• CFly

    Vem hjälper män?

    Sett flera klipp där man gjort tester på hur folk reagerar om en kvinna respektive en man slår varandra öppet, lägger pulver i drinken för att utnyttja eller råna osv.


    Det är ett ganska ledsamt resultat där t.ex. nästan ingen till mycket få hjälper mannen. Inte ens i en så hjälplös situation som droger i drinken varnas mannen där styrka inte har något med det att göra, men vid det omvända i kön så blir hela stället alarmerat.

    När jag i skolan så var det ingen som sa att jag som kille kunde söka hjälp, att jag som kille kunde gå in i väggen, att jag som kille kunde må dåligt. Allt man hörde var att tjejer mår dåligt, tjejer sliter ut sig, tjejer gör det o det, för tjejer finns den här hjälpen. Som kille upplevde man att det var inte för mig, jag var tvungen att stålsätta mig för att klara mig, det fanns liksom inga val, det var ju ingen som berättat det för mig, ingen som räckte ut handen om jag ramlade. 

    Nu har jag haft turen att ha haft en bra uppväxt och skolgång, men när jag tänker efter så visste jag knappt det fanns hjälp att få om jag hade behövt. Det var inte ok ens.

    Mycket av det här har nog ändå format mig som man. Jag måste vara tuff, jag får inte ge mig, visa känslor osv. För det fanns sällan någon där som tillät mig något annat.

    Feminismen idag sägs ju stå för både mäns och kvinnors problem och skapa en jämlikhet/jämställdhet. Feminismen för mig är väl både män och kvinnor som står för det och vill jobba för det. Alla kan inte jobba med det heller, lika lite som att alla kan jobba politiskt. Såklart alla kan hjälpa till på sitt sätt men alla har inte den makten som krävs för att göra de stora skillnaderna. 

    Trots det så ska det ju inte hindra en från att få ifrågasätta vad man jobbar med. På samma sätt som man måste få fråga vad politikerna jobbar med utan att själv vara i partiet.

    Nu vet jag att feminismen inte är en lika fin grupp med stadgar om hur och på vilket sätt de ska jobba. Men trots det och massa individer så tycks man ändå vara ganska överens om vad som ska göras och vad man tycker när det kommer till kvinnor. Med vissa undantag, men ändå så är de flesta rätt synkade i sina tankar. 

    I min värld så har jag under många år mest sett pengar anslås åt kvinnor, grupper skapats åt kvinnor, skydd skapats åt kvinnor osv. Visst är det säkert fler problem som kvinnor kan ha och har haft, det är jättebra saker som skett så inge fel med det.


    Men med min stora tro att feminismen också ska jobba för både mäns och kvinnors problem så måste man väl ändå ha tänkt tanken på hur och på vilket sätt ska vi förbättra för männen likaså. Om nu feminismen består av båda könen och vill båda könen lika så måste väl ändå den tanken finnas med på sin agenda.

    Tyvärr så har jag inte sett så många saker förändras som ger mig en anledning till att våga visa mig svag, våga visa känslor, våga öppna mig för världen. Det finns ingen som verkar vilja ta emot mig på samma sätt om jag faller för att jag är man.

    Så med ett stort intresse och samtidigt skulle det göra mig glad och mer hopp om livet om jag kunde få ägna den här tråden åt att få reda på vad feminismen gör eller dess individer för att hjälpa män att våga öppna sig, våga förstå att de också kan få hjälp, hjälpa män överlag, hitta män som mår dåligt osv. 

    Att bara som en del säger att tro att männens problem löser sig automatiskt när kvinnor har nått samma nivå som män är att komma undan lite för enkelt. Tänk om man skulle säga samma tvärtom. Jag tror inte män söker mer hjälp för att kvinnor är jämställda män. Man måste jobba aktivt med män och lära sig varför de inte söker hjälp t.ex. 

    Vad har man för tankar och ideer om hur det ska gå till. Vad för åtgärder tänker man sig. Vad gör man själv. Andra områden är också välkomna som hjälper män med männens problem inom valfritt område. Ordet är fritt.

     

  • Svar på tråden Vem hjälper män?
  • Anonym ("skyddsvärde")

    Män har ett lägre "skyddsvärde" än kvinnor i västerländska kulturer. Vi tycker tex. det är mer otäckt när en kvinna får stryk än när en man får det. Visst finns hjälp även för män, men av naturliga skäl så är den mindre. Jämför tex. med att tex. döda grannens akvariefisk jämfört med att göra samma med grannens hund. Det första är inte helt ok, men inte lika illa som det senare. mao. Lägre värde. 

  • CFly
    Girkflickan skrev 2017-03-23 11:08:55 följande:

    Hela genusteori går ut på att synliggöra könet och genus betydelse i olika situationer. Du har alltså alla landets genusteoretiska utbildningar som exempel. Det finns ett forskningsfält som heter Mansforskning. Här hittar du uppsatser i ämnet: www.uppsatser.se/om/mansforskning/

    Här kan du läsa lite om mansforskning:

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Mansforskning

    Här finns ett nr av Kvinnovetenskaplig tidskrift (!) som handlar om mansrollen:

    ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/download/2309/2063

    och här är en till:

    ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/download/1808/1582

    Här finns en artikel från Linköpings universitet (som har en genusenhet) om mansroll/forskning:

    old.liu.se/forskning/reportage/mansforskning

    Här är en avhandling om ingenjörer och kön:

    kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:850816/FULLTEXT01.pdf

    Om du googlar bok+mansroll får du upp många lästips.

    Det här var bara ett axplock. När du nu känner till vilka sökord som funkar: mansforskning, genusteori, mansrollen, könsmaktsordningen etc kommer du enkelt att hitta mer info. Jag kan rekommendera Nationella sekretariatet för genusforskning. De har ett nyhetsbrev man kan prenumerera på. Du hittar ett rosa fält för det ganska långt ner på den här sidan: www.genus.se


    Hej,

    oj, tack för många intressanta länkar att kika på. :)
    Tack för ett seriöst och bra inlägg. 

    Blivit lite rädd för att googla på sånt, det mesta jag brukar få upp då är extrema "feminister" som spyr galla över män på sina bloggar. 
  • CFly
    Det tar tid skrev 2017-03-23 12:15:04 följande:
    Det är ju precis det som är min poäng.

    Feminismen "ska" vara både män och kvinnor, och ska också jobba för män och kvinnor.

    När jag jobbade ideellt i olika frågor var det dock i praktiken allra mest kvinnor. Männen lyste ofta med sin frånvaro. Det gällde både frågor som mest riktade in sig mot kvinnor och mest riktade in sig mot män.

    Den enda skillnaden var att större andel procent kvinnor engagerade sig för pojkar och män, jämfört med den andel män och engagerade sig för flickor och kvinnor. Numera börjar dock fler män att engagera sig för andra män, vilket åtminstone är något.

    Men min poäng är att generellt måste män vilja engagera sig själva, och inte vänta på att andra ska göra det åt dem. Politiker kommer aldrig att ge anslag till allt som behövs, utan som det ser ut kommer det krävas eldsjälar för att göra en förändring. Många jobbar redan extremt hårt, utan mycket annan belöning än mordhot och hat, och det känns fel att belasta dem för att de inte gör ännu mer. I synnerhet som de flesta som klagar på dem är personer som själva inte gör något alls.

    Sen har det säkert funnits försök att rikta in sig till de grupper som har större benägenhet för att må dåligt eller råka illa ut. Googla exempelvis skillnader i flickors och pojkars psykiska mående, så kanske det kan förklara varför många organisationer försöker vara tydliga för flickor att de finns.
    Ifall det också har inneburit att pojkar känner sig ovälkomna är detta naturligtvis ett misslyckande, och säkert något som dessa organisationer inte hade förutsett eller räknat med. Kanske beroende på okunskap, kanske beroende på att de har missbedömt behovet.

    Men din slutsats är felaktig. Feminism har jobbat hårt för att belysa könsroller och dess konsekvenser från både män och kvinnors perspektiv, och har gjort så under hela min livstid. Fler kvinnor än män jobbar även hands-on med olika frågor som påverkar pojkar och män som farit illa, såsom exempelvis sexbrottsoffer (där jag själv varit involverad och jobbat).
    Utöver det finns, som så många nämner, ideella organisationer riktade gentemot män, vilket jag tycker är väldigt bra. Mitt intryck är också att fler män blir aktiva, både hands-on och via riksorganisationer, och kanske ser vi snart att lika stor andel män som kvinnor jobbar för mannens sak. Kanske, vilket jag hoppas, kan vi en dag komma så långt att lika många män som kvinnor även vill jobba för kvinnors sak.

    Jag tycker att du ska försöka vara lite ödmjuk, och inte kritisera dem som redan jobbar hårt och verkligen försöker sitt bästa. Anser du att de inte fokuserar på rätt saker? Dra då istället ditt eget strå till stacken, och försök kompensera det med egen energi. Det tror jag blir mer konstruktivt.

    Du har en intressant poäng och problem som du belyser. Det är hur får man männen att engagera sig i vissa frågor. Tack för att du delar med dig av din historia och erfarenhet kring det.


    Beror det på att man inte vill, eller beror det på att man tror det bara handlar för kvinnor, beror det på att man inte känner sig välkommen, beror det på att man inte känner att man har nåt att tillföra, eller känner sig hörd och tagen på allvar i dessa kretsar. Flera tankar som bara for genom mitt huvud som anledning till det.

    Kan vara en tråd i sig att diskutera. 

    Slutsats? Vilken slutsats? Jag har gjort mitt bästa i tråden att inte ha någon slutsats och vara ödmjuk. Jag har bara velat att man lägger korten på bordet kring vad som görs idag, vilka frågor man jobbar med och på vilket sätt vad gäller män. 

    Att fråga någon eller några vad dem gör idag inom ett område är inte samma sak som att dra en slutsats om något. Att ifrågasätta något är inte heller samma sak som att kritisera. Skulle jag redan ha en slutsats så skulle jag ju inte fråga vad som görs idag. Du tror inte att du automatiskt går in i lite försvarsställning då det finns många män som brukar spy galla över feminism och så? 

  • CFly
    Anonym ("skyddsvärde") skrev 2017-03-23 12:23:29 följande:

    Män har ett lägre "skyddsvärde" än kvinnor i västerländska kulturer. Vi tycker tex. det är mer otäckt när en kvinna får stryk än när en man får det. Visst finns hjälp även för män, men av naturliga skäl så är den mindre. Jämför tex. med att tex. döda grannens akvariefisk jämfört med att göra samma med grannens hund. Det första är inte helt ok, men inte lika illa som det senare. mao. Lägre värde. 


    Det här är ju något jag upplevt av de verkliga tester folk har gjort på hur folk reagerar och på senare år är det fortfarande så att en kille inte blir hjälpt om en kvinna utnyttjar honom.

    Jag undrar hur det budskapet förändrar en människa. För mig blir det så att jag kan ju inte slappna av då jag vet att jag måste ta hand om mig själv i varje situation, kan inte lita på att någon medmänniska kommer till undsättning. 
  • Anonym ("skyddsvärde")
    CFly skrev 2017-03-23 13:22:46 följande:
    Det här är ju något jag upplevt av de verkliga tester folk har gjort på hur folk reagerar och på senare år är det fortfarande så att en kille inte blir hjälpt om en kvinna utnyttjar honom.

    Jag undrar hur det budskapet förändrar en människa. För mig blir det så att jag kan ju inte slappna av då jag vet att jag måste ta hand om mig själv i varje situation, kan inte lita på att någon medmänniska kommer till undsättning. 
    Det är ju mest negativt egentligen, men låt oss fokusera på de positiva sakerna: Detta har lärt dig att bli mer självständig, mindre lättlurad och du är bättre rustad för att mentalt kunna hantera misslyckande, rejektion och kränkningar.
  • CFly
    Anonym ("skyddsvärde") skrev 2017-03-23 13:34:55 följande:
    Det är ju mest negativt egentligen, men låt oss fokusera på de positiva sakerna: Detta har lärt dig att bli mer självständig, mindre lättlurad och du är bättre rustad för att mentalt kunna hantera misslyckande, rejektion och kränkningar.
    Ja det finns väl alltid två sidor av allt. 
  • Gjulkung

    Boktips: Med uppenbar känsla för stil : Ett reportage om manlighet, av Stephan Mendel-Enk

    Här finns en kort beskrivning av boken: https://biblioteket.stockholm.se/titel/395646#

    Och på min att-läsa-lista står den här: Kvinnor, män och alla andra : en svensk genushistoria,

    av Jens Rydström, David Tjeder

    "Maskulinitet har uppfattats på olika sätt genom historien, och inom maskuliniteten har olika ideal brutits mot varandra."

  • Det tar tid
    CFly skrev 2017-03-23 13:18:10 följande:

    Du har en intressant poäng och problem som du belyser. Det är hur får man männen att engagera sig i vissa frågor. Tack för att du delar med dig av din historia och erfarenhet kring det.


    Beror det på att man inte vill, eller beror det på att man tror det bara handlar för kvinnor, beror det på att man inte känner sig välkommen, beror det på att man inte känner att man har nåt att tillföra, eller känner sig hörd och tagen på allvar i dessa kretsar. Flera tankar som bara for genom mitt huvud som anledning till det.

    Kan vara en tråd i sig att diskutera. 

    Slutsats? Vilken slutsats? Jag har gjort mitt bästa i tråden att inte ha någon slutsats och vara ödmjuk. Jag har bara velat att man lägger korten på bordet kring vad som görs idag, vilka frågor man jobbar med och på vilket sätt vad gäller män. 

    Att fråga någon eller några vad dem gör idag inom ett område är inte samma sak som att dra en slutsats om något. Att ifrågasätta något är inte heller samma sak som att kritisera. Skulle jag redan ha en slutsats så skulle jag ju inte fråga vad som görs idag. Du tror inte att du automatiskt går in i lite försvarsställning då det finns många män som brukar spy galla över feminism och så? 


    I så fall har jag missuppfattat dig och ditt förra inlägg, och då drog jag säkert fel slutsatser.
    Och det stämmer att jag går in i försvarsställning och ofta då upprepar samma mantra som jag dragit i flera år. När jag själv tidigare var aktiv i dessa frågor blev jag först förvånad och sedan ganska frustrerad av reaktioner som man mötte. De personer som verkligen jobbade hårt fick ta emot enormt mycket skit. Riktigt rejäla mordhot och våldtäktshot var vanligt, liksom andra typer av hat. Och det var väldigt vanligt att möta åsikten att staten är ojämställd i den benämning att kvinnor fick så mycket stödinsatser, men inte män. Ofta grundade det sig i missförståndet att staten verkligen subventionerade allt, snarare än att det mesta hålls igång av privatpersoner och eldsjälar, samt missförståndet att dessa kvinnor (oftast kvinnor, men inte enbart) aldrig gjorde något för män. Vad dessa (och andra organisationer) verkligen försökte göra för män var det få som såg eller brydde sig om.
    Därför har jag många gånger känt att ifrågasättandet ofta beror på en ovilja att gå till botten med vad som är sant eller falskt, utan oftare grundar sig i en irritation över känslan att feminism och jämställdhetsarbetet gått för långt.

    Men frågan om "varför" har jag själv undrat många gånger. Och jag har funderat i samma banor också, om jag tror att det kan vara en blandning av de orsakerna. Samt att jag har fått intrycket av att män förlitar sig mer på staten och söker hjälp därifrån (därav exempelvis föreställningen att alla insatser är styrda från staten), medan kvinnor förlitar sig mer på varandra och är mer beredda att göra saker direkt snarare än att vänta på politiker.

    Och varför blir så många män arga och provocerade över de hjälpinsatser som görs? För vi talar sällan om att många män kan bli väldigt arga när exempelvis organisationer för sexbrott och ätstörningar (som ses som typiskt kvinnliga problem) söker sig till och aktivt försöker nå unga män. Det kan vara svårt att utröna anledningen bakom ilska meddelanden och försöka tolka sig till orsaken, men lite av det jag har sett tycks bottna i
    - en känsla av feminisering av män, dvs. att försöka inkludera män i sånt som "bara kvinnor" råkar ut för ses för dem ett sätt att förminska män och göra om dem till kvinnor. Genushypen, alltså.
    - att det rör en öm punkt hos dem själva, för sånt de kanske inte har vågat eller kunnat kommunicera om med andra eller ens erkänna för sig själva, och därför blir ilska den första reaktionen bakom egentligen ganska komplicerade och sårade känslor.
    - en osäkerhetsfaktor att som man prata om känsliga saker med kvinnor, där man kanske skulle ha behövt manliga förebilder (ska även nämnas att det motsatta finns - en del män tycker att det är enklare att prata om sånt med kvinnor, eftersom de släpper prestigen då)
    - en rädsla i att vara svag, och acceptera att även män kan bli offer eller må dåligt och behöva hjälp

    Etc


  • CFly
    Det tar tid skrev 2017-03-24 14:03:03 följande:
    I så fall har jag missuppfattat dig och ditt förra inlägg, och då drog jag säkert fel slutsatser.
    Och det stämmer att jag går in i försvarsställning och ofta då upprepar samma mantra som jag dragit i flera år. När jag själv tidigare var aktiv i dessa frågor blev jag först förvånad och sedan ganska frustrerad av reaktioner som man mötte. De personer som verkligen jobbade hårt fick ta emot enormt mycket skit. Riktigt rejäla mordhot och våldtäktshot var vanligt, liksom andra typer av hat. Och det var väldigt vanligt att möta åsikten att staten är ojämställd i den benämning att kvinnor fick så mycket stödinsatser, men inte män. Ofta grundade det sig i missförståndet att staten verkligen subventionerade allt, snarare än att det mesta hålls igång av privatpersoner och eldsjälar, samt missförståndet att dessa kvinnor (oftast kvinnor, men inte enbart) aldrig gjorde något för män. Vad dessa (och andra organisationer) verkligen försökte göra för män var det få som såg eller brydde sig om.
    Därför har jag många gånger känt att ifrågasättandet ofta beror på en ovilja att gå till botten med vad som är sant eller falskt, utan oftare grundar sig i en irritation över känslan att feminism och jämställdhetsarbetet gått för långt.

    Men frågan om "varför" har jag själv undrat många gånger. Och jag har funderat i samma banor också, om jag tror att det kan vara en blandning av de orsakerna. Samt att jag har fått intrycket av att män förlitar sig mer på staten och söker hjälp därifrån (därav exempelvis föreställningen att alla insatser är styrda från staten), medan kvinnor förlitar sig mer på varandra och är mer beredda att göra saker direkt snarare än att vänta på politiker.

    Och varför blir så många män arga och provocerade över de hjälpinsatser som görs? För vi talar sällan om att många män kan bli väldigt arga när exempelvis organisationer för sexbrott och ätstörningar (som ses som typiskt kvinnliga problem) söker sig till och aktivt försöker nå unga män. Det kan vara svårt att utröna anledningen bakom ilska meddelanden och försöka tolka sig till orsaken, men lite av det jag har sett tycks bottna i
    - en känsla av feminisering av män, dvs. att försöka inkludera män i sånt som "bara kvinnor" råkar ut för ses för dem ett sätt att förminska män och göra om dem till kvinnor. Genushypen, alltså.
    - att det rör en öm punkt hos dem själva, för sånt de kanske inte har vågat eller kunnat kommunicera om med andra eller ens erkänna för sig själva, och därför blir ilska den första reaktionen bakom egentligen ganska komplicerade och sårade känslor.
    - en osäkerhetsfaktor att som man prata om känsliga saker med kvinnor, där man kanske skulle ha behövt manliga förebilder (ska även nämnas att det motsatta finns - en del män tycker att det är enklare att prata om sånt med kvinnor, eftersom de släpper prestigen då)
    - en rädsla i att vara svag, och acceptera att även män kan bli offer eller må dåligt och behöva hjälp

    Etc

    Hej,

    bra synpunkter och mycket bra punkter du tar upp om vad som kan göra män arga. :) 

    Några reflektioner som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Du skrev att "Vad dessa (och andra organisationer) verkligen försökte göra för män var det få som såg eller brydde sig om." 

    På den kan jag bara spåna från min egen erfarenhet och hur jag upplever att män ser på saken. Känner igen det från andra situationer i livet. Man jobbar med något med andra vet inte vad man jobbar med. Gäller styrelser, föreningar, organisationer m.m. Ofta har det då kommit ner till kommunikation och information. Det har inte kommit ut informationen från t.ex. en förenings styrelse om vad som jobbas med. Information är svårt. 

    Skulle det synas mer i media, aftonbladet osv. att nu har vi gjort det här för att hjälpa männen så här. Då tror jag inte så många skulle tvivla. Men det finns en känsla att det inte är rumsrent att skriva om det som hjälper män. Också en intressant fråga om varför det är så. 

    Ett annat exempel är när man talar med någon som mycket solklart och bestämt säger att det jobbas för män, men vid frågan om vad som det jobbas med inte kan ge svar på det. Då är det inte konstigt på något sätt om folk tvivlar. Jag tror det finns mycket säkert många som jobbar för män och som kan tala om vad de också gör. Men sen misstänker jag att det finns flertalet som säger de jobbar för män bara för att det låter bra, det ger poäng, eller det borde vara så, men i själva verket inte har något att backa upp det med. Då är det bättre att vara ärlig och säga att man inte gör det istället.

    Så det ovanstående sagt är det jag tror gör att män inte ser vad som görs eller tvärtom till och med kan reta upp män. Man borde sluta smussla runt med att svänga sig med att man jobbar för män om man inte gör det och om man gör det också kan informera om vad man gör. Först då blir det ju trovärdigt. 

    Sen kan jag hålla med om att fler män också kunde engagera sig. Men det är ju en annan fråga. Oavsett vem som påstår att man gör något borde också kunna backa upp det annars förloras trovärdigheten. 

    --- 

    Min andra reflektion är efter du skrev "För vi talar sällan om att många män kan bli väldigt arga när exempelvis organisationer för sexbrott och ätstörningar (som ses som typiskt kvinnliga problem) söker sig till och aktivt försöker nå unga män. "

    Nu vet jag inte på vilket sätt man aktivt försökt nå unga män. Men det jag tänker på är organisationer som försöker nå män med redan inställningen att jag som man är förövare och jag ska få hjälp för att fixas till. Vem skulle inte bli arg av det synsättet. 

    Tänk om någon skulle komma hem till dig och rota runt bland dina saker för att se till att du inte är en tjuv i förebyggande syfte. Eller alltid söka igenom din väska för det har visat sig att just kvinnor har stulit många läppstift.


    Kanske fel exempel men så fort man från ruta ett stämplar någon som brottsling och därefter ska försöka hjälpa. Såklart man blir arg. Skulle vilken kvinna som helst också bli. Det kan också vara en anledning till varför män blir arga om man som organisation mot sexbrott söker män och stämplar dem som förövare. Sådan organisation vill inte jag ha med att göra t.ex.

    ---

  • Det tar tid
    CFly skrev 2017-03-27 08:42:53 följande:

    Hej,

    bra synpunkter och mycket bra punkter du tar upp om vad som kan göra män arga. :) 

    Några reflektioner som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Du skrev att "Vad dessa (och andra organisationer) verkligen försökte göra för män var det få som såg eller brydde sig om." 

    På den kan jag bara spåna från min egen erfarenhet och hur jag upplever att män ser på saken. Känner igen det från andra situationer i livet. Man jobbar med något med andra vet inte vad man jobbar med. Gäller styrelser, föreningar, organisationer m.m. Ofta har det då kommit ner till kommunikation och information. Det har inte kommit ut informationen från t.ex. en förenings styrelse om vad som jobbas med. Information är svårt. 

    Skulle det synas mer i media, aftonbladet osv. att nu har vi gjort det här för att hjälpa männen så här. Då tror jag inte så många skulle tvivla. Men det finns en känsla att det inte är rumsrent att skriva om det som hjälper män. Också en intressant fråga om varför det är så. 

    Ett annat exempel är när man talar med någon som mycket solklart och bestämt säger att det jobbas för män, men vid frågan om vad som det jobbas med inte kan ge svar på det. Då är det inte konstigt på något sätt om folk tvivlar. Jag tror det finns mycket säkert många som jobbar för män och som kan tala om vad de också gör. Men sen misstänker jag att det finns flertalet som säger de jobbar för män bara för att det låter bra, det ger poäng, eller det borde vara så, men i själva verket inte har något att backa upp det med. Då är det bättre att vara ärlig och säga att man inte gör det istället.

    Så det ovanstående sagt är det jag tror gör att män inte ser vad som görs eller tvärtom till och med kan reta upp män. Man borde sluta smussla runt med att svänga sig med att man jobbar för män om man inte gör det och om man gör det också kan informera om vad man gör. Först då blir det ju trovärdigt. 

    Sen kan jag hålla med om att fler män också kunde engagera sig. Men det är ju en annan fråga. Oavsett vem som påstår att man gör något borde också kunna backa upp det annars förloras trovärdigheten. 

    --- 

    Min andra reflektion är efter du skrev "För vi talar sällan om att många män kan bli väldigt arga när exempelvis organisationer för sexbrott och ätstörningar (som ses som typiskt kvinnliga problem) söker sig till och aktivt försöker nå unga män. "

    Nu vet jag inte på vilket sätt man aktivt försökt nå unga män. Men det jag tänker på är organisationer som försöker nå män med redan inställningen att jag som man är förövare och jag ska få hjälp för att fixas till. Vem skulle inte bli arg av det synsättet. 

    Tänk om någon skulle komma hem till dig och rota runt bland dina saker för att se till att du inte är en tjuv i förebyggande syfte. Eller alltid söka igenom din väska för det har visat sig att just kvinnor har stulit många läppstift.


    Kanske fel exempel men så fort man från ruta ett stämplar någon som brottsling och därefter ska försöka hjälpa. Såklart man blir arg. Skulle vilken kvinna som helst också bli. Det kan också vara en anledning till varför män blir arga om man som organisation mot sexbrott söker män och stämplar dem som förövare. Sådan organisation vill inte jag ha med att göra t.ex.

    ---


    Nej, jag tror att du har missuppfattat det ganska ordentligt.

    Det är INTE för att peka ut dem som potentiella gärningsmän, utan att hitta de som har farit offer för ett brott. Ca 4 % av alla sexbrott drabbar en pojke eller man, och numera har man verkligen försökt att både internt och externt informera om detta. Bl.a. finns det hos (de flesta) skolsköterskor och kuratorer numera information om var pojkar kan vända sig, och även rfsu men kanske framförallt rfsl (i och med att sexövergrepp oftast sker i homosexuella förhållanden) har utvecklat sin kunskap kring just detta. Även exempelvis bris och friends känner till problematiken, och vet hur de ska bemöta den.
    Vet även att det finns samarbeten med många idrottsföreningar kring att informera om hur de kan fånga upp pojkar med ätstörningar etc.

    Däremot finns det många som jobbar för att upplysa om sexbrott, men det är INTE samma sak som att peka ut alla män.

    Problemet är inte att det inte är rumsrent att skriva om sådana organisationer i kvällstidningar, pudels kärna är snarare att kvällstidningar inte sysslar med den typen av samhällsupplysning. Det måste snarare komma från ställen där pojkar vistas naturligt, såsom skolor, träning, fritidsgårdar etc. Eller på nätet. Kanske behövs det ännu mer, men det känns som om det går stadigt åt rätt håll. Och jag tvivlar faktiskt inte på att viljan finns.

    Andra användare i tråden har ju också gett exempel på organisationer som de själva varit aktiva inom, vilket är suveränt. Kanske kan du vända dig dit och ge tips, om du tycker att de är för osynliga.
    Men googlar du på en specifik problematik för män kommer du säkert att få träff. Och väldigt många unga idag googlar ifall de vill få fram information, snarare än läser tidningar i hopp om att kanske hitta något.
  • CFly
    Det tar tid skrev 2017-03-27 18:01:12 följande:
    Nej, jag tror att du har missuppfattat det ganska ordentligt.

    Det är INTE för att peka ut dem som potentiella gärningsmän, utan att hitta de som har farit offer för ett brott. Ca 4 % av alla sexbrott drabbar en pojke eller man, och numera har man verkligen försökt att både internt och externt informera om detta. Bl.a. finns det hos (de flesta) skolsköterskor och kuratorer numera information om var pojkar kan vända sig, och även rfsu men kanske framförallt rfsl (i och med att sexövergrepp oftast sker i homosexuella förhållanden) har utvecklat sin kunskap kring just detta. Även exempelvis bris och friends känner till problematiken, och vet hur de ska bemöta den.
    Vet även att det finns samarbeten med många idrottsföreningar kring att informera om hur de kan fånga upp pojkar med ätstörningar etc.

    Däremot finns det många som jobbar för att upplysa om sexbrott, men det är INTE samma sak som att peka ut alla män.

    Problemet är inte att det inte är rumsrent att skriva om sådana organisationer i kvällstidningar, pudels kärna är snarare att kvällstidningar inte sysslar med den typen av samhällsupplysning. Det måste snarare komma från ställen där pojkar vistas naturligt, såsom skolor, träning, fritidsgårdar etc. Eller på nätet. Kanske behövs det ännu mer, men det känns som om det går stadigt åt rätt håll. Och jag tvivlar faktiskt inte på att viljan finns.

    Andra användare i tråden har ju också gett exempel på organisationer som de själva varit aktiva inom, vilket är suveränt. Kanske kan du vända dig dit och ge tips, om du tycker att de är för osynliga.
    Men googlar du på en specifik problematik för män kommer du säkert att få träff. Och väldigt många unga idag googlar ifall de vill få fram information, snarare än läser tidningar i hopp om att kanske hitta något.
    Hej,

    det är ju jättebra det du beskriver. I min värld så tänkte jag mig organisationer som ska söka upp män för att hjälpa dem att inte begå vålds eller sexbrott. Det är den typen av organisation jag har hört och sett mest av. 

    Att dem börjat fånga upp de män som också faller illa låter ju bra. :)

    Vad gäller kvällstidningar så tycker jag det är konstigt om nu inte de sysslar med sådan samhällsupplysning ändå tycker det är jätteintressant att ta upp varje grej de hittar som drabbar kvinnor och varje grej som förbättrar för kvinnor även om de gärna skriver om det som drabbar hellre. Då helt plötsligt sysslade dem med samhällsupplysning. Samtidigt finns det personer som har tipsat tidningarna om situationer där män far illa men som inte varit intressant att skriva. 

    Om jag kommer på världens tips så kan jag självklart tipsa om det. Den här tråden är väl lite till för att spåna fram sådana tips och diskutera problemet. Inte för att jag har alla svaren från början. Men visst kommer vi på något kan man mycket väl tipsa om det. 

    Haha google är lite kul. Har googlat på våldtagna män och fick träff på en hög med våldtagna kvinnor. Till slut efter mycket sökande hittade man de våldtagna männen. 

    Inom andra områden har jag googlat på hur man förbättrar orgasmer för män som har det svårt. Fick fram hög med tips på hur man förbättrar orgasmen för kvinnor. Först efter extra sökande så kan man hitta för män. 

    Det visar lite om vad som publiceras i samhället i stort. Nu är ju kvinnor i majoritet i båda ovanstående grupper. Men om man som man vill hitta så måste man söka hårdare. 
Svar på tråden Vem hjälper män?