• waldesten16

    Vi som börjar med IVF hösten 2017

    Milla8101 skrev 2018-01-10 00:28:26 följande:
    Usch, jag lider verkligen med dig.

    Samma hände mig fast vi hade blivit gravida på naturlig väg den gången.

    Hade ett tidigt vul i v 7 för jag var orolig, hade lite småblödningar. Men vi fick se ett tickande hjärta o allt såg bra ut.

    Blev sen sjuk 1 vecka efter, med feber, frossa o magsjuka. Åkte tillbaka för ett nytt vul i v 9, det var då dom sa att det var dött.

    Åkte hem i chock och med en del tabletter, men jag ringde senare samma dag och sa att jag vägrade ta tabletterna, jag ville ha en skrapning, ville få bort direkt. Fick gjort en skrspning 3 dagar efter.

    Konstigt nog så är vi kvinnor väldigt duktiga på att läka både fysikskt och psykiskt. Våra kroppar ska vi inte prata om, dom känner på sig att det är något fel och stöter bort det själv. Det är imponerande.

    Men man får inte glömma att bara stanna upp och få ut sina känslor, få sörja en liten stund.

    Lycka till nästa vända, det kommer att gå vägen för er också!
    Tack för att du meddelade med dig om din historia och beklagar det som hände dig.

    Än är sorgen väldigt påtaglig hos mig och jag faller lätt i gråt men tycker det är skönt att släppa ut allt. Nu peppar jag mig för att jag ska klara av att komma igång med träningen till helgen lite. det brukar vara den bästa medicinen för mig.

    Vart är du nu i processen?
  • waldesten16
    pajas77 skrev 2018-01-10 20:27:38 följande:

    vi ska påbörja vår andra ivf omgång nu , ska börja med sprutor imorg om mensen drar igång imorg. äggplock vecka 4 nu i januari. denna gång ska jag köra menopur och orgalutran , eftersom jag inte mådde bra på synarelan. hur mår ni andra som har börjat med sprutorna just av dessa två kombinationer? kämpa på alla andra. :)


    Hej! Hoppas mensen kommer igång för dig idag.
    Vid min andra omgång körde jag med Menopur och Orgalutran. Jag mådde sådär med dem fast det var nog för att jag sprutade i så många dagar innan det blev äggplock. tror det var ca 17 dagar innan det äntligen var dags för äggplock. Fick väldigt låg dos i början och äggblåsorna växte inte tillräckligt bra så därav många sprutdagar. I början hade jag inga större problem med dem än lite lätt huvudvärk och om man bortser från nålen på orgalutranen som är lite trubbigare. Lycka till!
  • waldesten16
    AnnaMaria83 skrev 2018-01-17 20:18:22 följande:

    Hej!

    Nu är jag tillbaka efter en lång väntan på att få göra FET efter missfallet. Väntar nu på ägglossning och skall göra ett VUL om en vecka för att se hur det ser ut. Min ägglossning har kommit sent, dag 18 typ och den har kommit på tisdagar. Nu hoppas jag verkligen att omslaget inte blir på en måndag eller söndag då kliniken har stängt på helger och då kan jag inte göra återföringen. Kommer att göra insättning i ostimulerad cykel. Kommer bara att ta lutinus efter då jag ofta får spottings. Om ägglosningen infaller som den gjort tidigare kommer jag att få omslag runt den 30/1 och då blir FET 5/2. Hoppas verkligen att allt klaffar nu då väntan känns olidlig. Vi hade färska insättningen den 27/9 förra året

    Och det känns som en evighet sedan. Fler som skall göra FET i ostimulerad cykel nu snart?


    Hej !

    Jag väntar på att få göra FET dock i stimulerad cykel efter ett fördröjt missfall. Väntar på att första mensen ska komma igång och sen blir det letrozol och sedan fet, så i feb blir det dags för mig.

    Jag hoppas att jag har lyckats peppa mig själv tillräckligt psykiskt tills det är dags annars kommer jag vänta. Missfallet tog väldigt hårt på mig.

    Förstod det som att du valde att vänta några månader efter ditt missfall ? Hur mår du nu psykiskt efter allt ?
  • waldesten16
    170909 skrev 2018-01-16 20:50:25 följande:

    Den här tråden verkar iaf vara aktiv, jag började i somras men inget plus än trots fler än ett försök.

    Jag fick tillbaka ett femdagars idag och man blir lit nojjig så jag behöver nog höra er säga det också

    Embryot kan väl inte åka ur om man går på toa och tar i från tårna för att magen är trög. Eller??

    Gjorde det kanske 20min efter det att jag fått tillbaka embryot och blev lite nojjig sådär som jag kan bli


    Du kan vara lugn ???? den åker inte ut för det. Men jag har varit lika nojig över samma saker. Ruvartiden kan lätt göra så man får konstiga tankar ???? lycka till !
  • waldesten16
    AnnaMaria83 skrev 2018-01-18 21:12:14 följande:

    Hej!

    Det blev en ofrivillig väntan för oss. Ville köra på så fort som möjligt men mensen kom en vecka för tidigt så blev inget pga att kliniken var stängd. Skulle jag gjort FET i januari skulle det ha blivit den 8/1 och tyvärr var det just den dagen de var åter i tjänst och man kunde inte kontakta dem innan.

    Psykiskt har det varit upp och ner men i det stora hela ganska ok. Men jag märker själv att jag är mer instabil nu än i september då vi gjorde vår första ivf. Vissa dagar är jag hoppfull andra dagar känns det skit. Vi har 4 blastocyster i frysen och jag hoppas att iaf någon överlever upptining och vill fästa. Skulle vara väldigt skönt att slippa stimulering igen och risken för överstimulering igen.

    Hur känner du? Visst var det ett FET du gjorde nu innan oxå? Vi får peppa varandra! Kram


    Otur ni hade med datumen. Men nu har ni på g! Håller tummarna. Måste kännas skönt att ha fyra i frysen, måste ta udden lite av pressen. Förstår att du vill slippa sprutorna och jag känner samma sak.

    Vi har en i frysen så det är lite psykiskt jobbigt. Dels för att vid mitt första äggplock fick jag inget ägg trots 40 äggblåsor. Andra omgången fick jag ta sprutor i så många dagar (Tror det var 17) eftersom äggblåsorna inte växte. Det är så psykiskt tungt och vill verkligen undvika det.

    Förra återföringen var ett FET men som sagt det gick inte vägen. Idag ska jag träffa en kurator för att prata om missfallet. Har aldrig gjort något sådant innan men hoppas att jag kan gå starkare fram efter det samtalet. Har du pratat med någon kurator eller liknande efter ditt missfall ?

    Hoppas verkligen att denna omgången lyckas för oss båda. Kram
  • waldesten16

    Var på kontroll idag efter mitt fördröjda missfall som slutade i skrapning och det visade sig att jag har fått en infektion i livmodern. Är det någon annan här som har varit med om det som kanske vill dela med sig. Känns så tungt att detta skulle komma med.

  • waldesten16
    Ellencassandra skrev 2018-01-28 08:18:42 följande:

    Vaknar av mensvärk å javisst är det massa blod i trosan. Mens. Jag e så trött å ledsen nu. Hur orkar man. Kommer det nånsin hända?


    Vad tråkigt. Är ledsen för din skull. Förstår att det är sjukt jobbigt. Hur man orkar ? Har inget bra svar brottas själv med den frågan. Försöker låta mig själv vara ledsen för att sedan fokusera och tänka framåt. Stor stor kram
  • waldesten16
    Degklumpen skrev 2018-01-30 22:55:17 följande:

    Hej hoppar in här mitt i allt, har följt den här tråden sen sprutstarten var för oss. Har velat skriva tidigare men blev som inte av.

    Våran resa började i februari förra året, då hade vi försökt redan i nästan 2 år, ingenting hände och då sökte vi hjälp. I början sa dem oförklarlig barnlöshet, men ju fler kontroller vi var på så visade det sig att jag har pcod och endometrios. Äggplocket är gjort den 22 januari och embryoåterföringen var den 25 januari. Så nu är det väntan tills bim och testdag (12/2), och givetvis att stå ut med detta lutinus kletet varje dag.


    Härligt att ni har kommit så långt som en återföring håller tummarna för er!. Lutinus är inget roligt, jag slapp det sist då jag gjorde FET.

    Jag är i väntans tider på mens efter missfall. Hoppas på återföring i slutet på feb.
  • waldesten16
    Degklumpen skrev 2018-02-01 08:19:27 följande:

    Tack, det känns både roligt men också nervöst. Vad skönt att slippa det, fick du något annat då eller behöver man inget?

    Beklagar ditt missfall, hoppas det går bättre med nästa. Hur många försök har ni gjort?


    Jag gjorde fet i stimulerad cykel och då behöver man inte ta lutinus enligt läkaren.

    Detta var vår andra återföring och andra äggplock. Första äggplocket blev jag överstimulerad men inga ägg fanns i någon av mina 40 blåsor.

    Andra omgången fick vi ut ägg och gjorde en återföring som blev negativt. Hade då två i frysen och vi fick tillbaka ett den 25 nov som i mellandagarna på andra vul visade sig hade hjärtat stannat. Fick skrapas och och nu väntar jag på att mensen ska komma. Vill så gärna påbörja processen igen.

    När har du testdag ?
  • waldesten16
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-02-01 19:22:57 följande:

    Plussade idag, lite tidigt men ändå :) på ruvardag 8 med 5 dagars embryo alltså 13 dagar sedan befruktning. Gör färsk ivf så det är 15 dagar sedan ovitrelle och den kan finnas kvar i kroppen runt 10 dagar om jag fattat rätt, så ovitrelle ska inte påverka testet. Kram


    Grattis till er ! Måste kännas underbart.
  • waldesten16
    Degklumpen skrev 2018-02-01 19:10:20 följande:

    Vad skönt att slippa den.

    Har ni nu en i frysen eller måste du börja stimulera igen? Oj nej vad jobbigt. <3

    Förstår att du längtar, är väl enda gången man längtar efter mens.

    Jag har testdag först den 12 februari. Är nervös inför nästa vecka då mensen ska komma då om jag nu inte råkar vara gravid. Har ju läskigt regelbunden mens så vi får se den 9 om det kommer mens.


    Vi har en kvar i frysen, så jag hoppas hoppas att den gången kommer det vara vår tur.

    Inte långt kvar till den 12, spännande och läskigt ???? du har inte tänkt testa tidigare? Jag har aldrig kunnat hålla mig utan testat innan testdag.
  • waldesten16
    Degklumpen skrev 2018-02-01 22:09:57 följande:

    Jag kommer hoppas med dig, och hålla tummarna för er.

    Nä det är inte länge kvar, hade dock räknat fel så mensen ska komma redan den 6 februari så får se då. Jag lär nog kanske testa innan, men det är lite läskigt men ja samtidigt spännande. Vi har ju också en i frysen ifall det inte skulle funka.Åh grattis :)


    Oj då är det verkligen inte långt kvar. Det är läskigt att testa men min nyfikenhet har alltid vunnit över mig. Håller tummarna !
  • waldesten16
    AnnaMaria83 skrev 2018-02-06 18:47:25 följande:

    Igår fick jag äntligen komma till Umeå för FET. Första klarade dock inte upptiningen men den andra överlevde och expanderade fint. Hoppas så att det håller hela vägen den här gången. Beräknad mens i helgen.. testdag 21/2. Känns som en evighet. Vad ska man göra för att få dagarna att gå?! :)


    Grattis till återföringen med FET. Väntar själv på att få göra en FET nu i slutet på feb. Ruvartiden är den värsta tycker jag. Bra om  man kan hålla sig sysselsatt annars är det lätt att man överanalyserar varenda liten sak och googlar alldeles för mycket. Så var det för mig iaf :)
  • waldesten16

    Det är en blasto och kommer vara i stimulerad cykel. Började med letrozol idag och har första vul den 15 feb. Rent matematiskt borde det bli runt den 24-27 feb som det blir dags. Det är med skräckblandad förtjusning som jag väntar

  • waldesten16
    Percafluviatilis skrev 2018-02-08 22:08:57 följande:
    Håller tummarna! Är det ett försök du gjort innan? Eller fler?
    Jag gjorde mitt första försök i aug 2017. Då tog tag Gonal F och orgalutran. Jag blev överstimulerad och hade ca 40 äggblåsor plus en massa små. Läkaren sa tidigt till mig att det skulle bli en totalfrys och ingen återföring. Tyvärr visade det sig vid äggplocket att de inte fick ut ett enda ägg. Det var fruktansvärt och blev rädd att det aldrig skulle få ut några ägg.

    Andra omgången fick jag menopur och orgalutran, fick en låg dos med menopuren eftersom de inte ville att jag skulle bli överstimulerad. Denna gången växte blåsorna sakta och jag fick spruta extra många dagar, tror det var runt 18 dagar. Denna gången gick äggplocket bättre de fick ut nästan 20 ägg och ca 12 blev befruktade. Ett fick vi tillbaka efter två dagar men det gick inte vägen, två kunde frysas ned.

    Den 25 nov gjorde vi en FET med blasto. Vi blev gravida och var på tidigt ultraljud (då jag haft utomkveds tidigare så de ville veta att graviditeten satt rätt). det gjorde den och jag fick se ett pickande hjärta. Vid andra vul visade det sig att hjärtat hade slutat slå och jag hade ett fördröjt missfall. Ingenting hände men jag fick väldigt ont så det blev skrapning i början på jan, tyvärr fick jag infektion efter den och lite andra komplikationer.

    Men nu är det äntligen dags för nästa omgång och jag hoppas verkligen att det är vår tur nu. Hur ser det ut med dina försök?
  • waldesten16
    AnnaMaria83 skrev 2018-02-12 20:35:08 följande:
    Hej och tack! Ruvningen verkar tyvärr inte bli långvarig. Rosa på pinnen idag och rejäl mensvärk. Jäkla Skitkropp. Man blir så otroligt ledsen och det känns som att all luft bara går ur en. Hoppas att du får tillbaka ditt lilla guldembryo denna gång som stannar hela vägen! :) kram
    Det var tråkigt att höra, förstår din känslor och kan bara beklaga. När har du testdag ?Hur blir det för er nu, behöver ni börja om från början med sprutor? Hur mår du, klarar du att jobba?

    Jag ska på vul i morgon för att se om min ägglossning är på g, jag hoppas verkligen det. Vill så gärna försöka igen.
  • waldesten16
    Ellencassandra skrev 2018-02-13 16:55:36 följande:

    Hur går det för alla? Dagarna går långsamt.. väntar på mensen som ska komma nästa vecka å sen ska man vänta på ägglossning å sen FET! E så orolig att blastocysten inte ska överleva upptining..


    Väntan är outhärdlig. jag väntar på att få ägglossning så jag kan göra FET. Ska på vul i morgon för att se om ägglossningen är på g.

    Har endast en i frysen men och oron att den inte kommer överleva upptiningen har börjat smyga sig på mig. har inte läst någon statistik över hur stor risken är att den inte gör det. Mer än att kliniken sa att den är liten.
  • waldesten16
    Percafluviatilis skrev 2018-02-14 08:13:07 följande:
    Fy, vad du gått igenom :( Kan förstå oron efter första ivfen. Skönt att ni fått bevis på att ni kan få ut något iallafall! Hoppas att den siste lille fryste vill stanna nu. När tror du att du får ägglossning?

    Vi är på försök 2. Vi fick ut tre ägg på första, två befruktades. Den ena fick jag tillbaka och en blev nedfryst blasto. Eftersom jag har lågt amh valde vi att spara den frysta och göra en ny ivf direkt (den färska återföringen lyckades inte). Denna gången fick vi också ut tre ägg men alla tre befruktades och delade sig fint. Tyvärr misslyckades återföringen (för trång livmoderhals) så två frystes ned på dag 3 och en på dag 6. Vi har alltså fyra frysta embryon nu och jag går och väntar på ägglossning så vi kan göra ett nytt återföringsförsök. De har vidgat livmoderhalsen nu också så vi hoppas att det ska gå bättre denna gång.
    Det har varit en påfrestande tid sedan starten med IVF, men än så länge har jag lite kämparglöd kvar i kroppen och ger inte inte upp :)

    Idag ska jag till min hemortsläkare för att se hur jag ligger till med ägglossningen, jag hoppas den ska ske i helgen.

    Är det vanligt att det kan hända så med livmodershalsen, har inte hört det innan. Måste varit sjukt jobbigt att få höra det vid försöket. Skönt för er att ha en liten bank i frysen att ta av. Känns lättare när man vet att det finns fler så man inte behöver börja med sprutor direkt :)
  • waldesten16
    Ellencassandra skrev 2018-02-14 16:40:25 följande:
    Förstår det! Har också bara en i frysen. Hoppas våra eskimåer är starka å klarar sig hela vägen :)
    Verkligen! Denna gången måste det gå vägen :)
  • waldesten16
    Madeeleenee skrev 2018-02-14 16:20:12 följande:

    Hej! Tänkt uppdatera, inte varit inne på mycket länge. Vårt ET i september i Falun misslyckades tyvärr. Kraschade helt och blev sjukskriven till början på januari. Gjorde ett FeT i slutet på januari som trots alla odds lyckades! Hade väldigt tunn slemhinna, 7 mm och jag hade noll förhoppningar,, konstigt.. vågar dock inte ara glad är, går in i vecka 7 imorgon... kra påver alla kämpar!


    Stort grattis till er! Underbart att höra att det går vägen för någon av oss. Stor lycka till er!
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017