• amoremio

    Sertralin- Livrädd!!!

    I slutet av Februari i år sprang jag bokstavligt talat till vårdhcentralen i ren panik och uppgivenhet. Jag bröt ihop inne hos läkaren. Efter flera månader av becksvarta känslor orkade jag inte mer. Det brast.

    Fick genast antidepressiva utskrivet. Äter sedan dess 50 mg sertralin om dagen. De första veckorna hade jag hemsk morgonångest, men plötsligt vände det och jag kände hur jag började må BRA igen. Jag kände mig bokstavligt talat pånyttfödd, lyckan och lugnet inombords kom tillbaka i livet.

    Allt var kanon. Fram tills några dagar sedan....

    För några dagar sedan fick jag en otäck overklighetskönsla i mig igen. Dagen kändes som en konstig dröm. Det kändes meningslöst att åka hem. Men jag flydde från stan för alla intryck fick mig att känna ännu mer olustig.

    Varje dag sedan ca 5 dagar tillbaka har jag återigen upplevt negativa känslor plötsligt. Kortare episoder tack o lov. Ikväll satt jag och tittade ut genom fönstret och när jag såg den gråa himlen utanför kom den där hemska känslan igen- livet kändes mörkt och meningslöst.

    Jag erkänner att jag är livrädd. LIVRÄDD att medicinen plötsligt slutat att verka och att depressionen därmed kommer tillbaka. Bara tanken på att drabbas av depression igen får mig att vilja skrika högt av ångest.

    Vad ska jag göra? Är detta bara en tillfällig naturlig dipp eller fungerar inte medicinen länge för min hjärna?

    Känner mig förtvivlad av skräck

    /En ung man som bara vill må bra.

  • Svar på tråden Sertralin- Livrädd!!!
  • Anonym (psyk)
    Anonym (Ssk psyk) skrev 2015-05-10 22:09:59 följande:
    "Paranoian" och overklighetskänslorna du beskriver är klassiska ångestsymtom. Ångest är helt ofarligt MEN bland det mest obehagliga man kan uppleva. Därför är sk förväntansångest (rädsla att drabbas av ångest) väldigt vanligt. Att få hjälp att hantera denna rädsla är det absolut mest effektiva för att bli bättre.

    Vad gäller din rädsla för viktuppgång är inte Sertralin det läkemedel som förknippas specifikt med viktuppgång. 50 mg är en ganska låg dos så en dosökning till 100 mg bör inte göra så stor skillnad vad gäller vikt. Depression och ångest i sig kan ju ge aptitlöshet och blir man av med de symtomen och får tillbaka suget på mat (godsaker) kan det ju givetvis märkas lite på vågen men Sertralin är inte förknippat med någon stor eller okontrollerad viktuppgång. Det antidepressiva som är mer förknippat med detta är Mirtazapin som ibland kan ges som tillägg till ssri.
    Bra och kunnigt svar! Jag vill lägga till att Fluoxetin ofta skrivs ut till dem som ber att få ett SSRI-preparat som inte påverkar vikten (viktuppgång). 
  • amoremio
    Anonym (Ssk psyk) skrev 2015-05-10 22:09:59 följande:

    "Paranoian" och overklighetskänslorna du beskriver är klassiska ångestsymtom. Ångest är helt ofarligt MEN bland det mest obehagliga man kan uppleva. Därför är sk förväntansångest (rädsla att drabbas av ångest) väldigt vanligt. Att få hjälp att hantera denna rädsla är det absolut mest effektiva för att bli bättre.

    Vad gäller din rädsla för viktuppgång är inte Sertralin det läkemedel som förknippas specifikt med viktuppgång. 50 mg är en ganska låg dos så en dosökning till 100 mg bör inte göra så stor skillnad vad gäller vikt. Depression och ångest i sig kan ju ge aptitlöshet och blir man av med de symtomen och får tillbaka suget på mat (godsaker) kan det ju givetvis märkas lite på vågen men Sertralin är inte förknippat med någon stor eller okontrollerad viktuppgång. Det antidepressiva som är mer förknippat med detta är Mirtazapin som ibland kan ges som tillägg till ssri.


    Tack igen

    Okej det känns lugnande. Som sagt viktuppgång är det sista jag behöver nu. Kan jag inte kontrollera känslorna så kan jag åtminstone kontrollera min kropp och vikt

    Jag funderar på att beställa nya tid hos läkaren. Jag behöver PRATA av mig med någon "expert" inom detta område. Trots att det har gått över 2 månader sedan medicinen började så kan jag fortfarande inte fatta att jag var så djupt deprimerad! Det känns overkligt att jag kunde må så otroligt dåligt psykiskt.

    Jag erkänner en sak: Jag litar inte längre på mina känslor och mitt sinne. Destruktiva känslor förlamar mig numera eftersom jag är så rädd att "mörkret" i själen ska komma tillbaka. Jag blev en annan människa under min depression men tyvärr är jag inte samma idag heller.

    Kan läkaren hjälpa mig med remiss till kurator eller någon professionell person där jag kan samtala?

    Sen tycker jag att det är konstigt att jag inte har genomgått en ordentlig utredning- läkaren talade bara,om för mig att min tarmsjukdom IBS förmodligen hämmar produktionen av serotonin...
  • amoremio
    Anonym (psyk) skrev 2015-05-11 13:01:05 följande:

    Bra och kunnigt svar! Jag vill lägga till att Fluoxetin ofta skrivs ut till dem som ber att få ett SSRI-preparat som inte påverkar vikten (viktuppgång). 


    Tack för ditt svar.

    Vet du om sertralin är mer benäget att orsaka viktuppgång än fluoxetin?

    Kan man bli "tjock" är sertralin längre fram under behandlingen även om dosen och livsstilen inte ändras? Har hört så många skräckhistorier om viktuppgång pga sertralin
  • amoremio
    Anonym (?!?!?!) skrev 2015-05-10 18:11:35 följande:

    Av det jag har läst här nu har jag bestämt mig. Det blir INTE sertralin för mig! Fy fan vilka mardrömsberättelser. Hur kan skiten få säljas?!?! Jag är säker på att jag skulle få totalbryt av den och ta livet av mig fast jag inte vill dö. En kompis till morsan käkar allehanda piller för ångest mm och hon är som en zombie och ibland är hon nästan bladig. Nej tack! Nej tack! Nej tack!


    Det är din kropp och ditt psyke- du bestämmer givetvis vad som känns rätt för dig.

    Jag vet inte hur dåligt du mår. En sak kan jag med säkerhet säga: Om en depression är alltför djup så måste man få hjälp. Mediciner eller samtal. En kombination av båda är inte heller ovanligt.

    Gå till läkaren. Sök hjälp. Du kan inte hjälpa digsjälv om du har hamnat för djupt ner...

    Angående sertralin: Om du läser här på Familjeliv så finns det ALLA möjliga erfarenheter av denna medicin. Vem eller vad säger att just du måste vara en av dom som svarar dåligt på denna medicin?

    Jag mådde jättebra av den fram tills nån vecka sedan. Nu mår jag sämre igen men jag mår ändå BETYDLIGT bättre nu än under min omedicinerade period.
  • amoremio
    Anonym (Sluta!) skrev 2015-05-10 17:50:46 följande:

    Jag utvecklade tvångstankar när jag gick på Sertralin och började känna ångestkänslor, som inte liknade något av det jag upplevt tidigare, hjärtklappning och kände mig nervös jämt med en vilopuls på 110. Jag valde då att trappa ner medicinen och det var inte så lätt, jag grät mycket varje dag, alla mina känslor kom tillbaka, det kändes som så.

    Jag kan väl säga så mycket som att det har varit ett rent helvete för mig sedan jag valde att sluta, jag har varit mycket sämre nu än vad jag var innan jag började med medicinen. Jag slutade med medicinen sommaren 2012 och fick hoppa av min utbildningen och sedan dess har jag gått hemma. Jag äter ingen medicin idag.

    Jag börjar mer o mer känna mig som mitt gamla jag, men ångest har jag varje dag tyvärr, träffar inga människor pga ångesten, vågar inte åka buss osv.

    Det tog över ett år innan jag blev fri från tvångstankarna jag utvecklade med Sertralin, och nu såhär tre år efter så är de helt borta. Men jag är så mycket känsligare nu än vad jag var innan jag åt medicinen. Får ångest mycket lättare, blir lättare stressad och pulsen är fortf ganska hög.


    Hemskt att läsa detta! Jag lider verkligen med dig- psykisk ohälsa syns ju inte men likt förbannat är det minst ett lika stort problem som en bruten arm...

    Du äter alltså inga mediciner nu?
  • amoremio
    cesso skrev 2015-05-10 18:08:41 följande:

    Ts, det tar tid att hitta rätt medicin och rätt dos! Ha is i magen! Prova tillsammans med läkare ut vad dom funkar MEN du måste förstå att medicinen inte löser allt! Du ska se den som den "knuff" du behöver för att SJÄLV orka lösa det! Promenader, motion, aktivitet, vila, balans i livet, terapi (?) etc. Den är tillför att ge dig en knuff i rätt riktning... Inte för att du jämt ska må bra. En vanlig missuppfattning tror jag. Jag tror ditt största problem är ångesten/rädslan för ATT bli väldigt deprimerad är ditt största problem nu. Jag tycker du ska ge 50mg en längre tid... Och jobba med ångesten. Det ärbara rädslor och tankar som ger dig oönskade känslor. När du känner dig rädd och ångestfylld försök att tänka: nu känner jag då här... (Sätt ord på det) och det gör jag JUST NU! Ta sen och rör på dig. Tvinga dig till det. Vad du än gör... Du måste aktivt jobba dig ut ut depressionen och inte få panik. Och inte förlita dig på medicin. Det är ett hjälpmedel men ingen bot. Men du är redan på väg!!!!! Det blir bra. Så låg dos som möjligt är bättre än för mkt.


    Tack för dina svar

    Jag har insett nu att jag behöver ta tag i min ångest kring att må dåligt igen- den spökar och jag ser det nu själv genom era responser.

    Du verkar kunna mycket om dessa mediciner och om psykisk ohälsa överlag. Har du kunskaper eller egen erfarenhet kring dessa mediciner?
  • Anonym (E)

    Man kan få biverkningar som ökad ångest och värre depression. Om du får tankar på att skada dig bör du genast höra av dig till din läkare. Jag mådde inte heller bra av sertralin, utan tar istället Fluoxetin. Den har hjälpt mig väldigt bra, även på lägsta dosen trots att jag var nere i en djup depression.

  • Anonym (Sluta!)
    amoremio skrev 2015-05-11 14:05:32 följande:
    Hemskt att läsa detta! Jag lider verkligen med dig- psykisk ohälsa syns ju inte men likt förbannat är det minst ett lika stort problem som en bruten arm...

    Du äter alltså inga mediciner nu?
    Jag tog kontakt med öppenpsyk för ett halvår sedan igen efter att ha varit borta därifrån sedan sommaren 2012 eftersom jag mådde så dåligt, fick Cipralex utskrivet men har såklart inte rört tabletterna. Gick också hos en psykolog 4-5 ggr, men det gav mig inget.

    Det jag äter idag är:

    700 mg magnesium per dag som faktiskt minskat min ångest en del.
    Jag har Sobril 15 mg vid behov, så måste jag göra något som jag tycker är obehagligt så tar jag den. Blir max 3 tabletter i månaden pga beroenderisken.

    Igår började jag också med ett naturläkemedel som heter Saframyl, det innehåller saffran som ska kunna öka serotoninet. Har visat bra effekt i studier så jag är hoppfull.


  • Anonym (?)
    Anonym (Sluta!) skrev 2015-05-11 17:55:30 följande:
    Jag tog kontakt med öppenpsyk för ett halvår sedan igen efter att ha varit borta därifrån sedan sommaren 2012 eftersom jag mådde så dåligt, fick Cipralex utskrivet men har såklart inte rört tabletterna. Gick också hos en psykolog 4-5 ggr, men det gav mig inget.

    Det jag äter idag är:

    700 mg magnesium per dag som faktiskt minskat min ångest en del.
    Jag har Sobril 15 mg vid behov, så måste jag göra något som jag tycker är obehagligt så tar jag den. Blir max 3 tabletter i månaden pga beroenderisken.

    Igår började jag också med ett naturläkemedel som heter Saframyl, det innehåller saffran som ska kunna öka serotoninet. Har visat bra effekt i studier så jag är hoppfull.
    Låter intressant...kan du hänvisa till studierna om Saframyl?
    TAck på förhand...
  • Anonym (20 kg plus)

    Ser att många skriver att sertralin inte ska ge viktuppgång. Det stämmer för de flesta, men jag gick upp 20 kg! Trots att jag då började träna mer och skära ner på maten för att motverka detta så stannade endast viktökningen något i takten men ökade fortf, verkade ha noll förbränning. När jag väl slutade åt jag fortfarande samma och rörde mig lika mycket, tog typ 1,5 år och sen plötsligt flög nästan all vikten bort igen! Nu 2 år senare är jag fortfarande stabil, 5 kg mer än när jag började med sertralin men eftersom jag också är äldre nu tror jag inte det har med medicinen att göra längre :) Men fyyyyy vad jobbigt det var dom 3 åren jag var tjockare än nånsin och inget hjälpte :(

  • Anonym (Sluta!)
    Anonym (?) skrev 2015-05-11 19:21:40 följande:
    Låter intressant...kan du hänvisa till studierna om Saframyl?
    TAck på förhand...
    Inte till just Saframyl, men sök saffron + ssri på google, så får du en del svar.

    Eller saffron + Prozac.

    Saffron betyder altså saffran om du missat det
  • cesso
    amoremio skrev 2015-05-11 14:09:06 följande:
    Tack för dina svar

    Jag har insett nu att jag behöver ta tag i min ångest kring att må dåligt igen- den spökar och jag ser det nu själv genom era responser.

    Du verkar kunna mycket om dessa mediciner och om psykisk ohälsa överlag. Har du kunskaper eller egen erfarenhet kring dessa mediciner?
    Jag har goda kunskaper både privat och yrkesmässigt. (tar inte hela historien här men har nyligt förlorat min syster som begick självmord vilket föregicks av lång tids oro för mig så jag inte mådde bra... av det). Alla kan vi drabbas av depressioner eller depressionsliknande tillstånd. Det definierar inte vem vi är. Yttre påfrestningar och vår inre känslighet påverkar. Jag känner igen dina tankar och din oro för jag har haft liknande själv. Rädsla att få obehagliga tankar (ångest) ger ångest för att få det.. panik för att börja må sämre. Du är rädd att ex gå upp i vikt (vilket är helt och hållet ovidkommande egentligen. tänk efter - vad gör vikten när det gäller att må bra?) Men när man mår dåligt blir man orolig lätt för ALLT! Tänk nu som jag sa: antidepressiva sätter man in när man är så nere att man inte orkar eller förmår sig att se ljus i världen eller ta sig ut ur dörren för att ta tag i det. Du har nu fått uppleva ljuset. Då finns det där! Eller hur? Medicinen ska bara ge dig en knuff så du orkar/ kan tvinga dig ut och göra saker. Aktiviteter .. alla sorter. Promenera, städa, laga mat, gå och handla dig kläder (vad som helst) kommer bryta ångesten och depressionen snabbare. Tänk så här: varje dag måste du ha små mål. Du måste göra A och B innan du får göra C (vila, sova eller oroa dig!). När du gjort A och B (som kan vara ex: diska, städa... eller: träffa en vän, plugga, jobba, handla) så kanske tankarna har skingrats så du inte måste göra C (vila, sova, oroa dig). Overklighetskänslorna ÄR ångest! Man tror man ska bli galen, knäpp, tappa förståendet, falla ner som en hög, bli inlagd (?) kanske du är rädd för. Var inte rädd. Ångest kommer när du hållit andan länge, är för spänd. Gör andningsövningar ofta.. långa djupa andetag. 3 åt gången (sakta in och sakta ut) förebygger ångest. Superenkelt! Hur känns det?  .... tror du jag vet vad jag talar om? Det gör jag. Och jag mår bra. Men har mått väldigt dåligt. Mår bra nu och har kunnat hantera min systers självmord ok trots att hon lämnade en flicka på 1 år, jag har själv egna barn och min syster dog för några veckor sen.. men jag har jobbat med mig själv länge och blivit starkare. Var som du beskriver för länge sen. Du blir bra. Det blir bra. Kram på dig!
    Boktips: "Bli av med din oro" (en gul glad gubbe på framsidan) Komisk men bra självhjälpsbok om ångest/ oro men av riktigt bra KBT-psykolog. Kan beställas ex på adlibris eller bokus. Har hjälpt mig
  • Anonym (Sluta!)
    cesso skrev 2015-05-12 10:01:44 följande:
    Jag har goda kunskaper både privat och yrkesmässigt. (tar inte hela historien här men har nyligt förlorat min syster som begick självmord vilket föregicks av lång tids oro för mig så jag inte mådde bra... av det). Alla kan vi drabbas av depressioner eller depressionsliknande tillstånd. Det definierar inte vem vi är. Yttre påfrestningar och vår inre känslighet påverkar. Jag känner igen dina tankar och din oro för jag har haft liknande själv. Rädsla att få obehagliga tankar (ångest) ger ångest för att få det.. panik för att börja må sämre. Du är rädd att ex gå upp i vikt (vilket är helt och hållet ovidkommande egentligen. tänk efter - vad gör vikten när det gäller att må bra?) Men när man mår dåligt blir man orolig lätt för ALLT! Tänk nu som jag sa: antidepressiva sätter man in när man är så nere att man inte orkar eller förmår sig att se ljus i världen eller ta sig ut ur dörren för att ta tag i det. Du har nu fått uppleva ljuset. Då finns det där! Eller hur? Medicinen ska bara ge dig en knuff så du orkar/ kan tvinga dig ut och göra saker. Aktiviteter .. alla sorter. Promenera, städa, laga mat, gå och handla dig kläder (vad som helst) kommer bryta ångesten och depressionen snabbare. Tänk så här: varje dag måste du ha små mål. Du måste göra A och B innan du får göra C (vila, sova eller oroa dig!). När du gjort A och B (som kan vara ex: diska, städa... eller: träffa en vän, plugga, jobba, handla) så kanske tankarna har skingrats så du inte måste göra C (vila, sova, oroa dig). Overklighetskänslorna ÄR ångest! Man tror man ska bli galen, knäpp, tappa förståendet, falla ner som en hög, bli inlagd (?) kanske du är rädd för. Var inte rädd. Ångest kommer när du hållit andan länge, är för spänd. Gör andningsövningar ofta.. långa djupa andetag. 3 åt gången (sakta in och sakta ut) förebygger ångest. Superenkelt! Hur känns det?  .... tror du jag vet vad jag talar om? Det gör jag. Och jag mår bra. Men har mått väldigt dåligt. Mår bra nu och har kunnat hantera min systers självmord ok trots att hon lämnade en flicka på 1 år, jag har själv egna barn och min syster dog för några veckor sen.. men jag har jobbat med mig själv länge och blivit starkare. Var som du beskriver för länge sen. Du blir bra. Det blir bra. Kram på dig!
    Boktips: "Bli av med din oro" (en gul glad gubbe på framsidan) Komisk men bra självhjälpsbok om ångest/ oro men av riktigt bra KBT-psykolog. Kan beställas ex på adlibris eller bokus. Har hjälpt mig
    Fy vad hemskt med din syster, beklagar verkligen. En liten ettåring ska inte behöva förlora sin mamma så tidigt. Fick din syster ingen hjälp?
Svar på tråden Sertralin- Livrädd!!!