• Lajki

    Ditt personliga ansvar!

    Vart har det personliga ansvaret för sig själv tagit vägen i Sverige? Det är så synd om alla. De fattiga har inte råd med sin Thailandsresa eller husvagnssemester. ?Alla? tjocka har något problem med körtlarna som gör dem feta (?det är inte mitt fel jag har en sjukdom?) och jag ska bekosta personens gastric bypass operation. Nej så är det inte, ni som känner er träffade är lata. Sluta handla på kredit, skit i om du inte har den nyaste telefonen. Spara! Ät en sallad någon gång ibland. 


    Nej det får vara slut på vårt bidragssamhälle. Ta ditt personliga ansvar för dig och din familj. Alliansen var på väg att ställa mycket till rätta. Istället så röstas det fram en sosseregering, som leder till att skatterna höjs för att kunna öka bidragen till de som inte ens försöker. Nej ligga på sofflocket och rulla tummarna är tydligen dagens melodi. 


    Lösningen! Skaffa dig en utbildning, skaffa inte fler barn än vad du kan försörja. Flytta dit jobben finns. Ät en sallad! 


    Guldkanten på livet är ingen rättighet, det är en förmån för de som arbetat, sparat och gjort sig förtjänt av det.


    Det får räcka nu! Är så trött på alla lata människor som inte tar sitt personliga ansvar och som förväntar sig att alla andra ska göra jobbet åt en!

  • Svar på tråden Ditt personliga ansvar!
  • Lajki

    Jag håller absolut med om att mitt resonemang innehåller brister, det är jag den första att erkänna. Men det fråntar dig ändå inte ditt personlig ansvar för din livssituation. För mig finns det väldigt få godtagbara åsikter till fetma eller låg inkomst. Mitt råd är att flytta dit jobben finns, jag gjorde själv det. Från Malmö till Falun för att skaffa mig den erfarenhet som jag behöver för att återigen kunna flytta till Skåne och få ett sådan jobb som jag vill ha. Våga se möjligheterna som erbjuds i vårt land. Sverige är ett av få länder där du kan utbilda dig till vad som helst utan att det behöver kosta en massa pengar. Men gör du valet att ta ett arbete med dåliga/mindre bra framtidsutsikter så har du endast dig själv att skylla, ingen annan.
    Jag menar inte heller att familjer ska behöva splittras pga att ena parten behöver flytta på grund av jobb. Om ena partnern mister sitt arbete så får familjen se över sina utgifter. Du kanske inte kan bo kvar i huset. Du kanske inte kan ha kvar båda bilarna eller den enda bilen. Börja handla på Lidl istället för ICA maxi. Är familjen verkligen i behov av alla TV kanaler eller den 200mbit/sekund internet linan? Väljer din familj att inte göra någon förändring till de nya förutsättningarna så får ni skylla er själva.
    Sen finns det alltid de som hamnat i en svår ekonomisk situation pga otur eller en sjukdom pga genetik det säger jag absolut inte emot för så kan det absolut vara. Men att skylla på andra utan att ha gjort något åt den uppkomna situationen är bara ren och skär idioti. Och den idioti ska inte belönas med bidrag i form av mina surt förvärvade skattekronor!

  • Lajki
    viseversa skrev 2015-04-21 08:43:37 följande:

    Oj hur känns det att veta ALLT och känna alla och ha lösningar på alla problem?


    Det har jag inte påstått. Vad jag efterfrågar är ditt personliga ansvar för ditt liv och din familj!
  • Lajki
    viseversa skrev 2015-04-21 09:05:38 följande:
    Du påstår en jävla massa i din ts som får dig att framstå som du är allvetare. Och du vet tydligen också exakt hur alla ska lösa sitt liv. Så du har mao full koll på ALLA människor i Sverige?
    Inte allvetare men allmänbildad!

    Läste du ens mitt svar? Kan skriva det igen så får du en ny chans: Vad jag efterfrågar är ditt personliga ansvar för ditt liv och din familj!

    Att du sedan väljer att tolka det som allvetande och att jag har full kolla på alla människor i Sverige, ligger på dig och din (tydligen bristande) läsförståelse.

    Att jag sedan gör ett antal påstående i min TS är helt rätt. Men jag har aldrig hävdat att jag vet allt, utan endast gjort uttryckt min bild av vissa grupper i dagens Sverige.

    Att jag sedan ifrågasätter människor prioriteringar är en sak. Alla människor har rätt att gör vad de vill med sina pengar. Men när personer lever över sina tillgångar till den grad att de är på ruinens brant utan att göra omprioriteringar för att få ekonomin att gå ihop, vilket tillslut leder till bidrag och ökar bidragstagandet i Sverige. Då har jag rätt att uttrycka min åsikt (förfäran) då det är mina inbetalda skattekronor som går åt till bidrag när de skulle kunna läggas på bra mycket viktigare saker i samhället så som skola, vård och omsorg.

  • Lajki
    Anonym (verkligheten) skrev 2015-04-21 09:13:46 följande:
    Med den lite djupare insikten i dina åsikter blir jag nog tvungen att hålla med. Det finns en stor brist på ansvarskännande dock är den knappast förbehållen bidragstagare utan finns genomgående i alla samhällsklasser. Företagsdirektören som skattefifflar gör betydligt större skada än den promille av bidragstagarna som enbart är lat. Jag kan inte se att ansvaret begränsar sig till den egna framgången därför resonerar jag som så att även andras lycka eller olycka även är mitt ansvar
    Jag kan inte mer än instämma, väl talat (skrivet)
  • Lajki
    Liten ekorre skrev 2015-04-21 09:48:41 följande:
    Är det bara genetiska sjukdomar som är godtagbar ursäkt för dålig ekonomi?

    Jag har svårt att inte känna mig påhoppad av din ts, då jag och min make antagligen utåt sett skulle antas vara lata. Vi är bägge överviktiga (sakta men säktert på väg ner efter stora koständringar) pga överätning. En överätning som började som någon slags självmedicinering mot depression. Men visst orsaken till fetman är för mycket mat och helt vårt eget fel. I fem år kämpade jag för att gå ner, men lyckades bara få vågen att stå still. Slutligen gick vården med på att det kunde finnas någon förklaring annat är dålig självkontroll. Tester visade att jag har problem med sköldkörteln. Faktiskt. Jag äter nu Levaxin och har äntligen kunnat få resultat av min koständring.

    Sen har vi dålig ekonomi trots att jag jobbar heltid, eftersom min make hade en fruktansvärd barndom fylld med misshandel och våldtäkter och därför är extremt känslig och ofta utmattad av att hålla tankarna borta från dessa minnen. Så han har bara jobbat högst 25% och sen 8 år tillbaka är han sjukskriven (varvat med arbetsprövning). Men det skulle du väl tycka bara var att rycka upp sig från?
    Det finns alltid undantag och det är inget jag sticker understolen med. Tråkigt att höra om din make, jag beklagar verkligen!
    Jag tror att om du verkligen läser vad jag skrivit och läser mellan raderna så förstår du vad jag menar. Det är omöjligt att skriva ut allt ordagrant i kortare inlägg här på FL. Om allt skulle skrivas ordagrant så hade jag fått skriva en bok. 
    Det jag försöker ge uttryck för är de människor i Sverige som sitter och klagar på sin situation utan att försöka göra något åt den. 
    Den bilden du ger utav er är att ni försöker och det är det som är det viktiga. Alla kan inte ha välbetalda arbeten med pengar i överflöd. Jag är själv kommunalt anställd och tjänar inga stora summor, men jag väljer att prioritera mina utgifter så jag kan sätta guldkant på tillvaron när jag finner det möjligt. Det kan vara allt från en resa till en dyrare öl på bolaget någon gång ibland eller att gå ut och äta. 
    Men vad jag ser till är att det finns en buffert som jag och min familj ska kunna leva på under överskådlig tid om vår inkomst skulle förändras.
  • Lajki
    jur13 skrev 2015-04-21 10:36:57 följande:

    Det är ju tyvärr så att vi föds med olika förutsättningar. Vi kan även råka ut för tråkigheter under livets gång. Jag tror inte du vill se någon bli kastad i rännstenen när livet går emot dem och de trots tappra försök inte kan sörja för sin egen person. Den här bilden av att de som tar bidrag per se är lata och inte försöker, det är en bild som de som lever fjärran från denna situation har målat upp.

    Det kommer alltid finnas människor som missbrukar välfärdssystemet. Men det kan inte komma i fråga att straffa alla för detta, att straffa de som är i faktiskt behov av stöd. Det är ju kollektiv bestraffning. Då skulle vi kunna säga att det är så många som missköter sig på jobbet att alla ska få sparken eller att alla får löneavdrag. Kan ju också passa på att stänga sjukhusen eftersom så många är hypokondriker.

    Jag tycker du ska försöka se det hela ur ett vidare perspektiv än ditt eget. Ett perspektiv där du inte vet din plats i samhället, bakom en okunnighetens slöja (jfr. John Rawls teori om rättvisa).


    Vänligen läs mina tidigare inlägg (om du inte redan gjort det) så får du förhoppningsvis en klarare bild av vad jag menar, Det är just det som du lyfter som jag lyft i samtliga mina inlägg. Önskar du sedan ytterligare motivering för min åsikt så säg till så ger jag dig mer än gärna en sådan.
  • Lajki
    ZeldinaMina skrev 2015-04-21 20:28:06 följande:
    Lajki du kan ju börja med att skaffa dig en personlighet för du verkar booooooorrring!
    Tråkig må hända, det får stå för dig. Men även om jag har en "tråkig personlighet" så är det min personlighet som gör mig till mig, och jag är väldigt nöjd med den personlighet som jag skaffat mig genom år av erfarenhet.
    "Själv är bästa dräng" som ett gammalt svenskt ordspråk säger. Jag kan iaf se mig själv i spegeln och veta att jag tar mitt personlig ansvar för mig och min familj.
  • Lajki
    Anonym (mohaha) skrev 2015-04-22 06:47:41 följande:

    Vad skönt det måste vara och ha lösningar på alla problem!


    Det har jag aldrig påstått. Läs om och läs rätt
  • Lajki
    jur13 skrev 2015-04-21 19:09:46 följande:
    Jag läste bara ditt första inlägg och det var det du skrev i detta jag ville bemöta. Någon mer motivering av din åsikt behövs inte.

    Du skrev klart och tydligt att det får vara slut på bidragssamhället. Mitt inlägg bemöter denna ståndpunkt.
    Det blir ju omöjligt att ha en diskussion om du endast tar del av så lite information om min ståndpunkt. Med ditt förhållningssätt så kommer aldrig någon diskussion att ta sig förbli punkt A, utan endast stå där och harva till ingen nytta. 
    Jag råder dig än en gång att ta dig tiden att läsa mina tidigare inlägg för att på så sätt (förhoppningsvis) få en förståelse för min ståndpunkt.
  • Lajki
    DickRex skrev 2015-04-21 15:23:57 följande:
    Tycker nog att det finns lite allvetarfasoner där. Du säger dig nämligen ha lösningen: "Skaffa dig en utbildning, skaffa inte fler barn än vad du kan försörja. Flytta dit jobben finns. Ät en sallad!" I mina ögon lite mer naivt är allvetande, men det kanske spelar mindre roll. Hade varit intressant att höra vad du hade för svar på min första kommentar (den första i tråden)?

    Jag påstod inte att detta är den enda lösningen. Det kan vara en av flera lösningar. Missade visst den kommentaren. Ska genast läsa och komma med en kommentar. Har som målsättning att besvara alla kommentarer som innehåller någon from av substans.

  • Lajki
    DickRex skrev 2015-04-21 08:31:24 följande:

    Du som verkar veta; var finns jobben?

    Det gick sju inskrivna arbetslösa på varje ledig plats på arbetsförmedlingen i Göteborg förra våren. Till det ska man tillägga att utöver de inskrivna arbetslösa så finns det massor av personer som fallit ur totalt och en massa studenter som studerar för att de inte har fått något jobb. Anser du verkligen att det stora problemet är lata människor?


    Just nu på platsbanken finns det 35 958 annonser där företag eller offentlig sektor söker människor att anställa. Dessa arbeten räcker inte till alla som står utan arbete i Sverige det vet jag också. (http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FNy%2FSokPlatsannonser%2FSokViaOrt.aspx&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171 onsdag den 22 april 2015 kl 07,45). Det innebär att det finns arbeten i Sverige, bland annat 4041st i Skåne, i Norrbotten finns i skrivande stund 774st och allt där emellan. Arbetsmarknaden skriker efter sjuksköterskor och lärare, visst det krävs utbildning. Men när utbildningen är klar så står arbetsmarknaden öppen för trygga och fast anställningar inom offentlig sektor, för att ta ett exempel.


    Du lyfter på något sätt kärnan som jag försökt komma fram till i ditt inlägg. Det finns alltid ?godtagbara? ursäkter för att behöva samhällets hjälp på ett eller fler sätt. Det är där emot de som har alla möjligheter att kunna ha ett fungerande arbetsliv som jag irriterar mig på, de som jag kallar lata. De som förväntar sig att behöva göra så lite som möjligt och som förväntar sig att alla andra ska hjälpa just dem.


    Den massa med studenter som du talar om finns det vet jag. Det jag däremot motsätter mig i ditt argument är att du får det att framstå som något dåligt/mindre bra (kan vara jag som tolkar dig fel?). Jag kan för egen del aldrig se att studier och utbildning som något negativt. Det jag ser hos många av mina vänner är att de direkt efter studierna förräntar sig att få drömjobbet. Arbetsmarknaden ser inte ut så, det finns alltid någon med bättre CV och arbetslivserfarenhet. Min inställning är att om du inte har ett jobb så söker du all jobb även om du är överkvalificerad. Ett jobb är ett jobb och alla har räkningar att betala.


    För min del dröjde det nästan ett år efter att jag avslutade min utbildning innan jag fick ett jobb som jag verkligen ville ha. Under det året arbetade jag som personlig assistent, inte det roligaste jobbet långt ifrån, men det betalde räkningarna. Jag hade kunnat gå till socialen och frågat om pengar eller stämplat. Men nej, jag tog mitt personliga ansvar och gjorde allt för att få ett jobb för att inte tära på samhällets resurser. Tänk om alla som har förmågan att arbeta hade gjort så. Så mycket pengar det funnits över att investera i skola, vård och omsorg, för att hjälpa de människor som verkligen är i behov av hjälp, eller som du uttrycker det ?fallit ur?. Tänk alla barn som hade kunnat få den hjälp och stöd som de behöver i skolan som de inte får hemma om det hade funnit pengar över att kunna lägga inom skolans värld.


    Hoppas du känner att du fick svar på din fråga/inlägg. 

  • Lajki
    GrodanHopp skrev 2015-04-21 14:58:29 följande:

    Du missar alla socialpsykologiska aspekter.


    Så som vilka? Utveckla gärna.
  • Lajki
    DickRex skrev 2015-04-22 08:50:26 följande:
    Nä, jag tycker inte att det är fel med utbildning, men jag konstaterar att lösningen på samhällsproblemet "arbetslöshet" inte löses genom att enskilda individer flyttar dit jobben finns eller utbildar sig. Även om vi utbildade arbetslösa till alla 36000 lediga tjänster så hade vi fortfarande en halv miljon arbetslösa kvar i Sverige. Det finns visserligen ett litet problem med folk som inte vill jobba, men i praktiken är dessa individer inget problem eftersom kostnaden är den samma för en "villig" arbetslös som en "ovillig", och vi har en jättehög med arbetsvilliga arbetslösa.

    ...så, det du irriterar dig över ar inte avgörande för ekonomin eller situationen i Sverige. Folk kan utbilda sig till vad marknaden efterfrågar, men det kommer bara att lösa en bråkdel av problematiken. 
    Det som irriterar mig är att alldeles för många människor i vårt avlånga land inte tar sitt personliga ansvar utan förväntar sig att någon annan ska göra jobbet åt dem.
  • Lajki
    DickRex skrev 2015-04-22 09:16:10 följande:
    Tänk så olika vi är. Själv irriterar jag mig på att så många människor bryr sig om sådant som inte spelar någon roll, som t.ex ett fåtal lata och ansvarslösa personer, när man istället kunde irritera sig på den folkvalda församling som inte gör vettiga nulägesanalyser och som inte tar tag i de faktiska problemen med adekvata åtgärder. Det står naturligtvis dig fritt att irritera dig på vad som helst, men allvarligt talat, hade det inte varit bättre om du använde din energi på något som faktiskt hade betydelse för vårt gemensamma samhälle? Det hade jag tyckt varit ansvarsfullt av dig som uppenbart har talets gåva. Så varför gör du inte bara det?

    Lösning: Tänk längre!

    Den folkvalda församlingen är ett annat och betydligt större problem. Där skulle det behöva kastas om och göras stora omprioriteringar för att få landet på fötter. Det är mycket som är snett i vårt rike, men det är flera helt andra diskussioner. Kanske återkommer med andra ämnen att diskutera längre fram.


    Men det är just det här fåtalet människor som kostar samhället mycket pengar. Låt oss ponera att det handlar om 10 000 st människor i landet som är ?lata? om alla dess skulle ha ett jobb med en medel inkomst på 23 000 kr/månaden. Det skulle generera nästan 900 000 000 kr mer i skatt till samhället. Nej det är inte mycket pengar sett utifrån vad Sverige omställer på ett år. Men dessa 900 miljoner skulle kunna generera ca 1200 nya lärarjobb i Sveriges kommuner. Detta för att kunna hjälpa framtida generationer från att ?falla ur?. 


    Lovar att jag ska försöka ta ditt förslag på lösning till mig, svårt att lära gamla hundar sitta. Men lovar att jag ska göra ett försöka.  Tack för komplimangen, det värmer!

Svar på tråden Ditt personliga ansvar!