• Corn

    Måste man göra RUL?

    Jag har gjort KUB, känner att det kanske räcker så.. Måste man gå på RUL också? Samma med MVC, inte "måste" man väl gå på kontrollerna?

  • Svar på tråden Måste man göra RUL?
  • Wantakid

    Alla gör precis som dem själva vill, men enligt mig är det KUB ultraljudet man isåfall ska undvika oavsett om man gör själva kub testet eller ej.

    RUL är ju viktigaste, men själv kommer jag göra dem ul som erbjud, för mitt & barnets skull.

    Ifall något inte står rätt till, så man kan få den hjälp som behövs! :)

  • Corn

    Nu har Jag inte sagt att man inte ska göra UL osv, att det är farligt osv. Jag sa att det känns onödigt när KUB visade på friskt barn. Det är efter det jag funderat kring RUL.. om det är så nödvändigt. Men jag antar att det kan vara bra att veta hur moderkakan sitter.. tänkte inte så långt.


    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
  • Dumbledore
    Corn skrev 2017-01-18 23:00:26 följande:

    Nu har Jag inte sagt att man inte ska göra UL osv, att det är farligt osv. Jag sa att det känns onödigt när KUB visade på friskt barn. Det är efter det jag funderat kring RUL.. om det är så nödvändigt. Men jag antar att det kan vara bra att veta hur moderkakan sitter.. tänkte inte så långt.


    Moderkakan, navelsträngens fäste och flöde, bebisens inre organ, mätning av kroppen för att utesluta vissa syndrom eller missbildningar... Jag tror att man missar mycket om man struntar i rul faktiskt.
  • Corn
    Dumbledore skrev 2017-01-18 23:27:57 följande:

    Moderkakan, navelsträngens fäste och flöde, bebisens inre organ, mätning av kroppen för att utesluta vissa syndrom eller missbildningar... Jag tror att man missar mycket om man struntar i rul faktiskt.


    Ja då får jag nog gå när tiden kommer när som helst.
    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
  • Leeandra

    Vad folk än säger, så måste man ingenting. Jag har kört medelvägen med mina barn, jag har gått på RUL bland annat för att jag har fött hemma och vill se att moderkakan sitter bra, hjärtat är friskt etc. Jag har gått på MVC med sen inskrivning i v. 16-18 och sedan själv bestämt när jag vill gå, ungefär var 6-7:e vecka och var 4:e de sista två månaderna. Barnmorskan har fått lyssna på barnets hjärtljud med tratt. Har haft två MA i v. 12 & 15 så de två graviditeter då jag fick blödningar kollade jag upp dessa med UL, mest för att lugna mig själv.

  • Corn
    Leeandra skrev 2017-01-19 08:05:43 följande:

    Vad folk än säger, så måste man ingenting. Jag har kört medelvägen med mina barn, jag har gått på RUL bland annat för att jag har fött hemma och vill se att moderkakan sitter bra, hjärtat är friskt etc. Jag har gått på MVC med sen inskrivning i v. 16-18 och sedan själv bestämt när jag vill gå, ungefär var 6-7:e vecka och var 4:e de sista två månaderna. Barnmorskan har fått lyssna på barnets hjärtljud med tratt. Har haft två MA i v. 12 & 15 så de två graviditeter då jag fick blödningar kollade jag upp dessa med UL, mest för att lugna mig själv.


    Har du blivit ifrågasatt från mvc?
    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
  • Anotherone
    Almina skrev 2017-01-18 18:06:11 följande:

    Som andra har skrivit så ser man ju mycket mer på RUL och kan bedöma organen på ett annat sätt. Om det är något ultraljud som är "mer onödigt" så är det i så fall KUB-ultraljudet. Hade väl varit bättre att avstå det i så fall?


    Bra synpunkt!
  • Lia4

    Som andra skriver så går det inte att jämföra kub och rul. Hade absolut inte avstått rul. Då hellre kub som någon skrev. Det är på rul man tittar så att alla organ ser fina och normala ut. Sånt ser man inte på kub.

  • Corn
    Almina skrev 2017-01-18 18:06:11 följande:

    Som andra har skrivit så ser man ju mycket mer på RUL och kan bedöma organen på ett annat sätt. Om det är något ultraljud som är "mer onödigt" så är det i så fall KUB-ultraljudet. Hade väl varit bättre att avstå det i så fall?


    Ja det hade det. Men jag hade inte tankarna innan KUB.
    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
  • Poppy75
    Corn skrev 2017-01-19 08:00:09 följande:
    Ja då får jag nog gå när tiden kommer när som helst.
    Låter klokt. Sen tycker jag också att det är sunt att fundera på om alla undersökningar är nödvändiga och inte bara köpa allt utan att fråga varför. 
  • Leeandra
    Corn skrev 2017-01-19 08:12:39 följande:

    Har du blivit ifrågasatt från mvc?


    Ja, det har jag. De gillade inte hemfödsel och inte att jag tackade nej till över hälften av alla TUL med mina tvillingar, men de måste ändå respektera vad jag vill. Jag har haft samma BM till alla barnen ( 5 st ) så hon vande sig till slut, . Jag har också haft kontakt med en hembarnmorska som verkligen förstod vad jag ville och hade en helt annan syn på saker och ting.
  • Nixe
    Corn skrev 2017-01-18 14:35:50 följande:

    Därför att jag inte gillar tanken på ljudvågor in till mitt barn. Två UL känns lite överkurs... har ju redan gjort ett där allt var bra.


    Fast på kub-ul ser man ju inte speciellt mkt. De grövsta missbildningarna kan synas och man får en skattad risk för tre olika trisomier men that's it. Är man lite smart så skippar man väl isf hellre kub och gör ultraljudet där det kontrolleras att barnet inte har hjärtfel, njurfel, onormal hjärna eller ngt annat ganska så viktigt..
  • Poppy75

    Jag funderar lite på varför du inte ville göra RUL. Om det är så att du tycker det är jobbigt av någon orsak så kan du ringa innan och säga det. Min erfarenhet av vården är att det lönar sig att vara tydlig med sina behov och önskningar. De allra flesta är tillmötesgående och omhändertagande men det är naturligtvis svårt att veta vad olika människor behöver. 
    Lycka till och grattis till bebisen!

  • Corn
    Poppy75 skrev 2017-01-20 11:37:26 följande:

    Jag funderar lite på varför du inte ville göra RUL. Om det är så att du tycker det är jobbigt av någon orsak så kan du ringa innan och säga det. Min erfarenhet av vården är att det lönar sig att vara tydlig med sina behov och önskningar. De allra flesta är tillmötesgående och omhändertagande men det är naturligtvis svårt att veta vad olika människor behöver. 
    Lycka till och grattis till bebisen!


    Jag tycker det är obehagligt bara... just ultraljud. Påverkas barnet osv.
    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
Svar på tråden Måste man göra RUL?