• Anonym (Vän till familjen)

    Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.

    Jag har en kompis som är "styvmor" till 2 flickor, som inte vill bo hos henne och mannen nåt mer pga att de har nytt barn och hon har ett barn sen tidigare. Mamman verkar inte göra nåt åt att hans flickor känner så! Hon stödjer det och uppmuntrar ingenting att vara där. Min kompis har inte varit annat än snäll och behandlat dom barnen som sina egna! Nu beter de sig såhär.. Allt för svartsjuka och rivalitet. De påstår sig hata min kompis pga att de "förlorat" pappa. Jag mår riktigt illa av sånt här! Vad får barn att få sånt här beteende!? Ska tilläggas att pappan är jättebesviken och ledsen..

  • Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:06:23 följande:
    Jag är väldigt nära vän.. Mycket insatt om vi säger så. Men vetu vad nu är det inte sju kvinnor det är snack om utan EN! O jaaa det tycker jag faktiskt! O här kan man må illa hur mycket man vill, du är väl inte mig. Men klart stackars dej och bara dig och ingen annan.... OCH VARFÖR ÄR DET ALLTID SYND OM TIDIGARE BARN OCH INTE NYTILLKOMNA???! Nu mår jag fanimej mer illa, att det finns folk som stödjer sånt här !!
    Du verkar ta väldigt personligt illa vid dig av den här situationen. Och du skriver så aggiterat och känslomässigt.

    Barn har nästan ingen kontroll alls över sin tillvaro så det minsta man kan göra är att som vuxen vara hänsynsfull och mogen i de beslut man tar som påverkar barnen på olika sätt. 

    Det är helt okej för mig att du mår illa. Det finns mycket att må illa över här i världen. Bland annat föräldrar och styvföräldrar som inte bryr sig om att göra barnens tillvaro dräglig under deras uppväxt.
  • Anonym (Vän till familjen)
    Anonym (stup) skrev 2017-05-22 14:08:12 följande:

    Din inställning gör mig mörkrädd. Vet du att barn är människor? Med känslor och behov?

    Om det går snett mellan förälder och nya partners måste föräldrarna reda ut det med sina barn. Och tänka noga efter innan de skaffar nya ungar på löpande band. 

    Och vad i hela friden har mamman med detta att göra? Det här handlar väl om pappan och hans  nya fru? Då är det väl pappan och den nya som får ta tag i situationen och hitta en lösning? Är det mamman som är egoistisk för att pappan har hittat en ny som ungarna inte gillar och även skaffat nya barn med henne? 

    Varför ska barn foga sig i allt som vuxna hittar på? Det finns tyvärr gott om omogna, egoistiska vuxna som gör allt möjligt dumt mot barn. Varför ska barnen inte få protestera mot en situation de inte trivs i?


    För att mamman inte gillade att pappan skaffade ny, då hon hade mycket hjälp av honom under singeltiden. Mamman styr väldigt mycket och stödjer sina barns åsikter och låter dem få hos henne vad de inte får hos honom. Att bli kär är alltså att hitta på för dig?!? Ojoj tänk på det du när du blir kär och nån talar om för dig att du av deras personliga intressen inte VILL att du ska vara kär.. Okej säger du och sätter dig och trampar deras liv? Väntar på nya order? Oh my god, vilka tofflor ska du välja till kaffet?!? Haha..
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:08:25 följande:
    Dom har gjort ALLT för att vara dom till lags, vaf vet du?
    Nä och vad vet du?

    Man gillar inte alla. Du kanske inte skulle bli överlycklig om jag flyttade in hos dig och boade in mig. Vi skulle förmodligen inte gilla varandra särskilt. Så vi kan låtsas att du är barnet och jag är din nya styvmamma. Härligt och mysigt va?
  • Anonym (Vän till familjen)
    Anonym (stup) skrev 2017-05-22 14:11:55 följande:

    Du verkar ta väldigt personligt illa vid dig av den här situationen. Och du skriver så aggiterat och känslomässigt.

    Barn har nästan ingen kontroll alls över sin tillvaro så det minsta man kan göra är att som vuxen vara hänsynsfull och mogen i de beslut man tar som påverkar barnen på olika sätt. 

    Det är helt okej för mig att du mår illa. Det finns mycket att må illa över här i världen. Bland annat föräldrar och styvföräldrar som inte bryr sig om att göra barnens tillvaro dräglig under deras uppväxt.


    Ja för att jag har stått och sett på all skit hon och dom har tagit, hennes barn.. De ska foga sig precis hela tiden!!
  • Anonym (Vän till familjen)
    Anonym (stup) skrev 2017-05-22 14:14:27 följande:

    Nä och vad vet du?

    Man gillar inte alla. Du kanske inte skulle bli överlycklig om jag flyttade in hos dig och boade in mig. Vi skulle förmodligen inte gilla varandra särskilt. Så vi kan låtsas att du är barnet och jag är din nya styvmamma. Härligt och mysigt va?


    Och då har du ju givetvis tänkt bestämma över nån annans kärleksliv?!? För att du har problem med att anpassa dig. Det är faktiskt just ditt problem att fixa, om vi säger så.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:15:23 följande:
    Ja för att jag har stått och sett på all skit hon och dom har tagit, hennes barn.. De ska foga sig precis hela tiden!!
    Låter mer som du är hans nya, som vän finns det liksom ingen anledning att engagera sig till den milda grad att man "mår illa". Dessutom har du som "vän" garanterat inte all information eftersom du så tydligt valt att stå på en sida.
  • Anonym (samma fundering)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:13:43 följande:
    För att mamman inte gillade att pappan skaffade ny, då hon hade mycket hjälp av honom under singeltiden. Mamman styr väldigt mycket och stödjer sina barns åsikter och låter dem få hos henne vad de inte får hos honom. Att bli kär är alltså att hitta på för dig?!? Ojoj tänk på det du när du blir kär och nån talar om för dig att du av deras personliga intressen inte VILL att du ska vara kär.. Okej säger du och sätter dig och trampar deras liv? Väntar på nya order? Oh my god, vilka tofflor ska du välja till kaffet?!? Haha..
    Det kan inte vara så att mamman låter barnen vara hos henne för att de ska få landa lite och hinna processa pappans nya liv?

    Du är verkligen hett engagerad i din väns liv, men tänk på att du bara hör din vänninas sida av det hela. Vet vänninan verkligen hur det ligger till med mammam? Eller är det pappans information? Kan ju vara lättare att skylla på exet än att informera nya kvinnan i sitt liv att barnen inte gillar henne...
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:13:43 följande:
    För att mamman inte gillade att pappan skaffade ny, då hon hade mycket hjälp av honom under singeltiden. Mamman styr väldigt mycket och stödjer sina barns åsikter och låter dem få hos henne vad de inte får hos honom. Att bli kär är alltså att hitta på för dig?!? Ojoj tänk på det du när du blir kär och nån talar om för dig att du av deras personliga intressen inte VILL att du ska vara kär.. Okej säger du och sätter dig och trampar deras liv? Väntar på nya order? Oh my god, vilka tofflor ska du välja till kaffet?!? Haha..
    Du fyller på lite efter hand här när du får mothugg. Och du är ju väldigt insatt i historien för att inte ens vara en av parterna.

    Jag fattar inte ens vad du skriver där på slutet, du hamnar in nåt slags känslomässig återvändsgränd i ditt resonemang. Ta ett par djupa andetag och tänk efter hur mycket energi du ska lägga på att uppröras över din väninnas självvalda situation. 

    Jag tycker att alla föräldrar har ett ansvar för barnens väl och ve och detta ansvar går rätt långt utöver deras egna behov. Det innebär att de måste tänka efter noggrannare innan de tar beslut som påverkar barnen, dvs flyttar ihop med någon ny, skaffar nya barn, flyttar långt bort från barnen. Alla såna beslut som tas kommer att få konsekvenser för barnen och i slutänden för hur relationen med barnen utvecklas. 
  • Anonym (Vän till familjen)
    Anonym (Linda) skrev 2017-05-22 14:18:04 följande:

    Låter mer som du är hans nya, som vän finns det liksom ingen anledning att engagera sig till den milda grad att man "mår illa". Dessutom har du som "vän" garanterat inte all information eftersom du så tydligt valt att stå på en sida.


    Jag är hennes bästa kompis, men du kanske inte har några såna så du inte har en aning om sånt?

    Vi umgås mer eller mindre varje vecka, ihop med barn och makar, åker på resor tillsammans, firar midsommar osv. Våra makar har företag ihop osv. Så vill kalla mig nära vän ja..
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:20:50 följande:
    Jag är hennes bästa kompis, men du kanske inte har några såna så du inte har en aning om sånt?

    Vi umgås mer eller mindre varje vecka, ihop med barn och makar, åker på resor tillsammans, firar midsommar osv. Våra makar har företag ihop osv. Så vill kalla mig nära vän ja..
    Fortfarande har du inte hela bilden, du bara hör hennes/deras version. Och pappan verkar ju inte ta tag i något heller. Men det är klart att det är lättare att skylla på mamman.
Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.