• kaleidoskop88

    Tips på att förbättra grillade kycklingfiléer?

    Ska servera grillad kycklingfilé (kall) skuren i skivor till en buffé (för 90 personer). Det blir färdiggrillade kycklingfiléer (svensk kyckling) som kommer frysta o redan marinerade o grillade. Dom ÄR goda o saftiga... Men inte så upphetsande goda som jag hade önskat är det någon som har ett tips på om man kan göra något med dom fastän dom är serveringsklara? Kan man kanske göra någon marinad igen och bara köra kort stund i ugnen kanske?

    Alla tips mottages

  • Svar på tråden Tips på att förbättra grillade kycklingfiléer?
  • Awesome

    Jag har ett recept på dubbelmarinerad fläskfile som vi haft på någon buffé. Efter marinering/tillagning hällde man över en till marinad när den var uppskuren och ljummen. Något sånt bör väl fungera för kyckling också? Gäller ju bara att hitta något som passar med smaken som den redan har?

  • kaleidoskop88
    Awesome skrev 2017-05-25 17:57:46 följande:

    Jag har ett recept på dubbelmarinerad fläskfile som vi haft på någon buffé. Efter marinering/tillagning hällde man över en till marinad när den var uppskuren och ljummen. Något sånt bör väl fungera för kyckling också? Gäller ju bara att hitta något som passar med smaken som den redan har?


    Ja precis! Nåt åt det hållet skulle kanske funka! Smaken är ju liksom... Hur ska jag förklara... Lite sådär "grillsmak" haha, eller hur jag nu ska säga. Ingen specifik smak utan mer bara allmäntkryddat.

    Vad var det i den marinaden man hällde på efter?
  • nnnnnnnn

    Häll över denna några timmar (2-4 h) före servering:
    Dressing


    1 dl marinerade soltorkad tomat i olja 1 dl olivolja 2 msk balsamvinäger 1 pressad vitlöksklyfta 1/2 tsk salt 1 krm svartpeppar
  • Awesome
    kaleidoskop88 skrev 2017-05-25 18:07:44 följande:
    Ja precis! Nåt åt det hållet skulle kanske funka! Smaken är ju liksom... Hur ska jag förklara... Lite sådär "grillsmak" haha, eller hur jag nu ska säga. Ingen specifik smak utan mer bara allmäntkryddat.

    Vad var det i den marinaden man hällde på efter?
    Har inte receptet tillgängligt men jag tror det är detta: www.norrmejerier.se/goda-recept/dubbelmarinerad-flaskfile

    Googla på dubbelmarinerad så får du upp en hel del recept med kyckling.
  • klyban
    kaleidoskop88 skrev 2017-05-25 17:48:11 följande:
    Ska servera grillad kycklingfilé (kall) skuren i skivor till en buffé (för 90 personer). Det blir färdiggrillade kycklingfiléer (svensk kyckling) som kommer frysta o redan marinerade o grillade. Dom ÄR goda o saftiga... Men inte så upphetsande goda som jag hade önskat smile1.gif är det någon som har ett tips på om man kan göra något med dom fastän dom är serveringsklara? Kan man kanske göra någon marinad igen och bara köra kort stund i ugnen kanske?

    Alla tips mottages smile1.gif

    Vad är det som du tycker saknas?
    Vad har du för kryddning nu?
    Jag kör ibland en cajunblandning på kyckling, med en Ungersk paprika, som då gör att den får lite hetta.
    Passar bra till såna här kyckling, sen är det alltid samma problem och få in smakerna i kycklingen rejält.
    Vilket gör så jag ofta delar kycklingfiléer på mitten och steker i hög temp och kortare tid.
    Dock ökar risken för att det blir torrt, speciellt om man gör som du fryser in det igen.
    Funkar bra i salladen om den är lite torr, då det blir mer som smakbomber.
    Så den metoden kanske inte är bra här, men kan vara bra och komma ihåg till framtiden.

    Ska det ätas till sallad eller nått liknande?
    Eller som varmrätt?

    Är det sallad och du inte är nöjd, så är det antagligen att göra det mer smakintensivt.
    Är det mer till varmrätt, så kan man göra en sås med mycket smak för att kompenserat.

Svar på tråden Tips på att förbättra grillade kycklingfiléer?