• Anonym (losttjej)

    Var ta vägen nu?? Sambon vill göra slut..

    Bor i sthlm och sambon vill att vi gör slut.. Han har bostadsrätt och jag har inget, har inte stått i bostadskö men har ju stått skriven här typ 7 år. 

    Var tar man vägen nu? Jag har inga vänner här som jag kan bo hos, har flyttat hit utifrån och mest umgåtts med min sambo. 

    Vet inte riktigt var man ska ta vägen :( 

  • Svar på tråden Var ta vägen nu?? Sambon vill göra slut..
  • Anonym (losttjej)
    Anonym (Göttigöttgött) skrev 2015-08-30 15:06:13 följande:

    Stockholmarna är snobbiga och Göteborgarna trevliga. ( min ungdomsfördom) Jag tycker du ska satsa på Göteborg, men sök helst nytt jobb så fort som möjligt fast du inte slutat ditt nuvarande.


    Jag håller med! Har bott i sthlm nu flera år och jag är verkligen trött på det.. Folk är så stressade, gnälliga och otrevliga. Jag tycker göteborg verkar vara en mycket trevligare stad att bo i. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (losttjej) skrev 2015-08-30 15:25:33 följande:
    Per månad? År? 

    Vet ju att jag borde stått i bostadskö men jag flyttade ihop med den här killen när jag var väldigt ung och jag har liksom aldrig stått på egna ben. Har också en diagnos på ADD som gör att jag är slarvig och jättedålig på att passa tider, betala räkningar, hålla koll på mina saker, ja ta hand om mig själv överhuvudtaget. Så att ställa mig i bostadskö har jag väl tänkt på men det har liksom inte blivit av... 

    Men nu är det ju som det är. 
    att ha en diagnos är ingen ursäkt. 
  • Anonym (losttjej)
    Anonym (t) skrev 2015-08-30 15:31:00 följande:

    TS, när du flyttade ihop med din sambo, hade han redan lägenheten eller köpte han den för att ni skulle bo där? 
    Jag frågar för om bostaden skaffades för att båda skulle bo där då kan du ha rätt till halva lägenheten, trots att han står som ensam ägare. Samma sak gäller med eventuella möbler och andra saker som ni köpt tillsammans till lägenheten. När man varit sambo så länge som ni har gör man ofta klokt i att göra en riktigt bodelning, särskilt för någon i din situation. Man kan inte bara kasta ut en sambo efter flera år och låta dem gå utan ett öre. 

    Här kan du läsa mer: www.regeringen.se/informationsmaterial/2012/09/sambor-och-deras-gemensamma-hem---kortfattad-information-om-sambolagen/


    Det är hans pappa som äger det så jag står som c/o tror jag(och han också?). Så jag vet inte, men jag tror inte jag har så stora rättigheter.. 
  • MEE83

    Göteborgs bostadsmarknad är inte lika sinnessjuk som Stockholms, men visst är den helt åt helvete skev. har du ett hyfsat jobb så är det aldrig några problem att hitta en bostad varken sig i Stockholm eller Göteborg dock, fast då i andrahand, det kan ju dock bli dyrt, fri hyressättning och ockerhyror galare. Angered verkar vara det område där köerna är kortast till kontrakt om du vill hyra i första hand, 1140 dagar i kö(2015 januari-mars), i genomsnitt.

    nya.boplats.se/om/statistik

    Om du kan tänka dig att pendla, så finns det ju flera trevliga kranskommuner dock, där är nog kötiderna kortare, pendeltåg går i tre riktningar, Kungsbacka pendeln, Ale pendeln och Alingsås pendeln. Spårvagn går ju till Mölndal. 

    Vad jag vet så har dom fixat turtätheten på pendeltågen, så om du har varit ute på stan/festat kan du nog ta dig hem. Turtätheten på kvällar var katastrof när jag bodde i Göteborg(född och uppvuxen, men flyttade till Sthlm för studier och blev kvar), hade under en period en flickvän som bodde i Floda, och det var ju hopplöst för henne att ta sig hem om vi varit på fest, så det blev mycket övernattningar hos mig, hon gick ju dock på gymnasiet inne i stan så det var ju egentligen inga problem, smidigare för hon att sova över hos oss.

    Detta logistiska problem verkar dom dock ha löst, då det går turer regelbundet hela nätterna vad jag vet.  

    Av miljonprogramsområdena så är Västra Frölunda och Tynnered bäst skulle jag säga, finns alldeles utmärkta områden att bo i dessa områden, tycker jag, Tynnered är även ett expansivt område som kommer tillföras mycket bostäder, framför allt bostadsrätter, bland annat så vill Veidekke bygga ett 28-vånings hus vid Opaltorget(som kommer rustas upp och förändras radikalt, första spadtaget sker nog i år).

    Högsbo är också ganska soft, och är också ett område som kommer förändras väldigt mycket framöver. Det finns stora stadsförnyingsplaner för området, inklusive industriområdena, Platzer som äger många fastigheter i området vill omvandla det till blandstad, och om jag förstått det rätt, så har byggnadsnämnden nyligen fattat beslut om att göra Dag Hammarskjöldsleden till en stadsboulevard, vilket möjliggör en förlängning av Linnéstaden ner till Norra Högsbo. 

  • Anonym (losttjej)
    Fjärilslarv skrev 2015-08-30 15:45:47 följande:
    vandrarhem?
    Har funderat på det eller hotell. Jag vet inte riktigt vad det skulle kosta men jag tror det inte är jättestor skillnad från hyrorna här.. Men får man "bo-bo" på hotell på det sättet? 
  • Anonym (sambolagen)
    Anonym (losttjej) skrev 2015-08-30 16:22:58 följande:
    Har funderat på det eller hotell. Jag vet inte riktigt vad det skulle kosta men jag tror det inte är jättestor skillnad från hyrorna här.. Men får man "bo-bo" på hotell på det sättet? 
    Så länge du betalar för ditt rum får du antagligen bo så länge du måste, men räkna med att det blir bra mycket dyrare med ett rum som man betalar per dygn.
  • Voluptuous Shalimar
    j a d e skrev 2015-08-30 15:08:49 följande:
    Ja eller så kan inse att det är sjukt ogenomtänkt och korkat att släppa och lämna allt för att flytta in i en bostad man inte har någon rätt till, i en främmande stad där man ingen känner, och inte ha någon egen backup ifall det går åt helvete, vilket det ju gör för många.
    Nu är ju jag slug nog att inte flytta in i "nåns" lägenhet ifall vi inte är väldigt överens om att det ska vara vi för... ja, resten av livet eller så. Mitt misstag är väl att anta att alla andra tänker likadant.

    Skulle jag till äventyrs spontanflyttaihop med en kille jag är hals över huvud förälskad i efter sisådär en månad eller mindre, så ja, då skulle det väl vara väldigt klokt med en backuplösning. 
  • Voluptuous Shalimar

    Tillägg: och nu hade ju ts bott ihop med sambon i 7 år när det tog slut, så jag tänker mig att man känner sig rätt trygg i att slippa bli utkastad efter så lång tid. 

  • MEE83

    Kolla tjänster som airbnb där kan det ju finns någon som hyr ut till exempel sitt gästhus, det är väl inte omöjligt att komma överens om en rimlig månadshyra. 

  • Anonym (***)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-30 16:37:43 följande:

    Tillägg: och nu hade ju ts bott ihop med sambon i 7 år när det tog slut, så jag tänker mig att man känner sig rätt trygg i att slippa bli utkastad efter så lång tid. 


    Fast att det skulle hålla så länge vet man ju inte när man flyttar in. Jag har varit gift i 25 år, är jag extra trygg nu, menar du? Klart jag sett om  mitt hus, annars är jag naiv.

    Sedan finns väl ingen tidsaspekt som är säker, folk skiljer sig efter 1 år, 5 år och 25 år. Samt alla år där emellan och därefter.

    Att ha en ekonomisk backup är det smartaste du kan ha. Typiskt kvinnor att tro att kärleken ska vara för evigt, när vi har de skilsmässotal vi har i Sverige.

    Du får ju tycka att det är oromantiskt och cyniskt, men fakta är att TS hade behövt det idag.
Svar på tråden Var ta vägen nu?? Sambon vill göra slut..