• Anonym (ts)

    Hur hanterar ni en tiggare som sitter dag ut och dag in utanför samma matbutik och hälsar på precis alla som passerar?

    Jag brukar nästan dagligen handla i en och samma matbutik då jag tycker att det finns ett stort utbud av varor i den matbutiken.

    Varje gång jag handlar i den matbutiken sitter alltid en och samma tiggare precis vid ingången och hälsar på precis alla som passerar.

    Hur hanterar jag detta då jag inte kommer att ge några pengar till denna tiggare hur många gånger än denna tiggare hejar på mig?

  • Svar på tråden Hur hanterar ni en tiggare som sitter dag ut och dag in utanför samma matbutik och hälsar på precis alla som passerar?
  • radwanska
    Anonym (ts) skrev 2015-05-01 17:15:08 följande:
    Jag varken hälsar på dom eller ger dom några pengar utan jag försöker fokusera istället på det jag ska inhandla i mataffären.
    Okej, fint. Men du skrev att du tyckte det var obehagligt att tiggaren fortsatte hälsa på dig, trots dina markeringar. Så jag tänkte att det kanske beror på att det är svårt för tiggaren att hålla koll på vilka han bör och vilka han inte bör hälsa på, av alla hundratals kunder. Därför lättare att hälsa på alla.

    Så med det i bakhuvudet kanske du inte behöver se det som obehagligt mer, att han fortsätter hälsa på just dig.
  • Anonym (ts)
    radwanska skrev 2015-05-01 17:33:59 följande:

    Okej, fint. Men du skrev att du tyckte det var obehagligt att tiggaren fortsatte hälsa på dig, trots dina markeringar. Så jag tänkte att det kanske beror på att det är svårt för tiggaren att hålla koll på vilka han bör och vilka han inte bör hälsa på, av alla hundratals kunder. Därför lättare att hälsa på alla.

    Så med det i bakhuvudet kanske du inte behöver se det som obehagligt mer, att han fortsätter hälsa på just dig.


    Jag tycker att det obehagliga är att hur mycket jag än fokuserar på det jag ska handla är ändå personen där och ska hälsa.

    Jag ska inte behöva gå omvägar för att inte behöva känna obehag.
  • Anonym (Aldrig)

    Brukar oftast lyssna på musik så hör inte om dom säger något, så säger väl ingenting. Ger aldrig pengar heller. 


    Några gånger har jag dock sett hur hen har suttit med en mobil och spelat spel.

  • radwanska
    Anonym (ts) skrev 2015-05-01 17:38:21 följande:
    Jag tycker att det obehagliga är att hur mycket jag än fokuserar på det jag ska handla är ändå personen där och ska hälsa.

    Jag ska inte behöva gå omvägar för att inte behöva känna obehag.
    Jag förstår. Du kanske skulle kunna använda dig av en handlingslista. Så slipper du oroa dig för att någon ska bryta din koncentration.
  • MadHatter
    seriösanvändare skrev 2015-05-01 16:48:31 följande:

    Normalt är det oartigt att inte hälsa tillbaka ja, men sen tiggarna blev många har jag delvis tvingat ändra på mig och därmed göra våld på min uppfostran tyvärr. Alla tiggare nöjer sig nämligen inte med att hälsa om de lyckas fånga ens blick och man säger hej eller svarar på deras hej.

    Därför tycker jag inte att denna situation kan jämföras med artighet i största allmänhet. Jag har t ex lärt mig vilka tiggare det går bra att hälsa på, och vilka det (tyvärr) är bättre att ignorera. Gällande de jag går förbi ofta alltså.

    Och jag vill egentligen inte heller utsättas för detta varje gång jag går och handlar. Det handlar inte om att vara otrevlig, tvärtom blir världen bättre om vi är trevliga mot varandra. Men det är som sagt stor skillnad på det och påtvingad kontakt från någon som vill ha pengar av en. Varje dag, 10-20-30 gånger om dagen.


    Nu var svaret till ts som vad jag förstår var osäker på hur hon skulle agera, och då talar jag om hur jag gör och vad som generellt brukar räknas som artigt. Sen är det ju upp till ts att avgöra om "generell artighet" är lämpligt att använda sig av i den specifika situationen. Jag hejar inte alltid tillbaka i alla situationer heller.

    Men det ts kan göra är ju att heja eller inte heja beroende på vad som känns bäst för henne. För mig känns det nästan alltid bäst att hälsa tillbaka på den som hälsar på mig.
  • Panduro

    Ja, visst är det artigt att hälsa tillbaka på människor som vill vara trevliga. Men tiggarna hälsar nog inte för att vara snälla och artiga, utan för att de vill ha pengar. Därför ser jag ingen anledning att ens titta på dem. Jag har varit med om att tiggare rest sig upp och gått efter mig för att kräva pengar, så jag förstår att TS känner obehag. 

  • Anonym (buss)
    Anonym (truten på er) skrev 2015-05-01 17:27:35 följande:

    Det trots att dom kan legalt vistas endast i tre månader...


     


    Anonym (truten på er) skrev 2015-05-01 17:29:18 följande:

    Nej, du SKA anmäla, ju mer obekvämt vi gör det för dom ju större är chansen att dom avlägsnar sig frivilligt.


    Stat låter dom bryta allt för många lagar redan, vi andra ska inte låta dom komma undan med fler.


     


    Vilka lagar bryter de mot?

  • Santin
    Anonym (ts) skrev 2015-05-01 16:05:29 följande:
    Att jag känner inte att jag har någon anledning att ha någon kontakt på det sättet med personer jag inte alls känner.
    Men säg inget då. Gå bara förbi.
  • Beverly Marsh

    Jag ler och hälsar tillbaka. Precis som jag gör när personalen inne i butiken hälsar när jag går förbi. Är uppfostrad att svara på tilltal.

Svar på tråden Hur hanterar ni en tiggare som sitter dag ut och dag in utanför samma matbutik och hälsar på precis alla som passerar?