• Anonym (Tänkaren)

    Var detta våldtäkt? Hur går jag vidare?

    Jag har blivit utsatt för två olika händelser när jag var yngre, och fortfarande har jag svårt att släppa dem och gå vidare. Varför? 

    Ena händelsen var att jag var hos en vän, hennes kille och kusin. Vi såg film, och jag somnade i en sackosäck under en filt. Jag vaknar till av att en hand smeker mitt lår, som sedan knäpper upp mina byxor och går innanför trosorna och pillar med sina fingrar i mitt underliv. Jag har alltid sagt att den dagen jag blir utsatt för något som jag inte vill, kommer jag skrika och slåss för mitt liv. Men det blev helt motsatt effekt, av chocken och rädslan blev jag helt paralyserad och vågade inte ens röra mig. När filmen var slut, slutade han och sedan "låtsades jag vakna" och gick därifrån. Grät i flera veckor efteråt. Berättade för min vän att hennes kusin gjort så, och hon tvingade mig att gå till honom så att han skulle be om ursäkt. Hon lämnade mig själv i ett rum med honom och jag var livrädd, ville bara det skulle gå fort. Han tog på mig och sa tillslut "förlåt". Jag sprang sedan därifrån. 

    Den andra händelsen var att jag var på fest med min sambo och massa vänner. Efter festen däckade jag, medan grabbarna var ute på krogen. Jag hör hur sambon frågar våran gemensamma vän om han har någon dildo, och sedan vaknar jag till av att något föremål åker in och ut ur mig, och drabbas återigen av paralysering. Vågar inget göra! Jag hör hur sambon säger till den andra killen "Hör du hur jävla våt hon är" sedan skrattar de och han fortsätter, medan vår kompis är i samma rum! Sedan knullar han mig. När jag vaknar upp på morgon, har jag blod i trosorna... så jag frågar om något hände på kvällen. Först säger de nej, och jag blir tyst. Går ut. Sedan kommer min sambo ut och berättar att han använt en dildo på mig, och frågar om jag är arg. Jag svarar inte. och försöker bara glömma. 
    Räknas detta som våldtäkt? Räknas det första som våldtäkt eller sexuellt övergrepp? Eller har man rätt att göra så här mot någon som sover eller är så jävla full? Var det mitt fel att jag inte skrek och sa ifrån? Var det mitt fel att jag blev våt? Varför blev jag det ens? jag ville ju inte! Och det kändes så jävla jobbigt också att våran gemensamma killkompis låg i samma säng och spelade tv spel medan min sambo höll på med mig!! 

    Jag har försökt att gå vidare, men det kommer upp då och då och känns bara allmänt jobbigt. Detta var nu säkert 7-8 år sedan. Borde jag inte glömt det nu? 

  • Svar på tråden Var detta våldtäkt? Hur går jag vidare?
  • Anonym (Tänk mera)

    Alltså... Vilka dumheter man kan skriva?!

    Jag är dum som läser detta!

  • Anonym (Tänkaren)
    SpanskaFlugan skrev 2015-04-18 23:58:14 följande:
    Att du direkt skuldbelägger TS är lågt och visar på varför många tvekar med att reagera när de blev utsatta. Kommentarer som dina får offer att tro att de har ett ansvar för att övergreppen skedde.

    TS, jag kan inte svara på om de räknas som våldtäkt eller ej men det var sexuella övergrepp och killarna som utsatte dig för dem är förbrytare som borde ställas inför rätta. Tyvärr är det svårt så här många år senare, ord står mot ord.

    Om du har svårt att släppa det skulle jag tro att du kan behöva en samtalskontakt, psykolog, terapeut eller liknande som kan hjälpa dig bearbeta.
    Vill inte ställa någon till rätta, eftersom det är min man det handlar om och min bästa vän. Sen var det, som du säger så ofantligt många år sen, vi var väl alla unga och dumma på den tiden. 

    Har funderat på att prata med någon psykolog, men är så rädd att de har anmälningsplikt och anmäler händelsen. Kan de göra det? 
  • Rakad Apa
    SpanskaFlugan skrev 2015-04-18 23:58:14 följande:

    Att du direkt skuldbelägger TS är lågt och visar på varför många tvekar med att reagera när de blev utsatta. Kommentarer som dina får offer att tro att de har ett ansvar för att övergreppen skedde.

    TS, jag kan inte svara på om de räknas som våldtäkt eller ej men det var sexuella övergrepp och killarna som utsatte dig för dem är förbrytare som borde ställas inför rätta. Tyvärr är det svårt så här många år senare, ord står mot ord.

    Om du har svårt att släppa det skulle jag tro att du kan behöva en samtalskontakt, psykolog, terapeut eller liknande som kan hjälpa dig bearbeta.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa
    SpanskaFlugan skrev 2015-04-18 23:58:14 följande:

    Att du direkt skuldbelägger TS är lågt och visar på varför många tvekar med att reagera när de blev utsatta. Kommentarer som dina får offer att tro att de har ett ansvar för att övergreppen skedde.

    TS, jag kan inte svara på om de räknas som våldtäkt eller ej men det var sexuella övergrepp och killarna som utsatte dig för dem är förbrytare som borde ställas inför rätta. Tyvärr är det svårt så här många år senare, ord står mot ord.

    Om du har svårt att släppa det skulle jag tro att du kan behöva en samtalskontakt, psykolog, terapeut eller liknande som kan hjälpa dig bearbeta.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (ex)

    Jag har blivit utsatt för en del övergrepp pga mitt självdestruktiva beteende att alltid träffa dåliga killar. Med de som jag inte alls känt bra har jag också blivit paralyserad, inte vetat hur jag skulle agera. Det har inte varit våldsamma våldtäkter då, utan "mildare" tvång så att jag kände att det var en gråzon. Jag visste att jag inte ville att killen skulle röra mig, men jag visste inte om det han gjorde va tillräckligt fel för att jag skulle skrika och slå mig fri. Jag va så osäker att jag inte ens stod upp för mig själv, och det är en stor del till varför jag mått dåligt av det. 

    Jag har också blivit utsatt för våldtäkt av min dåvarande kille, medan han bad sin kompis kolla på. Helt ärligt TS... Jag förstår att du stannar, jag gjorde det också under lång tid.... Men vill du verkligen leva med någon som gjort så mot dig? Framför sin vän? Det är en sjuk man, och det är inget som kommer ändras. Han kommer alltid vara mannen som är kapabel till såna saker...

    Den första händelsen du skriver om bör nog räknas som sexuella övergrepp. Händelsen med din sambo är utan tvekan våldtäkt, spelar ingen roll att det var föremål som användes först. 

  • Anonym (Tänkaren)
    Anonym (ex) skrev 2015-04-19 01:02:40 följande:

    Jag har blivit utsatt för en del övergrepp pga mitt självdestruktiva beteende att alltid träffa dåliga killar. Med de som jag inte alls känt bra har jag också blivit paralyserad, inte vetat hur jag skulle agera. Det har inte varit våldsamma våldtäkter då, utan "mildare" tvång så att jag kände att det var en gråzon. Jag visste att jag inte ville att killen skulle röra mig, men jag visste inte om det han gjorde va tillräckligt fel för att jag skulle skrika och slå mig fri. Jag va så osäker att jag inte ens stod upp för mig själv, och det är en stor del till varför jag mått dåligt av det. 

    Jag har också blivit utsatt för våldtäkt av min dåvarande kille, medan han bad sin kompis kolla på. Helt ärligt TS... Jag förstår att du stannar, jag gjorde det också under lång tid.... Men vill du verkligen leva med någon som gjort så mot dig? Framför sin vän? Det är en sjuk man, och det är inget som kommer ändras. Han kommer alltid vara mannen som är kapabel till såna saker...

    Den första händelsen du skriver om bör nog räknas som sexuella övergrepp. Händelsen med din sambo är utan tvekan våldtäkt, spelar ingen roll att det var föremål som användes först. 


    Jag känner att jag förlåtit honom ändå på sätt och vis, eftersom vi var så unga och han visste väl inte bättre. Har inte hänt något mer efter det. Tror att han ångrade sig så ja, jag vill stanna kvar. Älskar honom och vi har barn tillsammans. Jag önskade bara att händelserna kunde försvinna ur mitt huvud.
  • Anonym (Lämna)

    Att din sambo och numera man gjorde så mot dig är helt sjukt. Ja, det är våldtäkt. Vilken man gör så mot sin sovande, fulla kvinna när kompisen tittar på?! Ett empatistört svin till man. Hans agerande visar att han ser på dig som sin egendom som han kan "visa upp" för sina vänner. Det är verkligen inte ok och om jag vore du skulle jag lämna. Skulle inte kunna vara med en man med så lite respekt för mig, min kropp och integritet.

  • Anonym (Folk)

    Första händelsen skulle de klassa som sexuellt ofredande .  Andra händelsen klassas som våldtäkt . 

    Det är inte alla som slåss för deras liv när de blir utsatta för våldtäkt . Det är mer vanligt att de gör som du , blir paralyserade och hoppas att det går över . För först sköljs frågan över ens hjärna "händer detta verkligen mig " ?? Det är svårt att smälta och ta in . 

    Om du har svårt att gå vidare pga dessa två händelserna betyder det att du behöver någon att prata med . En objektiv person som inte känner dig eller din make . Gå till din husläkare och säg vad som hänt och be om att få en remiss till en kurator . Kuratorn gör en bedömning om hen kan ta sig ann dig eller remittera dig till en psykolog . 

    Sen om jag vore dig skulle jag sätta mig med din nu nuvarande make och ha ett samtal med honom . Säg till honom att du var vaken och att du visste vad som hände . Få honom förstå hur detta fick dig må . Hur det får dig att må nu . Man kan tyvärr inte säga ung och dum . Det finns många som inte gör som din nuvarande make gjorde som ung . 
    Ung och dum betyder inte omdömeslös och laglös . Din kropp betyder att det skall finnas ett samtycke . Ligger man och sover och får e dildo i slidan är det knappast samtycke . Att han gör det i närheten av sin kompis betyder lågt omdöme och ingen respekt för dig , Den man älskar beskyddar man , och ser till denns bästa . 
    Man kör inte upp saker  i dess könsorgan , med en vän och skrattar . För att avsluta med ett samlag när man tror att personen sover . Sedan att han förnekade det dagen efter betyder bara att han visste om att det han gjorde var fel . 

    Sätt dig ned och prata med honom om hur DU mår . Efter 10 år borde han kunna prata med dig om det som hände . 

  • Anonym (Tänkaren)
    Anonym (Folk) skrev 2015-04-19 05:05:54 följande:

    Första händelsen skulle de klassa som sexuellt ofredande .  Andra händelsen klassas som våldtäkt . 

    Det är inte alla som slåss för deras liv när de blir utsatta för våldtäkt . Det är mer vanligt att de gör som du , blir paralyserade och hoppas att det går över . För först sköljs frågan över ens hjärna "händer detta verkligen mig " ?? Det är svårt att smälta och ta in . 

    Om du har svårt att gå vidare pga dessa två händelserna betyder det att du behöver någon att prata med . En objektiv person som inte känner dig eller din make . Gå till din husläkare och säg vad som hänt och be om att få en remiss till en kurator . Kuratorn gör en bedömning om hen kan ta sig ann dig eller remittera dig till en psykolog . 

    Sen om jag vore dig skulle jag sätta mig med din nu nuvarande make och ha ett samtal med honom . Säg till honom att du var vaken och att du visste vad som hände . Få honom förstå hur detta fick dig må . Hur det får dig att må nu . Man kan tyvärr inte säga ung och dum . Det finns många som inte gör som din nuvarande make gjorde som ung . 

    Ung och dum betyder inte omdömeslös och laglös . Din kropp betyder att det skall finnas ett samtycke . Ligger man och sover och får e dildo i slidan är det knappast samtycke . Att han gör det i närheten av sin kompis betyder lågt omdöme och ingen respekt för dig , Den man älskar beskyddar man , och ser till denns bästa . 

    Man kör inte upp saker  i dess könsorgan , med en vän och skrattar . För att avsluta med ett samlag när man tror att personen sover . Sedan att han förnekade det dagen efter betyder bara att han visste om att det han gjorde var fel . 

    Sätt dig ned och prata med honom om hur DU mår . Efter 10 år borde han kunna prata med dig om det som hände . 


    Ja, det känns som att jag skulle behöva prata med någon. Men jag vågar verkligen inte ta upp det. Är rädd att det ska anmälas utan min vilja, även om det var så många år sedan.

    Jag har försökt pika till den händelsen ibland, men jag tror allvarligt inte att han kommer ihåg. Han var väl själv så full. Jag tror inte att jag klarar av att ta upp det med honom... känns så fånigt när det var så länge sedan och... ja.
  • Anonym (Tänkaren)
    Anonym (Tänk mera) skrev 2015-04-18 23:54:01 följande:

    Alltså... Vilka dumheter man kan skriva?!

    Jag är dum som läser detta!


    Tack för att du är sarkastisk
Svar på tråden Var detta våldtäkt? Hur går jag vidare?