• NinnaE

    Gravid med syskon bf november-17

    fixaochdona skrev 2017-10-23 13:53:33 följande:

    Varning för gnäll... jag befinner mig i något sorts psykiskt fritt fall just nu. Har gått med smärtsamma förvärkar i en vecka nu och knappt sovit mer än stötvis 1-2 timmar nattetid. Helt plötsligt känns allt bara som ett mörker! Är så rastlös men samtidigt orkeslös. Det är ensamt att vara hemma på dagarna. Men när jag hämtar barnen är jag bara tråkig och sur känns det som, kan ju inget kul hitta på med dem. Vill umgås med folk men ändå inte. Vill typ dra täcket över huvudet till förlossningen startar...


    Gud det förstår jag verkligen! Så fruktansvärt tufft! :(

    Är värkarna dygnet runt el mest nattetid?

    Att inte få sova påverkas oss olika mycket men jag blir inte heller mig själv då och mår snabbt väldigt dåligt spykiskt på så vis att jag har svår att kontrollera tankarna och det blir mörkt som du säger. Att lägg på smärta och värk på det...ja då blir ingen glad, trevlig el social.

    Vad säger din BM? Kan du få hjälp med barnen så du den tid du behöver själv? Har du varit ngn sväng på förlossningen för koll? Jag tänker på att detta inte är bra i längden då orken tryter inför förlossningen och även livmodern tröttas ut.
  • NinnaE

    Trevligt att FU är här igen LinnÅke! :)

    Vet inte om du berättar om ditt snitt och varför el om du vill ens göra det? Respekterar helt om det är så.

    Jag var på förlossningen igen för undersökning och samtal för ev igångsättning igår onsdag. Natten till onsdag sov jag inget pga molande ?mensvärk?. Träffade min läkare som undersökte igen. Fortfarande öppen 1 cm men kanske ngt mer mogen tapp. Huvudet fortfarande högt upp på bebis men hon gjorde en hinnsvepning så gott hon kunde genom att samtidigt trycka ner huvudet utifrån. Efter hinnsvepning fick hon nästan in 2 fingrar. Efteråt fick jag lite lätta värkar men de klingade av efter ett tag. Inatt har jag sovit som en stock och inte haft ngr känningar alls. Jag ska tillbaka till min läkare på måndag igen.

    Det var en liten uppdatering här ifrån.

  • NinnaE

    Mia86a - Åh :( vad bökigt! Jag var också orolig ett tag att min inte skulle ha vänt sig men inte så mkt för snitt utan mer för vändningsförsök. Hoppas han hinner vända sig på dessa 2 veckor och att de blir som ni önskar! Ska hålla tummarna.

    As86 - Min hunger är som vanligt tycker jag, ingen direkt skillnad från att va opreggo. Jag kan inte äta så stora portioner dock. Min MB frågade mig om jag åt då jag inte gått upp ngt i vikt sen augusti. Men det gör jag! :)

    Hoppas det vänder för dig snart och att du kan njuta av mat igen!

  • NinnaE
    fixaochdona skrev 2017-10-27 10:14:43 följande:

    Idag lossnade en stor del av slemproppen blandat med blod... enligt tidigare förlossningar är det då dags att föda inom någon vecka så det här blir ju spännande... :) Det småvärker i magen men annars ingen mer.


    Men åh vad glada nyheter och vad spännande och skönt för dig! Här har ingen propp lossnat...

    Märker man lätt när den gör det?
  • NinnaE
    NinnaE skrev 2017-10-27 11:51:14 följande:

    Men åh vad glada nyheter och vad spännande och skönt för dig! Här har ingen propp lossnat...

    Märker man lätt när den gör det?


    Helt galet! Efter att jag skrev detta till dig har jag vid båda toabesöken fått långa tjocka ?slemtrådar? på toapappret. Förlåt för ingående info! Är det från slemmproppen tro? Ser ut så när jag googlar, Ljust, ljust rosatonade...samt molvärk i mage ocv rygg.
  • NinnaE
    fixaochdona skrev 2017-10-27 14:02:37 följande:

    Spännande! :) Slemproppen är som en hårdare segare dallrigare flytning tycker jag... sen tidigare när den släppt helt har det verkligen legat som en stor klump i trosan... ja inga höjdardetaljer precis men så har det varit :)


    Nu har slemproppen garanterat gått!
  • NinnaE
    Nina 204 skrev 2017-10-28 06:53:17 följande:

    Första bebisrapporten då ???? nu är vår lilla tjej här eller det har hon vart sen i tisdags.. allt gick bra med snittet. Men nu är vi inlagda på neo efter lillan e för tidig. Hon mår bra. Men hon går ner i vikt och har inte börjat äta riktigt än. Så vi blir kvar här tills hon vänder i vikt och börjar äta helt själv.

    Hon vägde 2748 g och är 48 cm lång.


    Grattis!!! :)

    Hur mår du efter snittet? Och med hjärtat?

    Oroligt förstår jag innan allt vänder med viktuppgång, håller tummarna!
  • NinnaE

    Idag är jag så ledsen och bara gråter och gråter. Jag känner mig så pressad! Som att jag lever under ett hot nu (hotet är förlossningen). Som att när som helst kan det dra igång, och jag ska återuppleva det hemska som jag var med om för 7 år sedan när min första föddes. Det värsta jag (och min sambo) upplevt och som jag fått bearbetat länge. En förlossning som tog nästan 3 dygn som slutade med sugklocka och där jag kände mig så utsatt och ensam och som ingen brydde sig el lyssnade på mig. Som att jag var ett skal och den enda fokusen var att få ut barnet ur skalet till varje pris. Hua så dåligt jag mådde efter, länge.

    Jag tvivlar på allt nu, har snudd på panik och vill inte. Jag känner mig rätt ensam i det här. Sambon frågar om han kan göra något men jag bara sluter mig. Usch. Det låter säkert absurt i mångas öron för det låter som de flesta här inte är rädda för förlossningen och att jag borde se till vad jag får; att jag snart får träffa mitt barn men just nu känner jag inte alls så.

    Jag oroar mig för smärtan (som jag märkligt nog tyckte var 0 problem sist) att ngt ska gå fel så hon fastnar och får förlossningsskada, att jag inte ska fixa det/prestera, att jag ska få ngn bäckenskada jag får leva med osv osv. Ja ni hör ju... : /

  • NinnaE
    LinnÅke skrev 2017-10-29 11:23:58 följande:

    Hej, ja jag hade tänkt svara igår men det var så fullt upp. Jag skulle få snitt för att jag fick en grad 4 bristning förra förlossningen som jag fortfarande har en del bekymmer av. Dessutom hade jag en hemsk upplevelse med att 7 cm av moderkakan inte lossnade så jag tappade 2,4 liter blod och det blev panik operation.

    Var väldigt trött igår kväll och somnade vid läggningen av storebror runt 20. Vaknade sen ny tid 23.45 med molande värk, så jag gick och tog en Alvedon och värmde min kudde, kissade och gick och la mig. Vaknade efter knappt en timme med värre värkar och gick på toa igen. En del av slemproppen kom ut på pappret och det kom med lite ljus rosa flytningar. Ropade på min man att han var tvungen att vakna för det var dags. Ringde förlossningen och de frågade om jag kunde avvakta lite och ta en Alvedon till och värmekudden och se om det avtog. Gjorde som de sa men efter en halvtimme knappt så stod jag inte ut så vi ringde igen och jag sa att vi kommer in nu! Vi åkte och när jag kom in var jag fullt öppen och huvudet var väldigt långt nere. Jag hade 2 barnmorskor och 2 sköterskor som försäkrade mig om att det var mycket bättre med mitt läge att föda naturligt. Ett snitt hade kunnat bli väldigt illa för mig eftersom jag var så långt i förlossningen. Jag valde att föda naturligt och allt var över 03.08. så från första värken tog det bara 3,5 timme. Hade en helt fantastisk upplevelse och vilken revansch jag fick. Ingen smärtlindring bara lustgas. Och INGA bristningar. Inte ens ett endaste litet stygn. De tog verkligen hand om mig och stöttade mig hela vägen. Helt fantastiska barnmorskor på Linköpings universitetssjukhus.


    Här ligger jag vaken och kan inte sova!

    Tack alla rara för stöttning och förstående ord, det värmde!

    LinnÅke - Hejja dig! Det var modigt gjort av dig efter det du varit med om! Stort, stort grattis! Vad underbart att det inte tog så lång tid! Och vad GLAD jag blir att du fick så fint stöd i samma stad som jag också ska föda!! :D Tack för att du delade med dig!
  • NinnaE
    LinnÅke skrev 2017-10-30 13:13:29 följande:

    Ja, 25 dagar tidigt. Vi är på vanliga BB men får troligen stanna här hela veckan.


    Jag förstår! Hur mår hen? Vad vägde hen och hur lång?

    Ta väl hand om er!
  • NinnaE

    Då har jag varit på förlossningen igen för undersökning. På onsdag sätts jag igång om inte dagens hinnsvepning (där hon kom åt mkt mer än sist då huvudet är nere nu) sätter igång ngt innan och det inte är överfullt på avdelningen onsdag morgon.

    Jösses...vet inte vad jag känner men får lita på henne/överläkaren. Nu är jag såå trött!

  • NinnaE

    Varit frisk i 9 mån men vaknar idag upp och nyser och har lite ont i halsen och känningar i kroppen. Typiskt :( Vad händer om man är sjuk när man ska föda?

  • NinnaE
    fixaochdona skrev 2017-10-31 09:52:03 följande:

    Spännande NinnaE!

    Själv kommer jag här med bebisrapport: imorse kom vår lilla flicka med oplanerat kejsarsnitt. Förlossningen drog igång naturligt men hon låg i sätesläge och jag valde snitt. 3700gram och 47cm ren perfektion <3


    Stort grattis!!! Hoppas du mår bra och liten också! Visste ni att hon låg i säte el hade hon vänt sig nu?

    Har du blivit snittad förut?

    Ta väl hand om er! :)

    Verkar gå en röd tråd i denna, alla föder mkt tidigare än BF (utom jag ;)
  • NinnaE

    Hallå!

    Här kommer en (sen)bebisrapport från oss men jag bara njuuuter här hemma <3

    Blev som sagt igångsatt i onsdags förra veckan och lillan kom med en radande fart. Jag kan inte förstå det själv hur bra det gick. De satte ryggbedövningen tidig så jag kände inte mina värkar. Inget jag bad om utan tog på deras inrådan och upplägg för mig (pga tidigare förlossning). Jag satt på boll och gick runt för då kände jag iaf att de hände ngt i form av tryck. Sen hann bara konstatera att jag var öppen 5 cm och tappen var utplånad tills jag hade krystvärkar. Krystade i ca 20 min som kändes som 10 kanske. Ut kom hon; 3,5 kg och 50 cm. Den uunderbart duktiga personal gjorde det hela till en 10 av 10 upplevelse. Stannade en natt på BB och nu är vi hemma och njuter av lilltjejen som bara är så nöjd och go! Denna gång fick jag också uppleva den där bebisbubblan och de rosa molnen! Så tacksam! Hon är allt! (Men namnlös än så länge)

  • NinnaE

    Tack alla!! <3

    As86 - jag blev också ilsken och irriterad på allt och alla i perioder i slutet. Puh! Inte kul för nån. Men de kommer bättre dar!

    Hur mår ni nyförlösta?

    Ngn som likt jag varit igång för mkt (flyttpackar) och känner i stygnen och kroppen?

    Eller som jag idag, som inte känt nått av baby blues el dylikt alls innan, vaknade upp och kände att det var tungt i sinnet.

    Jag har endast tagit mig ut på EN promenad där kroppen sa ifrån (hon är 10 dagar idag) och börjar nog känna mig smått instängd och rastlös på en seg kropp (men tacksam för vad den klarar!)...: / men klockan 16 är kroppen helt färdig och redo för sängen. Blä! Ska tilläggas att jag har en förkylning ovanpå överkörd-av-ett-tåg-nyförlöst kroppen.

  • NinnaE

    Fixaochdona - Preciiiis så! Åh vad skönt att höra att jag inte är ensam! Saknar med att komma ut! Blir så ledsen när jag känner mig instängd, fast, och energilös. Dagarna blir så korta pga det samt för det blir mörkt tidigt och min ork tar slut och jag vill inte ta ut lillan bland massa folk- det gör inte saken bättre. Sambon vallade mig och vagn en kortis ute i rusket idag men hua, de blev inte många meter. I morgon blir det nog en bilutflykt medans det är ljust iaf! Titta på ett hus. Och sedan första tiden på BVC! Lär räcka för denna slitna kropp.

  • NinnaE
    tessilina skrev 2017-11-14 12:27:59 följande:

    Förrsten, någon som tänkt ge sig på några ?försöka-hjälpa-förlossningsstarten-på-traven-knep?? :) vet att det sägs vara meningslöst och det bebis kommer när den är redo. Jag är ändå sugen på att smälla i mig en ananas eller gå lite extra t trappor nu när det bf är nära. Någon som tror sig ha lyckats vid tidigare förlossningar?


    Det enda jag ?tror på? utan att själv praktiserat ngt som helst knep är ?färdknäppen? då sperma tydligen innehåller (små mängder) av det som de sätter igång en med innehåller. Bra förklaring? Haha men har glömt vad ämnet heter...

    Sen om man känner sig smidig och sugen är ju frågan hehe. Kanske en ananas lockar mer :)
  • NinnaE

    GRATTIS Jitterbug!! :) Härligt att allt ordnat sig och att ni får åka hem!

    LillaAnna85 - Hoppas du mår bra i väntan (?)och att liten kommer snart!

  • NinnaE

    Spännande för många nu! Snart är alla bebisar här!

    Ja det där SF-måttet har jag inte mkt för när det kommer till barnets storlek. Jag var ju orolig att nr 2 skulle bli stor så jag gjorde ett tillväxt ul. De sa hon skulle vägs 3,5 och det stämde ju faktiskt.

    Vår lilla är nu 2 v och jag har fått mjölkstockning. Förutom ont i bröstet så har jag feber och ont i muskler och huvud :( Har ni haft detta? Går det över fort?

Svar på tråden Gravid med syskon bf november-17