånger nu, jag vill bara vara säker på att jag alltid har tillgång till mitt barn. Och som någon annan skrev vad fan spelar de för roll om jag kan anmäla han för kidnapping? För om han redan tagit mitt barn utanför landets gränser och vad fan kan polisen göra åt det då när dem inte har befogenhet? 

    Så jag antar att det är kört oavsett om han är vårdnadshavare eller inte? Men på ett eller annat sätt så känns det ändå tryggare att vara ensam vårdnadshavare, klart att jag inte kommer göra något om han inte går med på det angående skola och sådant, vill bara inte att han ska kunna göra något utan mig. 

  • Anonym (hkk)
    Anonym (Why) skrev 2015-04-03 08:16:40 följande:

    Det skulle i så fall kunna kontrolleras i samband med biljettköp. I incheckningen finns inte tid för sånt.


    Beror.nog på landet med. Oftast kommer såna problem upp när du kommer in i.nästa land.

    När vi åkte till usa så kollade dom upp vem som va vårdnadshavare till vår dotter samt om vi eller hon va efterlysta. detta va vid gränsbevakning ifrån London till usa och även när vi kom till usa
Svar på tråden kräva ensam vårdnad vid födsel?