• Anonym (Ledsen)

    Funderar på att lämna Sverige :(.

    Jag känner att Sverige börjar bli farligt att bo i och politikerna låter det bara fortgå. Snart kommer vi att få ett flyktingboende på vår gata för ensamkommande pojkar i 13-17 årsåldern.

    Jag kommer inte längre våga släppa ut mina barn i trädgården och absolut inte låta dem gå till grannbarnen ensamma.

    Jag tycker att vi ska hjälpa flyktingar som har flytt från krig men kolla gärna ålder på dem samt informera dem om hur man ser på kvinnor i Sverige. Låt heller inte de som begår brott stanna.

    Jag funderar allvarligt på att flytta till Norge, Finland eller Danmark.

    Någon mer som tänker så här?

  • Svar på tråden Funderar på att lämna Sverige :(.
  • Överste Senap
    lagge2 skrev 2016-02-17 08:30:34 följande:

    Fantastiskt bra inlägg...jag håller med till 100 %

    Vem bryr sig om skatter när ens barn inte kan gå på stan, åka buss eller besöka badhus.

    Rasismen riktar sig mot svenskarna, det är vi som blir överfallna, våldtagna och rånade. Varför talas det aldrig om denna rasism ?

    När de fåtal incideter som är omvända (skolmordet och gänget på centralstation är de enda jag kan komma på) så blir det ramaskri i massmedia. När mordet på IKEA sker eller mordet på tjejen som jobbade på flyktingförläggningen, eller alla dessa våldtäkter och knivrån sker....då är det mest snack om att tankarna går till gärningsmannen...HERREGUD !


    Saknar man grundläggande läsförståelse blir det svårare att fatta bra beslut. Om du bara läste att tankarna gick gärningsmännen valde du medvetet att bortse från resten, alternativt förstod du inte innebörden av det övriga.
  • lagge2
    alice85 skrev 2016-02-17 17:53:09 följande:
    Men va det skrevs ju MASSOR om ikeamordet? Och vilken seriös journalist skrev i det läget att tankarna går till gärningsmannen? Tjejen som mördades på flyktingförläggningen hade fö. libanesiska rötter, inte för att det spelar någon roll... och när det skedde kan jag inte heller påminna mig om att någon journalist lyfte fram gärningsmannen som någon att tänka på.
    Framförallt var det väl polischefen som var oförskämd och satt och ojade sig över den stackars gärningsmannen i SVT....och det var även en lokalpolitiker (S-kvinna) vars tankar också gick till gärningsmannen.

    Visst skrevs det litegrann om IKEA-mordet....men ställ det i proportion till skolmordet så är det väldigt olika bevakning.  OBS jag tänker nu på skolmordet där en svensk var gärningsmannen...övriga skolmord (där gärningsmannen varit invandrare) som har skett senaste tiden har ju nästan försvunnit helt ur nyhetsbevakningen. Det är ju liksom poängen med mitt inlägg.

    Nä, jag tycker absolut inte att det spelar någon roll att hon hade libanesiskt ursprung utan självklart är det henne man ska tänka på och inte gärningsmannen. Jag har svårt att förstå att någon som "flyr" till Sverige tycker att rätt metod att återgälda denna gästfrihet är att knivmörda en ung tjej som jobbar för att hjälpa honom.
  • lagge2
    Överste Senap skrev 2016-02-17 18:01:06 följande:
    Saknar man grundläggande läsförståelse blir det svårare att fatta bra beslut. Om du bara läste att tankarna gick gärningsmännen valde du medvetet att bortse från resten, alternativt förstod du inte innebörden av det övriga.
    Min läsförståelse är det inget fel på. Däremot undrar jag vad du menar med
    "att tankarna gick gärningsmannen....."
    Det som fattar den texten är inte dålig  = )
  • alice85
    lagge2 skrev 2016-02-17 19:12:07 följande:

    Framförallt var det väl polischefen som var oförskämd och satt och ojade sig över den stackars gärningsmannen i SVT....och det var även en lokalpolitiker (S-kvinna) vars tankar också gick till gärningsmannen.

    Visst skrevs det litegrann om IKEA-mordet....men ställ det i proportion till skolmordet så är det väldigt olika bevakning.  OBS jag tänker nu på skolmordet där en svensk var gärningsmannen...övriga skolmord (där gärningsmannen varit invandrare) som har skett senaste tiden har ju nästan försvunnit helt ur nyhetsbevakningen. Det är ju liksom poängen med mitt inlägg.

    Nä, jag tycker absolut inte att det spelar någon roll att hon hade libanesiskt ursprung utan självklart är det henne man ska tänka på och inte gärningsmannen. Jag har svårt att förstå att någon som "flyr" till Sverige tycker att rätt metod att återgälda denna gästfrihet är att knivmörda en ung tjej som jobbar för att hjälpa honom.


    Det skrevs "litegrann" om ikea-mordet? Kom igen... Ikea-mordet får 414 000 träffar på Google-sökning. Skolmassaker Trollhättan får 4600 resultat. Även om en Google-sökning är en väldigt grov indikation kan du väl inte mena att det skrevs lite om Ikea-mordet?
  • Kasperina
    2020 skrev 2016-02-16 22:55:00 följande:
    Visst är hyrorna höga och dagis kostar otroligt mycket (dock inte flera tusen pund i månaden, det finns alternativ och från tre års ålder är det subventionerat) mamma eller pappa ledighet får man en kortare tid än i sverige, 6 veckor får man 90% av lönen och i 33 veckor får man £140 i veckan. Dock betalar oftast ditt jobb mellanskillnaden. I UK tjänar man mer och skatten är lägre så det har Aldrig varit svårt för oss att spara så att vi har kunnat vara hemma så länge som vi önskat plus att vi delade på ledigheten. Att ge någon sparken i UK är svårare än det är i Sverige, jag är egenföretagare så jag vet. Det är nästan omöjligt och det är till och med olagligt att ge någon dåliga referenser om ett företag ringer och frågar hur den anställda har varit under anställningen. Så det där med att någon blir avskedad stämmer inte. Skulle du bli det så finns det en gratis kommunal jurist byrå som hjälper dig och ersättningarna vid dessa situationer är ofta väldigt höga. Sjukvården här är betydligt bättre än i Sverige och jag är förvånad över hur länge man måste vänta för att träffa en läkare i Sverige. Ringer jag klockan 09.00 så får jag en tid senast klockan 11.00 samma dag. Jag tror att man som utlands svensk är mera objektiv, svenskar har otroligt svårt att se att 'allt är inte bäst i Sverige' . Självklart finns det mycket som är bra med Sverige, hyrorna, dagis, naturen och det inte tätbefolkat etc. Det är dock viktigt att vi håller oss till fakta och inser att det finns andra ställen på jorden där vissa saker faktiskt är bättre än i Sverige.
    Jag har bott utomlands i många år, och kommit att uppskatta den kombination av skyddsnät som ändå finns i Sverige.
    Mycket blir sämre och sämre, och förhållandena i skolan och inom vården har faktiskt fått mig att fundera på om man borde åtminstone överväga att undersöka läget i Norge närmare.
    Söndercurlade barn som aldrig fått lära sig att uppföra sig (skolan sysslar med "positive reinforcement" och ignorerar dåligt uppförande) behandlar sina lärare och klasskamrater som leksaker, kallar dem vad de vill och våldtar och misshandlar om de känner för det.
    Det är sant att samhållsklimatet har blivit råare, men det är inte invandrarna som står för den största delen av ökningen, det är vanliga medelsvenssons.
    Vi har en situation i sonens klass just nu, 6 pojkar som ställer till bråk och förstör lektionerna, läraren vet inte vad hon ska göra och skolledningen "löser" problemet genom att dela upp klassen i små grupper som får göra roliga saker. Föräldrarnas förslag på att skicka ut de som bråkar i korridoren en i taget tillsammans med en vuxen som förklarar för dem varför man inte får uppföra sig på det sättet avslogs av skolledningen då de "inte tror på bestraffningar". Föräldrarnas önskemål att få information om deras barn varit inblandade i bråk föll inte heller i god jord då detta är ett "skolproblem". *suck*
    De flesta föräldrarna (även bråkstakarnas) har börjat se sig om efter andra skolor, men ingen av oss vill egentligen byta då skolan är toppen förutom just detta. 
  • Tintin i Amerika
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-02-14 20:30:34 följande:

    Jag känner att Sverige börjar bli farligt att bo i och politikerna låter det bara fortgå. Snart kommer vi att få ett flyktingboende på vår gata för ensamkommande pojkar i 13-17 årsåldern.

    Jag kommer inte längre våga släppa ut mina barn i trädgården och absolut inte låta dem gå till grannbarnen ensamma.

    Jag tycker att vi ska hjälpa flyktingar som har flytt från krig men kolla gärna ålder på dem samt informera dem om hur man ser på kvinnor i Sverige. Låt heller inte de som begår brott stanna.

    Jag funderar allvarligt på att flytta till Norge, Finland eller Danmark.

    Någon mer som tänker så här?


    Samma här! Fast av motsatta anledning. Är rädd att bli slagen av nazisterna och fachisterna:(
  • lagge2
    100kgpappa skrev 2016-02-16 22:00:40 följande:

    Går också i de tankarna, hade jag haft döttrar hade de nog varit starkare

    Det finns mycket som är bra i Sverige, men det blir allt sämre, framförallt otryggare.

    Vi har minst antal poliser per invånare i hela västvärlden (och de slutar i oroande takt), samtidigt som kriminella gäng tar över allt fler områden, det skjuts dagligen och övergrepp på kvinnor är så vanligt att det knappt blir en notis om det

    Vad hjälper det att man kan vara föräldraledig ned lön, när ens barn blir våldtagna på bussen till skolan? Vad är det värt då?

    Politikerna är bara en hög lismande idioter som har Sveriges befolkning som sitt absolut lägsta prioritet. I första hand skor de sig själva, och i andra hand försöker de stå i rampljuset internationell och spela viktigpetter .

    Sverige har idag blivet ett land där folk drar sig för att gå på badhus pga risken för sexuella övergrepp, där man som ljushyad person inte kan åka till många ställen utan att riskera att bli rånad, misshandlad eller våldtagen.

    Rasistisk våld riktas nästan uteslutande mot ljushyade personer idag, det som skedde på stationen i Stockholm för några veckor sen var ett undantag, men varje dag blir folk rånade, nerslagen och våldtagna pga sin hudfärg.

    Och eftersom rättsväsendet tappat greppet, kommer vi att se mer våld ifrån högerextremister, och sen eskalerar det. Asylsökande tar med sig sina konflikter hit, och snart har vi en härlig soppa där alla slåss med alla.

    Några exempel på mångkulturella samhällen är Afghanistan och Jugoslavien, och hur bra fungerade det? Vi håller på att bygga samma sak här.

    Nån direkt pension tror jag inte på, då de sociala utgifterna hela tiden ökar för gruppen invandrare, (sysselsättningsnivå på 50% räcker inte, titta på Malmö och Södertälje, där har ni Sverige om 20 år) och tillslut kommet pengarna inte att räcka.

    Lägg det till en skola som havererat, så om 20-30 år när de som har kunskap och spetskompetens idag gått i pension, vem ska ta över då? Den generation som blir kränkta av att inte få spela spel på mobilen på lektioner och som gråter hos mamma när de får underkända betyg?

    Kanada verkar vettigt, de har en kompetent regering, och en nykter syn på både invandring och flyktingmottagning, (de prioritet tex kvinnor och barn, istället för de unga och starka)

    Den som säger att Sverige är tryggare idag lever i en fantasivärld, för när jag växte upp såg det inte ut såhär.


    Vi får tacka herr Löfvén för spänningen i våra liv - det är en utmaning som våra kära politiker brukar säga !
  • Tintin i Amerika
    100kgpappa skrev 2016-02-16 22:00:40 följande:

    Går också i de tankarna, hade jag haft döttrar hade de nog varit starkare

    Det finns mycket som är bra i Sverige, men det blir allt sämre, framförallt otryggare.

    Vi har minst antal poliser per invånare i hela västvärlden (och de slutar i oroande takt), samtidigt som kriminella gäng tar över allt fler områden, det skjuts dagligen och övergrepp på kvinnor är så vanligt att det knappt blir en notis om det

    Vad hjälper det att man kan vara föräldraledig ned lön, när ens barn blir våldtagna på bussen till skolan? Vad är det värt då?

    Politikerna är bara en hög lismande idioter som har Sveriges befolkning som sitt absolut lägsta prioritet. I första hand skor de sig själva, och i andra hand försöker de stå i rampljuset internationell och spela viktigpetter .

    Sverige har idag blivet ett land där folk drar sig för att gå på badhus pga risken för sexuella övergrepp, där man som ljushyad person inte kan åka till många ställen utan att riskera att bli rånad, misshandlad eller våldtagen.

    Rasistisk våld riktas nästan uteslutande mot ljushyade personer idag, det som skedde på stationen i Stockholm för några veckor sen var ett undantag, men varje dag blir folk rånade, nerslagen och våldtagna pga sin hudfärg.

    Och eftersom rättsväsendet tappat greppet, kommer vi att se mer våld ifrån högerextremister, och sen eskalerar det. Asylsökande tar med sig sina konflikter hit, och snart har vi en härlig soppa där alla slåss med alla.

    Några exempel på mångkulturella samhällen är Afghanistan och Jugoslavien, och hur bra fungerade det? Vi håller på att bygga samma sak här.

    Nån direkt pension tror jag inte på, då de sociala utgifterna hela tiden ökar för gruppen invandrare, (sysselsättningsnivå på 50% räcker inte, titta på Malmö och Södertälje, där har ni Sverige om 20 år) och tillslut kommet pengarna inte att räcka.

    Lägg det till en skola som havererat, så om 20-30 år när de som har kunskap och spetskompetens idag gått i pension, vem ska ta över då? Den generation som blir kränkta av att inte få spela spel på mobilen på lektioner och som gråter hos mamma när de får underkända betyg?

    Kanada verkar vettigt, de har en kompetent regering, och en nykter syn på både invandring och flyktingmottagning, (de prioritet tex kvinnor och barn, istället för de unga och starka)

    Den som säger att Sverige är tryggare idag lever i en fantasivärld, för när jag växte upp såg det inte ut såhär.


    Då skulle jag tipsat dig att inte släppa iväg de på fyllefesterna! Där våldtas tjejerna varje helg!
  • lagge2
    Tintin i Amerika skrev 2016-02-19 20:31:03 följande:
    Då skulle jag tipsat dig att inte släppa iväg de på fyllefesterna! Där våldtas tjejerna varje helg!
    Hur var det nu igen på flyktingförläggningen förra helgen (knivmordet)...är för mig att du hade någon teori om vem som var skydlig till detta.

    Enligt polisen var det en uppgörelse mellan en mängd Afganistanska män...men du trodde något annat va ?

    Vad har du för kommentar till nedanstående ?

    Den grymma gruppvåldtäkten i Mariannelund av ett stort gäng Afganistanska män och resultatet blev - ingen utvisning

    Den grymma gruppvåldtäkten i Stockholm i somras av ett stort gäng Marockanska killar och resulatet blev - ungdomsvård och den "grymmaste" gärningsmannen valde att promenera iväg från hemmet.


  • Notetur Nomen

    Igen kan ju alla domedagsprofeter få berätta var det skulle vara bättre och säkrare att bo än i Sverige?

Svar på tråden Funderar på att lämna Sverige :(.