• LillaLinan80

    Skulle du ta illa upp om din vän pga diet/bantning tog med sitt eget fika på ditt kalas?

    Hamnade i het diskussion igår när en vän på FB skrev att hen höll på att baka egen kaka då den äldre generationen uppenbart inte brydde sig om kost och hälsa. Värden hade inte tagit hänsyn till hennes nuvarande diet därav tog hon med sig sitt eget fika.

    Jag svarade henne att jag hade blivit ledsen om ngn tagit med sig egen kaka på mitt kalas. Fick en harang till svar hur respektlös och dåligt påläst jag tydligen var.

    Så hur hade ni reagerat?


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du ta illa upp om din vän pga diet/bantning tog med sitt eget fika på ditt kalas?
  • Rockstar

    Varför skulle man ta illa upp? Jag själv tex är fruktansvärt sockerberoende. Om jag ska sluta med sötsaker måste jag låta bli att äta helt och hållet, även om det är kalas. Annars är det kört. Vad gör det då om jag skulle ta med mig egen gjord fika? Vad andra äter skiter jag i.

  • Mandel
    Palestrina skrev 2016-05-02 18:53:36 följande:
    Ingen konst att laga mat som passar både veganer, GI, viktväktarna och muslimer samtidigt!
    Har jag inte påstått, men eftersom folk gärna särskiljer legitimiteten i folks frivilliga kostval så undrar jag varför man gör det.
    Så länge man inte är allergisk väljer man själv vad man vill äta och ska man laga specialkost till en ickeallergiker så får man snällt göra det till alla andra icke allergiska specialkostare med också oavsett anledning.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Spegelbilden

    Jag hade bara blivit tacksam att jag slapp baka någon specialkaka. Tycker att går man på diet eller av annan icke allergisk anledning inte äter något så får man antingen baka eget eller stå ut med att kanske bli utan fika.

  • WinterDawn

    Jag skulle nog ta lite illa upp, om inte personen först gav mig chansen att själv bjuda på något personen kunde äta. När jag t ex visste att vi skulle ha en person som var äggallergiker på besök så gjorde jag allt fika utan ägg, så då hade det ju varit jättetråkigt om personen tog med eget. Bjuder jag in så ser jag ju såklart till att alla som kommer kan äta av det som bjuds, eller åtminstone det mesta av det.

  • Asirna

    Vilken löjlig människa måste jag säga, kan hon inte bara skippa fikat?
    Det är oartigt att ta med sitt egna när man blir bjuden så.

  • nevermind
    Asirna skrev 2016-05-03 04:21:29 följande:

    Vilken löjlig människa måste jag säga, kan hon inte bara skippa fikat?
    Det är oartigt att ta med sitt egna när man blir bjuden så.


    Jag satt också och tänkte på det. Inte att hon är oartig, men att hon kunde skippat fika.
  • MadHatter
    WinterDawn skrev 2016-05-02 21:46:51 följande:

    Jag skulle nog ta lite illa upp, om inte personen först gav mig chansen att själv bjuda på något personen kunde äta. När jag t ex visste att vi skulle ha en person som var äggallergiker på besök så gjorde jag allt fika utan ägg, så då hade det ju varit jättetråkigt om personen tog med eget. Bjuder jag in så ser jag ju såklart till att alla som kommer kan äta av det som bjuds, eller åtminstone det mesta av det.


    Ja man bör ju kolla med värden innan man plockar med eget. Dels blir det ju snopet om värden inte känner till att folk har specialdieter och alla gäster har med sig eget - och värden lagt ned sig på att baka eller liknande. Dels är vi nog ganska många som faktiskt tycker att det är roligt med "utmaningar" och gärn anpassar det man bjuder på efter gästernas dieter.
  • tobbe01

    Man måste väl använda sin fingertoppskänsla! Ska man hem till ngn man känner väl så är det väl inget konstigt att ha med eget bröd om man går på en diet. När man ska möta svärmor för första gången så kanske man får bita i det sura äpplet och pressa ner några kakor och en bulle även om de tar emot.

  • chadde
    Hade någon dykt upp till mitt kalas med egen kaka hade jag SKJUTIT DEM I HUVUDET!
    ... eller så hade jag skitit fullständigt i det. Vem har kalas förresten? Ar du 12?
  • Mimmla
    LillaLinan80 skrev 2016-05-02 16:02:37 följande:

    Mandel: För mig är det inte samma att vara veg. som att äta vv. Vikt väktare är man för att gå ner i vikt. En vikt väktare kan äta en kaka men en vegan äter inte en köttbit.

    För min del känns extremdieter i längden ohälsosamma.


    Vad är det för extremt och ohälsosamt med att inte äta kakor???
  • straw2008
    Rumpkulla skrev 2016-05-01 14:35:59 följande:

    Jag hade inte tagit illa upp. Men att gå på kalas och titta på när andra äter och jag sitter utan? Nej, då kan kalaset kvitta. Har PCO och mår bäst på lågkolhydratskost även om jag nu är normalviktig efter gastric bypass.

    Äter jag EN enda liten kaka/bulle binder jag vätska och går upp 3-5 kg över natten. Jag får ont i magen och mina hormoner får frispel. Så låt mig äta mitt medhavda kokta ägg om du inte kan erbjuda det istället för kaka/tårta eller låt bli att sura för att jag alltid tackar nej när jag blir bjuden på ditt kalas.


    Du går givetvis inte upp 5 KG av en biskvi. Givetvis inte. 
    Däremot är det HELT ok med mig att du inte vill äta *:) 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

    Jag skulle absolut inte ta illa upp, verkligen inte.
    Har själv precis gått ner 8 kg o vet hur svårt det kan vara.
    Men ät inte alls på kalaset? 


    I kinamockaskogen.....
  • Det kommer bli bra

    Jag har en del vänner som tar med sig något de bakat själva om jag bjuder på fika. Det är ju bara trevligt! Däremot kanske det kan vara lite konstigt om man bara tar med sig något särskilt till enbart sig själv (om det inte är av allergiskäl eller att man är vegetarian när man vet att det bara finns kött).

  • Presens

    Diet betyder kosthållning och behöver inte ha med viktnedgång att göra.

    Jag tar inte med eget om jag inte vet att det är ok men som gäst har jag mer problem med att värd/värdinna ofta tar illa upp för att jag inte äter. Som att det dom bjuder på inte duger! Hur man är gör så riskerar det att bli fel. Vad ska den som mår dåligt av att äta göra ( avser inte allergier) , stanna hemma eller?! 

  • Asirna
    Asirna skrev 2016-05-03 04:21:29 följande:

    Vilken löjlig människa måste jag säga, kan hon inte bara skippa fikat?
    Det är oartigt att ta med sitt egna när man blir bjuden så.


    En sak är väl om man skulle göra det till sitt barn som har en special diet för allergier osv. som ska på kalas.
    Men inte som vuxen människa.
Svar på tråden Skulle du ta illa upp om din vän pga diet/bantning tog med sitt eget fika på ditt kalas?