• Anonym (TS)

    Någon mer som är gravid och har hiv?

    Hej!

    Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

    Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

  • Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Axe
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-09-26 20:33:45 följande:

    Jag tycker inte att något av det du rabblat upp är "allvarliga sjukdomar" i den bemärkelsen eftersom de går att medicinera och folk kan leva normalt med dom...


    Jag har inte rabblat upp några sjukdomar. Jag skrev att jag tycker att har man sjukdomar såsom HIV som också kan smittas till barnet vid graviditet så tycker jag inte att man ska skaffa barn. Sedan skrev någon annan att hiv är mindre farligt än astma och allergi och i så fall borde det vara samma, skaffa ej barn om du kan ge barnet en livslång, dödlig sjukdom. Men jag personligen tycker att hiv är mycket värre än t.ex. astma.
  • Gunilla1957
    Anonym (Anna) skrev 2015-09-26 20:45:56 följande:
    Herregud, så faktumet att en person har hiv, mår bra och är gravid är så otroligt att det måste vara propaganda? För övrigt så står jag helt bakom avskaffandet av upplysningsplikten för hiv-positiva. Man måste lyssna på forskning och vetenskap och inte styras av någon rädsla som sitter i sedan 80-talet.

    Till trådstartaren: Grattis till graviditeten! 
    Varför skulle man avskaffa upplysningsplikten? Det är väl oerhört viktigt att få veta att en sängpartner har HIV så att man kan se till att skydda sig. Vi har fortfarande inte besegrat viruset. Bara för att HIV inte är en dödsdom i vår del av världen längre, så är det fortfarande lika viktigt att inte sprida viruset vidare. 
  • Anonym (?)
    Axe skrev 2015-09-26 21:12:17 följande:
    Jag har inte rabblat upp några sjukdomar. Jag skrev att jag tycker att har man sjukdomar såsom HIV som också kan smittas till barnet vid graviditet så tycker jag inte att man ska skaffa barn. Sedan skrev någon annan att hiv är mindre farligt än astma och allergi och i så fall borde det vara samma, skaffa ej barn om du kan ge barnet en livslång, dödlig sjukdom. Men jag personligen tycker att hiv är mycket värre än t.ex. astma.
    Varför tycker du HIV är värre än astma? HIV märker man inte av om man sköter sin medicinering, medan astma kan vara handikappande i vardagen (och leda till dödsfall) trots medicinering.

  • Gunilla1957

    Vid närmare eftertanke vill jag tillägga att om man nu fått läkares utlåtande på att ens virusnivåer är så låga att man inte riskerar föra viruset vidare, så kan jag gå med på att man inte ska behöva tala om det.

  • Anonym (Må väl)
    Axe skrev 2015-09-26 21:12:17 följande:
    Jag har inte rabblat upp några sjukdomar. Jag skrev att jag tycker att har man sjukdomar såsom HIV som också kan smittas till barnet vid graviditet så tycker jag inte att man ska skaffa barn. Sedan skrev någon annan att hiv är mindre farligt än astma och allergi och i så fall borde det vara samma, skaffa ej barn om du kan ge barnet en livslång, dödlig sjukdom. Men jag personligen tycker att hiv är mycket värre än t.ex. astma.
    I Sverige idag är det större risk att du dör av din allergi eller astma än att du utvecklar AIDS och dör till följd av den.

    Det finns massor av ärftliga sjukdomar och andra riskfaktorer. Du verkar inte riktigt sätta riskerna i proportion till varandra.

    Är det okej att köra bil med ungar i baksätet? Trafikdöd är en betydligt större fara för barnet än att det burits och fötts av en HIV-positiv mamma (under moderna västerländska omständigheter med väl inställd medicinering etc.).
  • Anonym (sebbe)
    Anonym (?) skrev 2015-09-26 21:27:55 följande:
    Varför tycker du HIV är värre än astma? HIV märker man inte av om man sköter sin medicinering, medan astma kan vara handikappande i vardagen (och leda till dödsfall) trots medicinering.
    Det handlar inte bara om de fysiska problemen. Det har stora mentala följder att bli smittad av HIV. Man får en annan syn på sin kropp, sitt sex- och kärleksliv. Det kan bli svårare att hitta en partner. Jag vet några som har sagt att får jag HIV så tar jag självmord, och de har menat det på fullaste allvar. Kanske lite okunskap som spelar in också, och personligen skulle jag inte göra något så drastiskt men jag vet att mitt liv skulle aldrig kännas detsamma.

    Så astma kanske ger en större fysiska begränsningar men HIV sätter större spår mentalt. Om man dessutom tänker en tanke på situationen i Afrika och hur många barn som dagligen dör samt förlorar sina föräldrar i AIDS så tycker jag inte man ska prata som om att HIV det är väl ingenting...
  • Anonym (Må väl)
    Gunilla1957 skrev 2015-09-26 21:31:15 följande:

    Vid närmare eftertanke vill jag tillägga att om man nu fått läkares utlåtande på att ens virusnivåer är så låga att man inte riskerar föra viruset vidare, så kan jag gå med på att man inte ska behöva tala om det.


    Precis :) Det är ju det det handlar om.
  • Ulltand

    den politiska hanteringen av hiv-sjuka är och har varit riktigt dålig. Hoppas det går bra med bebisen och lycka till!

  • temlan

    Stort grattis till graviditeten TS! Önskar er ett stort lycka till! Hoppas du finner någon i samma situation som du kan bolla tankar och funderingar med :) Kram på dig!

  • IMHO
    Anonym (propaganda?) skrev 2015-09-26 20:22:55 följande:

    Förövrigt är det en myt att HIV inte skulle vara ett problem i Sverige idag. Antalet smittade ökar hela tiden och det tack vare den inställning som TS och några till i tråden har.

    Vi hade kunnat utrota HIV i västvärlden, om vi hade velat. Men så länge folk har den där låt gå-attityden så är det omöjligt och fler och fler smittas.


    De två HIV-positivs personer som skrivit i tråden har smittats dels vid samlag med kondom (som tyvärr sprack) och dels vid oskyddat samlag med en fast partner.

    Om du aldrig haft oskyddat sex inom ett fast förhållande eller ens sex med kondom är det bara att gratulera till ditt ansvarsfulla leverne och då kan jag förstå att du ser TS och hivbloggerskans smitta som ett resultat av deras ansvarslösa inställning.

    Har du däremot utsatt dig för någon av dessa risker har du just etiketterat ditt eget sexuella beteende som en "låt gå-attityd" som gör att "fler och fler smittas". I så fall gratulerar jag dig till att du är HIV-negativ trots att du utsatt dig för samma risker.

    (Att antalet HIV-smittade ökar i Sverige har jag inte kunskap nog att bestrida, men tror i så fall att minskat kondomanvändande vid tillfälliga sexuella förbindelser, samt flyktingströmmar från länder där HIV är vanligare, är mer troliga orsaker än den "propaganda" du anklagar folk i tråden för. Tror inte du det också om du tänker ett varv till? Ingen i tråden har ju vurmat för ett riskbeteende med oskyddat sex utanför förhållandet direkt.)
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?