Inlägg från: annielolisa |Visa alla inlägg
  • annielolisa

    Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!

    Vi köpte mat från Grekiska Kolgrillsbaren ikväll, jag tog lammspett. Det var mycket goda kryddor på, och efter någr bitar tycker jag köttet ser lite rosa ut? Mår jättedåligt nu.
    Behöver jag oroa mig?
    Spetten är ju tunna, och grillas över öppen eld rejält. Sen värmde jag ju på köttet hemma i ugnen innan vi åt. Kan köttet vara lite rosa fast det varit ordentligt varmt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-05 23:00
    UPPDATE:
    är gravid, därför jag undrar

  • Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!
  • annielolisa

    Även om det är ordentligt gjort?


    Argmamma skrev 2016-02-05 22:09:12 följande:

    Lammkött ska vara rosa!!


    Teddis skrev 2016-02-05 22:09:48 följande:

    Lamm kan vara lite rosa ja...




  • annielolisa
    Jeltzin skrev 2016-02-05 23:13:55 följande:

    Googlade och hittade detta

    Ja, det stämmer att risken att bli smittad av parasiten toxoplasma är större om man äter rått/otillräckligt tillagat lammkött än tex oxkött. Jag ser dock inte någon anledning till oro i ditt fall. Risken att bli smittad är för det första mycket liten. För det andra dör toxoplasmaparasiten redan vid 65 grader och vad jag förstår kan en lammstek fortfarande vara rosa inuti trots att innertemperaturen varit 60-70 grader vid stekningen. För det tredje är chansen stor att du är immun mot toxoplasmaparasiten om du haft katt någongång i ditt liv.

    2-3 veckor efter att du fått i dig parasiten kan du göra ett blodprov för att se om du smittats. Men jag vet inte mer än så (hur blodprovet går till och om barnmorskan kan göra det eller om du måste gå via din vårdcentral). Om du är mycket orolig tycker jag att du tar upp detta med din barnmorska, så kan hon berätta mer om hur detta blodprov går till och så kan ni tillsammans göra en bedömning i huruvida du ska ta det eller inte.


    Hm okej.
  • annielolisa
    Callo skrev 2016-02-05 23:56:05 följande:

    Bm ger tydliga besked om att ALLT kött du äter som gravid ska vara genomstekt. Det gäller alltså inte enbart fläsk- och kycklingkött,och det handlar inte om att det ska vara uppvärmt. Det ska helt enkelt vara genomstekt. Inte rosa.

    Men som någon nämnde. Stressa inte upp dig, blir sju resor värre då gissar jag. Risken är liten för smitta. Gör ett test om några veckor.


    Nej jag VET. nu såg jag ju inte förens efter någon tugga.
  • annielolisa
    Rani skrev 2016-02-06 00:06:46 följande:

    Fast det där stämmer inte. Nötkött kan du äta rött/rosa om du vill. Kolla livsmedelsverket så får du se. Toxoplasma dör vid 65 grader dessutom. Kött är rosa vid 65 grader. Jag skulle säga att det är lugnt TS.


    Jag hoppas det, har inte varit en rolig kväll :/
  • annielolisa
    Callo skrev 2016-02-06 00:16:36 följande:

    Alltså jag menade inget illa. Då chill. Du ställde en fråga, jag svarade utifrån den info bm gett mig.


    Ja men jag frågade inte om det är okej att äta rosa kött, för.det vet jag att det inte är.
  • annielolisa
    Callo skrev 2016-02-06 00:28:30 följande:

    Du berättade att du ätit lammkött som var rosa. Du oroade dig över detta. Nu har du tagit bort ditt ursprungsmeddelade,dvs det som startade hela tråden. Vilket känns lite skojigt i sammanhanget. Ber om ursäkt ifall jag gav ett svar som inte var av intresse för dig. Läs de andras svar istället. Adjöss.


    Har ej tagit bort inlägg. Fått samma info som du av BM. Det jag undrade var om någon hade koll på hur det är med lammkött, färg och temperatur osv

    Vet inte hur man lagar till det säkert och blev rädd.
  • annielolisa

    Någon som råkat äta lamm och som det.gått bra för?

  • annielolisa

    Okej, för råden jag fått av barnmorska är att lamm inte ska vara rosa osv...

  • annielolisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 11:03:53 följande:

    Ja, det är viktigt att lammkött är genomstekt. Nej, det är nog ingen fara om du har tagit en tugga.


    Får försöka släppa det. Gjort är gjort helt enkelt... :/
  • annielolisa
    annielolisa skrev 2016-02-06 11:08:34 följande:

    Får försöka släppa det. Gjort är gjort helt enkelt... :/


  • annielolisa

    Uppdate: fick svar från restaurangen och köttet är fryst innan de lagar till det. Med andra ord helt okej med rosa kött :)

  • annielolisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 17:25:47 följande:

    Nej, det är inte "lugnt" att äta rosa/rött lammkött under graviditet. Att det gick bra för dig innebär inte att det är fritt fram, det finns risk för toxoplasma i lammkött.

    Risken är liten för att det finns det, risken är liten för att drabbas av komplikationer om det finns det men komplikationerna är förödande. Så nej, det är inte lugnt att äta rött lammkött under graviditeten.


    Fick iallafall svar av restaurangen om att köttet varit fryst innan och hur de tillagar det, så jag känner mig lugn nu :)
  • annielolisa
    Rani skrev 2016-02-06 17:38:42 följande:

    Men lätt rosa är väl lammkött även när det passerat 65 grader (då toxoplasma dör)? När jag gör kött till 67 grader så är det i a f rosa.

    Blödigt rött är ju något annat.


    Det var också bra att veta. Jag trodde att rosa strimmor betydde att det var väldigt dåligt tillagat, men det verkar som att köttet kan ha den färgen och ändå vara upphettad till 65?
  • annielolisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 17:51:37 följande:

    Det är det absolut, men som du ser skriver "prematur mor" rött/rosa vilket i min värld är något annat än lätt rosa.Bra det.Det är ganska få saker som man inte kan äta som gravid men dessa saker finns det goda skäl att avstå.


    Återigen så åt jag ju av misstag, jag vet att jag ska avstå och rycker inte på axlarna åt detm
  • annielolisa
    prematur mor skrev 2016-02-06 20:05:36 följande:

    Ts frågade senare i tråden om någon ätit lamm rosa och det gått bra. Svarade på det. Men nu lämnar vi det och går vidare.


  • annielolisa
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 00:20:34 följande:

    Tycker det är så trist att gravida ska vara så hariga. Det finns ingen anledning till det alls. Lammkött ska ju helst inte vara helt genomstekt, det blir lätt torrt då.


    Jo det finns det. Lamm och gris ska inte vara rosa då det kan innehålla toxoplasma = farligt för fostret.
  • annielolisa
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 11:48:35 följande:

    Fast det gar ju inget med att din fru var gravid att göra, det var bara er smak.Och risken för det är typ en halv promille, då är det farligare att gå ut, du kan bli påkörd eller träffad av blixten. En dataskärm kan orsaka ett epilepsianfall och det kan också vara farligt för fostret. Ska man lyssna på allt får man svälta ihjäl i garderoben hemma. Tänk såhär, folk har fött barn i alla tider och det gick bra innan dessa en miljon råd kom.


    Kanske, men det är ju mitt ansvar att följa rekommendationerna. Har fött två barn innan och råkade äta något olämpligt då också, och visst gick det bra. Men risken finns.

    Jag vågar absolut äta sushi, dricka kaffe, köpa en färdig sallad osv, så jag upplever mig inte begränsad. Men just lamm är speciellt, du kan läsa om det på SLU.
  • annielolisa
    Gina43 skrev 2016-02-07 13:05:53 följande:

    Det finns några enstaka saker som man rekommenderad att undvika och det är inte så jävla komplicerat som vissa gör det till. Det är ingen uppoffring att anpassa sig den korta tid då man är gravid. Orkar du inte göra det under den tid då du vet att du är gravid (oftast ca 8 månader) så kanske du inte bör ge dig in i det med tanke på vilka anpassningar och hänsyn i livet som man därefter måste göra när barnet har kommit. Sedan är det förstås ditt val vilka risker du vill ta. Kan man med enkla medel välja bort - varför inte?

    Din parallell om gasmask är extremt löjlig. Det finns heller inga rekommendationer från någon myndighet att backa upp sådana extrema saker. När det kommer till kosten så finns det enkla rekommendationer. Sedan är vi i Sverige inte så värst extrema. I vissa länder avråds gravida kvinnor från smink..


    Tror att det är USA där man inte får äta glass pga rått ägg osv?

    Tycker inte heller det är svårt att följa här, däremot är det lätt att få i sig om man äter ute. Har valt att våga göra sånt, annars vore livet väldigt tråkigt. Sen hoppas man ju att restaurangen lyssnar när man ber om kött på ett visst sätt eller byta ut ost osv.
Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!