• lindizzen

    BF April 2018

    Hej. Plussa igår och har bf 3 april. Har 3 söner sedan tidigare. Så tänkte jag startar en tråd där vi kan följas åt. Stötta varandra och dela vår upplevelse av våran graviditet.

  • Svar på tråden BF April 2018
  • Anonym (Erica)
    AishaK skrev 2017-08-30 12:27:04 följande:

    Tjejer ni som gjort vul tidigt i graviditeten, är de alltid så att man kan se ett hjärta som slår om bebisen mår bra? Ska göra ett nästa vecka samma dag som jag går in i vecka 9 och är lite nervös inför det. Har väldigt mycket symptom och känner mig gravid, ingen blödning som tur är. Har valt att göra vul för att det är mitt första barn och jag är nervös och nyfiken på att se att det ligger något där inne, har inte tålamod att vänta tills kub :)


    Det är ett gott tecken att hjärtat slår, har läst att det minska missfallsrisken ifall hjärtat börjar slå i vecka 5. De kollar även så att storleken på fostret överensstämmer med vilken vecka man är i. Däremot finns även en risk när moderkakan tar över och därför säger man att största risken är till och med vecka 12.

    Jag gjorde tidigt ul nu i måndags (8+6) och sa till barnmorskan att jag var nervös pga att på tidigare ul, för ca ett år sedan, visades inga hjärtslag. Hon så någonting väldigt klokt som är värt att tänka på (efter att vi fick det positiva beskedet, förstås). "Först är man orolig över att bli gravid, därefter över graviditeten sedan förlossningen och när barnet är fött fortsätter man att oroa sig över andra saker.

    Lycka till med besöket! Det går säkert bra :)
  • AishaK
    Anonym (Erica) skrev 2017-08-30 21:09:20 följande:
    Det är ett gott tecken att hjärtat slår, har läst att det minska missfallsrisken ifall hjärtat börjar slå i vecka 5. De kollar även så att storleken på fostret överensstämmer med vilken vecka man är i. Däremot finns även en risk när moderkakan tar över och därför säger man att största risken är till och med vecka 12.

    Jag gjorde tidigt ul nu i måndags (8+6) och sa till barnmorskan att jag var nervös pga att på tidigare ul, för ca ett år sedan, visades inga hjärtslag. Hon så någonting väldigt klokt som är värt att tänka på (efter att vi fick det positiva beskedet, förstås). "Först är man orolig över att bli gravid, därefter över graviditeten sedan förlossningen och när barnet är fött fortsätter man att oroa sig över andra saker.

    Lycka till med besöket! Det går säkert bra :)
    Väldigt sant, även graviditeten har sina olika oros stadier. Vad skönt att det gick bra för er och tack för att du svarade <3
  • Hha15
    Karolina80 skrev 2017-08-30 10:27:24 följande:

    Skönt, mår oxå ok faktiskt- men har fortfarande semester så det kanske låter annorlunda när man är tillbaka på jobbet :) Vi gjorde VUL nu på morgonen och fick se ett pyttehjärta slå :) Lycka till!


    Åh så skönt att få se det lilla livet! Längtar så till nästa söndag då de är dags för ul för oss. Har senaste veckorna varit så orolig att något ska gå snett. Håller tummarna!
  • Aprilbebissss

    Hej! Hittar inte gruppen på fb?? Hade ju varit så roligt! om man går med i en grupp, ser ens fb-vänner det då? Inte gått ut med det nämligen.. :)

  • Dahlia02

    Skakar gärna liv i denna då jag inte vill vara med i någon fb-grupp utan gärna skriver här då och då :) någon annan?

  • Mummlan
    Dahlia02 skrev 2017-10-05 08:51:21 följande:

    Skakar gärna liv i denna då jag inte vill vara med i någon fb-grupp utan gärna skriver här då och då :) någon annan?


    Jag vill inte heller vara med i en fb-grupp utan skulle gärna skriva här istället. 
    Jag tycker det är lite synd att ingen April-tråd verkar vara aktiv. Hade varit kul att få läsa lite hur alla mår nu och ifall någon börjat känna någonting osv.

    Jag är i v.16 (15+4) och mår väldigt bra för tillfället. Illamåendet har lagt sig och tröttheten har släppt ganska mycket.
    Nu längtar jag efter att få känna de där första fosterrörelserna som vissa verkar kunna göra nu i v.16. Men ännu har jag inte känt något fladder alls.

    Har du känt något ännu ? :) 
  • Hoppas7910
    Dahlia02 skrev 2017-10-05 08:51:21 följande:

    Skakar gärna liv i denna då jag inte vill vara med i någon fb-grupp utan gärna skriver här då och då :) någon annan?


    Hänger gärna här jag med :)
  • Sajood

    Hänger också gärna på här! Jag är i vecka 14 (typ 13+4) men KUB var lite osäkert på datumet. Har mått väldigt illa men det är aningens bättre nu. Ser fram emot RUL.

    Har två barn sedan tidigare, födda 2013 och 2015.

  • solskenskaka

    Jag hakar också gärna på tråden! Har haft en ganska jobbig start på graviditeten denna gång och känner mig rätt låg just nu men det är kul att läsa om andras framsteg sålänge tills jag har något att dela med mig av! Har bf 20 april.

    Har två barn födda - 14 och - 15 sedan tidigare.

  • Hoppas7910

    Kul att några vill hänga kvar här :)

    Själv är jag i vecka 16, har mått dödens illa och kräkt som en galning fram till för nån vecka sen. Nu är det foglossning och humöret som är jobbigt.. har även hade SD i några dagar som faktiskt gör lite ont.

    Har en underbar liten flicka på snart 15 månader där hemma :)

  • fellej

    Hej!

    Hittade precis denna tråden men verkar ju vara några som hänger kvar iaf!

    Är i vecka 17 med första barnet, BF beräknad till 11 april som det ser ut nu.

    Går gärna även med i fb-gruppen om någon vill bjuda in mig.

    fel_icia_johnsson@hotmail.com

  • Glitterpinnar
    fellej skrev 2017-10-30 10:56:47 följande:

    Hej!

    Hittade precis denna tråden men verkar ju vara några som hänger kvar iaf!

    Är i vecka 17 med första barnet, BF beräknad till 11 april som det ser ut nu.

    Går gärna även med i fb-gruppen om någon vill bjuda in mig.

    fel_icia_johnsson@hotmail.com


    Har bjudit in dig :)
  • Glitterpinnar
    lottaliten skrev 2017-10-31 11:36:35 följande:

    Hej!

    BF 26 april här (14+4). Har ni någon FB grupp eller liknande, där man kan få lite gemenskap? :)


    Ja det finns det! Skicka pm till mig här så berättar jag hur du gör för att gå med :)
  • moascirkel

    Hej!

    Jag hakar också gärna på här. Är i vecka 18 (17+6) och har rul om två dagar - längtar och är nervös! Fram tills nu har jag mått jättebra - inte ens mått illa en enda gång - men igår och idag har jag haft ont i magen. Den känns spänd och öm. Speciellt runt naveln, har googlat och läst om navelbråck - låter jättehemskt. Någon som har liknande känningar?

    Glitterp - jag skrev till dig här, så får du gärna lägga till mig i den hemliga gruppen! Tack! :)

  • Antfah

    Hej hänger gärna på här då jag nästan aldrig använder fb.

    Är i v17 (16+4) med bf 30 april.

    Första graviditeten och första barnet. Först bland alla vänner och syskon så känner mig lite ensam att inte kunna bolla tankar/känslor/funderingar med någon.

    Mått relativt bra förutom tre veckor intensivt illamående samt den konstanta tröttheten. Känns som om jag sover mer än jag är vaken, hoppas det vänder snart!

    Rul 5/12, tänker inte kolla kön. Hur tänker ni/har ni valt att göra? :)

  • Hoppas7910
    Antfah skrev 2017-11-18 10:20:06 följande:

    Hej hänger gärna på här då jag nästan aldrig använder fb.

    Är i v17 (16+4) med bf 30 april.

    Första graviditeten och första barnet. Först bland alla vänner och syskon så känner mig lite ensam att inte kunna bolla tankar/känslor/funderingar med någon.

    Mått relativt bra förutom tre veckor intensivt illamående samt den konstanta tröttheten. Känns som om jag sover mer än jag är vaken, hoppas det vänder snart!

    Rul 5/12, tänker inte kolla kön. Hur tänker ni/har ni valt att göra? :)


    Hej :) och grattis till bebben!

    Ja du.. den där tröttheten! Tar lite kål på en. Själv gick jag in i v 21 idag och tar ff en liten middagslur när jag kan! Visserligen har jag en väldigt aktiv 16 månaders dotter här hemma som tröttar ut mig men ändån.. hade önskat jag var lite piggare.

    Vi var på RUL för lite mer än 1 vecka sedan. Vi ville ta reda på könet men det lilla livet samarbetade inte ;) jag är nyfiken av mig så jag vill gärna veta även om det inte spelar någon roll alls :)
Svar på tråden BF April 2018