Inlägg från: Issi |Visa alla inlägg
  • Issi

    BF april 2016

    Hej!

    Jag hoppas gärna in! Är i vecka 6 och har än så länge bf 1 april. Förra grav (har en dotter på 3) blev jag dock framflyttad en vecka så det är möjlgit att det blir så nu med. Är ganska orolig och nervös då jag senaste året har haft hela tre missfall, två i  vecka 6 och ett i vecka 10 (fast då hade fostret dött i v 6) så den här gången har jag redan bokat in tidigt ul i v 8. Skillnaden mellan denna och de andra tre grav är dock att jag faktiskt har symptom (hade inga med dottern heller så jag reagerade inte när jag inte hade det) men nu har jag ont i brösten och känner mig yr och ibland illamående. Är galet trött också! :D Hur går det för er?

  • Issi
    Mahlin skrev 2015-08-04 09:25:19 följande:

    Hej issi,

    Stort grattis. Beklagar till dom andra mf, men nu får du försöka tänka positivt och framåt???????? . Men jag förstår dock verkligen hur du känner, innan min dotter "snart två år" hade jag också ett missfall, fostret hade dött i v 8 men min kropp förstod inte det. I vecka 13 fick jag reda på det, ingen trevligt upplevelse!

    Jag vet ju inte om jag är gravid än, men isf bf ca 13/4. Upptäckte igår att jag går på toa betydligt oftare än vanligt. Sen dom andra symtomerna dom jag skrev ovan. Om jag är gravid kommer jag också att boka ett tidigt ul.


    Ja jag försöker verkligen tänka positivt men det är inte helt lätt ska jag säga :S usch vad hemskt att upptäcka det så sent som v 13! Då tror man ju att allt är ok! Hoppas att du har hämtat dig något från den chocken iaf. Ja jag hoppas på flera tidiga UL, funderar på KUB också mest för undersökningens skull. Vad tycker ni om KUB?
    sofffi skrev 2015-08-04 10:29:02 följande:

    Jag känner bara att jag är extremt mycket tröttare och molvärk i mage och rygg , men som tur är inget illamående än :)

    Förra graviditeten fick jag foglossning i ca strax före Vecka 20 och blev sjukskriven ända till bf så hoppas jag kommer kunna jobba längre denna gång .

    Känner ni att ni kan glädjas åt det ännu? Jag känner mig så orolig att något ska hända men försöker tänka positivt :)


    Oj vad jobbigt med sådan extrem foglossning! Hoppas det går bättre denna gång då! Jag är glad men inte övertygande glad ännu, det blir jag efter vecka 12, förutsatt att jag då också nyligen fått bekräftat att det är liv där inne. Men det låter så negativt, ni andra ska förstås glädjas åt att ni väntar barn!! =)

  • Issi
    Sophie13 skrev 2015-08-04 13:42:24 följande:

    Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på KUB. Vad får man veta? Ursäkta min okunnighet.


    KUB gör man för att ta reda på sannolikheten att barnet har komosomavvikelser, den mest kända är Downs syndrom. Iaf där jag bor får alla över 35 göra det och de under 35 får göra det mot betalning. Du kan läsa mer här; www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/

    Testet visar dock bara sannolikheten och kan alltså inte ge ett direkt svar, vilket gör att det är svårt att veta vad man ska göra med resultatet. (Det är det ju även om man får ett säkert svar förstås, ska man ta bort ett barn med DS??). Om sannlikheten är stor så får man (om man vill) göra ett fostervattenprov eller moderkaksprov, då kan man veta mer säkert. Men de proverna är förknippade med vissa risker. Så, SVÅRT. Jag gjorde inte KUB med min dotter men är fundersam nu, i och med mina uprpepade missfall så är jag så mån om att allt ska vara bra. Samtidigt, svårt svårt svårt.
  • Issi
    Villbligravidnu skrev 2015-08-05 13:42:37 följande:

    Hej på er! Jag plussade idag på BIM+2 ÄL+12 så himla glad!!! Bf är 14:e april 2016 Jag är också orolig för missfall, fick missed abortation med tvillingar förra hösten, upptäcktes för att jag fick oförklarligt ont i magen och spydde av smärta. Första fostret var dött redan i vecka 6, andra sig i vecka 8 men kom inte ut förrän vecka 12. Det hela slutade med skrapning Jag skulle egentligen fött i april i år så det känns lite småkonstigt att få nytt bf i april, men jag är såklart superglad!

    Jag har funderat på det där med KUB jag också. Jag är 28 år så jag får bekosta det själv. Jag gjorde inte det med sonen som nu är 2 år och 4 mån, men nu börjar jag känna att jag borde göra KUB för sonens skull. Att jag måste prioritera barnet jag redan har. Nån mer som känner igen sig?


    Usch, stackare, att förlora två dessutom. Jag hade också Bf april 15 med mitt första missfall för ett år sedan, känns knäppt håller med! Sedan hade jag bf augusti och sedan bf november men nu sjuttsingen ska det väl gå vägen! Jag är också 28 och tänker nog precis som du, på min dotter. Att få ett barn som kräver ALLT känns inte schysst... och samtidgt, det är ju ett barn i vilket fall...
    Villbligravidnu skrev 2015-08-05 13:44:36 följande:

    Har ni sett att det finns en till, mycket större april bf tråd? Aprilbebis 2016 heter den. Jag hoppar in där!


    Jag tycker också att det är skönt att vara med i en mindre grupp, man hinner aldrig med i det stora tycker jag :S
    hondendärtjejen skrev 2015-08-05 18:30:58 följande:

    Vad trött jag har varit idag!! Vaknade vid 6 och var svettig kissnödig och illamående. Gick upp för att dricka vatten ur en kanna i köket och den hade tagit smak av den hackade rödlöken som vi haft igår. Som låg i en skål med både plastfolie och fryspåse! Det hjälpte ju inte mot illamåendet direkt...!


    Hahaha, INTE okej!! :D


  • Issi
    Villbligravidnu skrev 2015-08-06 12:13:05 följande:
    Hur har du tänkt göra? Ska du göra KUB?
    Jag har inte bestämt mig än men troligen, och egentligen mest för att få veta att allt är okej där inne. Beror på dock, ska prata med mVC på inskrivning, jag kanske kan få extra ultraljud istället, liksom gratis, pga alla missfall. Vi får se. Ska du?
    ellami skrev 2015-08-07 00:11:38 följande:

    Hej! Här är ännu en med jobbig historia i bagaget. Hade ett MA för 3 månader sedan i vecka 13, fick chockbeskedet på KUB att fostret dött två veckor tidigare. Blev inlagd på sjukhuset och blödde ut den pyttelilla minibebisen, var rejält knäckt psykiskt men ville bli gravid fort igen, vilket jag nu är i mitten på v 6. Tänkte inte skriva här egentligen då jag inte vågar ta åt mig av graviditeten och glädjas men det känns skönt (om än fruktansvärt tråkigt såklart) att det finns fler här med liknande erfarenheter vilket gav mig modet att haka på så kanske vi kan peppa varandra. Ska gå på ett tidigt ultraljud vilket jag är livrädd för men kommer ändå inte kunna slappna av någorlunda förrän KUB är över om allt går bra så långt.


    Usch jag lider med dig! Så otroligt jobbigt att få veta sådant när man tror att det är lugnt :S. Men också väldigt skönt att prata med andra som har liknande erfarenheter som du säger, det är ju inget men slänger i ansiktet på en kompis som haft typ 3 helt okomplicerade graviditeter precis.... Med mina tre msisfall har mina närmaste vetat, mina föräldrar, syster, min farmor samt en nära vän. Den här gången berättar jag dock inte för någon för jag ORKAR inte ge ett missfallsbesked igen. Ja min man vet såklart då men ingen annan. Hur gör du och ni andra?

    Jag tänker likadant, kommer inte kunna slappna av och njuta samt berätta för alla förrän jag sett barnet på UL efter vecka 12. Hoppas magen inte blir för tydlig innan dess bara... När ska du på tidigt UL? Jag har bokat in ett i vecka 9 men jag hoppas att de kan titta lite redan nästa vecka (v 7) när jag ska på hälsosamtalet på MVC, vi får se... Går in i vecka 7 imorgon iaf, två av mina missfall var i vecka 6 oh blödningen kom redan då. Det tredje var också i vecka 6 men blödningen kom i v 10. Testen blir starkare och starkare (vilket de iofs blev även den gången), men det känns ändå ganska hoppfullt!

  • Issi

    Välkomna alla nya : )

    Jag tittar också på ny vagn osv, vi ska skrota den gamla liggvagen den är så sliten. Jag är sugen på en Crescent Trike, men får ju såklart hålla i mig ett ANTAL veckor till =) VIll ha något lättstyrt och smidigt, hade Brio Happy med dottern och den slutade vi använda nör hon var ca 1 det blev så tungt och bökigt. Vilka vagnar är ni intresserade av?

    Jag är i v 7 nu och mina symptom är att jag är galet trött och har ont i brösten. Mår inte särkilt illa men det gjorde jag itne med dottern heller. Ska till BM på fredag och hoppas att de kan göra mindre ul redan då, är så himla rädd för att det inte ska finnas något levande där inne =( Inatt vaknade jag och kände mig stressad över detta, till saken hör att jag har tidsbegränsad anställning och den börjar gå mot sitt slut, vill ju helst inte ha barn när jag är arbetslös. Hade ju itne alls räknat med att det skulle ta såhär lång tid då det tog sig direkt med första.

    Vår dotter kommer vara 3,5 år när andra kommer om allt går vägen, alltså 4 år mellan på "pappret". Ville från början ha tätare men börjar bli emr och mer tacksam för att det inte blev så. Dels för att vi har byggt om huset detta året och dels för att det är så himla bekvämt med ett "stort" barn som klarar mycket själv tänker jag när det kommer en liten. Men egentligen är nog alla åldrar bra för att skaffa syskon =)

  • Issi

    Grattis till alla nya plus och välkomna in!

    Det har kanske råkat hamna många med missfallshistorier idenna tråd, därav har det pratats mycket om det. Ledsen om någon har känt sig uppstressad eller så av det, det är ju inte meningen även om det är lätt att det blir så! Men det är också skönt för alla oss som upplevt sorgen med ett missfall eller flera att dela det med andra och inse hur vanligt det faktiskt är, det är ju bara det att ingen pratar om det till vardags... Inte precis så att man säger på jobbet att - ja det är lite jobbigt nu, har haft mitt andra missfall... =(

    Jag testar också fortfarande, just pga av oron... egentligen gör det ju inget om man gör det om man inte blir uppstressad =)

    IDAG mår jag illa för övrigt, inte så jag kräks men ändå obehagligt, ändå njuter jag ltie av det för då kan man ju tro att allt är bra där inne. Hur mår ni andra??
    Är i v 6+3 nu och mådde inte illa förrän i vecka sju förra grav heller.

  • Issi
    Mandie123 skrev 2015-08-11 08:50:09 följande:
    Detta är första barnet för mig med så jag är lika lost hehe. Grattis till plusset!
    Issi skrev 2015-08-11 08:35:18 följande:

    IDAG mår jag illa för övrigt, inte så jag kräks men ändå obehagligt, ändå njuter jag ltie av det för då kan man ju tro att allt är bra där inne. Hur mår ni andra??

    Är i v 6+3 nu och mådde inte illa förrän i vecka sju förra grav heller.


    Jag är i 5+3 och illamåendet började iförrigår. Det är jag precis som du, lite glad för och hoppas att det är ett gott tecken. Det jobbiga är bara att varje gång jag ätit något så blir jag äcklad av det. Nu har det ju gått så pass kort tid att listan inte är jättelång, men kan knappt öppna kylen för att jag blir så pass äcklad av maten som finns där.
    Haha exakt så, all mat känns obehaglig. Min frukost nu består av nåra skedar yoghurt, det är vad jag klarar av. Förra gången jag var gravid var det likadant, gick ner ett par kg första 10 veckorna pga av det. Kunde bara äta pasta och vitt bröd, fast även det i mycket små mängder...
  • Issi

    Vad roligt att så många hänger på här =)!

    Jag ska på hälsosamtal på fredag, är då i v 6+6, dvs går in i v 8 på lördag. Egentligen känns det här hälsosamtalet lite onödigt då jag har barn sedan innan, och som andra skriver, är kapabel att googla ;) Men jag vill gärna dit och tjata till mig ett VUL/UL snarast möjligt då jag vill veta om barnet lever. Men vad segt för er som ska få första som får vänta till vecka 10! Tror jag avr på hälsosamtal i vecka 6 första gången och sedan själva inskrivningen i vecka 10.

    Idag mådde jag riktigt kasst på morgonen, sitter på jobbet nu och har inte ens kunnat dricka kaffe. Har fått i mig en banan och lite vatten och hoppas på att det blir bättre snart. Mår sämre än när jag väntade dottern, undrar om det är vanligt att det är så? Har alltid trott att det är tvärtom...

  • Issi
    Cocolemon skrev 2015-08-13 07:05:03 följande:
    Minus75 skrev 2015-08-12 23:52:25 följande:

    Det behöver absolut inte vara något fel, jag blödde till och från under hela min förra graviditet men födde en frisk pojke. Jag hade då haft sex MF/MA innan så jag var ju sjukt nervös. Jag förstår mao din oro och håller tummarna för dig! Uppdatera oss gärna!

    <3


    Just nu har jag lite gett upp hoppet :( blöder som om jag har mens nu :( hoppas bara det inte blir värre nu när jag är på jobbet, vet inte om jag kanske ska ta ett grav test efter jobbet för att bekräfta mina misstankar...bör jag ringa gyn om det är så pass tidigt mf? Hon på 1177 tycker det inte behövdes, men så har man läst i andra trådar om folk som oxå vart i v 5 som fått tid hos gyn vid mf...
    Hej!

    Usch vad jag lider med dig! Jag har haft tre missfall varav två så tidigt som du ungefär. De yttrade sig ungefär som en vanlig mens, inte så mycket mer dramatiskt än så. Sökte inte vård för det. Nu hoppas jag ju att det inte är ett missfall för dig men testa om några dagar och se om det fortfarande är positivt. Om det är det tycker jag att du ska söka vård så att de kan se hur det ser ut. Om det är negativt, ja då är det ju inte så mycket att göra tyvärr =( Om du känner dig obekväm med att vara på jobbet, eller är rädd för att det ska blöda mycket så tycker jag attd u ska sjukskriva dig ett par dagar och vara hemma, stress hjälper ju inte precis. Jag gjrode det så alla tre gånger.

    MEN som sagt, hoppas hoppas att det inte är MF för dig!!
    KRAMAR
Svar på tråden BF april 2016