• Anonym (SSK med 35`i lön)

    Ni som är emot höjda sjuksköterskelöner!

    Nu har ni chansen!!!
    Hur ska vårdkrisen lösas?

    Idag står det många många tomma sängar på sjukhusen. Inte för att det inte finns patienter, utan för att det inte finns sjuksköterskor (det börjar bli ont om uskor också). Behovet av en säng på sjukhus inom akutsjukvården ökar, då folk blir äldre och sjukare, de borde var inom kommunen men inte heller där har sjuksköterskorna tillräckligt med tid, för de är för få. 
    Jag generalliserar lite, på vissa ställen funkar det, men på många ställen inte. 

    Nu kommer sommaren och nästan alla landsting säger att den kommer bli värre än förra sommaren, det var katastrof redan då. Sen är ju inte patientsäkerheten hotad enligt våra politiker, men ärligt, vad vet dom? Det är INTE säkert att ligga på akuten i 10 timmar, ingen kan inbilla mig det! 

    Så hur ska det lösas? Speicellt ni som inte tycker sjuksköterskor tar på sig offerkoftan, är giriga och bara gnäller! HUR?
  • Svar på tråden Ni som är emot höjda sjuksköterskelöner!
  • Anonym (SSK med 35`i lön)
    Anonym (Nja) skrev 2017-05-22 01:03:04 följande:

    Det är alltså denna "basic kunskap" som läkare har så svårt att tillägna sig att det motiverar att du som ssk skall ha högre lön?

    Ja, läkare samarbetar med sköterskor och ber om råd, men det är alltid läkaren som fattar besluten och är ansvarig. Efter några veckor på en akutmottagning är den nya läkaren relativt självgående. Så svårt är det inte med den praktiska biten. Dessutom innehåller även läkarprogrammet en hel del praktik.

    Bemötande, tar du också upp. Det är mycket mer personberoende och inget säger att en ny läkare har sämre bemötande än en erfaren sköterska.


    Vidhåller att det basica kommer genom erfarenheten av patientmöten. Det är ganska sällan patienter är rena skolboksexempel. Att ha erfarna ssk till sin hjälp, ssk som rent erfarenhetsmässigt har bättre koll. Vi pratar om nyfärdiga läkare, som vik uläkare o AT. De har ingen legitimation och det har sjuksköterskan. Mao nån annan som inte ens är där är ansvatig.
  • Anonym (SSK med 35`i lön)
    Anonym (Anna) skrev 2017-05-22 09:31:12 följande:

    Det jag vände mig mot var påståendet att ssk kan ha 7 års utbildning och därför borde ha mer lön än en läkare. Självklart kan man ha nytta av det i olika situationer men då ska man ha högre lön utifrån det inte utifrån att man har utbildningen. Jag är tex socionom och civilekonom men när jag löneförhandlar kan jag inte framhålla det som ett argument, även om jag tror att jag har nytta av min socionomutbildning i kundkontakter.


    Att vara sjuksköterska är extremt komplex. Alla patientmöten ger erfatenhet. Som jag skrev går vissa specialiteer in i varandra. Du kan rent krasst bara gå lön när du jobbar inom rätt specialite, men grundutbildad ssk m många års erfarenhet tjänar ofta mer än yngre vubbade.
  • Anonym (SSK med 35`i lön)
    Anonym (.....) skrev 2017-05-22 11:38:54 följande:

    Eller hur! Som tex mer personal och bättre arbetsförhållanden. Fan var nöjda nån gång...


    Har aldrig motsatt mig bättre arbetsmiljö. Tvärtom. Men ag måste börja med att få folk att bli motiverade att stanna. Har man för få ssk blir det svårt att få fler genom att bara lova bättre arbetsmiljö. Men genom att öka lönen och ha en plan för arbetsmiljön kan man säkerställa att ssk stannar, samt genom lönen får man andra nyfikna och när det finns personal kan man jobba m arbetsmiljön. Det finns andra sätt också. Men lön är alltid en springande punkt.
  • pix
    Steven01 skrev 2017-05-21 17:52:30 följande:

    Det är en myt att det saknas vårdpersonal. Problemet är att man är så otroligt oeffektiv, men det är väl lättare att skylla på att det finns för lite folk än att organisera om verksamheten. Så nej, anställda i vården har inte alls för lite betalt


    Håller med Steven01! Det saknas inte vårdpersonal utan hela systemet är ineffektivt med undantag för akutvård. Inom vård och rehabilitering skulle det kunna fungera otroligt mycket bättre med den personal som finns. Lönelyft kommer inte att lösa denna ineffektivitet. 
  • modsey
    pix skrev 2017-05-22 13:23:25 följande:

    Håller med Steven01! Det saknas inte vårdpersonal utan hela systemet är ineffektivt med undantag för akutvård. Inom vård och rehabilitering skulle det kunna fungera otroligt mycket bättre med den personal som finns. Lönelyft kommer inte att lösa denna ineffektivitet. 


    Utveckla gärna med förslag hur? Då jag jobbar med vårdutveckling är jag sjukt intresserad av hur vi kan få det bättre utan personal!
  • Anonym (B)
    Anonym (.....) skrev 2017-05-22 11:38:54 följande:

    Eller hur! Som tex mer personal och bättre arbetsförhållanden. Fan var nöjda nån gång...


    tillåt mig skratta! Du har ju verkligen noll koll. Tror du på allvar att det inte krävs ett rejält lönelyft för att överhuvud taget få folk att välja vården? Unga människor är inte så sugna på att slita röven av sig för en undermålig lön. Med all rätt!
  • Anonym (.....)
    Anonym (B) skrev 2017-05-22 13:33:15 följande:

    tillåt mig skratta! Du har ju verkligen noll koll. Tror du på allvar att det inte krävs ett rejält lönelyft för att överhuvud taget få folk att välja vården? Unga människor är inte så sugna på att slita röven av sig för en undermålig lön. Med all rätt!


    Jag jämför lite hur usk och ssk "gnäller av sig".

    Uskorna jobbar och sliter de oxå, kanske många gånger mer än ssk. (Jag kan relatera till vår ssk i sociala omsorgsförvaltningen som glider runt och tar nåt blodtryck här och delar mediciner där, sånt som vi absolut kan göra med deligering och som hade tagit flera timmar till annat då hon får åka runt på stora områden)

    Det man hör är oftast de taskiga arbetsförhållanden och pressade tiderna som de går på knäna för.

    De gnäller inte om lönen fast den ibland är orimligt låg.

    Ssk däremot hör man gång på gång gnälla över sina löner. Det ÄR inte allt och därför säger jag som jag gör,

    Ingen vill snart jobba som usk heller men mest beroende på det tuffa arbetsklimatet. Läs i tidningar och insändare så ser du att det faktiskt är så.

    Ssk och deras löner.. tar ju aldrig slut.
  • jag är den jag är

    Jag får känslan av att majoriteten av de som tycker att sjuksköterskor och uskor redan har tillräcklig lön och därför ska "sluta gnälla", är personer som aldrig har satt sin fot inom just vård eller omsorgsyrket.
    Jag får känslan av att de inte har den blekaste aning om vilket oerhört slit och ansvar det innebär att jobba inom just dessa områden. För att inte tala om de obekväma arbetstiderna!

    Omständigheterna har gjort att jag har haft mer kontakt med sjukvården än vad jag egentligen önskat att ha. Och jag är så oerhört tacksam för alla uskor och sjuksköterskor! Och givetvis även för läkare!
    Men låt oss nu vara ärliga; det är ju faktiskt framförallt uskor och sjuksköterskor som vi möts av inom vården. Och utan deras fantastiska insats så skulle läkarnas arbete bli betydligt besvärligare.

    Och rent allmänt så anser jag faktiskt att vård-och omsorgsyrken värderas på tok för lågt!

  • Anonym (.....)
    jag är den jag är skrev 2017-05-22 14:08:00 följande:

    Jag får känslan av att majoriteten av de som tycker att sjuksköterskor och uskor redan har tillräcklig lön och därför ska "sluta gnälla", är personer som aldrig har satt sin fot inom just vård eller omsorgsyrket.

    Jag får känslan av att de inte har den blekaste aning om vilket oerhört slit och ansvar det innebär att jobba inom just dessa områden. För att inte tala om de obekväma arbetstiderna!

    Omständigheterna har gjort att jag har haft mer kontakt med sjukvården än vad jag egentligen önskat att ha. Och jag är så oerhört tacksam för alla uskor och sjuksköterskor! Och givetvis även för läkare!

    Men låt oss nu vara ärliga; det är ju faktiskt framförallt uskor och sjuksköterskor som vi möts av inom vården. Och utan deras fantastiska insats så skulle läkarnas arbete bli betydligt besvärligare.

    Och rent allmänt så anser jag faktiskt att vård-och omsorgsyrken värderas på tok för lågt!


    Så kan det säkert vara. Själv är jag uska, skapligt nöjd med lönen och skulle framförallt vilja ha mer personal och bättre arbetsförhållanden..
  • Anonym (Bara jag)
    jag är den jag är skrev 2017-05-22 14:08:00 följande:

    Jag får känslan av att majoriteten av de som tycker att sjuksköterskor och uskor redan har tillräcklig lön och därför ska "sluta gnälla", är personer som aldrig har satt sin fot inom just vård eller omsorgsyrket.

    Jag får känslan av att de inte har den blekaste aning om vilket oerhört slit och ansvar det innebär att jobba inom just dessa områden. För att inte tala om de obekväma arbetstiderna!

    Omständigheterna har gjort att jag har haft mer kontakt med sjukvården än vad jag egentligen önskat att ha. Och jag är så oerhört tacksam för alla uskor och sjuksköterskor! Och givetvis även för läkare!

    Men låt oss nu vara ärliga; det är ju faktiskt framförallt uskor och sjuksköterskor som vi möts av inom vården. Och utan deras fantastiska insats så skulle läkarnas arbete bli betydligt besvärligare.

    Och rent allmänt så anser jag faktiskt att vård-och omsorgsyrken värderas på tok för lågt!


    Och slitet bli mindre med högre lön? Det är helt normat med de snittlönerna till den utbildningen. Att det behövs mer folk har inget med lönen att göra.
Svar på tråden Ni som är emot höjda sjuksköterskelöner!