• Svar på tråden Straffet: 89 000 kr om de inte vaccinerar sina barn
  • Kim Possible
    Tregarotine skrev 2016-08-09 21:14:37 följande:

    Att bestämma över den egna kroppen är en mänsklig rättighet - och föräldrar behöver ha möjlighet att bestämma över barnens när de är små (på gott och ont).


    Är du även för föräldrars rätt att könsstympa sina barn (oavsett kön), aga barnen fysiskt och psykiskt, sätta dem på svältdieter, pierca barnen i olika kroppsdelar, utnyttja dem sexuellt eller till arbete, förvägra barnen adekvat vård osv osv? Var går gränsen för dig när det kommer till "föräldrars rätt" att göra som de vill med sina barn?

    Till sakfrågan i Ts; det kan vara en idé, tyvärr tror jag den typen av människor är immuna mot både vetenskapliga bevis, fakta och diverse straff, även om de inte är det mot sjukdomar. De kommer göra som de vill ändå, och då återstår bara alternativet om tvångsomhändertagande. Precis som man gör när JHs vägrar sina barn blodtransfusion och annan vård.
  • li85se

    Man undrar ju vilka vaccinationer det gäller. Om det är gamla beprövade vacciner eller om man inkluderar typ svininfluensavaccin och andra relativt nya vaccinationer också? Staten får ju bestämma över sina pengar om medborgarna i majoritet anser det rimligt så då blir det inget tvång direkt men ändå tror jag det är helt fel väg att gå. Tror man blir än mer skeptisk och negativt inställd faktiskt.

  • kaffe
    Kim Possible skrev 2016-08-09 22:10:15 följande:
    Är du även för föräldrars rätt att könsstympa sina barn (oavsett kön), aga barnen fysiskt och psykiskt, sätta dem på svältdieter, pierca barnen i olika kroppsdelar, utnyttja dem sexuellt eller till arbete, förvägra barnen adekvat vård osv osv? Var går gränsen för dig när det kommer till "föräldrars rätt" att göra som de vill med sina barn?

    Till sakfrågan i Ts; det kan vara en idé, tyvärr tror jag den typen av människor är immuna mot både vetenskapliga bevis, fakta och diverse straff, även om de inte är det mot sjukdomar. De kommer göra som de vill ändå, och då återstår bara alternativet om tvångsomhändertagande. Precis som man gör när JHs vägrar sina barn blodtransfusion och annan vård.
    Några personer dör varje år där vaccinet är den direkta orsaken och ytterligare några fler får biverkningar av det. Det är en risk man kalkylerar med och innan man släpper ett vaccin överväger man om nyttan överväger risken. Om man nu ska tvinga folk att vaccinera sej mot sin vilja vem bär då ansvaret om det barnet skulle tillhöra den lilla promillehalt som dör eller får irreversibla biverkningar?
  • Tregarotine
    Kim Possible skrev 2016-08-09 22:10:15 följande:

    Är du även för föräldrars rätt att könsstympa sina barn (oavsett kön), aga barnen fysiskt och psykiskt, sätta dem på svältdieter, pierca barnen i olika kroppsdelar, utnyttja dem sexuellt eller till arbete, förvägra barnen adekvat vård osv osv? Var går gränsen för dig när det kommer till "föräldrars rätt" att göra som de vill med sina barn?

    Till sakfrågan i Ts; det kan vara en idé, tyvärr tror jag den typen av människor är immuna mot både vetenskapliga bevis, fakta och diverse straff, även om de inte är det mot sjukdomar. De kommer göra som de vill ändå, och då återstår bara alternativet om tvångsomhändertagande. Precis som man gör när JHs vägrar sina barn blodtransfusion och annan vård.


    Det du räknar upp är direkt skada. Att inte vaccinera sitt barn är att utsätta dem för en lite större risk. Det är farligare att åka bil än att inte vara vaccinerad mot mässlingen.

    Märk väl, jag har ingen som helst förståelse för de som väljer bort vaccinationsprogrammet (utan medicinska skäl), men jag tror inte att straff är rätt väg att gå.
  • Wolt

    Staten bör punga ut mer cash till de som blev drabbade av grisvaccinets effekter i första hand.

    Dessa fjuttiga 2mille per liv som delats ut för ett förstört liv är piss i Nilen. Det är som en pissmyra i Universum. Säg 2 mille årligen indexjusterat, så kommer vi till normala summor.

    Sedan förstår jag inte bilden man använder i artikeln. Det är ju ingen vaccnationsbild. Det är venöst prov som tages ....

    .... på en plastdocka. Hjärndött.

  • Tregarotine
    li85se skrev 2016-08-09 22:26:40 följande:

    Man undrar ju vilka vaccinationer det gäller. Om det är gamla beprövade vacciner eller om man inkluderar typ svininfluensavaccin och andra relativt nya vaccinationer också? Staten får ju bestämma över sina pengar om medborgarna i majoritet anser det rimligt så då blir det inget tvång direkt men ändå tror jag det är helt fel väg att gå. Tror man blir än mer skeptisk och negativt inställd faktiskt.


    Håller med. Risken är att de här föräldrarna tar ännu större avstånd från skolmedicinen och BVC.
  • volvo142
    Wolt skrev 2016-08-09 22:31:47 följande:
    Staten bör punga ut mer cash till de som blev drabbade av grisvaccinets effekter i första hand.

    Dessa fjuttiga 2mille per liv som delats ut för ett förstört liv är piss i Nilen. Det är som en pissmyra i Universum. Säg 2 mille årligen indexjusterat, så kommer vi till normala summor.

    Sedan förstår jag inte bilden man använder i artikeln. Det är ju ingen vaccnationsbild. Det är venöst prov som tages ....

    .... på en plastdocka. Hjärndött.
  • Iarwain
    Wolt skrev 2016-08-09 22:34:39 följande:
    Danska skattebetalare kommer få öppna plånboken nu när små danske blonde piger blivit utslagna for life,

    newsvoice.se/2015/05/04/ny-dansk-tv2-dokument.../
    Nej, det kommer dom inte.
    Det kunde inte påvisas något som helst samband mellan HPV-vaccin och symptomen hos flickorna, trots väldigt väl genomförda studier.
  • Iarwain
    Tregarotine skrev 2016-08-09 22:29:04 följande:
    Det du räknar upp är direkt skada. Att inte vaccinera sitt barn är att utsätta dem för en lite större risk. Det är farligare att åka bil än att inte vara vaccinerad mot mässlingen.
    Märk väl, jag har ingen som helst förståelse för de som väljer bort vaccinationsprogrammet (utan medicinska skäl), men jag tror inte att straff är rätt väg att gå.
    Hur menar du att det är farligare att åka bil än att inte vara vaccinerad?
    Det har varit 0 (noll) dödsfall hos barn i bakvänd barnstol, men ett flertal dödsfall hos barn av vaccinerbara sjukdomar.

    (Du är inte riktigt ärlig i din tolkning av statistiken, är det jag vill säga)
Svar på tråden Straffet: 89 000 kr om de inte vaccinerar sina barn