• traveler

    Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?

    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.

  • Svar på tråden Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?
  • traveler
    Tacksamt skrev 2015-05-05 09:51:59 följande:
    Hur kan hans mindre inkomst påverka förhållandet menar du?
    Pengar är väl inte allt? Huvudsaken är väl att det räcker till räkningar,mat och lite annat. Man behöver inte ha mycket pengar för att må bra.
    Men kärlek och kommunikation är.
    Hej, det är helt ok att säga så:)

    Påverkar förhållandet gör det väl även om pengar inte allt.
  • traveler
    Tacksamt skrev 2015-05-05 10:14:32 följande:
    Ok,förklara hur hans mindre inkomst kan påverka ert förhållande? Vad har hans pengar med ert förhållande att göra?
    Det kostar att gå till tandläkaren, barnen behöver nya leksaker, man kanske vill åka på resor, o.s.v. Får man dra ner på sådant så påverkar det enligt mig familjerelationen negativt. För dig kanske det räcker med att ha mat på bordet och tak över huvudet så där skiljer vi oss.
  • traveler
    Ensam hemma skrev 2015-05-05 11:28:32 följande:
    Det kanske räcker att dra ner på sparandet.
    Det är väl det sista man ska dra ner på. Det har aldrig varit viktigare att ha en buffert enlig mig. Vad som helst kan hända som kostar pengar. Det handlar snarare om att dra ner på förströelse i livet och et är väl det min fråga i huvudsak handlar om.

    Men det är lugnt. Om du känner att pengar är en bagatell så respekterar jag det.
  • traveler
    Gladskit skrev 2015-05-05 12:50:37 följande:
    Det tror jag vore naivt att förutsätta. De flesta jag känner som har den typ av jobb som beskrivs i TS har också en livsstil som de skapat utifrån detta.
    De har köpt hyfsat dyra hus som kräver resurser, flera bilar, reser ofta mm.
    Och det är inte alltid som partnern har lust att dra ner på standarden heller utan då har man satt sig i en sits som inte är jättelätt att ta sig ur.
    Helt rätt:)
  • traveler
    Ensam hemma skrev 2015-05-05 12:47:29 följande:
    traveler skrev 2015-05-05 09:46:07 följande:
    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.
    Men om man haft ett väldigt bra betalt jobb så lär man förhoppningsvis ha kunnat spara en riktigt rejäl buffert. Kan man då inte spara lite mindre och samtidigt se över sina övriga kostnader för att få det att gå ihop. Det kanske är viktigare att partnern mår bra och trivs med livet.

    Jora absolut. Det går att diskutera fram och tillbaka men om man skall gå till kärnan där du och jag skiljer oss så är det synen på ifall en dålig ekonomi kan påverka ett förhållande.

    Jag säger inte att man slutar älska varandra bara för att man får lägre inkomster men jag tror definitivt att en dålig ekonomi kan få ett förhållande i obalans. Det kan skapa mera bråk, mera tristess, stress, o.s.v. när man får dra ner på sådant som man är van vid.
  • traveler
    jenny99 skrev 2015-05-05 13:28:58 följande:

    Eftersom jobb är oerhört viktiga för oss både så skulle jag inte se det som ett problem.Vill han byta jobb och gå ner i lön så pratar vi om det och ser till att det blir så.Jag själv bytte jobb och gick ner i lön några tusen,helt klart värt det.


    Vad jobbade du med innan och vad jobbar du med nu? Du behöver inte svara om du inte vill:)
  • traveler
    Virriga Vera skrev 2015-05-06 05:16:03 följande:
    Det är väl självklart att 10000 mindre i månaden påverkar ett förhållande. Har man gemensam ekonomin så kan det ju innebära att man får sluta med någon hobby, sparanda får minskas t.ex. Framtida pension blir mindre. Har man inte gemensam ekonomi så kan det innebära att den som har pengar får avstå från resor, försämra sin levnadsstandard för att den andre inte har råd att åka med, följa med ut och äta m.m och även här så innebär det försämrad pension.
    Tack äntligen någon som stödjer mig. Det är självklart att det påverkar förhållandet. Om man precis som du säger får dra in på hobbies, julklappar, semesternöje, Ja. Man kanske t.o.m. får flytta till ett mindre boende för att det blir för dyrt att bo kvar i det stora huset så är det självklart att det påverkar relationen i någon mening. Man kanske inte slutar älska men påverkar gör det.
  • traveler
    Kim Possible skrev 2015-05-06 21:16:01 följande:

    Det beror lite på hur han hanterar saken. Tar han upp med mig att han vantrivs med sitt nuvarande jobb och känner att han vill ha en förändring, diskuterar med mig om hur det skulle fungera med vårt liv som vi lever idag och vilka förändringar jag tycker är överkomliga - helt ok. Vi kommer säkert fram till något bra tillsammans.

    Om han kommer hem och ställer mig för fullbordat faktum och meddelar att vi nu måste sälja huset och flytta till en etta, inte längre kommer att kunna ge vårt barn det vi vill och/eller något annat som innebär en jätteförändring i vår livvstil - not so much happy. 



    Bästa svaret hittills
  • traveler
    Solidaritet skrev 2015-05-07 14:21:21 följande:
    Om han blir lyckligare av att tjäna mindre pengar, men du anser att ni behöver mer pengar, kanske du kan försöka hitta ett sätt att höja din inkomst?
    Vi har inget problem i vår familj det här är bara ett antagande.
Svar på tråden Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?