Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

    Öppet köp mediamark?

    MoaElis skrev 2017-01-09 16:16:08 följande:

    Det kanske är en dum fråga, men jag köpte en iphone 7 via nätet, fick hem den idag och öppnade förpackningen och så, började installeringen men kom på att jag ångrar färgen... Det står på deras hemsida angående öppet köp "produkten och dess förpackning är i nyskick" men de är 30 dagars öppet köp, och alla öppnar väl när man får det och sen ev ångrar sig? Någon som vet om man kan byta färg eller om det inte går nu?


    Undrar också om någon vet om det då bara är att gå in och byta eller om man måste betala. valde nämligen att betala med klarna delbetalning. vill ju inte betala hela summan där, så kanske bara måste lämna tillbaka den i butik och beställa en ny via hemsidan och välja klarna igen? om det nu går. Jag har kontakta försökt kundservice men tänkte bara höra om någon vet.


    En del butiker är lite kinkiga med just detta att bryta förpackningen och börjat pilla med mobilen vid byten.


  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 07:22:57 följande:

    Hm Ok. Jag tänkte att de större och har koll på sådant samt vill göra kunderna nöjda i den utsträckning det är möjligt. 


     
    I alla fall har jag kommit på en grej, även om det blir väldigt omständighet  känns det ändå som det kan vara värt om det funkar. På Netonnet får man ju öppna förpackningen och sedan göra en retur utan krångel så det jag tänkte är om jag kan beställa en därifrån också och skickar tillbaka den öppnade från mediamark till Netonnet, och lämnar tillbaka den nya till mediamark? eller är dom typ märkta på något sätt? 
    Gör det inte. Risken är att det märker att det är fel telefon via ID-nummer och plötsligt står du med två telefoner i fel färg för 8000 kr/st.

    Kontakta istället din konsumentvägledare och få lite råd avseende distansköp och dina möjligheter.

    Det är långt ifrån ovanligt att affärer, inklusive stora kedjor, säger nej först till byte men om man trycker på med lite press så går det att byta.


  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 14:59:13 följande:
    Vem stället jag till problem för? Det är väl bara jag som får problem. Personalen får ju liksom betalt för att ta emot returer. Om det funkar påverkar det ju ingen, båda telefonerna är helt nya. Har endast öppnat förpackningen. Och det ska ju vara Ok att göra returer även om man öppnat förpackningen, bara det att Netonnet är medvetna om det och accepterar det. 
     
    De är alltså märkta på något sätt? Men det blir ju ord mot ord i så fall? De kan ju ha hänt något fel så det blev fel på pappret. Två telefoner kommer det inte bli att jag har, om ingen blir godkänt på grund av att det upptäcks kan jag ju bara lämna tillbaka rätt. Det känns väldigt jobbigt att gå dit och tjafsa om lagar, känns extra pinsam när jag redan varit där en gång också... 
    Alla telefoner har ett unikt ID-nummer som registreras, det är för att försvåra för svarthandel mm. Men det är dina pengar och din risk. Hur illa skulle det bli för dig om din plan misslyckas och du står med två telefoner i fel färg för 8000 kr/st

    Du ska inte gå dit igen. Du ska kontakta din lokala konsumentvägledare och få råd.


  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 16:07:18 följande:

    Men det var ju det jag gjorde? Jag åkte till närmaste butik (vilket är en ganska lång väg) och frågade snällt, det var en "är du dum eller" reaktion på den personen. Jag har väldigt långt till nästa butik så att åka till en ny känns inte som ett alternativ.

    Jag har frågat i kundservice på nätet och det är samma svar, när jag tog upp den där distanslagen får jag inget svar alls.


    Kolla med din konsumentvägledare. Får du stöd där ta hjälp och sen åter till MM. Annars får du bita i det sura äpplet.


  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 16:36:28 följande:

    Problemet är ju att mediamark inte vill kännas vid det här, jag får inte lämna tillbaka den enligt dem. Men jag ska fråga kundservice online igen, man kan ju skicka den till dem också även om det blir dyrt med frakten. De svarade dock inte ens när jag tog upp om distanslagen men får försöka igen...


    Jag tror att jag ångrat mig angående GB också, blev så dyrt så vill nog köpa en med 32GB istället... Så det blir nog svårt att byta, de flesta verkar vilja ha den färgen jag vill ha också medan den jag valde inte verkar vara så populär. La faktiskt ut den på blocket för att kolla intresset, och det enda svar jag fått är från någon som frågade om jag kunde sälja den för typ 6 tusen. Den kostade 8490 kr.


    Kontakta din konsumentskereterare för att få kött på benen,


  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 19:20:44 följande:

    Jag köpte en iPhone på tradera. Usch det kanske var dumt, men jag har personens adress etc och man skulle få kvitto så hoppas det var en seriös person nu bara. Om jag nu får den fick jag den lite billigare i alla fall. Om jag får lämna tillbaka den andra tillslut.

    Jag vet nu att varje telefon har ett eget nummer, trodde inte det. Har dock skickat till kundservice igen och hoppas på ett mer bemötande svar. skickade med info om distanslagen.


    Betala inte förrän du fått och testat telefonen.
  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 19:20:44 följande:

    Jag köpte en iPhone på tradera. Usch det kanske var dumt, men jag har personens adress etc och man skulle få kvitto så hoppas det var en seriös person nu bara. Om jag nu får den fick jag den lite billigare i alla fall. Om jag får lämna tillbaka den andra tillslut.

    Jag vet nu att varje telefon har ett eget nummer, trodde inte det. Har dock skickat till kundservice igen och hoppas på ett mer bemötande svar. skickade med info om distanslagen.


    Har du köpt en till telefon innan returen av den första är klart?
  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 19:49:56 följande:

    På tradera betalar man innan, det är hela upplägget. Alltså. Jag blir inte förvånad om jag är lurad nu, nu svarar hon inte. Jag glömde totalt bort att jag borde ha skickat ett sms innan, det kan ju vara någon som tagit någon annans personuppgifter. Blev helt nojig nu. Orkar inte att jag agerar innan jag tänker. Men ja. Man ska inte tänka det värsta innan det är uppenbart. 

    Ja, jag måste verkligen ha en telefon, helst igår, kan inte använda min.


    Du har en telefon, om än i fel färg.

    Nya dyra mobiltelefoner på Tradera är en klassisk bluff.
  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-12 07:40:48 följande:

    Jag hittade nummer till en styvpappa tror jag, eller är relativt säker på, som dock inte svarar... En bror bor på samma adress också men inget nummer. Så nära, fasen också. Vill ju prata med mamman men börjar kännas hopplöst. Om bara "pappan" kan svara och ge mig numret men verkar inte hända, ser att han läst sms:et men får väl testa att ringa när jag kommer hem från jobbet också...


    Vad vinner du på att redan nu börja jaga och trakasera säljarens anhöriga?
  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-12 13:03:04 följande:

    Men what? Trakassera? Jag tänkte fråga om de kan be henne sätta över mina pengar, 6700(!) kr handlar det om. Hur kan det vara att gå över gränsen och trakassera dem? Tjejen är 21 år gammal.
    Jag har säljarens info, men hon har stängt av mig.


    Tillslut har jag lyckats gå tag på hennes godaman, ingen koll på vad det är riktigt men ja. Han skulle fråga henne om han träffade henne i eftermiddag. Hoppas, hoppas det här löser sig. Polisen bryr sig ju inte, har tidigare anmält något sånt här för ca 2 år sedan. Inte fått mina pengar tillbaka än, även om det rörde sig om mindre. Givetvis tänker jag anmäla men jag vet att det inte kommer leda till något och vill ha tillbaka mina pengar....


    Angående mediamark fick jag ett svar att de  nu har ändrat sig, de kan ta tillbaka den MEN i så fall kommer jag få betala en rejäl summa då telefonen tappar värde när den är öppnad.... Det är väl inte rätt? Det står inget om det i lagen.


    Ang MM: Kolla med dig kommunala konumentvägledare.

    Sen ang ditt Blocketköp. Du har ingen ångerätt där.
  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-12 13:23:47 följande:

    Jag har som sagt gjort det redan.... 

    Var det något tragiskt sätt att försöka vara rolig? Jag har förlorat ungefär en hel månadslön för mig. Det var tradera för övrigt, och jag tror faktiskt att jag har rätt att få tillbaka mina pengar när hon blåst mig på 6700 kr. 


    Vad sa konsumentvägledaren?

    Nej, du har inte automatiska ångerrätt på Tradera. Däremot har du rätt att få tillbaka dina pengar om säljaren inte skickar utlovad vara. Tyvärr är det lite Tradera kan göra åt saken så du får driva ärendet själv.


  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-12 13:34:32 följande:

    Ja, det ni skriver. Dvs att man får öppna förpackningen, undersöka varan. Men det hjälper ju liksom inte vad denna säger om mediamark nekar det..


    Det vet jag väl givetvis men om jag varit så otydlig skriver jag igen att jag är säker på att den här människan är en bedragare. Jag driver redan ärendet själv, jag är plågsamt medveten om att tradera inte kan göra något - trots att jag betalade via dem.


    Om MM nekar be om hjälp hos Konsumentvägledaren, ett brev därifrån kanske. En hel del bolag kör rätt hårt och fult mot konsumenter. När det sen kommer någon som kan med lite inflyttande brukar de backa.


  • Kjell2

    TS
    Ett förslag så att du kommer vidare

    1) Gilla läget och behåll den telefon du köpte från MM. I och med att du startat installationen kan det bli svårt och krävande att byta. Du får helt enkelt leva med fel fäg

    2) Traderaköpet. Ta kontakt med hennes Goda Man. Bifoga annons, kopia på din betalning, hennes sura emailsvar. Var tydlig med att om inte pengarna är tilbaka innom två dagar kommer du polisanmäla.

    Generellt: Köp inte telefoner, biljetter eller märkesvaror via köp/sälj sajter på nätet. Alldeles för mycket bluff och båg.

    Köper du saker från nätföretag vänta alltid ett dygn mellan du bestämmer dig och du beställer. Släng gärna ut en fråga här om det verkar vara en bra idé.

  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-13 09:07:22 följande:

    Jag har inte ens råd att behålla den nu, inte ens med delbetalningen jag valde... Alltså, jag valde språk, det var det jag gjorde. Och det går att "backa" så det är inte så att jag installerade allt i en timme, den är i princip bara startad, vilket inte ens märks, och enligt lagen har man faktiskt rätt att testa den, som jag förstår det. Inte bara titta på den. Jag kommer gå dit igen nästa vecka och säga att jag har öppnat förpackningen, men att jag enligt distanslagen får lämna tillbaka den ändå. Om de vill att jag betalar för det pga. minskat värde, som de skrev till mig i mejl, får jag väl ta den extra kostnaden. 


    Ja som sagt. Jag har haft kontakt med honom. Han har pratat med henne, hon sa att hon skulle kontakta mig. vilket hon inte gjort, bortsett från mejlet om att jag skulle glömma pengarna, att jag kan få ett hembesök istället. Han sa i telefonen att jag ska polisanmäla om hon inte betalar mig tillbaka, han bryr sig ju liksom inte om att jag gör det utan tycker snarare att jag SKA göra det. Han är ju inte hennes föräldrar, de skulle förmodligen (förhoppningsvis) bry sig mer.


    Jag trodde inte att människor var så dumma att de lurade människor på pengar i sina egna namn men uppenbarligen. 


    Många göra dumheter på olika sätt.

    Du får väl göra en polisanmälan.
  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-13 10:03:00 följande:

    Givetvis tänker jag göra en anmälan även om jag gärna hade sluppit... Men det leder troligen inte till att jag får tillbaka pengarna.


    Var inte så säker på det. Det kan vara det som gör att den goda mannen överför pengarna till dig.


  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-13 10:03:00 följande:

    Givetvis tänker jag göra en anmälan även om jag gärna hade sluppit... Men det leder troligen inte till att jag får tillbaka pengarna.


    Hur går det; har du fått tillbaka några pengar och lycktas byta?
Svar på tråden Öppet köp mediamark?