• mrsLina

    Vi som planerar graviditet hösten/ vintern 2017

    Nu börjar mina förberedelser inför första graviditeten. Det man kan läsa på internet är att man kan förbereda genom att äta rätt och motionera.

    Är det fler som ska börja försöka i höst? Vill ni följas åt?

    ????

  • Svar på tråden Vi som planerar graviditet hösten/ vintern 2017
  • Elliot1
    Semlan23 skrev 2017-09-08 19:38:18 följande:

    Ja det är ju typ samma frågor som snurrar här, är jag redo, är det rätt tid - finns det ens en rätt tid, ska vi spara mer pengar först.. Egentligen kanske det är ursäkter bara för att jag tycker att det är läskigt att kasta sig in i något stort och nytt. Vi har hus som vi trivs i, men vi vill inte bo där hela livet utan letar hela tiden efter något större, men det borde ju inte vara avgörande för om vi ska skaffa barn nu eller sen. Vi har båda heltidsjobb med bra löner, bra bil, tryggt förhållande. Ja det är bara jag som stoppar upp det hela.. Hade jag blivit oplanerat gravid nu så hade det kanske känts lättare att bara köra på, vi har ju ändå pratat om det ett tag. Men beslutet ligger på mig just nu.

    Hur som helst, jag ringde bm idag men fick en telefontid på måndag. Tänkte boka tid för att ta ut spiralen. Det går ju att skydda sig på andra sätt om det är så att jag får kalla fötter och vill vänta lite till.. :)


    Ja men såna frågor kommer man nog alltid ha, alltså det finns säkert alltid grejer som kan bara "bättre". Men om man då tex väntar tills man fixat just den grejen så kommer det med största sannolikhet ha dykt upp nåt annat som man anser vara ett hinder. Vi vill också ha större boende tex, men det ena utesluter inte det andra :) Om du skulle bli gravid så fortsätter ni ju bara leta hus som vanligt, mycket kan hända på 9 månader ;) Vi började spara lite extra pengar så fort vi fick reda på att vi väntade barn. Allt löser sig! Men håller med om att det hade varit enklare att bli oplanerat gravid..

    Kul att du ska ta ut spiralen iallafall, det är ju ett första steg. Precis som du säger så finns det ju faktiskt annat skydd om du skulle ångra dig :)
  • Semlan23
    Elliot1 skrev 2017-09-08 20:01:12 följande:
    Ja men såna frågor kommer man nog alltid ha, alltså det finns säkert alltid grejer som kan bara "bättre". Men om man då tex väntar tills man fixat just den grejen så kommer det med största sannolikhet ha dykt upp nåt annat som man anser vara ett hinder. Vi vill också ha större boende tex, men det ena utesluter inte det andra :) Om du skulle bli gravid så fortsätter ni ju bara leta hus som vanligt, mycket kan hända på 9 månader ;) Vi började spara lite extra pengar så fort vi fick reda på att vi väntade barn. Allt löser sig! Men håller med om att det hade varit enklare att bli oplanerat gravid..

    Kul att du ska ta ut spiralen iallafall, det är ju ett första steg. Precis som du säger så finns det ju faktiskt annat skydd om du skulle ångra dig :)
    Så skönt att läsa det du skriver. Det känns typ som att du ger mig ett "okej" att hoppa på det här tåget haha.. Känns ju helt klart bättre när man kan diskutera saken såhär och att ni är flera som skriver så kloka saker. Jag längtade så igår efter att rådfråga och diskutera saken med min mamma som alltid är mitt stöd när jag står inför stora val i livet. Men jag vill samtidigt så gärna hålla våra planer hemliga för henne för att senare kunna överraska :)

    Tack för stödet, det uppskattas verkligen. Hoppas vi följs åt här :)
  • sussjohansson

    Jag har alltid sagt att jag vill ha minst två barn. Nu har jag ett barn, med en annan än den man jag lever med. Han i sin tur har två barn sedan tidigare. Så helt plötsligt har vi tre barn hemma varannan vecka, ett på heltid. Även om jag fick tre barn istället för två så känner jag verkligen att jag vill ha ett till! Dels för att mitt barn ska få ett syskon om något skulle hända med familjekonstellationen som den ser ut idag. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara själv när h*n blir äldre osvosv.

    Men trots min fruktansvärda barnlängtan så velar jag på som aldrig förr! Ena dagen är bebis, barn och allt som hör till - det enda jag tänker på. Medan andra dagen så känner jag lite panik över att vi hade oskyddat sex dagen innan och det faktiskt kan ta sig... Tänker på att vi behöver ett större hus, stabilare ekonomi, hur ska framtidens farmor+farfar och mormor ta in ett till barn? Ja... Det finns SÅ mycket att fundera på. 

    Men jag brukar tänka så här - om det tar sig och det blir en bebis, ett liv och en till familjemedlem - då kommer vi att anpassa oss därefter. Då har man liksom inget val och sömnlösa nätter, stressiga lämningar på skola/förskola osv osv. är ett faktum :) 

    Man vet aldrig hur det kommer bli, men det mesta löser sig. Det var bara det jag ville ha sagt. Ett barn är något magiskt och jag kan inte längta mer efter att få älska någon så mycket igen. <3 

  • mrsLina

    Det är så konstigt detta för man börjar tänka på barn sedan helt plötsligt så är det allt man kan tänka på. Nio månader känns som det kommer ta såååån lång tid innan man får träffa den lilla. Första steget är ju så klart att bli gravid men man hoppar framåt väldigt lätt i tankarna.

    Min man går de sista månaderna i högskolan nu och vi har bestämt oss att börja försöka mer när vi åker utomlands om lite mer än en månad. Men vi har redan nu börjat ha oskyddat sex. Alla i vår familj (ALLA) tjatar på oss att det är dax. Man får försöka sålla ut allt tjat på något sätt och göra det som är bäst för en själv.

  • Semlan23

    Oops.. bokade just tid för att plocka ut spiralen nästa vecka. Hemskt nervös, inte för själva utplockandet (sätta in den gjorde ont som fan men det gick ju helt okej), men för vad som väntar framöver. Fy vad läskigt det känns inför att ligga första gången oskyddat. Ena stunden känner jag mig trygg och cool, andra blir jag velig och osäker. Hoppas det är helt okej att känna så när man påbörjar den här resan.. :)

  • Elliot1
    Semlan23 skrev 2017-09-08 20:42:32 följande:

    Så skönt att läsa det du skriver. Det känns typ som att du ger mig ett "okej" att hoppa på det här tåget haha.. Känns ju helt klart bättre när man kan diskutera saken såhär och att ni är flera som skriver så kloka saker. Jag längtade så igår efter att rådfråga och diskutera saken med min mamma som alltid är mitt stöd när jag står inför stora val i livet. Men jag vill samtidigt så gärna hålla våra planer hemliga för henne för att senare kunna överraska :)

    Tack för stödet, det uppskattas verkligen. Hoppas vi följs åt här :)


    Det är sååå skönt att skriva av sig på den här sidan.. När jag reggade mig här i våras tänker jag typ "nej kan ju inte skriva på familjeliv haha vad töntigt".. Men nu efter några månader så känns det som att typ ALLA är med på denna sidan och dessutom är helt vanliga människor :P

    Klart man vill ha ett överraskningsmoment när man ska berätta. Jag berättade inget om våra planer men så fort jag plussat berättade jag för mamma och pappa. Ville inte hålla det hemligt för dem. Nu har jag mamma som stöd eftersom vi fick börja om från början :)

    Läste att du skulle plocka ur spiralen nu, spännande! Det kommer såklart kännas skitläskigt att ligga utan skydd första gången. Vill ändå råda dig att försöka slappna av och inte tänka på det. Prestationsångest är vanligare än man tror. Dessutom är själva bebistillverkningen rätt invecklad så du ska ha rejält med tur (otur? ;)) om du spontant blir gravid första gången ni har oskyddat sex :)
  • Semlan23
    Elliot1 skrev 2017-09-11 09:48:11 följande:
    Det är sååå skönt att skriva av sig på den här sidan.. När jag reggade mig här i våras tänker jag typ "nej kan ju inte skriva på familjeliv haha vad töntigt".. Men nu efter några månader så känns det som att typ ALLA är med på denna sidan och dessutom är helt vanliga människor :P

    Klart man vill ha ett överraskningsmoment när man ska berätta. Jag berättade inget om våra planer men så fort jag plussat berättade jag för mamma och pappa. Ville inte hålla det hemligt för dem. Nu har jag mamma som stöd eftersom vi fick börja om från början :)

    Läste att du skulle plocka ur spiralen nu, spännande! Det kommer såklart kännas skitläskigt att ligga utan skydd första gången. Vill ändå råda dig att försöka slappna av och inte tänka på det. Prestationsångest är vanligare än man tror. Dessutom är själva bebistillverkningen rätt invecklad så du ska ha rejält med tur (otur? ;)) om du spontant blir gravid första gången ni har oskyddat sex :)
    Haha ja men precis.. nästan så jag blev förvånad själv när jag skapat mitt konto här haha. Men jag har ingen annan att prata med än min sambo (just nu iallafall) så detta forumet är ju grymt bra på det sättet :)

    Känner så med, att jag vill berätta för mina föräldrar ganska tidigt både för att få stöd i graviditeten men om det inte går vägen vill jag inte komma och överraska med "vi skulle egentligen väntat barn men nu blev det inte så". Usch..

    Haha tur eller otur ja.. i alla år fram till nu har graviditet varit min värsta mardröm. Har vaknat kallsvettig efter att ha drömt om detta, särskilt under min tonår. Har varit så rädd för att bli oplanerat gravid, att det hunnit gå "för långt" för att jag själv skulle kunna bestämma hur jag vill göra, att jag inte varit beredd, rädslan över att inte vilja ha sitt barn.. känns nu så himla konstig att jag gjort den är vändningen till att faktiskt plocka ur min spiral och ge oss chansen att bli med barn. Har inte varit barnkär, ville inte ha några småsyskon när jag var liten. Men nu på senare tid så har något hänt tydligen.. :)
  • Lisa1986

    Hej,

    Är också ny på FL.

    Jag och min sambo har nyligen bestämt oss för att ta det stora steget. Jag slutade med p-piller tidigare i somras och har haft två regelbundna menscyklar på 29 dagar. Så när jag var 5 dagar sen i förra veckan trodde jag att nu är det klart! Så var det inte, ytterligare 4 dagar senare så kom mensen.

    Innan så har tanken varit "blir det så blir det", nu vill man plötsligt inget hellre än att bli gravid!

    Funderade på om man ska börja med ägglossningstester eftersom det nu verkade bli oregelbundet. Men efter att ha läst lite här på forumet verkar det mest bli ett stressmoment. Så jag tror jag avvaktar lite med det.

  • Frallanz
    Lisa1986 skrev 2017-09-11 12:05:04 följande:

    Hej,

    Är också ny på FL.

    Jag och min sambo har nyligen bestämt oss för att ta det stora steget. Jag slutade med p-piller tidigare i somras och har haft två regelbundna menscyklar på 29 dagar. Så när jag var 5 dagar sen i förra veckan trodde jag att nu är det klart! Så var det inte, ytterligare 4 dagar senare så kom mensen.

    Innan så har tanken varit "blir det så blir det", nu vill man plötsligt inget hellre än att bli gravid!

    Funderade på om man ska börja med ägglossningstester eftersom det nu verkade bli oregelbundet. Men efter att ha läst lite här på forumet verkar det mest bli ett stressmoment. Så jag tror jag avvaktar lite med det.


    Jag är inte kunnig på äl tester osv då min son kom till på första försöket, men två av mina vänner fick kämpa i 4 respektive 5 år innan dem fick plus på stickan, inget fel på varken dem eller deras sambon - dem båda provade allt möjligt, äl tester, temp, osvosv. När dem "gav upp" och sa att "händer det så händer det" så plussade dem båda nästkommande äl :) så jah tror att sånt där kan stressar mer än vad man tror. Vi är inne på första försöket efter uttag av p-stav till att få till ett syskon; vi kör int heller med nå speciellt, mer än att "det händer när det händer" :) men klart att man kan hålla koll på sin äl, inget fel med det alls. Men som sagt, tror det kan ställa till det mkt genom att bli alldeles för inställd på att bli gravid. Lycka till!
  • AstridB

    Hej! Ny här och vi har precis börjat försöka. Hade pring innan och har vart utan något över ett år. De senaste halvåret har jag även haft koll på mensen med en app. Försökte på förra ägglossningen (enligt appen) men idag tror jag mensen kom, den ska komma imorgon egentligen. ???? den brukar inte komma tidigare. Missfall? Eller tog de sig bara inte? Man lusläser ju allt man kommer över. Har även haft lite små blödningar för några dagar sen och läste att de var normalt men idag har jag haft värk de blev en större blödning. Jaja, bara att testa på nästa äl! Kul att följa fler iaf!

Svar på tråden Vi som planerar graviditet hösten/ vintern 2017