• Tom Araya

Raserat förtroende för #metoo

Jaha, då har några stolpskott med egen politisk agenda lyckats sabotera förtroendet för vad #metoo står för, bra jobbat! Skrikandes

Man får tycka vad man vill om Sverigedemokraterna, men att göra #metoo-budskapet till en partipolitisk fråga är riktigt lågt. De inblandade talar mycket om lika värde och inkluderande, men visar här tydligt hur stora hycklare de är.

Oerhört trist och onödigt, då jag tycker budskapet i #metoo är större och mer betydelsefullt än att sänkas till den nivån.

Jag hoppas inblandade arrangörer får skämmas ordentligt och inte får förnyat förtroende att ha något med #metoo att göra.

Ville berätta om övergrepp ? nekas

Hon ville tala om egna erfarheter av våldtäkt men nekades. Anledningen: Hon är medlem i Sverigedemokraterna. Arrangörerna av #metoo-manifestationen i Uppsala hänvisar att medlemskapet strider mot deras värdegrund.

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ville-beratta-om-overgrepp-nekas
  • Svar på tråden Raserat förtroende för #metoo
  • Kanttant
    Tom Araya skrev 2017-10-23 01:14:51 följande:

Jag håller inte med dig. #metoo ses nog av många som en slags rörelse, människor som samlas runt en gemensam sak och på ett nationellt plan skadas detta av en sådan händelse jag refererar till, oavsett vad #metoo är och att detta var en enskild manifestation, det räcker med att de skedde med märket #metoo.

Jag kommer att tänka varje gång nu när jag ser eller hör #metoo, om inblandade personer står för samma värderingar som de i detta fall.

Men det ligger ju på dem personerna, inklusive dig alltså. Faktum är att det inte är en officiell kampanj som är organiserad, vägrar du ta till dig det för att "det känns så" så är det ju du som har problem med att särskilja saker åt. "Det räcker med att skedde med märket "metoo" är ju bara fånigt och småaktigt. Med din logik kan ju då vad som helst raseras för att någon använder sig av ett begrepp på ett sätt du inte gillar, fastän deras användande inte påverkar alla andras användande av begreppet eller det vedertagna användandet
  • Palestrina

Varför raseras inte förtroendet för Sverigedemokraterna bland deras anhängare av upprepade skandaler?

• absalon

Metoo är en bra kampenj som engagerar många - för och emot.
    Om någon bastant tant skulle nypa mig i stjärten i tunnelbanan, kommer jag självklart att i jämställdhetens namn vidga debatten till ett mer manligt perspektiv. Men detta har ännu inte inträffat.:cool:

• Mandel
    Tecum skrev 2017-10-22 20:55:04 följande:

Otroligt korkat av arrangören. Det är som att säga att det är okej att begå övergrepp mot Sverigedemokrater, de kvinnorna räknas inte som offer.

Nu är #metoo politiserat oavsett vad arrangörer och sympatisörer säger. Jag trodde och hoppades faktiskt att kampanjen skulle leda till en förändring men det sket sig igen...

Fast så är det ju hela tiden när det gäller SD.
    Så fort någon säger att den röstar SD eller någon arbetar politiskt för SD så är det okej att skrika en massa skällsord, kasta ägg på deras hus, hota deras barn och partner osv.
    Då är vuxenmobbing helt ok.SÅ fort det gäller SD så har det är med åsiktsfrihet helt raderats från folks hjärnor.

Skulle folk bete sig mot en invandrare på samma vis  som de beter sig mot någon med anknytning till SD så skulle de bli åtalade för både det ena och det andra.
    Men det gör ju inget så länge det är SD-folk vi mobbar, eller?

Suck säger jag bara!

Och nej, jag röstar inte SD.

Nästa puck i debatten kring #metoo måste väl ändå vara människor som hon i fallet med Lasse Kronér eller vad nu karl'n heter.
    Först flirtar de, men hon ångrar sig och säger till arbetsgivaren och Uffe blir kallad till samtal och får be om ursäkt. Sedan blir de tillsammans. Tillsammans!?!
    Efter ett tag gör de slut...
    Och nu när #metoo drar igång så polisanmäler hon honom. Nu!?! Varför blev hon ihop med honom då???
    Eller är hela storyn en fet lögn?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • KillBill
    Kanttant skrev 2017-10-22 21:03:07 följande:

Håller inte med om beslutet de arrangörerna tog, men blir något fel att säga att #metoo är förstört för det. #Metoo är en global hashtagkampanj, startad för egentligen 10 år sedan och har fått rejält uppsving den senaste veckan eller så. Denna händelse gäller en av alla manifestationer som hållts i samband med detta. Men #metoo är ingen slags officiell kampanj som hålls av en viss organisation, utan detta var en/några privatpersoners egna event i samband med det som uppmärksammats under #metoo. Tycker man att #metoo förstörts av en/några privatpersoners agerande så har man missat hela poängen och användingen av hashtagen.

Håller med.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive

Du ser alltså hur politiska intressen kidnappar en folkrörelse och tycker att det är beklagligt - men ställer ändå upp på kidnappningen och därtill cementerar kontentan utav den?

Rätt reaktion tordes vara att be Gudrun Schyman och kompani (eller för all del allt politiskt intresse) att dra åt helvete och på så vis purifiera kampanjen till sitt ursprung.

Anser man att någonting ting är problematiskt så mjölkar man inte fram mer av problemet med egen hand, dricker ur glaset och känner sig nöjd.

Jag kan inte ta dig på allvar.

• Tom Araya
    Digestive skrev 2017-10-24 22:45:46 följande:

Du ser alltså hur politiska intressen kidnappar en folkrörelse och tycker att det är beklagligt - men ställer ändå upp på kidnappningen och därtill cementerar kontentan utav den?

"Ställer upp på kidnappningen" för att jag uppmärksammar på händelsen?
    Vad är det för mentalitet? Om man inget säger så har det inte hänt...eller? Är det verkligen något som är kampanjrörelsen #metoo till gagn? Är det inte tvärt om!?

Rätt reaktion tordes vara att be Gudrun Schyman och kompani (eller för all del allt politiskt intresse) att dra åt helvete och på så vis purifiera kampanjen till sitt ursprung.

Du menar förstås Sara Fälting och kompani (var du fick in Schyman i det här?)!?

Rätt reaktion vore väl att alla som som någonsin kommer att ha något med kampanjrörelsen att göra eller stödjer den, ber Sara Fälting och kompani att dra åt helvete. För att det ska kunna ske krävs att det uppmärksammas.

Anser man att någonting ting är problematiskt så mjölkar man inte fram mer av problemet med egen hand, dricker ur glaset och känner sig nöjd.

Jag kan inte ta dig på allvar.

Du förespråkar det tysta godkännandet och jag ska ta dig på allvar...

• Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-10-24 12:42:26 följande:

Varför raseras inte förtroendet för Sverigedemokraterna bland deras anhängare av upprepade skandaler?

Många är nog förblindade av sitt stöd och engagemang att de nog gärna förminskar skandaler eller i vissa fall kanske inte ens anser det är en skandal. Detta förekommer garanterat i alla partier, även om det nog är av lite grövre art i fallet sd.

Har du förresten någon mätning som bekräftar att sd står helt oberörda av skandaler, till skillnad mot andra partier?
  • Tom Araya
    Kanttant skrev 2017-10-24 08:25:03 följande:
    Men det ligger ju på dem personerna, inklusive dig alltså. Faktum är att det inte är en officiell kampanj som är organiserad, vägrar du ta till dig det för att "det känns så" så är det ju du som har problem med att särskilja saker åt. "Det räcker med att skedde med märket "metoo" är ju bara fånigt och småaktigt. Med din logik kan ju då vad som helst raseras för att någon använder sig av ett begrepp på ett sätt du inte gillar, fastän deras användande inte påverkar alla andras användande av begreppet eller det vedertagna användandet
    Går det att göra det mer officiellt som ett evenemang i #metoo-kampanjen?

www.facebook.com/events/172230573333054/{"source"%3A3%2C"source_newsfeed_story_type"%3A"regular"%2C"action_history"%3A"[{\"surface\"%3A\"newsfeed\"%2C\"mechanism\"%3A\"feed_st

www.dofaq.com/se/metoo-manifestation

www.unt.se/nyheter/uppsala/metoo-manifestation-ordnas-i-uppsala-4793787.aspx

www.unt.se/nyheter/uppsala/metoo-manifestation-ordnas-i-uppsala-4793787.aspx
  • Tom Araya
    Kanttant skrev 2017-10-22 21:03:07 följande:

Håller inte med om beslutet de arrangörerna tog, men blir något fel att säga att #metoo är förstört för det. #Metoo är en global hashtagkampanj, startad för egentligen 10 år sedan och har fått rejält uppsving den senaste veckan eller så. Denna händelse gäller en av alla manifestationer som hållts i samband med detta. Men #metoo är ingen slags officiell kampanj som hålls av en viss organisation, utan detta var en/några privatpersoners egna event i samband med det som uppmärksammats under #metoo. Tycker man att #metoo förstörts av en/några privatpersoners agerande så har man missat hela poängen och användingen av hashtagen.

Jag hoppas du har rätt, men man ska inte förneka allvaret och risken för att det här kan skada kampanjen.
Svar på tråden Raserat förtroende för #metoo