Inlägg från: Ankan373 |Visa alla inlägg
  • Ankan373

    Träningsmammor bf Jan-Mars 2018

    Smka skrev 2017-07-14 20:36:28 följande:

    Härligt att höra hur ni tränar! Jag var ju lite tveksam till att det skulle bli något träning under semesterveckan. Har dock tittat på alla som sprungit runt muren o h längtat. Så ikväll tog jag och sambon en tur till och runt muren. Var ca 8km. Gick hur bra som helst och vädret var faktiskt. Sen stannade vi innan vi och tog en glass i hamnen. Riktigt lyxigt


    Men vad härligt det låter :D bra jobbat!
  • Ankan373
    Smka skrev 2017-07-17 20:53:40 följande:

    Bra jobbat.

    Jag har blödig en massa sedan 11 dagar tillbaka. Läkaren sa idag att det var kört och att de bara skulle se om det fanns några rester kvar, men nog var det allt ett picka de hjärta där. Har gjort totalt 2 vul pga blödningarna. Idag blev jag sjukskriven och tillsagd att ta det lungt och ska inte träna. Ska tillbaka om tio dagar igen så får vi se vad de säger. Kommer klättra på väggarna men oron över det lilla i magen väger över längtan att bli svettig.

    Läser gärna om era träningsupplevemser så länge :)


    Såklart går det lilla livet först! Ta hand om dig och njut av det tickande hjärtat som fanns där :) Träna kan man göra sen ;)
  • Ankan373

    Har ni mött något motstånd angående er träning, framförallt sedan ni blev gravida? Jag får höra lite och har svårt att bemöta det och säger typ "okej", "jaha" eller "ska tänka på det" men blir inombords tokig. Känner att det här med tyckande om andras kroppar, aktivitet eller kostvanor är bland det otrevligaste som finns.... det finns de som hjälper, och de som tycker och dömmer och för mig blir det helt skilda saker.

  • Ankan373
    Hurtbulleiugnen skrev 2017-07-23 21:29:24 följande:

    Hej!

    Jag hoppar in här, vilket härligt initiativ! Gravid med första barnet och är i vecka 5+2, också med bred träningsbakgrund inom främst handboll och löpning. Har tydligt och tidigt i relationen klargjort för min man att jag ser PT-timmar under och efter graviditeten som en jämställdhetsåtgärd.. ;)

    Jag känner personligen att jag skulle gå under om jag inte fick träna och så länge kroppen känns ok så kommer jag köra på. Har lagt intervallerna åt sidan men idag tex körde jag en lång etapp i en orienteringstävling och kan meddela att jag bitvis låg på 176 pulsslag. Har försökt lägga

    Jag ser att det har diskuterats just pulsgränsen på 140 slag och för mig låter det främmande att ha en fast gräns som gäller för alla när olika mammor har olika maxpuls. Jag lyssnade på en BM som sa att kvinnor i många år och i många länder har letat efter sätt att bli av med oönskade graviditeter, hade hård fysisk träning varit ett sånt sätt så menade hon att vi skulle ha vetat om det nu.

    En tråkig aspekt jag ser när jag läser om det här med träningen för gravida är allt skuld- och skambeläggande (och pekfingersviftande) som många ger uttryck för mot gravida. Läste snabbt igenom kommentarerna på Jessica Almenäs instagram när hon la upp en bild på sig själv från gymmet. Jag kommer göra allt jag kan för att istället peppa och stötta andra- oavsett hur man väljer att göra med sin träning under graviditeten.

    Kram på er!


    Välkommen och tack för ett bra inlägg :)

    Det är precis så man ska göra, alla är olika, vill olika, kan olika och oavsett hur och vem man är ska man bli respekterad och peppad för de valen individen själv vill göra :D

    Det här med pulshöjningen har jag inte ens tänkt på.. leder spinning och kommer då upp i 90-95% av maxpuls en sväng och det verkar ha gått bra hittills. Men vet inte om jag borde ta det lugnare ibland?.. det känns dock bra i både kropp och knopp! Låter som du säger väldigt konstigt att alla ska ha någon gräns på 140 slag minuten? Kroppen är så himla bra på tempraturreglering under graviditeten så jag tänker att man kan ligga på vilken puls man vill så länge man känner att det känns bra?

    Skippade också intervaller i början för att jag blev lite orolig.. men nu kör jag några ibland. Mest lite längre och inte på maxpuls.. men det är så himla skönt att spring av sig ibland även om flåset blivit sämre med veckorna man gått och varit gravid!

    Jag förstår att man tidigare avrått till tuffare träning för gravida för att man haft oro för att högre kroppstemperatur hos mamma skulle kunna skada barnet. Men senare har konstaterats att gravida har så pass bra tempraturreglering att det faktiskt inte påverkar barnet.
  • Ankan373
    MistyM skrev 2017-07-23 17:41:34 följande:

    Jag tror det är lite old-fashioned att tro att man inte ska träna när man är gravid.. Men det är fler och fler som fattar att det finns mycket fördelar med det! 


    Ja, det är nog så.. :) man får påminna sig själv om fördelarna om man blir påverkad av kommentarerna
  • Ankan373
    Smka skrev 2017-07-24 18:32:46 följande:

    Har faktiskt inte mött så många negativa kommentarer. Sen vet jag ju inte vad folk säger eller tycker när jag inte är där såklart. Mina svärföräldrarna vet jag tycket det är konstigt men de tycker allmänt att de som tränar mer än 2 gympapass i veckan hetsar. Sen har jag fått en del "gud vad duktig du är som tränar när du är gravid" ju mer ju större man blev. Och man har väl iofs fått förklara att man anpassar träningen så kanske också glömmer bort haha. Såklart borde man stötta varandra och lita på att folk känner deras egna kroppar bäst.

    Däremot är det som att de som vet om allt nu tycker det är skönt för mig att slippa träna nu när jag inte får. Och får jag klartecken att göra det snart så kommer nog vissa ha mer åsikter. På torsdag ska jag på återkontroll då hoppas jag kunna träna igen. Tänkte kanske inte springa direkt men ett lätt styrketräningslass/rörlighetsträning vore skönt. Alltså senaste veckan har jag varit så nedstämd, tror det har med den näst obefintliga rörelsen att göra. Inte bara för tränaingen men är van att vara aktiv och bla gå mycket.


    Ofta är det väl så att saker sägs med välmening och inget annat också! Så man får ha det i åtanke! Jag är nog lite för mycket "jag kan allt själv" för mitt eget bästa också och har lite extra svårt att ta åsikter inom områden där jag vet att jag helt klart har bättre koll.. ligger inte bara i de som tycker utan mycket hos mig med.. haha. Hormonerna hjälper mig inte att räkna till 10...
  • Ankan373
    Smka skrev 2017-07-24 18:32:46 följande:

    Har faktiskt inte mött så många negativa kommentarer. Sen vet jag ju inte vad folk säger eller tycker när jag inte är där såklart. Mina svärföräldrarna vet jag tycket det är konstigt men de tycker allmänt att de som tränar mer än 2 gympapass i veckan hetsar. Sen har jag fått en del "gud vad duktig du är som tränar när du är gravid" ju mer ju större man blev. Och man har väl iofs fått förklara att man anpassar träningen så kanske också glömmer bort haha. Såklart borde man stötta varandra och lita på att folk känner deras egna kroppar bäst.

    Däremot är det som att de som vet om allt nu tycker det är skönt för mig att slippa träna nu när jag inte får. Och får jag klartecken att göra det snart så kommer nog vissa ha mer åsikter. På torsdag ska jag på återkontroll då hoppas jag kunna träna igen. Tänkte kanske inte springa direkt men ett lätt styrketräningslass/rörlighetsträning vore skönt. Alltså senaste veckan har jag varit så nedstämd, tror det har med den näst obefintliga rörelsen att göra. Inte bara för tränaingen men är van att vara aktiv och bla gå mycket.


    Och jag håller tummarna för att du får bra besked vid nästa kontroll :D
  • Ankan373
    Smka skrev 2017-07-26 09:52:59 följande:

    Idag fanns inga hjärtslag på ultraljudsskärmen. I helgen ska jag bli inlagd för att föda fram den. Jag önskar er andra lycka till med er träning och era små liv!


    Beklagar.. Ta hand om varandra hemma!
  • Ankan373

    Jag fick nog springa mitt sista löppass i dagarn! Känner ett stort obehag av löpningen nu. Får som sammandragningar (tror jag att det är i alla fall?) och känner ett stort obehag vid löpning! Hade hoppats på att kunna springa lite till, dels när jag inte har någon mage än och dels för att det är träningsformen jag tycker är allra roligast! Men den här gången gick det bara till v16 då... men Tack och lov kan jag än utan problem promenera, cykla och lyfta i gymet! wohoo :D

    Hur går det för er andra? Kan ni springa/röra er som vanligt än utan att kroppen säger ifrån?

  • Ankan373
    Myspys85 skrev 2017-08-01 07:19:36 följande:

    Det är precis samma för mig, jag la av med löpningen redan i v6 pga att det kändes "tungt" där nere, svårt att förklara. Ville inte ta några risker, men saknar verkligen att kunna springa :(

    Jag försöker cykla istället, då kan man ta i ganska bra, och simning är faktiskt ganska trevligt det också, då slipper man dessutom bli så varm och svettig. Men sedan får man kanske acceptera att det inte blir någon superhård träning de närmaste månaderna, jag fokuserar på att träna styrka och må bra, sedan lite flås då och då för att det är en så skön känsla :)


    Det låter som en bra inställning! Tänkte själv försöka hoppa ner i poolen oftare nu :) cykling funkar fint för mig med! Ledde spinning ikväll utan problem om det var så jäkla kul :D
  • Ankan373
    Cizzi86 skrev 2017-08-02 16:20:08 följande:

    Efter att ha rötat mig i sängen över en timme tar jag mig i kragen och åker till gymet. Grannen och bästisen passar ungarna så nu ska här tränas!motivationen är sådär. V9 och flåsar fortfarande som en gris och väldigt energilös men nej, jag ska träna!kommer må så gött sen!idag blir det uppvärmning på spinningcykeln ung 20 min så svetten rinner och sen kör vi lite ben. Heja oss!!


    Heja heja!!
  • Ankan373
    Valkyrians ritt skrev 2017-08-02 13:25:35 följande:

    Det låter bra att det verkar gå över för de flesta. Jag har varit benmärgstrött sedan innan jag visste, i början av juni. Jag hoppas kunna leda mitt pass plus gå på ett till som jag fått anpassa efter kroppen, så klart. Jag brukar också leda core på lunchen med några kollegor tre dagar i veckan. Nu i sommar har det fallerat pga få på plats och världens tröttaste och hungrigaste jag..!???? Hoppas kunna återuppta coren i någon form och träna lite stryka för resten av kroppen övriga två jobbdagar.

    Just nu blir jag yr och andfådd av att gå två trappor, har sådant gått över för er andra? Känner mig som en elefant med hjärtsvikt när jag rör mig ????.


    För mig tycker jag att det mesta flås och hjärtsviktskänslorna gått över till energi för ett par veckor sedan (v16+0) idag. Dock sa min sambo till mig häromdagen "hehe, hur går det egentligen med flåset?" När vi promenerade så kanske inte är som innan jag var gravid.. men helt klart bättre än vad det var fram till ca v11-12! Är det vore du planerar att leda till hösten med entimmespass? :D
  • Ankan373
    Valkyrians ritt skrev 2017-08-02 22:24:50 följande:

    Nu tror jag att autocorrect har hjälpt till, förstår inte riktigt sista? :)

    Det vore himla skönt om det blev bättre, då får jag börja passet otränad och bygga upp mig allteftersom. Får skämmas lite inför deltagarna ;)


    Ja, det blev visst lite tokigt! Jag var nyfiken på vilken typ av pass du skulle leda? :D
  • Ankan373
    Valkyrians ritt skrev 2017-08-05 08:13:15 följande:

    Mest kroppsviktsövningar men även en del med gummiband. Det vore bra och roligt så jag hoppas det funkar.


    Då låter det lite som att du kan anpassa efter dina förutsättningar medan man kör övningarna i alla fall ? :D håller tummarna för dig!
Svar på tråden Träningsmammor bf Jan-Mars 2018