Inlägg från: Anonym (OROLIG MAMMA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OROLIG MAMMA)

    Hjälp snabbt snälla! Rädd att granne ska kontakta soc

    Vi har en son på 1 år som vi älskar mest av allt i hela världen. Vi har köpt hus och har en massa att fixa i trädgården och vår lilla son fick sitta i sin lekhage inomhus en stund idag ungefär 15 minuter medan jag och hans pappa var ute i trädgården och fixade och grävde. Vi hade dörren öppet på glänt så vi skulle höra om han blev missnöjd och inte ville sitta kvar i sin lekhage. Vi har till och med läst att det är bra att barn får leka själva en stund varje dag. Då kommer en granne förbi och min son börjar skrika precis då även om han brukar tycka om att sitta där en stund. Grannen öppnar upp dörren mer som stod på glänt och undrar "men ser han inte er?!?!?!" helt förvånat och dessutom "men han borde ju sitta vid dörren så han ser er"... så gick jag direkt in och är jätteorolig nu att hon kommer kontakta socialstyrelsen. Vi älskar vårt barn och han har det så bra med oss han är till och med bortskämd. Har vi gjort FEL?? som har låtit honom leka själv en stund medans vi jobbar i trädgården? Vi hade ju dörren öppen på glänt så vi kunde höra honom och vi stod nära ytterdörren och grävde..

    SNÄLLA jag är väldigt orolig och behöver få lite tips och se vad ni andra tycker.. har vi gjort fel??? har hon rätt att kontakta soc? Är de rimligt att hon gör de???? Denna grannen är gammal och riktigt gnällig. gnäller på allt och alla.

  • Svar på tråden Hjälp snabbt snälla! Rädd att granne ska kontakta soc
  • Anonym (OROLIG MAMMA)

    Han var ute med oss en lång stund innan vi satte honom i sin lekhage.. och han satt max 15 minuter 

  • Anonym (OROLIG MAMMA)

    SNÄLLA kan någon mer ge sin åsikt.....??!?!

  • Anonym (OROLIG MAMMA)

    Men i sin lekhage som är extremt barnsäkrad?!?!? Finns inget att svälja... eller kunna skada sig med.. är det inte samma sak som att duscha eller laga mat medans barnet är där?? Ytterdörren var öppen och  HAN var nära, vi HÖRDE ALLT

  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (Lugna dig) skrev 2015-07-23 21:22:18 följande:

    Men herregud, mitt barn fick leka i lekhagen i vardagsrummet flera gånger medan jag gick på toa eller hängde tvätt på balkongen i tio minuter. När jag inte kunde ha uppsikt över barnet helt enkelt.

    Så länge man hör barnet och barnet hör en är det verkligen ingen fara.


    Tack gud för ditt inlägg.. jag höll på att få panik.. vi hör ju honom helt och hållet.. tydligen då grannen hörde honom också... tror du hon kommer kontakta soc??? 
  • Anonym (OROLIG MAMMA)

    Det står till och med på 1177 att det är bra för barnet att få leka själv en timme eller något om dagen... ska man inte ens kunna lita på det?!?!?!? 

  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-23 21:23:37 följande:

    Ni har inte gjort nåt fel, men fl är helt fel forum att fråga det i.. Här läser man om mammor som inte hinner varken äta, duscha, skita eller städa för att barnet ska minsann "knyta an" fastklistrad på kroppen 24/7.. Eller nä, när den sover så ska man titta på den hela tiden! ;D


    Hade grannen rätt verkligen att öppna upp dörren och titta in.. "MEN SER HAN INTE ER" och hon vet ju inte var vi har lekhagen... 

    Vi är bra föräldrar som är så noggranna med allting och hade honom ute med oss lång stund idag men sen lät vi honom leka själv en stund och hörde allt.. grannen gjorde oss så oroliga så som hon reagerade...
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (C) skrev 2015-07-23 21:33:19 följande:
    Hur ska folk på FL kunna veta om din granne kommer att socanmäla er?? Ingen här känner väl grannen och vet om hon är en sån som anmäler allt och alla eller inte! Men antagligen kommer hon inte att anmäla er. Men man kan aldrig veta!
    Är du själv förälder?? Jag är orolig!!!!!!!! Därför ställer jag just nu orimliga frågor...
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (C) skrev 2015-07-23 21:38:14 följande:
    Ja, det är jag. Men inte ställer jag sådana orimliga frågor för det. Fråga istället hur många som skulle socanmäla er ifall vi vore din granne så får du nog ett bättre svar. Är du så orolig att bli socanmäld så kanske inte allt står rätt till?
    Jag har hört en massa hemska fall därför är jag orolig.  Allting står rätt till men det finns idioter i det här samhället som gör allt för att förstöra för andra. den här grannen är inte frisk och klagar på alla. många i området känner till henne och säger samma sak
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (soc) skrev 2015-07-23 22:28:14 följande:

    "Han är till och med bortskämd" skriver du. Tänker du då att när man har ett barn som är bortskämt så är det något slags intyg på att man är en bra förälder? För det är det ju inte direkt...

    Din reaktion på det inträffade är faktiskt oroande. Helt oproportionerlig i förhållande till vad som hänt. Du verkar så osäker på hur du är och måste leta bevis på att du gör rätt. Att barn kan må bra av att vara själva små stunder är väl helt naturligt och inget man behöver leta underlag på. 

    Tror att du behöver lita mer på vad du känner istället för att höra vad andra säger eller läsa.

    So what om hon anmäler, du har ju inte gjort något. Du tror väl ändå inte att socialen klampar in och rycker bort eran guldklimp för att han skrek lite i lekhagen? Tror du det så behöver du nog börja både lyssna och läsa lite mer kritiskt. Allt är inte som man hör. Ja, socialen gör misstag då och då men oftast är det inte alls så som personerna påstår eller som det står i Aftonbladet. Allra oftast handlar de här skräckhistorierna om föräldrar som inte har någon insikt i att de gör något fel.


    Jag vill tacka dig för dina ord.. de gav mig faktiskt en hel del insikt. Jag är överlag en orolig person som ofta gör saker större än vad de är. Beror väl på att jag gått igenom mycket i mitt liv och aldrig någonsin ens vill föreställa mig att bli av med mitt barn. Men du har rätt, jag måste kunna lite mer på vad jag känner. 

    ibland kan ett par ord göra stor skillnad.. det gjorde dina. tack. 
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-07-23 22:30:22 följande:

    Lugna dig TS, du har väl inget att vara orolig för. Ni har inte gjort något galet. Även om tanten ringer alla instanser så kommer väl inget att hända. Ha nu tilltro till eran egna kacapitet och riskbedömningar och så får tanten förfasa sig hur mycket hon vill.


    Tack det känns mycket bättre... du har rätt. jag ska inte bli för berörd av vad en granne tycker och tänker.. jag gjorde det nog större än vad det är.. men när det gäller det viktigaste i mitt liv så blir jag ju så orolig...
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (Fia) skrev 2015-07-23 22:56:32 följande:
    Funderar över samma sak, samt hur länge barnet fick gråta innan grannen tittade in och reagerade. För de flesta tar det nog en god stunds gråt innan man blir orolig och tittar in.
    Hon kom precis från sitt spa... och han grät just då när hon var på väg hem och kom och pratade med oss. med skämma bort menar jag inget annat än att vi verkligen tar bra hand om honom.. på alla sätt och vis... inget annat alls.
Svar på tråden Hjälp snabbt snälla! Rädd att granne ska kontakta soc