• Anonym (Hon)

    Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

    Min sambo var fly förbannad i fredags när jag kom hem från jobbet (han har semester). Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.

    Han kräver nu att få del av dem.

    Han.är helt rabiat eftersom han velat renovera hemma men jag har tyckt att det är onödigt då allt fungerar och vi totalrenoverade när vi flyttade in för 10 år sedan. Jag har även sagt att vi inte har råd.

    Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

    Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt.

    Pengarna på mitt "hemliga" sparkonto är enskild egendom genom arv efter mina morföräldrar. De hade testamente där allt utöver laglotten skulle delas mellan min mamma och mig. Det var ett herrans liv på min mammas syskon då det var mycket pengar, men morfar (som dog sist) hade bifogat ett brev där han tydligt skrev att de får skylla sig själva då de inte ens ringt på födelsedagar och jul, utan lämnat allt ansvar på att ta hand om dem på oss. Vi bor alla i samma kommun så inget avstånd att tala om.

    Iallafall så har min sambo trott att de saker jag fick i bodelningen kom från min mammas arvslott och även den peningsumma som vi använde till en södernresa för några år sedan.

    Jag har ansett att vi inte behövt mer pengar än vi har, och tänkt att det är bättre att ha dem i ett långsiktigt sparande tills de behövs, tex när barnen är äldre och ska bil och körkort, studiebostad osv.

    Min sambo vill leva "så fint det bara går" och är nu jättesur för att jag bedragit honom ekonomiskt (hans ord) och tvingat honom att leva i slummen...

    Vi bor i ett helt normal medelklassområde med bra skola, trygga resvägar och bra kollektivtrafik. Jag och barnen trivs och har många vänner.

    Det gjorde/hade han med tills i fredags då han insåg att med mitt arv kan vi köpa ett hus i stans finaste kvarter, eller tagit över mina morföräldrar hus. Jag tror eg det handlar om deras hus. Det var stort, enormt faktiskt, och med gamla anor. Han har alltid fått något drömmande i blicken när vi pratat om huset. Dock ville jag aldrig ha det trotts alla underbara minnen då jag vet vad det kostat genom åren bara i underhåll och uppvärmning.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hans ilska, eller få honom att förstå. Min mamma bara skrattade och tyckte att det var rätt åt honom, och att han nog var mest sur för att hans "stooora sparkonto" bara är en droppe i havet i jämförelse med mitt.

    Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå.

  • Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
  • taquine
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 22:17:15 följande:
    Om du läst vad TS skriver, så hade du förstått.

    De har separat ekonomi, han har inte med hennes pengar att göra.

    Vad anser du om det faktum att han gått in på hennes konton utan att ha tillåtelse?
    Klart det är hennes pengar , men att hålla det hemligt när man bor och har barn tillsammans är ju inte ok i min bok.
    Svårt för snålisar om jag ska vara ärlig. 
    Goodness me
  • Physalis

    Tycker fokusen i tråden hamnat lite fel.

    Ts och hennes sambo har separat ekonomi på mannens initiativ, hon vet endast vad han har på sitt sparkonto för att han skryter om det vitt och brett.

    Alltså de har inte med varandras pengar att göra, hon kan inte kräva att han ska göra saker för sina sparpengar och viseversa.

    Det intressanta för mig är varför och hur han fick reda på sparkontot. Hur känner du inför detta svek ts? Du verkar inte ha mycket gott i övrigt att säga om honom.

    Jag hade i din sits talat om för honom att han genast ska tala om varför han börjat snoka i mina pengar och sedan hur han lyckades ta reda på hur mycket pengar jag har. Jag hade talat om att relationen garanterat är slut om han vägrar svara.

    Han kanske tom har begått någon typ av brott? (Kan inte sådana lagar)

    Sedan skulle jag ta mig en ordentlig funderare på om relationen går att rädda i huvudtaget efter hans rejäla övertramp när han dessutom har alla dessa osmickrande sidor.

  • Anonym (Anna)
    taquine skrev 2016-07-25 22:22:50 följande:
    Klart det är hennes pengar , men att hålla det hemligt när man bor och har barn tillsammans är ju inte ok i min bok.
    Svårt för snålisar om jag ska vara ärlig. 
    Jag hade tänkt överraska honom då, väntade sen på rätt tillfälle när han uppförde sig väldigt illa och sålde en tavla jag ärvt (utan lov och till rejält underpris enligt värderingen ..) när jag var bortrest med jobbet en helg. Orsaken? Vi "behövde" byta vår 40" TV till något större och bättre. Då bestämde jag att han inte skulle få veta något om vad jag egentligen hade ärvt. 

    Att sälja andras grejor utan att be om lov är mycket värre i min värld än att inte berätta om hur stort ett arv är. Jag har full förståelse för TS, vilket jävla liv det skulle bli på hennes man om hon berättat. I mina ögon är han snåljåpen, som vill åt hennes pengar.
  • Anonym (Anna)
    Physalis skrev 2016-07-25 22:24:15 följande:

    Tycker fokusen i tråden hamnat lite fel.

    Ts och hennes sambo har separat ekonomi på mannens initiativ, hon vet endast vad han har på sitt sparkonto för att han skryter om det vitt och brett.

    Alltså de har inte med varandras pengar att göra, hon kan inte kräva att han ska göra saker för sina sparpengar och viseversa.

    Det intressanta för mig är varför och hur han fick reda på sparkontot. Hur känner du inför detta svek ts? Du verkar inte ha mycket gott i övrigt att säga om honom.

    Jag hade i din sits talat om för honom att han genast ska tala om varför han börjat snoka i mina pengar och sedan hur han lyckades ta reda på hur mycket pengar jag har. Jag hade talat om att relationen garanterat är slut om han vägrar svara.

    Han kanske tom har begått någon typ av brott? (Kan inte sådana lagar)

    Sedan skulle jag ta mig en ordentlig funderare på om relationen går att rädda i huvudtaget efter hans rejäla övertramp när han dessutom har alla dessa osmickrande sidor.


    Ja, det är konstigt att alla som är så upprörda över TS brist på moral och hennes ovilja att dela med sig, inte har några synpunkter på detta. Men det ingår kanske i begreppet "vara generös mot sin sambo", att man inte ska bry sig om sådant.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 22:17:15 följande:

    Om du läst vad TS skriver, så hade du förstått.

    De har separat ekonomi, han har inte med hennes pengar att göra.

    Vad anser du om det faktum att han gått in på hennes konton utan att ha tillåtelse?


    Att ha separata ekonomier innebär inte per automatik att man inte har insyn i varandras ekonomier. Det innebär egentligen bara att man inte har tillgång till varandras pengar.

    Själv skulle jag aldrig vilja leva med någon som inte var ärlig om sig själv. Gällande alla aspekter av sitt liv men även de ekonomiska. Skulle exempelvis inte vilja skaffa barn eller köpa hus med någon utan att ha någorlunda koll på deras ekonomi.

    Bara en sån sak. Partnerns ekonomiska situation kan påverka hur många barn man vågar skaffa. Det handlar om stora livsval och personligen skulle jag bli besviken om jag i efterhand fick reda på att min partner undanhållit mig en massa viktig information.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 22:21:24 följande:

    Så då har du alltså skrivit att TS måste be om lov, fast du förnekade det.


    Minns inte vad jag skrivit. Är det viktigt för dig?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (rolle) skrev 2016-07-25 22:20:30 följande:

    Du kanske inte ens lever till 65 är en av de mest idiotiska kommentar jag kan tänka mig.Vet du hur många pesionärer som lever på existensminimum. Lite sent att börja tänka på pensionen när man blir 65


    Ja då har man inte jobbat å då kan man knappast ha ett fett bankkonto om man levt på bidrag fram till pensionen.
  • Anonym (Håll i pengarna)

    För Guds skull, låt honom inte övertala dej till att använda dina pengar till husköp eller renoveringar! Då ska ni i så fall lägga exakt lika mycket var, och dela exakt lika mycket på vinsten, om ni sedan säljer vid en eventuell separation. Det vete fasen, han måste ha många andra otroligt fina sidor, eftersom du väljer att leva med honom, trots denna girighet....

  • Virriga Vera
    Anonym (Kitty) skrev 2016-07-25 22:34:24 följande:

    Luktar troll lång väg tyvärr


    Det värsta som finns är inte de som agerar troll utan de som måste påpeka att de misstänker TS för att vara troll. Om det nu är så, gå ur tråden och låt alla andra som tycker ämnet är intressant diskutera vidare.
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 22:33:57 följande:
    Ja då har man inte jobbat å då kan man knappast ha ett fett bankkonto om man levt på bidrag fram till pensionen.
    En person född 1990 förväntas få 45 % i allmän pension vid heltidsarbete, av sin lön när det är dags för pension minus skatt
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom