Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

    Vad är livet värt om det inte finns liv efter

    Men JUST DÄRfÖR är ju livet så oerhört värdefullt. JUST DÄRFÖR ska vi ta vara på varenda sekund vi får, så gott vi kan. JUST DÄRFÖR ska vi vara bra människor och göra ett så gott avtryck av våra liv vi kan. För det enda som finns är här och nu, det enda som finns är DET HÄR livet. Det är DET HÄR LIVET som vi måste göra vårt ytterst för att leva, för det är det ENDA LIVET VI HAR.

    När du är död så är du död, men det betyder inte att livet du levde inte gjorde avtryck. Se på de stora filosoferna, författarna, vetenskapsmännen, krigarna. Vi pratar fortfarande om folk som varit döda i tusentals år. Visst alla kan inte bli stora män och kvinnor som omtalas i tusentals år, men de flesta av oss kan ändå bli omtalade i lite mindre skala, eller till och med vara omtalade trots att ingen vet att det är just oss de talar om. Vi ärver våra föräldrars och andra släktingars livs avtryck i led efter led, genom kunskap och vishet. Visst, de är döda, men deras avtryck finns kvar. 

    så, för att citera mig själv..... Ta vara på livet, min älskade, det enda liv du har.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Johan75 skrev 2017-05-15 20:49:00 följande:

    Just för att vår tid på planeten är så kort och obetydlig så är livet väldigt mycket värt. 

    Agnostiker? Är inte det oftast en feg ateist (om du ursäktar påhoppet)? Agnostisism handlar väl mer om bevisbördan än om huruvida man tror eller inte. Har svårt att se hur man varken kan vara troende eller icke troende. 


    nja.... kan jag inte hålla med om. A/teism handlar om gudstro, a/gnosticism handlar om vetande.  man kan mycket väl vara både agnostisk ateist och agnostisk teist.

    här är en förvisso rätt ung kille med en väldigt bra förklaring (se ffa 03.10-3.45).



    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Johan75 skrev 2017-05-15 23:05:23 följande:
    Var det inte det jag sa? 
    Jag funderade också på om det var det du sa, så du sa det nog rätt otydligt....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Johan75 skrev 2017-05-15 23:13:15 följande:
    Misstänker att det är så. Sen, oavsett vad orden egentligen betyder och innebär, så är ganska många som kallar sig agnostiker personer som inte vill säga rakt ut att de är ateister. Källa: min magkänsla. 
    jag kan absolut gå med på det. I vissa länder/områden (tex i usa) så är det väldigt stigamtiserat att vara ateist öppet, och lättare att vara "agnostiker".
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Vad är livet värt om det inte finns liv efter