• Anonym (Gravid)

    Jag är en man och jag är gravid!

    Jag och min fru är gravida och väntar att barnet ska komma i oktober. När jag pratar om detta säger jag öppet framför folk "jag och min fru är gravida"..."vi är gravida". Jag tycker det är helt rätt att säga så då det är mitt barn också.... Även om jag är man.

    Ja, jag är en man och jag kan stolt säga att jag är gravid! Även om det är min fru som fysiskt bär barnet. Men JAG är också gravid!

    När jag på jobbet eller i sociala sammanhang säger att jag är gravid så höjer folk på ögonbrynen. Vissa tycker dock att det är mysigt att jag säger så och de instämmer att jag är gravid.

    Vad har bi för erfarenheter? Anser ni att er manliga partner också är gravid om/när du är gravid?

  • Svar på tråden Jag är en man och jag är gravid!
  • Anonym (...)

    Nej, min man är inte gravid. Snacka om att ta ifrån det från kvinnan om man säger annat. Min man föder inte barn heller, det gör jag och det är jag stolt över.

    I min värld låter det urtöntigt när män säger att de är gravida. De flesta män kan inte vara det. Punto.

  • Anonym (pappa)

    Whatever floats your boat. Jag anser att det är fel, eftersom graviditet är ett medicinskt tillstånd, och jag har aldrig ansett mig vara gravid, däremot har jag väntat barn en gång.

    Men det är lite intressant att i den här tråden är det mest folk som säger emot, medan i tråden för något halvår sedan var det mest folk som höll med. 

  • Anonym (Suck)

    TS, du gör dig löjlig. Varför säger du inte "vi väntar barm"? Som många redan påpekat är "gravid" ett medicinskt tillstånd som bara däggdjurshonor kan vara i.

    "vi är gravida" kan bara två kvinnor säga, om båda har ett barn i magen.

  • Anonym (Absolutinte)

    Nej, du är inte gravid. Din fru är det. NI väntar barn, DIN FRU är gravid. Punkt slut.

  • Anonym (Men lägg av..)

    Nja... NI väntar barn men det är din FRU som är gravid. Förstår vad du menar men det låter jättekonstigt eftersom det är kvinnor som blir gravida.. Det är ungefär som att min sambo säger att VI har mens., nä JAG har mens..
    Jag skulle nog dra på munnen om jag hörde en man säga att han var gravid.. Det första jag tänkte när jag började läsa var att du var könsopererad..

  • Anonym (Vi)
    Anonym (Gravid) skrev 2016-06-05 03:35:16 följande:

    Jag och min fru är gravida och väntar att barnet ska komma i oktober. När jag pratar om detta säger jag öppet framför folk "jag och min fru är gravida"..."vi är gravida". Jag tycker det är helt rätt att säga så då det är mitt barn också.... Även om jag är man.

    Ja, jag är en man och jag kan stolt säga att jag är gravid! Även om det är min fru som fysiskt bär barnet. Men JAG är också gravid!

    När jag på jobbet eller i sociala sammanhang säger att jag är gravid så höjer folk på ögonbrynen. Vissa tycker dock att det är mysigt att jag säger så och de instämmer att jag är gravid.

    Vad har bi för erfarenheter? Anser ni att er manliga partner också är gravid om/när du är gravid?


    VI är gravida. Konstigt säga Jag är gravid om du är man men Vi är gravida är fint. Det var nytt för mig att säga vi men jag tyckte om det väldigt mycket, speciellt när min snubbe självmant sa så. Kände stor och mycket fin samhörighet!
  • Ascendere
    Anonym (Gravid) skrev 2016-06-05 03:35:16 följande:

    Jag och min fru är gravida och väntar att barnet ska komma i oktober. När jag pratar om detta säger jag öppet framför folk "jag och min fru är gravida"..."vi är gravida". Jag tycker det är helt rätt att säga så då det är mitt barn också.... Även om jag är man.

    Ja, jag är en man och jag kan stolt säga att jag är gravid! Även om det är min fru som fysiskt bär barnet. Men JAG är också gravid!

    När jag på jobbet eller i sociala sammanhang säger att jag är gravid så höjer folk på ögonbrynen. Vissa tycker dock att det är mysigt att jag säger så och de instämmer att jag är gravid.

    Vad har bi för erfarenheter? Anser ni att er manliga partner också är gravid om/när du är gravid?


    Men vänta nu, definitionen på att vara gravid är ju att fysiskt bära barnet i sin livmoder, så där har du en självmotsägelse. 
    "Vänta barn"  däremot gör ni ju båda två, så säg det istället. 
  • ostpaj
    Anonym (Gravid) skrev 2016-06-05 03:35:16 följande:
    Jag och min fru är gravida och väntar att barnet ska komma i oktober. När jag pratar om detta säger jag öppet framför folk "jag och min fru är gravida"..."vi är gravida". Jag tycker det är helt rätt att säga så då det är mitt barn också.... Även om jag är man. Ja, jag är en man och jag kan stolt säga att jag är gravid! Även om det är min fru som fysiskt bär barnet. Men JAG är också gravid! När jag på jobbet eller i sociala sammanhang säger att jag är gravid så höjer folk på ögonbrynen. Vissa tycker dock att det är mysigt att jag säger så och de instämmer att jag är gravid. Vad har bi för erfarenheter? Anser ni att er manliga partner också är gravid om/när du är gravid?

    Va kul! Grattis! När har du bf? Hur har du mått under graviditeten? Är det första? Vilken smärtlindring har du tänkt dig?
  • Milie

    Säg precis som ni känner för. Jag skulle inte reagera om en man sa "Vi är gravida", däremot skulle det låta fel med "Jag är gravid".

    Sen vad gäller vem som föder barn. Vid vår förlossning så var det jag, barnmorskan och sambon som födde/förlöste barn. Jag tycker det är häftigt med kvinnor som styr upp det där själv, men det är inget jag är särskilt pepp på.

  • Anonym (89)
    Anonym (Gravid) skrev 2016-06-05 03:35:16 följande:

    ...Men JAG är också gravid!...


    Ehh. Nä. Din f r u är gravid. Du väntar barn.
Svar på tråden Jag är en man och jag är gravid!