• Pudan

    Lösa ut sambo

    A köpte en lägenhet i februari 2015. A flyttar in i den i juni 2015 och hans särbo flyttar in i augusti samma år och de blir sambo. A har ensam köptlägenheten och står själv på lån och sambon är skriven i lägenheten men står inte med på köpekontrakt. Räknas det som om lägenheten är köpt för gemensamt bruk med tanke på tidpunkterna då de flyttade in? Nu vill A separera och undrar hur han ska göra då han vill behålla lägenheten. Ska han lösa ut sambon med halva köpesumman eller är det halva värdet på lägenheten idag eller ngn annan summa? Någon som vet reglerna? A antar att det juridiskt anses som att lägenheyen är införskaffad för gemensamt bruk även om de inte flyttade in exakt samtidigt och att sambon därmed har rätt till del av lägenheten trots att hon inte köpt/står på lån. A vill helst behålla lägenheten så att sälja är inte aktuellt -i alla fal inte som första alteenativ.

  • Svar på tråden Lösa ut sambo
  • Anonym (al)

    Var avsikten att A och särbon skulle flytta ihop i lägenheten när A köpte den i februari?

  • Pudan

    Ja det var det. De är inte överens om separationen och frågar man dem nu så är sambon helt säker på att tanken var att de skulle bli sambo när A köpte lägenheten i februari. A vacklar litet fram och tillbaka nu och säger nja. Jag försöker förklara att "nja" inte funkar. Funderar därför på om det finns en tidsram mellan inköp och att sambon flyttar in som avgör om det betraktas som köpt för gemensamt bruk eller ej. Sambon ska behandlas rätt anser jag. A och sambon har under en längre tid varit särbo och såvitt jag förstår tittat på lägenheter / hus tillsammans under ca 6-12 månader innan A köpte lägenheten. Lägenheten är stor nog för att alla barnen (A har ett tonårsbarn och sambon 2 barn i övre tonåren) skulle få plats.

    A vill gärna behålla lägenheten då hans barn (hans och mitt gemensamma - han är mitt ex) gärna vill bo kvar. Sambon har inte ekonomi till att lösa ut och behålla lägenheten själv så att det skulle ska är uteslutet. Antingen behåller A eller så säljs lägenheten. Frågan är vilken summa sambon ska få. A är inte intresserad av att blåsa sambon på pengar men försöker få fram info om hur stor del hon har rätt till så han kan se hur han kan finansiera det. 

  • Anonym (Kvinna)

    Om A köpt lägenheten själv och står på både köpekontrakt och fullt lån ser jag inte varför sambon ska bli utköpt alls. Eller har sambon betalat ränta och amortering? Att sambon betalat halva medlemsavgiften är rimligt, då hen bott där, men hen ska inte betala av på lånet utan att ha rätt till en del av lägenhetens värde kan jag tycka. Att få tillbaka den summan är rimligt. Att köpas ut för halva lägenhetens värde utan att ha lagt in kontantinsats eller nån är helt orimligt.

    Om de renoverat tillsammans för gemensamma pengar och tid och det lett till värdeökning av lägenheten är det också något att ta hänsyn till.

    Hur kommer det sig att de inte gjort detta klart innan? Jag hade knappt en peng till kontantinsats och jag och min sambo hade många och långa diskussioner kring hur vi skulle göra kring ägande och lån osv. I slutändan äger vi lägenheten 50/50, men jag har lånat pengar av honom för min del av kontantinsatsen och vi har skuldebrev på detta.

  • Pudan

    Svar till Anonym Kvinna: 

    Det finns en lag att om fastigheten är köpt för gemensamt bruk har den som inte betalt något/står på lånet rätt till del av fastigheten vid separation. Om båda flyttat in samtidigt / skrivit sig på adressen samtidigt är det helt klart att den är köpt för gemensamt bruk. I det här fallet gick det en tid mellan när lägenheten köptes, A skrev sig där och sambon skrev sig där - inget av de sakerna inföll samtidigt. Däremot flyttade de in i lägenheten och började bo där samtidigt och det är därför vi funderar på hur lagen ser på det. 

    Personligen tycker jag inte att en person som inte har betalat ngt ska ha rätt till fastigheten men om lagen nu säger så är det viktigt att sambon får det hon har rätt till. 

  • BossHoss

    Om A köper en lägenhet för 2 miljoner och sedan renoverar den för sina egna pengar och lägger ut 500 000. Så har A lagt ut 2,5 miljoner på lägenheten. A och B vill flytta isär. De värderar då via en mäklare lägenheten till 3 miljoner. Det betyder att Aoch B skall dela på den vinst som lägenheten skulle generera om den såldes DVS 500 000 ( 3 miljoner minus 2,5 miljoners utlägg av A) B har då rätt til 250 000:- före skatt

  • Pudan

    Sambon har varken betalat ränta eller amortering. Ingen renovering är gjord. Ev värdeökning beror uteslutande på generell prisuppgång för fastigheter i området. 

  • Pudan
    BossHoss - tack för svar! 

    Lägenheten köptes för 3,2 miljoner. Pris på marknaden nu enligt mäklare är 3,7.  Ingen renovering är gjord och samtliga kostnader för lgt dvs amortering, ränta, köpesumma är betalda av A. Då blir det 3,7-3,2 dvs 500 000 / 2 = 250 000 före skatt som sambon ska ha?

     
  • Pudan

    Följdfråga....

    A och sambon flyttade in i lägenheten samtidigt. A skrev sig dock där 3 månader tidigare än vad sambon gjorde som hade kvar sitt andra boende under de tre månaders uppsägningstid som rådde där.  Visst innebär det att lägenheten avses skaffad för gemensamt bruk? Om den INTE skulle vara skaffad för gemensamt bruk - har sambon rätt till något alls då förutsatt att hon endast betalt en liten del av avgiften till föreningen och inget annat?

  • BossHoss
    Pudan skrev 2017-11-03 10:19:33 följande:

    Följdfråga....

    A och sambon flyttade in i lägenheten samtidigt. A skrev sig dock där 3 månader tidigare än vad sambon gjorde som hade kvar sitt andra boende under de tre månaders uppsägningstid som rådde där.  Visst innebär det att lägenheten avses skaffad för gemensamt bruk? Om den INTE skulle vara skaffad för gemensamt bruk - har sambon rätt till något alls då förutsatt att hon endast betalt en liten del av avgiften till föreningen och inget annat?


    Jag vet att om man flyttar in på samma datum så räknas det direkt som en gemensam bostad, men är det I efterhand så räknas det inte på samma sätt enligt sambolagen. MEN oavsett om man flyttar in samtidigt eller inte så har man rätt att få de pengar tillbaka som man lagt som insatts eller om man har kvitton på personliga utgifter man lagt på lägenheten.


    DVS B har rätt till del av vinsten av lägenheten, men vinsten är inte det man säljer lägenheten för utan det som blir kvar efter alla utlägg.


    Man gör ingen vinst på en bil man säljer för 50T som man köpt för 60T även om man får 50T på kontot efter försäljning

  • Pudan

    HossBoss - tack igen! 

    Sambon har köpt en matta, en säng & soffa. 

    A har köpt ny spis, stereoanläggning och vinkyl. 

    I övrigt har de använt de saker som de tidigare hade i respektive hem. 

    Sambon kommer troligt ta med sig de saker hon har köpt och A behålla sina. 

    A har dock köpt en dyr (lagt handpeng av egna pengar och står själv på lånet) bil som använts av både honom och sambon. Antar att den ingår i det som ska delas och är det i så fall halva nypriset hon har rätt till eller halva nuvarande värdet? Inget samboavtal är skrivet. 

Svar på tråden Lösa ut sambo