• Anonym (Anna)

    Känner hopplöshet. Deprimerad.

    Hej. Jag vill tala om för dig att jag förstår precis hur du känner. Jag har depression och har svårt att "ta mig för" saker. Ligger pall efter påsken. Lite piggare idag men sov i nästan två dygn efter påsk. Besök hos släkten tar nåt otroligt på krafterna. Är du sjukskriven? Tillåt dig själv att vara trött och gör bara "små" saker. Vattna blommor kanske. Bara nåt litet. Jag är sjukskriven och försöker att bara göra "små" saker. Som tur är har jag hund, så jag är tvungen att gå ut. Annars hade jag varit ännu mer isolerad. Jag vet att det är svårt att peppa.. Men vi går åt rätt håll iaf, ljusare tider och sol gör en hel del. Har du några intressen?

  • Anonym (Anna)

    Åh va lika vi är.. Jag är oxå sån att jag slår på stort som du säger. Om jag har varit i den där tröttheten ett dygn och vaknar pigg så sätter jag igång och storstäda, laga köttbullar tvätta och långpromenad med hunden. Sen är det kört igen..... Jag lär mig aldrig.. Nu försöker jag att göra de små sakerna. Jag gillar att så fröer, så jag sätter lite av varje på balkongen. Det är ganska rogivande och så roligt att se när det kommer upp. En annan grej som är rogivande är att rensa land om man har tillgång till det. En annan sak är att hålla på med akvarium. Det är ju lite jobb till att börja med men när det är klart så är det ganska lättskött. Och mycket rogivande. Speciellt ciklider, som är lite mer "med" än andra fiskar. Jag vet att man ställer höga krav på sig själv men man måste försöka tänka om. Du är sjukskriven och har rätt att vara trött, du har rätt att bara ligga i soffan och kolla på farmen om du vill det. Vill du berätta lite hur du har runt ikring dig? Hur du bor. Familj. Har du nån som stöttar dig ex.

  • Anonym (Anna)

    Vet du va, jag har det precis som du, en underbar kille, en fin lägenhet som vi äger och har lugn o ro ikring mig. Visst jag har väl isolerat mig från kompisar men just nu har jag inte behov av det känns det som. Visst är det konstigt. Varför mår man dåligt då? När man har det bra och tryggt? Jättekonstigt, man fattar det inte själv, än mindre förklara för andra. Du har rätt i att jag har funnit harmoni. Med växter och sånt. Men det är ju ändå nåt som gör att jag blir så utmattad. Jag har blivit sjukskriven till sista augusti. Men vi har en stuga och det är den bästa terapin i hela världen, jag lovar. Där går jag i mina egna tankar och bara pysslar med växter och driver upp en massa. Just nu har jag dille på klematis. Har mellan 30-40 st. Gräver runt träden och planterar dom där så dom kan slingra runt träden. De blir större o större för varje år. Man kopplar av när man vill o jobbar när man vill. Vad har du för intressen? Nåt du kan göra småskaligt? Ps, klematis är jätteroligt att ha på balkongen. Kan bli en djungel :)

  • Anonym (Anna)

    Kan berätta att allt började då min morfar och mamma dog. Strax efter dog min hund. Då kom alla möjliga konstiga symptom. Ångest, fruktansvärd trötthet, nedstämd, hjärtklappning osv. Har aldrig haft nåt av det i hela mitt liv så det var det som utlöste allt. Men jag verkar inte hitta tillbaka fast det har gått ett och ett halvt år....

  • Anonym (Anna)

    Hej. Hoppas du har kunnat njuta lite av solen som har varit i helgen. Är det dom vardagliga sakerna som du upplever är jobbigt?. Gå upp på morgonen?ta fram frukost? äter du förresten? Jag är inte hungrig när jag mår dåligt. Svårt med just frukost. Är det nåt speciellt som hänt just de senaste dagarna lr är det så här hela tiden? Jag ska ut i skogen nu. Nästan full storm. Men det är så skönt att dra ner frisk luft i lungorna. Det klarnar hjärnan på nåt sätt. Hoppas på att du ska må bättre snart. Skickar styrkekramar.

  • Anonym (Anna)

    Hej :) du ska inte känna dig korkad. Jag vet hur jobbigt det kan vara att ta itu med saker och "måsten".. Men du, det där med projektet kanske är för mycket just nu för dig. Jag vet att du vill men orken finns inte. Det är viktigare att du tar hand om dig så du kan bli frisk. När jag har svårt att koppla av så läser jag böcker. Likadant om jag hat svårt att sova, då läser jag. Ett tips: Virginia Andrews. En serie som börjar med "blomblad för vinden" eller " vindsträdgården" jag minns inte vilken som är först. Jag försöker att varva ner. Och inte göra för mycket. Tvättstuga en dag. Städa en annan.... Vila när jag behöver... Det tog ett tag att lära sig men jag tycker att jag är på väg. Pysslar lite i stugan. Bara småskaligt. Vila är viktigt och att inte låta sig stressas. Sover du som du ska på nätterna?

  • Anonym (Anna)

    Vet du, ibland när jag känner sådär, trött o orkeslös så brukar min kille hämta medicinen till mig. Det gör jättemycket. Ja vet, man vill se fräsch ut och rent hår o sminkad näe man går ut men man orkar inte göra sig i ordning. Därför är det så bra med stugan. Här kan jag vara mig själv. Sminkar mig aldrig här o går klädd hur jag vill. Just nu sitter jag i solen men en inpackning i håret. Visst finns det grannar men jag struntar i hur jag ser ut här. Plockar lite i växthuset. Det växer som bara den. Det roligaste intresset jag haft faktiskt. Har du nåt pyssel som du ägnar dig åt? Du skrev att du hade pysslat med växter innan. Klart jag svarar :)

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hejsan) skrev 2015-04-25 19:12:53 följande:

    Hej tjejer!

    Vill bara börja med att säga att det blir bättre. Även om det känns tungt nu så kommer det ljusare dagar. Man ser bara inte det när man är mitt i en depressiv period, då tror man att det alltid kommer att kännas så här. Kanske en klen tröst, men för mig är det något att hålla fast vid när det är tungt.

    Ett tips är att alltid försöka komma ut lite varje dag. Även om det bara är fem minuter runt huset. Mig hjälper det att ha ett schema där jag skriver hur mycket jag varit ute och gått varje dag. Det sporrar mig till att även ta längre promenader ibland bara för att få skriva en högre siffra.

    Något som är bra är också att skriva till någon som är helt anonym och som förstår vad man går igenom. Själv har jag svårt att belasta nära och kära med hur jag mår. Vet inte hur ni har det med det?


    Hejsan (hejsan) jag kan bara hålla med. Ljuset och grönskan och fågelkvitter gör mycket för själen. Man rör sig mer ute, får lite färg o frisk luft under vingarna
  • Anonym (Anna)

    Hej Ledsen. Jag undrar hur du mår och hur du har det? Anna

  • Anonym (Anna)

    Hej (Ledsen) jag blev lite orolig att du hade försvunnit härifrån. Det var tråkigt att höra om din kompis som svek.. Jag vet hur det är när man måste (ladda)... Tror också att du inte hade tagit det lika hårt i "normala" fall. När man är deprimerad så är man så känslig och sårbar. Jag måste säga att jag tycker att du är jätteduktig som tar dig iväg och tränar. Jag måste också det men jag har inte den där gnistan.. Jag vet att alla säger att det är viktigt att röra på sig o allt det där och jag har tyckt att jag är på bättringsvägen. Varit ute med hunden o allt möjligt men idag.... Jag vet inte vad som hände... Jag har inte ens borstat tänderna än, vaknade med ångest, smärta o illamående. Jag ska försöka att ta tag i mig nu, ville bara skriva till dig först. Jag tycker att du är duktig som klarar att träna. Försök att inte tänka så mycket på den där kompisen som svek. Idag är det regnigt, kanske passar med en bra film? ( o lite godis) ha det bra!

  • Anonym (Anna)

    Nu har jag borstat tänderna o rollat soffan. Mår lite bättre nu. Jag håller med dig om det där med träningen, man känner press på nåt sätt. Om det hade varit kul så hade det varit en annan sak. För mig är det bra då jag måste bygga upp musklerna runt ryggraden. Jag har tydligen "sladdrigt" bäcken. Lr ostabilt kanske det heter. Men om det hjälper mitt mående annars... Ja vet inte.. Kan inte heller riktigt koppla ihop det. Har du nåt som du tycker är kul att pyssla med hemma? Du pratade om ljudböcker. Ja måste prova det, låter avkopplande. Jag fick tvinga mig ut med hunden idag men jag va irriterad. Jätteont i ryggen o hon är asstark. Väger nästan 35 kilo. Inte så kul med min rygg. Men det är ett måste. Annars är det kul, men inte idag. Det blir en film idag o bara slappa. Va gör du för nåt då? Kanske vi kan peppa varann att göra saker?

  • Anonym (Anna)

    Ps :) hittade en film på SVT play. Där är sällan filmer. Den heter Pippa Lee,s hemliga liv. Kan det va nåt en sån här dag?

  • Anonym (Anna)
    lejon61 skrev 2015-05-04 16:01:58 följande:

    Känner igen mig i det som ni skriver här och det ni beskriver, livet ni lever. Jag är ny här och inte skrivit nåt innan. Men jag tror att det här kan vara rätt forum att få råd och pepp. Jag har aldrig provat skriva på nåt annat forum. Men jag ska göra ett försök hår att komma i komtakt med andra som har det som mig eller haft det och kommit ur all daglig skit som tynger ner mig och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Orkar snart inte med att må dåligt längre och på nåt sätt måste det bli en förändring i min tillvaro. Känner att jag är på väg att totalt haverera.....


    Hej. Välkommen Lejonet. Jaa, här behöver du inte känna annat än att du kan vara dig själv. Vi försöker att muntra upp varandra med tips o råd om livet i stort o smått. Vet du vad det är för förändring du vill ha? Du kan väl berätta lite om dig själv? Om du vill förstås. Jag kan bara svara för mig men mitt liv är väldigt upp och ner just nu. Alltså inte uppochner utan toppar o dalar. Idag har jag en låg dag men jag tillåter mig själv att ha det.
  • Anonym (Anna)

    Hej Ledsen. Hur har du det? Jag hoppas att du har kunnat njuta lite av våren. Jag börjar komma igång igen känner jag. Men det är för att jag har mina intressen. Jag träffar ff inga kompisar lr nån annan heller för den delen. Jag har isolerat mig, men vet du ca det konstiga är?!? Jag vill ha det så. Jag vill var ifred och bara ha lugn och ro. Konstigt.. Jag var så social innan. Hur har det varit för dig? Och hur är det nu? Har du isolerat dig såsom jag har gjort?

  • Anonym (Anna)

    Hej Ledsen. Finns du kvar här? Undrar hur du mår...

  • Anonym (Anna)

    Hej. Jag förstår att du mår jättedåligt.. Men jag vet inte vad jag ska skriva.. Jag vet inte vad jag ska säga som skulle kunna få dig att må bättre.. Skriv av dig om du vill så svarar jag. Sköt om dig??

  • Anonym (Anna)

    Det skulle INTE bli frågetecken. Det skulle bli ett hjärta.

Svar på tråden Känner hopplöshet. Deprimerad.