• Anonym (Sofia)

    Går allas sexliv på rutin efter några års relation?

    Trodde aldrig det skulle bli så för mig men nu, efter dryga 10 år är det minst sagt på utdöende. Älskar min sambo men saknar intimitet. Är det bara att gilla läget? Kanske blir det så för de flesta par efter några år? Bortsett från detta "lilla" dilemma har vi en fin relation.

  • Svar på tråden Går allas sexliv på rutin efter några års relation?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Här med) skrev 2016-05-30 17:46:05 följande:

    Vi har nästan aldrig sex, några gånger om året typ. har också varit ihop i 13 år, men det har varit så här länge. 

    Vi kramas och kelas flera gånger om dagen, kysser varann lite nu och då. Och inte bara pussar utan även kyssar. Men sex blir det inte ändå. Vi har liksom vant oss av med det. Jag har inte heller så stor lust längre, skulle vilja ha mer lust så att det blir mer sex, men det krävs ju ett jobb för det och så länge det bara är jag som vill jobba går det trögt. 

    Har tagit upp detta flera gånger under åren, men det har nästan haft avskräckande effekt, då känner maken sig pressad och då funkar det absolut inte! 

    innan barnen hade vi oftast morgonsex, men det funkar inte med vakna barn i huset... Senast vi hade sex var på en barnfri helg i början av mars. Innan dess var det på semester i september...


    Ja, jag känner igen det där. Sexlusten avtar, i vart fall i relation till honom. Man nöjer sig liksom.
  • Celines Essence
    kattpappan skrev 2016-05-30 08:44:41 följande:

    Jag och min fru är nära 50 år och har ett vuxet barn som snart flyger ur boet. Så vi har tid för varandra, men det känns som en tid då vi lever som vänner som har det roligt och mysigt. Jag är inte beredd att ge upp vår relation pga sexbrisy och i värsta fall leva ensam resten av livet. I vilken ålder är du och din man?

    Efter sommaren så tänker jag ställa frågan om att besöka en familjeterapeut. Har frågat tidigare, men då fått svaret nej. Jag tror att hon mer och mer inser att vi behöver prata med en tredje part. Vi har lätt för att prata med varandra, men kan inte sätta fingret på vad som är fel i sexlivet.

    Jag besöker en vanlig massör då och då för att få beröring och försöker träna bort min frustration ( går si så där)

    Det gäller att kämpa om man har ett i övrigt bra förhållande.


    Jag kan tänka mig att det kan finnas några alternativ. Antingen har din fru för lite känslor för dig. Du är mer som ett syskon. Då tror jag inte det finns så mycket att göra. Då gäller att ni funderar på om relationen är värt det.

    Eller så trivs hon inte så bra som du tror. Alltså att det finns saker som hon inte trivs med. Ni kanske inte förstår varandra och har brister i kommunikationen. Och/Eller så har ni olika surdegar som stör. Då kan det finnas något att jobba på. Börja bryta ner murar. Knyta upp knutar.

    Ni kanske "bara" kommit av er vad gäller sex och beröring. Som det låter på din beskrivning har beröring reducerats till någon typ av artighetsberende. En hälsning. Men hur skulle det fungera med att börja massera varandra? Ge varandra avslappnande massage, med massageolja. Det kanske kan få er att komma tillbaka till närhet.

    Om din fru inte vill ha terapi vill hon nog inte jobba med er relation heller, och då är det viktigt att du ställer raka frågor till henne vad hon tycker om er relation, samt berättar hur du känner.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    Anonym (Här med) skrev 2016-05-30 17:46:05 följande:

    Vi har nästan aldrig sex, några gånger om året typ. har också varit ihop i 13 år, men det har varit så här länge. 

    Vi kramas och kelas flera gånger om dagen, kysser varann lite nu och då. Och inte bara pussar utan även kyssar. Men sex blir det inte ändå. Vi har liksom vant oss av med det. Jag har inte heller så stor lust längre, skulle vilja ha mer lust så att det blir mer sex, men det krävs ju ett jobb för det och så länge det bara är jag som vill jobba går det trögt. 

    Har tagit upp detta flera gånger under åren, men det har nästan haft avskräckande effekt, då känner maken sig pressad och då funkar det absolut inte! 

    innan barnen hade vi oftast morgonsex, men det funkar inte med vakna barn i huset... Senast vi hade sex var på en barnfri helg i början av mars. Innan dess var det på semester i september...


    Får du aldrig känslan av att vilja onanera heller?
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Linelime
    kattpappan skrev 2016-05-30 12:20:45 följande:

    Jag har hört om människor som blev nyförälskade efter långa förhållanden. Då återkommer säkert passionen, men frågan är hur man blir nyförlskad?

    TS. Vad menar du med att du saknar spänning?


    Ett tips jag har läst ofta i sammanhanget är att prova något nytt tillsammans, det behöver inte vara sexuellt. Men något som ingen av de inblandade gjort förut (typ resa?) - då får man något nytt att prata om och därefter ska det bara bli en nytändning :)

    Jag har levt med min fästman i 6 år nu och ser inga tecken på att något varvat ner. Vi har lika mycket sex nu som tidigare och provar nya grejjer lite nu och då. Nya spännande platser är vår grej så det är ju kul att experimentera med ;)
  • Celines Essence
    Anonym (Sofia) skrev 2016-05-29 17:34:19 följande:

    Trodde aldrig det skulle bli så för mig men nu, efter dryga 10 år är det minst sagt på utdöende. Älskar min sambo men saknar intimitet. Är det bara att gilla läget? Kanske blir det så för de flesta par efter några år? Bortsett från detta "lilla" dilemma har vi en fin relation.


    Anonym (Sofia) skrev 2016-05-30 09:39:28 följande:

    Min man är nog inte särskilt sexuell av sig, har inte det behovet får jag känslan av. Han "ställer dock gärna upp" för min skull. Han uttrycker det inte så men det är så det känns. Lider inte brist på beröring, däremot spänning och passion... Vi är några år yngre än er.


    Anonym (Sofia) skrev 2016-05-30 18:29:32 följande:

    Ja, jag känner igen det där. Sexlusten avtar, i vart fall i relation till honom. Man nöjer sig liksom.


    Hm... Jag får inte riktigt grepp. Du skriver att din man inte är särskilt sexuell av sig... Sedan när?

    Hur tror du han uppfattar dig. Tror du han ser dig som sexuell? Du skrivet först att du saknar intimitet, sedan skriver du att du inte lider brist på beröring. Vad är det för beröring? Vad vill du ha från din man? Vad skulle du vilja att han gjorde? Ändrade på?
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Sofia)
    Celines Essence skrev 2016-05-31 09:35:46 följande:

    Hm... Jag får inte riktigt grepp. Du skriver att din man inte är särskilt sexuell av sig... Sedan när?

    Hur tror du han uppfattar dig. Tror du han ser dig som sexuell? Du skrivet först att du saknar intimitet, sedan skriver du att du inte lider brist på beröring. Vad är det för beröring? Vad vill du ha från din man? Vad skulle du vilja att han gjorde? Ändrade på?


    Förändringen är nog att det ofta varit jag som tagit initiativ, nu har jag ingen lust längre. Så hur sexuell han varit tidigare har nog oftast hängt på mig. Vi rör varandra, kysser varandra, håller varandra i handen osv. Jag är inte utan beröring. Det jag vill ha är sex i större omfattning än idag och ja, jag tror inte han vill det. Han är nöjd. Och då får jag acceptera eller gå vidare.
  • Celines Essence
    Anonym (Sofia) skrev 2016-05-31 18:58:10 följande:

    Förändringen är nog att det ofta varit jag som tagit initiativ, nu har jag ingen lust längre. Så hur sexuell han varit tidigare har nog oftast hängt på mig. Vi rör varandra, kysser varandra, håller varandra i handen osv. Jag är inte utan beröring. Det jag vill ha är sex i större omfattning än idag och ja, jag tror inte han vill det. Han är nöjd. Och då får jag acceptera eller gå vidare.


    Okej. Nä, det är ju inte kul att bara vara den som tar initiativ hela tiden..

    Du skriver att ni har pratat, men att ni tänker olika. Vad har han sagt när ni har pratat?

    Har du frågat om det finns något du kan göra som skulle öka han sexuella intresse?

    Om han tog mer initiativ, skulle du känna dig nöjd med er relation och ert sexliv då?
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Gift man)

    Jag har i stort sett gett upp min sexualitet. Jag älskar min fru och attraheras av henne, och det har vart jobbigt, men när jag väl gav upp hoppet om ett bra sexliv så släppte det jobbiga. I början hade vi ett fantastiskt sexliv, men sedan har jag känt att jag var tvungen att jobba väldigt hårt för det, för att sedan behöva tjata och tigga.

    När man har tiggt till sig husfridssex känner man sig genomrutten efteråt. Sex skall vara något båda vill ha, inget man får som en slags belöning för en fin julklapp eller för att hon blir svartsjuk och tror att jag ligger med någon annan istället om inte hon ställer upp.

    Självkänslan blir låg av att konstant bli ratad av sin egen fru, man känner sig som ett svin som hela tiden grämer sig över det. Så jag gav helt enkelt upp. Slutat försöka, slutat att hoppas, slutat att ta något som helst initiativ till någon form av intimitet. De gångerna hon själv tog initiativ berodde oftast på att hon var orolig för att jag skulle vara otrogen annars, inte för att hon ville.

    Nu blir det kanske en gång i halvåret, efter att hon tar initiativ, vilket är trevligt när det väl händer, men jag har ändå gett upp. Jag har förklarat att jag inte tänker ha sex med någon annan, så hon skall inte ha sex med mig av den anledningen utan bara när hon själv vill. Jag har även berättat att jag gett upp, och att vill hon ha sex med mig är det upp till henne, jag tänker inte tjata, kladda eller försöka. Hon verkar nöjd så, och jag är väl på sätt och vis nöjd jag med. 

  • MrFlex
    Anonym (Gift man) skrev 2016-05-31 19:28:57 följande:

    Jag har i stort sett gett upp min sexualitet. Jag älskar min fru och attraheras av henne, och det har vart jobbigt, men när jag väl gav upp hoppet om ett bra sexliv så släppte det jobbiga. I början hade vi ett fantastiskt sexliv, men sedan har jag känt att jag var tvungen att jobba väldigt hårt för det, för att sedan behöva tjata och tigga.

    När man har tiggt till sig husfridssex känner man sig genomrutten efteråt. Sex skall vara något båda vill ha, inget man får som en slags belöning för en fin julklapp eller för att hon blir svartsjuk och tror att jag ligger med någon annan istället om inte hon ställer upp.

    Självkänslan blir låg av att konstant bli ratad av sin egen fru, man känner sig som ett svin som hela tiden grämer sig över det. Så jag gav helt enkelt upp. Slutat försöka, slutat att hoppas, slutat att ta något som helst initiativ till någon form av intimitet. De gångerna hon själv tog initiativ berodde oftast på att hon var orolig för att jag skulle vara otrogen annars, inte för att hon ville.

    Nu blir det kanske en gång i halvåret, efter att hon tar initiativ, vilket är trevligt när det väl händer, men jag har ändå gett upp. Jag har förklarat att jag inte tänker ha sex med någon annan, så hon skall inte ha sex med mig av den anledningen utan bara när hon själv vill. Jag har även berättat att jag gett upp, och att vill hon ha sex med mig är det upp till henne, jag tänker inte tjata, kladda eller försöka. Hon verkar nöjd så, och jag är väl på sätt och vis nöjd jag med. 


    Är du nöjd med förhållandet i övrigt? Du är alltså beredd att offra din sexualitet för att få bo tillsammans med en kvinna som betraktar och behandlar dig som en kompis?

    Det är självklart ditt egna val men jag undrar varför du stannar kvar? Är inte livet för kort för att slösas bort i döda relationer?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Gift man) skrev 2016-05-31 19:28:57 följande:

    Jag har i stort sett gett upp min sexualitet. Jag älskar min fru och attraheras av henne, och det har vart jobbigt, men när jag väl gav upp hoppet om ett bra sexliv så släppte det jobbiga. I början hade vi ett fantastiskt sexliv, men sedan har jag känt att jag var tvungen att jobba väldigt hårt för det, för att sedan behöva tjata och tigga.

    När man har tiggt till sig husfridssex känner man sig genomrutten efteråt. Sex skall vara något båda vill ha, inget man får som en slags belöning för en fin julklapp eller för att hon blir svartsjuk och tror att jag ligger med någon annan istället om inte hon ställer upp.

    Självkänslan blir låg av att konstant bli ratad av sin egen fru, man känner sig som ett svin som hela tiden grämer sig över det. Så jag gav helt enkelt upp. Slutat försöka, slutat att hoppas, slutat att ta något som helst initiativ till någon form av intimitet. De gångerna hon själv tog initiativ berodde oftast på att hon var orolig för att jag skulle vara otrogen annars, inte för att hon ville.

    Nu blir det kanske en gång i halvåret, efter att hon tar initiativ, vilket är trevligt när det väl händer, men jag har ändå gett upp. Jag har förklarat att jag inte tänker ha sex med någon annan, så hon skall inte ha sex med mig av den anledningen utan bara när hon själv vill. Jag har även berättat att jag gett upp, och att vill hon ha sex med mig är det upp till henne, jag tänker inte tjata, kladda eller försöka. Hon verkar nöjd så, och jag är väl på sätt och vis nöjd jag med. 


    Hur länge har ni haft det så? Är inte risken att man blir bitter till slut? Ibland känns det som det är dit jag är på väg, men så påminner jag mig om att allt i övrigt är bra och att om jag väljer att lämna inte kommer att hitta någon som honom. Frågan är hur länge det fungerar...
Svar på tråden Går allas sexliv på rutin efter några års relation?