• Anonym (Zingoalla)

    Vem av oss bör steriliseras?

    Jag och maken har tre ljuvliga barn, alla under 10 år. Vi är nöjda och vill inte ha fler barn. Men det har varit svårt med skydd, min kropp reagerar riktigt illa på hormoner så p-piller går bort (orkar inte med alla biverkningar och småndepressioner jag får av dem), minipiller känns för riskfyllt och spiralen var ett helvete. Min man vägrar kondom för han tycker känslan försvinner. Så vi kör säkra perioder.

    Men trots detta (var helt 100 på att vi var i en säker period) så blev jag gravid. För mig kändes det surt men ok, abort är inget allternativ och jag var säker på att det inte kommer bli så stor skillnad på att ha 3 eller 4 barn. Maken fick panik och ville ta bort det. Vi bråkade en hel del , men det löste sig iom att jag fick missfall.

    Nu föreslår maken sterilisering, på MIG. Men är det inte rimligare att han genomgår det? Vad jag förstått så är det ett betydligt mer komplicerat ingrepp att göra på en kvinna än en man? Dessutom går väl en sterilisering på en man att återställa? Jag vill inte ha fler barn men känns hemskt att helt ta bort den möjligheten vid 35 års ålder... Vem vet hur vi känner om några år liksom?

    Men han har helt spårat in på detta och jag får inga vettiga svar. Ibland känns det som han är rädd att hans manlighet ska påverkas om han steriliseras.. Kan man boka rådgivning för båda angående detta? Vad har ni för kunskaper om detta?

    Vill ha all information klart innan ett beslut fattas.

  • Svar på tråden Vem av oss bör steriliseras?
  • Melinoe
    Anonym (U) skrev 2015-11-15 11:28:29 följande:

    Enkelt

    HAN bestämmer om han vill sterilisera sig.

    DU bestämmer om du vill sterilisera dig.

    Och INGEN av er försöker påverka den andra.

    Det är enbart den som ska utsättas för ingreppets beslut, 

    Sen väljer var och en själv. 


    Virriga Vera skrev 2015-11-15 12:37:16 följande:

    Den som inte vill ha fler barn, någonsin. Är den som bör sterilera sig.


    Tycker dessa två inlägg slår huvudet på spiken!
  • Vem äger problemet
    Anonym (?) skrev 2015-11-15 12:59:03 följande:

    Och andra anser att det är stora problem. Acceptera att alla tycker olika, precis som allt annat.


    Du har absolut rätt. Men varför ska TS sterilisera sig för att hennes man upplever att "känslan försvinner ". Varför ska kvinnan alltid vara problemlösare i en relation kvinna-man? När dessutom TS känner en dålig känsla inför att sterilisera sig undrar jag varför mannens "känsla" här anses viktigare att underhålla?

    Säkra perioder och ett regelbundet sexliv innebär statistiskt att man kan vara utan kondom hälften av tillfällena (minst!). Är det så besvärligt att ha kondom får man väl välja att vänta in de säkra perioderna. Det är förstås enkelt att resonera så om man har tur att ha en regelbunden cykel eftersom säkra perioder bara är säkra om man vet säkert när de inträffar. Mät temperaturen, ha koll på när ÄL inträffar, och njut av slippa proppa i din kropp hormoner. Jag är glad att jag har en man som kan njuta av sex även med kondom.
  • Vem äger problemet
    Anonym (?) skrev 2015-11-15 12:59:03 följande:

    Och andra anser att det är stora problem. Acceptera att alla tycker olika, precis som allt annat.


    Du har absolut rätt. Men varför ska TS sterilisera sig för att hennes man upplever att "känslan försvinner ". Varför ska kvinnan alltid vara problemlösare i en relation kvinna-man? När dessutom TS känner en dålig känsla inför att sterilisera sig undrar jag varför mannens "känsla" här anses viktigare att underhålla?

    Säkra perioder och ett regelbundet sexliv innebär statistiskt att man kan vara utan kondom hälften av tillfällena (minst!). Är det så besvärligt att ha kondom får man väl välja att vänta in de säkra perioderna. Det är förstås enkelt att resonera så om man har tur att ha en regelbunden cykel eftersom säkra perioder bara är säkra om man vet säkert när de inträffar. Mät temperaturen, ha koll på när ÄL inträffar, och njut av slippa proppa i din kropp hormoner. Jag är glad att jag har en man som kan njuta av sex även med kondom.
  • Anonym (suck)
    Vem äger problemet skrev 2015-11-15 12:13:34 följande:

    HAN vill inte använda kondom för att HAN tycker att det förstör känslan? Låter som att det är HAN som bör göra ett ingrepp om nu sterilisering är nödvändigt.

    Han kanske kan prata med en terapeut? Att tillskriva en kondom så mycket betydelse för känslan tyder på att man har ett osunt förhållande till denna lilla tingest. Man trär på kondomen, sedan kör man vidare. Hur kan det vara ett så stort problem?


    Ts vill inte bli gravid och vill inte använda de preventivmedel som finns. Så då ska väl hon göra ingreppet om man resonerar som du?

    Men ingen av dem verkar vilja sterilisera sig så då får de nog acceptera att läget är låst. Antingen chansar man och riskerar att bli gravid eller så får man avstå sex.
  • EnAnonumius
    Anonym (Zingoalla) skrev 2015-11-15 10:21:31 följande:
    Jag och maken har tre ljuvliga barn, alla under 10 år. Vi är nöjda och vill inte ha fler barn. Men det har varit svårt med skydd, min kropp reagerar riktigt illa på hormoner så p-piller går bort (orkar inte med alla biverkningar och småndepressioner jag får av dem), minipiller känns för riskfyllt och spiralen var ett helvete. Min man vägrar kondom för han tycker känslan försvinner. Så vi kör säkra perioder.

    Men trots detta (var helt 100 på att vi var i en säker period) så blev jag gravid. För mig kändes det surt men ok, abort är inget allternativ och jag var säker på att det inte kommer bli så stor skillnad på att ha 3 eller 4 barn. Maken fick panik och ville ta bort det. Vi bråkade en hel del , men det löste sig iom att jag fick missfall.

    Nu föreslår maken sterilisering, på MIG. Men är det inte rimligare att han genomgår det? Vad jag förstått så är det ett betydligt mer komplicerat ingrepp att göra på en kvinna än en man? Dessutom går väl en sterilisering på en man att återställa? Jag vill inte ha fler barn men känns hemskt att helt ta bort den möjligheten vid 35 års ålder... Vem vet hur vi känner om några år liksom?

    Men han har helt spårat in på detta och jag får inga vettiga svar. Ibland känns det som han är rädd att hans manlighet ska påverkas om han steriliseras.. Kan man boka rådgivning för båda angående detta? Vad har ni för kunskaper om detta?

    Vill ha all information klart innan ett beslut fattas.
    Din man har helt klart problem med att ta fram fakta, då man ser ju helt klart att  att han förväxlar sterilisering med kastrering.

    Ja det är sant att det är ett mer komplicerat ingrepp på en kvinna än en man.

    Sterilisering av en man innebär att man bara "snippar" en sädesledare och chanserna för återställning är långt mycket bättre odds med för en man än för oss kvinnor.

    Att snippa en sädesledare påverkar inte potensen eller gör att han förlorar manligheten bara för att man klipper bort sädesledaren mellan pungen och bitestikeln.
    Han kommer fortfarande ha full tillgång till sin testosteron produktion och den kommer att funka normalt, så han kommer att vara lika manlig som innan. Sädesledarens ENDA roll är just att bara transportera "grodynglen".
    Så hälsa din man att han kan plugga på könsanatomin. Förvånansvärt få män fattar hur mekanismerna och uppbyggnaden av sitt egna kön.

    Det jag kan råda dig till är att du beställer tid för rådgivning för PAR så att läkaren kan förklara för honom hur det hänger ihop med manlig sterilisering. Det är nog det vettigaste sättet att klappa igäl myterna han har kring sterilisering. Eller rättare sagt att bevisa att han förväxlar sterilisering med kastrering.
    Sedan så kan han få förklarat med, av läkaren, att skillnaden mellan kvinnlig och manlig kastrering vad det innebär i praktiken.

    Jag tillägger att kvinnor skall visst sterilisera sig om hon vill detta. Dock är chanserna för återställning så otroligt små så man bör tänka igenom ett sådant beslut nogratnt innan man gör det som kvinna.
    Där är ju jag ganska så avundsjuk på männen då de har lättare att återställa sin sterilisering än vad vi kvinnor har.

    Jag fick lära mig en mycket bra grundregel jag fick lära mig i tonåren redan: 
    Det mest osäkra preventivmedlet som finns är "säkra perioder". 

    Ja jag vet att det låter korkat att förhandla om sex men vill inte båda ha barn och mannen inte kan ställa upp på att använda skydd i synnerhet när kvinna reagera mycket negativt på att ta externa hormoner så är det bara befängt att skylla på "ta ned känslan" och att som kvinna ställa upp på "säkra perioder". 

    Men det finns hormonfria preparat för oss kvinnor med.

    *)Femodom --> kondom för kvinnor
    *)Pessar---> skall användas med spermiedödande medel, finns i två utförande cervixpessar och vaginalpessar.

    Kopparspiral finns också men det är ju knappast något jag skulle rekommendera, baserat på mina egna erfarenheter. Jag fick kraftiga månadsblödningar som var mellan 10-13 dagar. Mjo jag knaprade järntabletter som barn knapra på godis.

    Ja och plus att du sa att spiral var ett helvete för dig.
  • Anonym (?)

    [quote=76006219][quote-nick]Vem äger problemet skrev 2015-11-15 13:53:41 följande:[/quote-nick]Du har absolut rätt. Men varför ska TS sterilisera sig för att hennes man upplever att "känslan försvinner ". Varför ska kvinnan alltid vara problemlösare i en relation kvinna-man? När dessutom TS känner en dålig känsla inför att sterilisera sig undrar jag varför mannens "känsla" här anses viktigare att underhålla?

    Läs mina andra inlägg

  • Fennyxx

    Du är inte säker på att du inte vill ha fler barn, och sterilisering är ett mycket större ingrepp på en kvinna. De rimliga alternativen är: kondom, att han steriliserar sig, eller att ni avstår från sex. Bara att välja.

  • asta66
    Vem äger problemet skrev 2015-11-15 13:53:41 följande:
    Du har absolut rätt. Men varför ska TS sterilisera sig för att hennes man upplever att "känslan försvinner ". Varför ska kvinnan alltid vara problemlösare i en relation kvinna-man? När dessutom TS känner en dålig känsla inför att sterilisera sig undrar jag varför mannens "känsla" här anses viktigare att underhålla?

    Säkra perioder och ett regelbundet sexliv innebär statistiskt att man kan vara utan kondom hälften av tillfällena (minst!). Är det så besvärligt att ha kondom får man väl välja att vänta in de säkra perioderna. Det är förstås enkelt att resonera så om man har tur att ha en regelbunden cykel eftersom säkra perioder bara är säkra om man vet säkert när de inträffar. Mät temperaturen, ha koll på när ÄL inträffar, och njut av slippa proppa i din kropp hormoner. Jag är glad att jag har en man som kan njuta av sex även med kondom.
    Och mannen verkade tycka att ett oplanerat barn är ett större problem än TS. Och TS har varit den som krånglat med preventivmedel som hon mått dåligt av. Och det är ett mindre ingrepp för en man än för en kvinna. Plus så har Ts genomgått 3 graviditeter med förlossningar samt ett missfall. Dags för mannen att ta sitt ansvar och sent omsider ställa upp för Ts.
  • Anonym (anja)
    Virriga Vera skrev 2015-11-15 12:37:16 följande:

    Den som inte vill ha fler barn, någonsin. Är den som bör sterilera sig.


    Huvudet på spiken, detta! Antagligen därför också, som jag tycker att det känns okej att sterilisera mig, när min man inte vill sterilisera sig. Jag är nämligen 100% säker på att jag aldrig mer vill ha fler barn.

    Att han inte är 100% säker på samma sak borde kanske göra mig osäker, dock.
  • Virriga Vera
    Anonym (anja) skrev 2015-11-15 15:36:59 följande:
    Huvudet på spiken, detta! Antagligen därför också, som jag tycker att det känns okej att sterilisera mig, när min man inte vill sterilisera sig. Jag är nämligen 100% säker på att jag aldrig mer vill ha fler barn.

    Att han inte är 100% säker på samma sak borde kanske göra mig osäker, dock.
    Absolut inte. Jag steriliserade mig för snart 30 år sedan för att jag inte ville ha fler barn. Jag kunde ju inte vara helt säker på att förhållandet med min man skulle hålla och om han gick in i ett nytt förhållande så kanske han ville ha fler barn. Nu är vi fortfarande tillsammans och jag har inte ångrat mitt beslut en sekund. Det var jag som inte ville ha fler barn, jag som tog beslutet att sterilisera mig.
Svar på tråden Vem av oss bör steriliseras?