• MoaElis

    Öppet köp mediamark?

    Det kanske är en dum fråga, men jag köpte en iphone 7 via nätet, fick hem den idag och öppnade förpackningen och så, började installeringen men kom på att jag ångrar färgen... Det står på deras hemsida angående öppet köp "produkten och dess förpackning är i nyskick" men de är 30 dagars öppet köp, och alla öppnar väl när man får det och sen ev ångrar sig? Någon som vet om man kan byta färg eller om det inte går nu?


    Undrar också om någon vet om det då bara är att gå in och byta eller om man måste betala. valde nämligen att betala med klarna delbetalning. vill ju inte betala hela summan där, så kanske bara måste lämna tillbaka den i butik och beställa en ny via hemsidan och välja klarna igen? om det nu går. Jag har kontakta försökt kundservice men tänkte bara höra om någon vet.

  • Svar på tråden Öppet köp mediamark?
  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 14:59:13 följande:
    Vem stället jag till problem för? Det är väl bara jag som får problem. Personalen får ju liksom betalt för att ta emot returer. Om det funkar påverkar det ju ingen, båda telefonerna är helt nya. Har endast öppnat förpackningen. Och det ska ju vara Ok att göra returer även om man öppnat förpackningen, bara det att Netonnet är medvetna om det och accepterar det. 
     
    De är alltså märkta på något sätt? Men det blir ju ord mot ord i så fall? De kan ju ha hänt något fel så det blev fel på pappret. Två telefoner kommer det inte bli att jag har, om ingen blir godkänt på grund av att det upptäcks kan jag ju bara lämna tillbaka rätt. Det känns väldigt jobbigt att gå dit och tjafsa om lagar, känns extra pinsam när jag redan varit där en gång också... 
    Alla telefoner har ett unikt ID-nummer som registreras, det är för att försvåra för svarthandel mm. Men det är dina pengar och din risk. Hur illa skulle det bli för dig om din plan misslyckas och du står med två telefoner i fel färg för 8000 kr/st

    Du ska inte gå dit igen. Du ska kontakta din lokala konsumentvägledare och få råd.


  • John22
    MoaElis skrev 2017-01-11 14:59:13 följande:
    Vem stället jag till problem för? Det är väl bara jag som får problem. Personalen får ju liksom betalt för att ta emot returer. Om det funkar påverkar det ju ingen, båda telefonerna är helt nya. Har endast öppnat förpackningen. Och det ska ju vara Ok att göra returer även om man öppnat förpackningen, bara det att Netonnet är medvetna om det och accepterar det. 
     
    De är alltså märkta på något sätt? Men det blir ju ord mot ord i så fall? De kan ju ha hänt något fel så det blev fel på pappret. Två telefoner kommer det inte bli att jag har, om ingen blir godkänt på grund av att det upptäcks kan jag ju bara lämna tillbaka rätt. Det känns väldigt jobbigt att gå dit och tjafsa om lagar, känns extra pinsam när jag redan varit där en gång också... 
    Du ställer antingen till problem för butiken om de inte längre kan sälja telefonen som ny, eller en framtida köpare som tror sig få en helt ny telefon trots att den är bättre begagnad.
    Alltför många upptäcker fingeravtryck och annat på produkter som ska vara helt nya för att personer köper trots att de inte är säkra och sedan lämnar tillbaka.
  • MoaElis
    John22 skrev 2017-01-11 15:14:19 följande:
    Du ställer antingen till problem för butiken om de inte längre kan sälja telefonen som ny, eller en framtida köpare som tror sig få en helt ny telefon trots att den är bättre begagnad.
    Alltför många upptäcker fingeravtryck och annat på produkter som ska vara helt nya för att personer köper trots att de inte är säkra och sedan lämnar tillbaka.

    Fast nu missförstår du ju helt. Jag hade ju i så fall tänkt skicka den oöppnade till mediamark och den öppnade, inte använda öht, till netonnet, vilket man FÅR göra. Då säljs de till lite nedsatt pris på hemsidan.


    "Bättre begagnad" för att man har ÖPPNAT förpackningen?  Du måste skämta.


    Ja okej, visste inte att de hade olika ID. Men är det någon som kollas upp vid retur då eller? Det kanske inte ni vet iofs. Jag har ju kontaktat den personen och fått svar att man får öppna förpackningen, till och med testa den men det hjälper ju inte när mediamark nekar.

  • Wazp
    MoaElis skrev 2017-01-11 15:23:30 följande:

    Fast nu missförstår du ju helt. Jag hade ju i så fall tänkt skicka den oöppnade till mediamark och den öppnade, inte använda öht, till netonnet, vilket man FÅR göra. Då säljs de till lite nedsatt pris på hemsidan.

    "Bättre begagnad" för att man har ÖPPNAT förpackningen?  Du måste skämta.

    Ja okej, visste inte att de hade olika ID. Men är det någon som kollas upp vid retur då eller? Det kanske inte ni vet iofs. Jag har ju kontaktat den personen och fått svar att man får öppna förpackningen, till och med testa den men det hjälper ju inte när mediamark nekar.


    Självklart kontrolleras ID-nr på telefonerna.
    MoaElis skrev 2017-01-11 15:23:30 följande:

    Fast nu missförstår du ju helt. Jag hade ju i så fall tänkt skicka den oöppnade till mediamark och den öppnade, inte använda öht, till netonnet, vilket man FÅR göra. Då säljs de till lite nedsatt pris på hemsidan.

    "Bättre begagnad" för att man har ÖPPNAT förpackningen?  Du måste skämta.

    Ja okej, visste inte att de hade olika ID. Men är det någon som kollas upp vid retur då eller? Det kanske inte ni vet iofs. Jag har ju kontaktat den personen och fått svar att man får öppna förpackningen, till och med testa den men det hjälper ju inte när mediamark nekar.


    Givetsvis kontrollerar dom så att det är samma telefon som de lämnat ut...

    Bättre att besöka en annan butik såifall och fråga snällt
  • MoaElis

    Men det var ju det jag gjorde? Jag åkte till närmaste butik (vilket är en ganska lång väg) och frågade snällt, det var en "är du dum eller" reaktion på den personen. Jag har väldigt långt till nästa butik så att åka till en ny känns inte som ett alternativ.

    Jag har frågat i kundservice på nätet och det är samma svar, när jag tog upp den där distanslagen får jag inget svar alls.

  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 16:07:18 följande:

    Men det var ju det jag gjorde? Jag åkte till närmaste butik (vilket är en ganska lång väg) och frågade snällt, det var en "är du dum eller" reaktion på den personen. Jag har väldigt långt till nästa butik så att åka till en ny känns inte som ett alternativ.

    Jag har frågat i kundservice på nätet och det är samma svar, när jag tog upp den där distanslagen får jag inget svar alls.


    Kolla med din konsumentvägledare. Får du stöd där ta hjälp och sen åter till MM. Annars får du bita i det sura äpplet.


  • MoaElis

    Problemet är ju att mediamark inte vill kännas vid det här, jag får inte lämna tillbaka den enligt dem. Men jag ska fråga kundservice online igen, man kan ju skicka den till dem också även om det blir dyrt med frakten. De svarade dock inte ens när jag tog upp om distanslagen men får försöka igen...


    Jag tror att jag ångrat mig angående GB också, blev så dyrt så vill nog köpa en med 32GB istället... Så det blir nog svårt att byta, de flesta verkar vilja ha den färgen jag vill ha också medan den jag valde inte verkar vara så populär. La faktiskt ut den på blocket för att kolla intresset, och det enda svar jag fått är från någon som frågade om jag kunde sälja den för typ 6 tusen. Den kostade 8490 kr.

  • Kjell2
    MoaElis skrev 2017-01-11 16:36:28 följande:

    Problemet är ju att mediamark inte vill kännas vid det här, jag får inte lämna tillbaka den enligt dem. Men jag ska fråga kundservice online igen, man kan ju skicka den till dem också även om det blir dyrt med frakten. De svarade dock inte ens när jag tog upp om distanslagen men får försöka igen...


    Jag tror att jag ångrat mig angående GB också, blev så dyrt så vill nog köpa en med 32GB istället... Så det blir nog svårt att byta, de flesta verkar vilja ha den färgen jag vill ha också medan den jag valde inte verkar vara så populär. La faktiskt ut den på blocket för att kolla intresset, och det enda svar jag fått är från någon som frågade om jag kunde sälja den för typ 6 tusen. Den kostade 8490 kr.


    Kontakta din konsumentskereterare för att få kött på benen,


  • Nyfikna72

    Det är nog enklare att du använder den du köpt, de flesta byter ju telefon snart igen så att det är fel kulör överlever du nog. Köp ett skal så syns det ju inte iallafall.

  • MoaElis

    Jag byter inte ofta, jag har haft min Iphone 4 i 5 år. Men nu fungerar den inte längre. Självklart är det enkelt att behålla den och jag skulle överlever med den men jag vill gärna ha den jag helst vill ha, när jag ändå köper en så pass dyr telefon. Och jag vill ha en helt svart så det täcker inte med ett skal. Ångrade mig också angående antal GB då det blev lite väl dyrt och jag överlever nog på 32GB.

Svar på tråden Öppet köp mediamark?