• Anonym (Rosanna)

    Köpt iPad. Till bonusbarn eller mitt egna barn?

    Har köpt en iPad och tänkte ge det till födelsedagspresent. Hade bara råd med en och mitt barn fyller år tätt inpå mitt bonusbarn. Ska mitt bonusbarn få ipaden eller mitt egna barn? Mitt egna barn fyller 3 år och bonusbarnet fyller 7.

  • Svar på tråden Köpt iPad. Till bonusbarn eller mitt egna barn?
  • Varit där
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-06 16:34:18 följande:

    Jag hade gett den till mitt egna barn. Har du väl gett den till bonusbarnen har barnet rätt att förfoga över den var han/hon vill och kan då ta med den till sin andra förälder och då kanske den inte kommer tillbaka. Ger du den till båda två kan ju inte bonusbarnen ta den från sitt syskon när han/hon åker till sin andra förälder.


    Jag har bonusbarn och vi har bestämt att allt som vi köper till de ska även vara kvar här oavsett om det är någon ny leksak eller kläder och vi har sagt att de inte får något mer om det åker med till den andra. Lite hårt men det har funkat fast den ena har varit slarvig med vantar och mössor nu under vintern
  • Brumma
    Lego13 skrev 2015-05-06 18:49:25 följande:

    Du kan ju förvänta dig att den går sönder ganska omgående om du ger den till en 3 åring, eller skrapar sönder displayen. 

    Vad ska ett barn med en sån apparat att göra? 3 åring ska ha leksaker inte teknik


    Man låter den ju inte använda den som en fotboll...

    De flesta treåringar lär sig hantera en Ipad på förskolan.

    Min ETTÅRING kan hantera en iphone och de appar som vi har till honom utan problem. Han får ha den under uppsikt och "spela" spel där man lär sig ord tex. Han tittar även gärna på bamse ibland, speciellt när han är sjuk.

    En Ipad är inte istället för leksaker utan ngt som komplimenterar bollar, klossar, kritor. duplo osv.

    Har du en dator? Eller TV? Har du slutat läsa böcker eller promenera pga det?
  • Anonym (Rosanna)

    Jag har min egna iPad. Det får bli så att ipaden får användas av både barnen men huvudägaren kommer vara bonusbarnet då hon gillar att spela, kan lära sig mycket med matematiska spel, pussel att lösa och då mitt egna barn knappt är intresserad förutom att titta på youtube klipp i bilen eller på tåget.

    Vi har en iPad hemma redan, barnen får använda den väldigt restriktivt så man behöver ej oroa sig för stimulans eller att den ska agera barnvakt. Allt i måtta. Jag var själv emot iPad till barn men helt okej i pedagogisk syfte med begränsad tillgång. :)

  • Anonym (Sjukt)
    Varit där skrev 2015-05-06 18:56:54 följande:
    Jag har bonusbarn och vi har bestämt att allt som vi köper till de ska även vara kvar här oavsett om det är någon ny leksak eller kläder och vi har sagt att de inte får något mer om det åker med till den andra. Lite hårt men det har funkat fast den ena har varit slarvig med vantar och mössor nu under vintern
    Skulle du vilja leva så? Om din man talade om att du bara fick ha vissa kläder vissa dagar i månaden, resten av tiden låser han in dem, han tar din mobil och dina saker när du reser bort etc.

    Jag fattar inte hur ego vuxna kan bli...
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (-) skrev 2015-05-06 13:03:26 följande:

    Man sitter ju inte med ipaden istället för att vara ute och leka. Säger du samma sak om böcker?Det är mycket man inte behöver. Man behöver tex inte papper och kritor heller, men likväl ger de en hel del när man väl har dem.

    Min 3-åring har haft ipad sedan hon var ca 1,5 år och har haft mycket glädje av den. Hon spelar tillsammans med oss vuxna (så det är ingen "barnvakt") och spelar såväl lekspel som pedagogiska spel. Hon har lärt sig massor om färger, former, matematik, bokstäver mm. Många förskolor har idag också ipad i undervisningen. Används den med förnuft i hemmet är det en utmärkt "leksak".

    Jag funderar över om 7-åringen bor hos er mest eller hos sin andra förälder mest. Tillgång till ipad där? Möjlighet att bonusens föräldrar lägger ihop till en? Annars säger jag som många andra... låt det bli en gemensam present.


    Jag tror inte att en 3åring kan läs.

    Fick mitt barn (5 år) om vi ska gå ut o leka eller sitta med ipaden så hade hon nog alltid välja ipaden. (hon får de ungefär 1 gg i veckan) Barnet kommer hinna sitta med datan o ipaden när det är dags o tro mig man missar ingenting om man inte har ipad tvärtom!
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (UT med ipad) skrev 2015-05-06 13:52:57 följande:

    INGA barn bör ha ipad! Barn kan lära sig att leka med leksaker, rita, pyssla m.m.

    Dessa ipad ,mobiler och allt möjligt skit barnen får!

    Bara för att många( absolut ej alla,men tro många köper ipad som kan vara barnvakten) inte orkar leka med sin barn.

    Umgås med era barn istället för låta dom förstöra nacken och ögon. Nacken tar sjukt mycket skada då de sitter med huvud ner hela tiden.


    Håller med dig, jätte bra skrivet!
  • Anonym (-)
    Anonym (fundersam) skrev 2015-05-06 20:56:09 följande:
    Jag tror inte att en 3åring kan läs.
    Fick mitt barn (5 år) om vi ska gå ut o leka eller sitta med ipaden så hade hon nog alltid välja ipaden. (hon får de ungefär 1 gg i veckan) Barnet kommer hinna sitta med datan o ipaden när det är dags o tro mig man missar ingenting om man inte har ipad tvärtom!
    Min 3-åring har fri tillgång till ipad, men väljer alla gånger att gå ut och leka istället. Vem har sagt att 3-åringar kan läsa? Titta i böcker kan man göra ändå. Jag läser för mitt barn, på samma vis som jag sitter tillsammans med henne när hon pysslar med ipaden. Hon kan för övrigt läsa rätt många ord och kan hela alfabetet. Mycket tack vare ipaden.
    Återigen... nej, man missar inget man behöver för sin överlevnad om man inte har en ipad, men man missar inte heller något man måste ha ifall man inte har tillgång till papper och kritor, eller någon som läser böcker, eller bollar att leka med osv. Ipaden är ett komplement till allt annat, som ger mer än man kanske först tror.
  • Brumma
    Anonym (Sjukt) skrev 2015-05-06 20:38:08 följande:

    Skulle du vilja leva så? Om din man talade om att du bara fick ha vissa kläder vissa dagar i månaden, resten av tiden låser han in dem, han tar din mobil och dina saker när du reser bort etc.

    Jag fattar inte hur ego vuxna kan bli...


    Kommer kläderna/grejerna inte tillbaka så har man inget val än att sätta sådana begränsningar. Tyvärr.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (-) skrev 2015-05-06 21:19:07 följande:

    Min 3-åring har fri tillgång till ipad, men väljer alla gånger att gå ut och leka istället. Vem har sagt att 3-åringar kan läsa? Titta i böcker kan man göra ändå. Jag läser för mitt barn, på samma vis som jag sitter tillsammans med henne när hon pysslar med ipaden. Hon kan för övrigt läsa rätt många ord och kan hela alfabetet. Mycket tack vare ipaden.

    Återigen... nej, man missar inget man behöver för sin överlevnad om man inte har en ipad, men man missar inte heller något man måste ha ifall man inte har tillgång till papper och kritor, eller någon som läser böcker, eller bollar att leka med osv. Ipaden är ett komplement till allt annat, som ger mer än man kanske först tror.


    Men herregud undrar hur barn lärde sig läsa, skriva innan ipaden kom? Ipad är ingenting ett barn ska ha! Vist Fins de fördelar med den också men ett barn ska inte ha en Ipad o sluta säga att den hjälper barnet att lära sig! Själv kunde jag läsa när jag var 5 o då hade jag inte någon Ipad!
  • Anonym (-)
    Anonym (fundersam) skrev 2015-05-06 21:29:34 följande:
    Men herregud undrar hur barn lärde sig läsa, skriva innan ipaden kom? Ipad är ingenting ett barn ska ha! Vist Fins de fördelar med den också men ett barn ska inte ha en Ipad o sluta säga att den hjälper barnet att lära sig! Själv kunde jag läsa när jag var 5 o då hade jag inte någon Ipad!
    Nej, jag tänker inte sluta säga att ipaden hjälper barnet att lära sig, för det gör den. Man kan lära sig saker på många sätt, och självklart kan man lära sig även utan en ipad. Jag kunde själv läsa när jag var 5 utan ipad, men det hör inte hit. Det jag säger är att det finns fördelar med en ipad, och det betyder inte att man måste ha en. Jag har aldrig sagt att det är något som ett barn skall ha, men jag tycker inte heller att man behöver vara onödigt negativ.
Svar på tråden Köpt iPad. Till bonusbarn eller mitt egna barn?