• Anonym (Föräldraledig)

    Är det sant att invandrarna får så här mycket pengar?

    Stämmer detta måntro?

    ladycobra.wordpress.com/2013/07/27/en-invandrarkvinna-med-3-barn-far-mer-i-skattefria-bidrag-an-en-lakare-far-i-lon/

    Stämmer det också att våra poliser har bara 2000:- och dessutom måste betala skatt sen??

    Jag är en trebarnsmamma och jag får som bäst ut 5000 + barnbidrag. Det når inte ens upp till 10 tusen kr och jag kryper på knäna varenda månad...

    Jag får stå för alla kostnader till fullo själv. Och enligt den här artikeln har dom ju i princip fritt boende, fri läkarvård, fria resor, + att det tjatas hit och dit om att man ska skänka det ena och det andra till dom. Stod i valet och kvalet att skänka min gamla barnvagn till dessa invandrare, men det tänker jag absolut inte göra om detta stämmer. Dom har ju för tusan bättre råd än jag att köpa.

    Jag är verkligen inte rasist, och jag lider med vad dom utsatts för. Men detta handlar inte om att dom inte borde få pengar, utan om att jag som betalat skatt i många år, min man betalar skatt liksom mina föräldrar gjort hela livet, också borde få minst samma summa. När jag fick mitt första barn fick jag ut 3000kr i månaden eftersom jag var ung och inte hade haft inkomst. Det är ju helt sjukt.

    Att vi ska hjälpa dem som har det svårt, absolut så gott vi kan. Men ska vi inte se till och hjälpa våra svenskar också? Har för mig att jag hörde på tv för någon dag sedan att vår svenska befolkning minskar och att det är bra att vi får in ensamkommande flykting barn eller något sådant (kan minnas fel här dock) men vad konstigt det vore då i så fall. Vem skaffar barn med dom här förutsättningarna? Borde vi inte uppmuntra folk att skaffa barn?

  • Svar på tråden Är det sant att invandrarna får så här mycket pengar?
  • HenryIronstead
    Smilla75 skrev 2015-11-13 22:25:09 följande:

    Ni förväxlar dagbidrag till asylsökande med den ersättning som utgår för en person som beviljats asyl och uppehållstillstånd. Jag arbetar med de här frågorna och utifrån frågeställningen hos TS är det som följer: 

     

    En vuxen asylsökande får bistånd enligt LMA med ca 700 kr om all mat är inkluderad och 2200 kr om maten är exkluderad. Därutöver utgår bidrag eller full ersättning för t.ex kläder, sjukvård, tandvård osv.

     

    En utlänning som beviljats asyl, t.ex en flykting, får 6500 kr i etableringsersättning (istället för försörjningsstöd mot att man ingår i AMS etableringsprogram) samt tillägg för denna invandrargrupp i form av t.ex 4500 i etableringsersättning om man har 3 eller flera barn, 4900 kr som maximalt bostadsbidrag. Därutöver tillkommer barnbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning på samma villkor som för övriga bosatta i Sverige.

     

    En ensamstående invandrare som har tre barn kan således maximalt utfå cirka 21 000 kr i bidrag/månad räknat på att bidragen ovan är maximala, dvs att man deltar i aktiviteter, att man har en bostad som kostar minst 7500 kr i månaden samt att man endast har rätt till lägsta SGI-ersättning vad gäller föräldrapenningen och att man inte har ett lönearbete. Har man högre SGI eller lönearbete blir inkomsten högre. Rätten till etableringsersättning gäller 24 månader, därefter uppbär man sedvanligt försörjningsstöd. Då får man samma ersättning som en svensk medborgare eller invandrare som inte fått asyl.


    Skönt att äntligen få veta hur det ligger till. Det första året som etablerad flykting (m beviljad asyl) är alltså rena jackpotten...
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Anonym (Nej)
    HenryIronstead skrev 2015-11-14 00:14:52 följande:

    Skönt att äntligen få veta hur det ligger till. Det första året som etablerad flykting (m beviljad asyl) är alltså rena jackpotten...


    Ja... Precis som att få försörjningsstöd för en ensamstående 3-barnsförälder... Rena jackpotten...
  • Anonym (Q)

    Handlar det inte egentligen hur mycket invandringen/flyktingarna kostar Sverige och hur kostnaderna påverkar oss och att svenska folket känner sig bortglömda och att deras egna ekonomi drabbas. och Sveriges välfärd är ifrågasatt. 

    Och den oron är befogad, nerskärningar, lån, höjda skatter,arbetslöshet,bidrags ökande,skola,äldrevård, polis alla dessa är under hårt tryck. 

    270 miljarder till endast migrationsverket, sedan när asylsökande efter ca 24 månader ska in i budgeten kostar dem 70 000 kr/mån och år mindre i bidrag än de betalar i skatt. AF och länsstyrelsen får höjda kostnader, försäkringskassan, sjukvården.

    Vi pratar snart om en summa på  ca 500 miljarder på fyra år. 

    Jämför detta på pengar som ges till skola,försvaret, sjukvård, polisen m.m.

  • Anonym (charin248)

    Jag jobbade som brevbärare för ca 10 år sen. Då skickades soc bidrag till invandrare på utbetalnings- avi. En familj med 3 barn ( under 10 år ) fick 20000 kr/mån fast deras hyra samt el inte räknades in i dom här pengarna. Hur det är idag vill jag inte ens veta.

  • city cat
    Anonym (charin248) skrev 2015-11-15 00:18:36 följande:

    Jag jobbade som brevbärare för ca 10 år sen. Då skickades soc bidrag till invandrare på utbetalnings- avi. En familj med 3 barn ( under 10 år ) fick 20000 kr/mån fast deras hyra samt el inte räknades in i dom här pengarna. Hur det är idag vill jag inte ens veta.


    Ska man tolka din kännedom om denna familjs ekonomiska förhållanden som att du snokade igenom deras privata post? Försåvitt de inte självmant berättade om saken lär du ju inte veta hur det låg till. 
    Det är inte snyggt att fara med osanning.
    S som i kanelbulle
  • Anonym (...)
    Smilla75 skrev 2015-11-13 22:25:09 följande:

    Ni förväxlar dagbidrag till asylsökande med den ersättning som utgår för en person som beviljats asyl och uppehållstillstånd. Jag arbetar med de här frågorna och utifrån frågeställningen hos TS är det som följer: 

     

    En vuxen asylsökande får bistånd enligt LMA med ca 700 kr om all mat är inkluderad och 2200 kr om maten är exkluderad. Därutöver utgår bidrag eller full ersättning för t.ex kläder, sjukvård, tandvård osv.

     

    En utlänning som beviljats asyl, t.ex en flykting, får 6500 kr i etableringsersättning (istället för försörjningsstöd mot att man ingår i AMS etableringsprogram) samt tillägg för denna invandrargrupp i form av t.ex 4500 i etableringsersättning om man har 3 eller flera barn, 4900 kr som maximalt bostadsbidrag. Därutöver tillkommer barnbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning på samma villkor som för övriga bosatta i Sverige.

     

    En ensamstående invandrare som har tre barn kan således maximalt utfå cirka 21 000 kr i bidrag/månad räknat på att bidragen ovan är maximala, dvs att man deltar i aktiviteter, att man har en bostad som kostar minst 7500 kr i månaden samt att man endast har rätt till lägsta SGI-ersättning vad gäller föräldrapenningen och att man inte har ett lönearbete. Har man högre SGI eller lönearbete blir inkomsten högre. Rätten till etableringsersättning gäller 24 månader, därefter uppbär man sedvanligt försörjningsstöd. Då får man samma ersättning som en svensk medborgare eller invandrare som inte fått asyl.


    Fast det där stämmer inte heller helt. Du får inte etableringsersättning för samma tid som föräldrapenning, etableringstillägg för barnen minskas om du har underhållsstöd för tre barn eller fler.

    Har man dessutom ett högre SGI har man ju jobbat i Sverige innan vilket således är omöjligt om man ska få etableringsersättning.
  • Flash Gordon

    Försäkringskassans familjeekonomiska talesperson Niklas Löfgren har alltså gått ut med information om att exemplet och siffrorna stämmer och det finns ändå folk som inte tror på det utan hävdar motsatsen?!

    Smått fantastiskt (fanatiskt?) må jag säga!

  • Anonym (deez_nutz)
    city cat skrev 2015-11-15 01:52:25 följande:

    Ska man tolka din kännedom om denna familjs ekonomiska förhållanden som att du snokade igenom deras privata post? Försåvitt de inte självmant berättade om saken lär du ju inte veta hur det låg till. 

    Det är inte snyggt att fara med osanning.


    Hörru du du! Jag vet precis vad brevbäraren pratade om. Vet inte hur det är nu, men när jag gick i gymnasiet så fick vi studiebidraget på utbetalningsavi som var grön och lite roströd, från postgirot, utan kuvert! Sen skaffade jag personkonto och då kom pengarna in där istället. Vilket var skönt då det inte var någon höjdare att behöva gå in på postkontor eller bank för att växla in den.
  • Anonym (deez_nutz)
    Flash Gordon skrev 2015-11-15 11:00:20 följande:

    Försäkringskassans familjeekonomiska talesperson Niklas Löfgren har alltså gått ut med information om att exemplet och siffrorna stämmer och det finns ändå folk som inte tror på det utan hävdar motsatsen?!

    Smått fantastiskt (fanatiskt?) må jag säga!


    Ja så är det ibland. Folk blundar för att de vill blunda. Somna om svenskar, somna om...
  • Anonym (...)
    Flash Gordon skrev 2015-11-15 11:00:20 följande:

    Försäkringskassans familjeekonomiska talesperson Niklas Löfgren har alltså gått ut med information om att exemplet och siffrorna stämmer och det finns ändå folk som inte tror på det utan hävdar motsatsen?!

    Smått fantastiskt (fanatiskt?) må jag säga!


    Med tanke på att jag dagligen bedömer och betalar ut ersättningen till nyanlända så skulle jag vara väldigt dålig på mitt jobb om jag inte visste vilka summor det är jag betalar till folk. ..
  • Nerfherder
    Anonym (...) skrev 2015-11-15 21:42:40 följande:

    Med tanke på att jag dagligen bedömer och betalar ut ersättningen till nyanlända så skulle jag vara väldigt dålig på mitt jobb om jag inte visste vilka summor det är jag betalar till folk. ..


    Och hur tänkte du att vi skulle veta att du jobbar på FK?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (charin248) skrev 2015-11-15 00:18:36 följande:
    Jag jobbade som brevbärare för ca 10 år sen. Då skickades soc bidrag till invandrare på utbetalnings- avi. En familj med 3 barn ( under 10 år ) fick 20000 kr/mån fast deras hyra samt el inte räknades in i dom här pengarna. Hur det är idag vill jag inte ens veta.
    Du förstår väl att hyra och el betalar familjen själva från sitt försörjningsstöd?
  • Dr Mupp
    Nonym skrev 2015-11-09 14:43:43 följande:
    Oavsett så är det ingenting du får när du jobbar, oavsett hur lite du tjänar.
    Jodå, om du tjänar så pass lite att du hamnar under socialbidragsnormen så får man sina arbetsresor bekostade. Och ja jag arbetade heltid, men det räckte inte ändå.
    "Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
  • Nonym
    Dr Mupp skrev 2015-11-25 05:35:04 följande:

    Jodå, om du tjänar så pass lite att du hamnar under socialbidragsnormen så får man sina arbetsresor bekostade. Och ja jag arbetade heltid, men det räckte inte ändå.


    Finns inget jobb i Sverige med så dåligt betalt.
Svar på tråden Är det sant att invandrarna får så här mycket pengar?