Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

    Väntar barn jan 2016 göteborg

    Hej!

    Jag är gärna med här :) 33 år, första barnet och beräknas föda i månadsskiftet januari-februari! Hur har det gått så långt? :)

  • Moorii
    Lovisa82 skrev 2015-06-21 10:32:19 följande:

    Trevligt att följas åt:)

    Än så länge har jag haft det väldigt jobbigt, illamående och tröttheten har varit så otroligt jobbig. Men illamendet avtog för två veckor sedan och det är jag så otroligt glad över.

    Hur har du mått hitills och hur mår du nu? Hur känner du inför kub test? Är det något du funderat över?

    Jag har valt att göra det med tanke på att jag börjar närma mig 35 och det är så konstigt att denna gången känner jag mig så orolig. Har inte alls varit det med mina två första. Så därfär tänkte jag att det var lika bra att göra det.

    Var och tog blodprov inför kub testet förra veckan. Kub testet skall utföras om 1 1/2 vecka


    Det där med illamående verkar inte roligt :/ men skönt att det redan blivit bättre! Känner igen mig angående tröttheten. Förra veckan var hemsk! Ögonen gick i kors på jobbet, har aldrig varit så utmattad i hela mitt liv :S när jag kom hem i torsdags satt jag i soffan och bara grät, utan anledning..

    Nu mår jag rätt ok, överdrivet känslig, huvudvärk på mornarna, fortfarande trött och stickande, lite svullna, vader. Inget illamående ännu, hoppas verkligen jag slipper! Är det bättre nu, eller är du fortfarande lika trött?

    Kub-test har jag bokat tid för, om lite mindre än tre veckor, då är jag i vecka tio. Min man har en son sen tidigare som föddes med hjärtfel, så det var en självklarhet för oss. Hade nog gjort det ändå, orolig att något ska vara fel, och bättre att få reda på det då än i vecka 18. Egentligen inte konstigt att du är mer orolig nu, oron brukar väl bli värre med åldern, oavsett vad det handlar om.

    Nu känns det som en enda lång väntan tills den kritiska perioden är förbi. Sen ska det bli skönt med ultraljud om tre veckor med, så jag får se att det verkligen bor någon där inne :) har du gjort något ultraljud ännu?
  • Moorii
    Lovisa82 skrev 2015-06-23 22:24:54 följande:

    Jag har gjort 2 ultraljud än så länge???? känns skönt att se att det verkligen finns nåt där inne å se det lilla hjärtat slå????

    Om en vecka är det dags för ultraljud nr 3 som görs för KUB testet.

    Hoppas att det kommer se bra ut så man kan koppla av oron lite.

    Har du fått nån liten mage ännu? Jag har stor mage, den har blivit stor så fort denna gången för mig.

    Hur gammal är din mans son? Mina söner är 7 och 9år.

    Ha en bra dag????


    Oj, mycket ändå, så tidigt! Har det varit på egen begäran? Jag hade gärna gjort det vid första besöket, men hon ville knappt ta blodtryck och sånt på mig, lite besviken blev jag.

    Åh, vad mysigt! Det måste kännas speciellt :)

    Blir det ultraljud på magen denna gång då?

    Det gör det säkert, jag håller tummarna för dig iallafall!

    Ja, faktiskt! Blev chockad igår när jag tittade mig i spegeln, har verkligen fått en kula och jag är bara i vecka åtta. Kommer väl bli gigantisk då kan man tro :P jaså, syndes det inte så mycket då du var gravid med dina andra två? Verkar som det är väldigt olika det där.

    Min mans son är 5, fyller 6 i oktober, så fullt ös när han är hos oss :) han är rätt bortskämd, så är lite orolig för hur han ska hantera den minskade uppmärksamheten :/ men förhoppningsvis vänjer han sig!

    Vad hoppas du på nu då, en flicka eller en tredje pojke? :)

    Haha, ingen fara, har förstått att det varit problem med de glada gubbarna ^^
  • Moorii

    Jaha! Jag har hört att vänner till oss valt privata barnmorskor, och nu när jag träffat min bm så överväger jag att byta till ptivat. Hon tänkte inte ta några tester alls först, utan jag fick påminna henne om blodtryck, blodprov och så. Känns sådär.

    Är de bra där, i läppstiftet? Jag är så himla orolig nu, fick en brun flytning igår och en lite mer röd idag, tänker direkt missfall :( bm ska ringa upp vid 11 och förhoppningsvis får jag komma in för ett ultraljud!

    Jaså, jag trodde det var vaginalt ultraljud som gällde fram till vecka 12? Men då kan man alltså se bebis ändå :)

    Ja, det är klart, barn av båda kön är ju roligt :) vi önskar oss också en liten flicka, då mannen har en son och det är på tok för mycket män i båda släkterna ;) jo, jag har sämst tålamod, så kommer inte kunna låta bli att ta reda på det :) hoppas på att det är en flicka i din mage!

    Mysigt det låter :) de blir nog glada för det! Måste ju vara spännande även för dom. Jo, det gör han säkert. Om det nu blir något av denna graviditet så har vi ju några månader på oss att förbereda honom på det :)

  • Moorii

    Nej, inget ultraljud :/ min barnmorska får inte göra ultraljud förrän vecka tio. Hon sa också att det inte var något att oroa sig över, så länge jag inte har ont, och det har jag ju inte. Men orolig är jag ändå!

    Hur mycket kostar ett besök hos barnmorskegruppen då? Kan ju vara värt att gå dit iallafall för ett ultraljud. Hade varit så skönt att få veta om det i magen lever eller inte!

    Slutade det "blöda" för dig efter den veckan?

  • Moorii
    Lovisa82 skrev 2015-06-25 22:19:39 följande:

    Jag blödde lite lite rött blod i 2 eller 3 dagar. Men inga klumpar eller så. Hade inte heller ont.

    Har haft missfall mellan mina två söner, då i v 11. Men då blödde jag en klump å större mängd. Och hade ont.

    Ultraljudet kostar 500kr och å så får du med dig en liten bild hem också:) ring å fråga om dem har en ledig tid snarast. Så du slipper oroa dig. Eller så söker du på nätet barnmorskegruppen å bokar tid där. Det gjorde jag. Enkelt å smidigt! Kanske svårt att få tid innan helgen, men om du ringer och förklarar läget så kanske dem kan klämma in dig. Så du slipper va orolig över helgen.

    Det kommer säkert gå bra men känslan du har nu är så jobbig, man kan ju inte tänka på nåt annat direkt.

    Hoppas att du kan få till ett ultraljud innan helgen.


    Aha, nej det verkar ju som att det är först när smärtan kommer som man kan börja bli orolig. Det har inte riktigt blött egentligen, mest flytningar, men det är väl den rosa färgen som skrämmer. Men försöker behålla lugnet!

    Nej, vad tråkigt :/ Det är ju inte roligt när ett missfall kommer så sent.

    Det var ju inte farligt :) Tyvärr blir det ju väldigt bökigt att få en tid snart, då jag jobbar kväll en hel del framöver, och min man jobbar dag, och han skulle aldrig förlåta mig om jag åkte på ultraljud själv.. så jag bad om att få tid för ultraljud den 6/7, så får se om det funkar! Då är det bara 4 dagar kvar till blodprov och ultraljud på mvc, men hon var inte säker på att hon kunde göra ultraljud ens då, eftersom en läkare måste göra det om jag har blött eller så. Hoppas på att jag inte gör det innan dess! Då blir det två ultraljud på en vecka, men det har jag inget emot :) 

    Ja, sjukt jobbigt, men bra att hålla ut. 

    Hur mår du nu då? Vad ser du fram emot mest framöver?
  • Moorii

    Jaha, ja det kan jag förstå är tufft. Samma här. Jobbar i restaurang och sitter ner kanske i 20 minuter totalt varje dag. Igår när jag packade upp varor så gjorde sig yrseln påmind och det svartnade rejält för ögonen vid ett tillfälle :S ska tydligen inte vara farligt, men obehagligt är det! Soffan är väldigt go när man kommer hem ;) Tränar du något?

    Ja, fast jag tror han förstår varför du måste lägga dig tidigt. Min man kliver upp kl 5 så han lägger sig ändå vid nio, vilket är tur :)

    Jaså, var dina järnvärden låga? Jag hade tänkt att jag skulle köpa järntillskott snart, att det skulle hjälpa mot tröttheten, men pratade med bm som sa att jag hade ett väldigt högt järnvärde, 96, så jag behövde visst inte äta nåt tillskott. Hur ska jag nu göra för att bli piggare? :P

    Jag var supertrött första veckan efter jag plussat, men antingen har det lugnat ner sig, eller så har jag vant mig..svårt att säga :P Men vaknar fortfarande flera gånger på natten, går på toa osv, och vaknar alltid tidigt. Lägger jag mig efter 12 så vaknar jag ändå vid 5-6, så det är alltid bäst att lägga sig så tidigt som möjligt. Hur är det med din sömn?

    Förstår det! Så du har tagit blodproven alltså, och ska göra ultraljud och få besked till veckan? 

    Absolut, kan ju inte bli för mkt :) funderar också på att beställa clearblues doppler till i augusti, hade ju varit skönt att kunna höra själv att bebisen lever!

  • Moorii

    Jag brukade träna ganska mycket, men hade problem på jobbet och tappade det helt i flera veckors tid, och nu är det svårt att börja om igen. Var och sprang för 2 veckor sen, det är det enda.. men ska försöka ta tag i det igen snart, det ska tydligen vara bra att göra nu, även om det känns som att det borde vara skadligt för barnet..! Vattengympa är nog bra, skönt för leder och så :)

    Vad skönt för dig! Nej, är inte så bra på att somna om, men är det mitt i natten så brukar det gå bra. Vaknar jag sen vid 6 så kan jag inte somna om, hur trött jag än är. Ja, man får vara glad ändå, varken du eller jag verkar ju ha några värstingsymtom just nu iallafall :) 

    Ja, det förstår jag! Men det går nog bra, jag ska hålla alla mina tummar och tår för dig :) Jag har inte ens lämnat blodprovet än, det ska jag göra 10/7, sen vet jag inte hur lång tid det tar innan det är dags för själva kub-testet, men det är väl senast v 13 eller nåt sånt?

    Åh, jag vet vad du menar :) Vi var in i en leksaksaffär häromdagen för att köpa en present till en annan bebis, och blev verkligen lockad att köpa på mig hälften av bebisgrejerna de hade där ;) men precis som du, så vill jag veta kön först, och att allt ser bra ut förstås. Efter rul i v 18 så borde det vara grönt :) Min man har ju en son sen innan, och en faster i USA som älskar att skämma bort, så vi har lagt undan en hel drös med barnkläder (hyfsat neutrala) som vissa bara är använda någon enstaka gång, så det är ju skönt att ha till att börja med!

    Om det blir en tjej, skulle du köpa klassiskt flickiga saker, eller skulle du hålla dig mer neutralt? 

    Vi har väl inte funderat på något särskilt märke, mer bara överens om att vi vill ha en stabil och bra barnvagn och vi kommer köpa begagnat för att hålla nere kostnaderna lite. Joolz har jag hört talas om bara, är det en vagn du haft tidigare?

    Tack detsamma :)

  • Moorii

    Åååhh, vad roligt, grattis!! Så glad för din skull! :) vad mysigt att ni fick se bebis så länge också.

    Det var ju jättebra odds! Hoppas på att det är samma här, men flera veckor kvar innan jag får reda på det, gah :P

    Vilken söt liten enen! :) vilken vecka är du i nu? Hur stor är magen? :)

  • Moorii

    Oj, ja din mage är verkligen stor redan! Det skiljer fyra veckor mellan oss, men det är sån skillnad :) jag har förvisso fått sån kula redan att det är svårt att dölja nu när det är varmt och man måste ha svala kläder på sig :P Trodde inte det skulle synas alls i v 10! 

    Ja, jag hoppas det! Längtar såå så mycket :) 

    Den appen har jag, tycker om den väldigt mycket! Det är skönt att få se den där procenten öka för varje dag och att det liksom går framåt :) Och sen längtar jag extra mycket efter då man går in i en ny vecka, så man får läsa om vad som händer i magen nu ^^ nog för att jag lusläst allt jag kan komma över redan, men ändå ;) 

  • Moorii
    #ralf skrev 2015-07-02 10:04:38 följande:

    Hej! jag har bf redan i september så jag ligger lite före men hoppas kunna hänga lite i den här tråden ändå :) känner mig lite ensam här i Göteborg...
    Hur går det för er?
    Jobbar ni än? isf, hur länge har ni tänkt göra det?


    Hej! Klart du får vara med här :) Det går bra här, går mest omkring och väntar på att det ska bli dags för första ultraljudet! Jobbar gör jag absolut, bara i v 10 :) men får se hur länge jag kommer jobba då jag jobbar i restaurang, väldigt slitsamt yrke. Tänker mig att jag går hem i början på december, beräknad födsel är 1/2.

    Hur går det för dig då? Jobbar du ännu? Det börjar ju närma sig för dig nu! :)
  • Moorii

    Förstår dig! Jag var så trött veckan efter jag plussade, att när jag kom hem sista dagen innan helg så satt jag bara i soffan och grät. Min man trodde det var nåt allvarligt som hänt när han kom hem, men jag grät ju helt utan anledning..eller ja,var ju helt utmattad.

    Vad skönt att du kunde bli omplacerad! Finns ingen möjlighet till omplacering i mitt jobb, så jag får nog helt enkelt gå hem när det helt enkelt inte går längre.
    Kan tänka mig det, måste vara en mysig period :) 

    Jag är bara i vecka 10 än så länge, men när det går att se kön så vill jag se det, så jag är förberedd på det och som Lovisa, köpa saker som passar om det är tjej/kille.

    Det där med järnvärdena hoppas jag att bm har koll på att det ska testas fler gånger, men säker på det är jag inte.. hon ringde nämligen idag när jag inte kunde svara och lämnade meddelande på mobilsvar. Hon hade insett att tsh måste kontrolleras inom fyra veckor igen (vet man inte att det är standard om man jobbat som bm i typ 30 år?). Sen ville hon meddela att hon skickat remiss till läkare för ultraljud, om det var i samband med kub-testet eller om det var bara ett vanligt ultraljud framgick inte. Flummig bm har jag, minst sagt. Blir nog ett byte efter kub.

Svar på tråden Väntar barn jan 2016 göteborg