• hipsterpappan

    Nu godkänner DO könsseparerade badtider-hedeersförtryck legitimeras

    I dag kom DO med beslutet att det är ok med särskilda kvinnotider på våra badhus. Beslutet är vägledande och kan införas i hela landet. Ursäkten att vissa grupper pg av religiösa eller kulturella skäl annars inte kan lära sig att simma köper någon den ursäkten? Eller är det en slags könsaparthied och DO gör egentligen dessa ofta förtryckta kvinnor en björntjänst genom att legitimera en fortsatt hederskultur?
    svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/do-vissa-konsseparerade-badtider-diskriminerar

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu godkänner DO könsseparerade badtider-hedeersförtryck legitimeras
  • MrsMia

    Jag svarade att det behövs för simkunskapen, men känner av hela mitt hjärta att det vore så skööööönt att kunna gå och simma utan en massa gloende män och tonårskillar i bassängen. Då så många (män och tonårskillar) inte kan uppföra sig vill jag känna mig trygg och bekväm i vattnet. 

  • Överste Senap

    Varför drar du slutsatsen att det är pga accepterande av hedersförtryck som ligger bakom? Du kan inte tänka dig att det allt vanligare tafsandet på kvinnor ligger bakom? Många har slutat att gå till badhus då de inte känner sig säkra på att inte bli ofredade.

    Du kanske är mest sur över att du går miste om en enkel möjlighet att klämma på kvinnor ?

  • EnGladPingvin

    I Botkyrka där jag bor har vi kvinnotider i vissa simhallar och det är inte pg av tafsande män. Det är enbart pg av kulturella och religiösa önskemål, för att kvinnor inte ska båda med män. De sätter t.o.m. upp skynken för alla fönster och inte ens tioåriga pojkar är tillåtna.

    Själv simmar jag tre dagar i veckan och har aldrig varit med om att bli tafsad på. Sker sådant ska man naturligtvis straffa de som gör det och de ska bli förbjudna att besöka badet. Nu är det dock som sagt inte därför man infört kvinnotiderna i t.ex. Botkyrka, Skärholmen mm.

    Tillåter vi det här kan man fundera över nästa steg. Ska vi t.ex. ha könsseparerade skolor?

  • hipsterpappan

    Bara jag som ser ett mönster? Område efter område får ge efter för religionen som ständigt går före normala regler och värderingar. I våra domstolar är det tillåtet att vittna maskerad i en religiös maskering kallad Niqab. Normala hygieniska regler får vika för religiösa krav när lösärmar tillåts då det är haram för vissa kvinnor att visa underarmarna. Kockar känner sig diskriminerade då dom inte kan provsmaka sin egen mat pg av sin religion etc.. Och listan blir bara längre och längre.

  • Queennr1

    Antar att trådstartaren även har problem med tjejgrupper på gym, eller skilda omklädningsrum också...

  • Eir

    Nu är jag lite raljerande, ursäkta.

    Men en fundering jag haft gällande simkunnighet för dessa kvinnor som inte vill bada ihop med män. Varför ska dom kunna simma? Drunkningsrisk? De kvinnorna lär knappast bada på en allmän badstrand eller?? Så var skulle dom riskera att drunkna?

    Jag tycker att det är ett dyrt sätt att finansiera motion för vissa grupper av religiösa skäl. De kan väl då motionera på annat sätt.

  • Eir

    En annan fundering, får transexuella etc som identifierar sig som kvinna bada på kvinnotider?

    Nån som vet?

  • Tow2Mater
    Eir skrev 2016-12-14 18:56:08 följande:

    Men en fundering jag haft gällande simkunnighet för dessa kvinnor som inte vill bada ihop med män. Varför ska dom kunna simma? Drunkningsrisk? De kvinnorna lär knappast bada på en allmän badstrand eller?? Så var skulle dom riskera att drunkna?


    Alla kan ramla i från brygga eller båt, vare sig man "badar" eller inte.
  • Jill 79

    Det är helt åt helvete. Visst det är bara vissa tider men ska man inte ens kunna bada med sin sju åriga son om man råkar komma en sådan tid. Och det är på grund av religion. Att killar beter sig jävligt och tafsar ska ju självklart lösas på annat vis. Omedelbar portning bland annat. Om man badar på vanlig tid och blir tafsade på, får man då skylla sig själv eller. Sten dumt. Allid varit stolt över vårt öppna land. Brukade sola topless på nittiotalet, men vi blir fan bara prydare och prydare. Hur ska man motivera för sina barn att de kan bada nakna i hop hemma i badkaret men fan inte samtidigt med badkläder i en simhall. En parantes, när jag badade nyligen i en förort var det flera små tjejer som badade i helklädsel och slöja. Någon måtta får det väl enda vara.

Svar på tråden Nu godkänner DO könsseparerade badtider-hedeersförtryck legitimeras