Inlägg från: Trent |Visa alla inlägg
  • Trent

    Religösa! Liv efter döden?

    Attraktiv skrev 2018-05-23 19:43:56 följande:

    Ja, eller inte..


    En smart gud skulle göra det. En korkad gud skulle inte göra det.
  • Trent
    Bröstlängtan skrev 2018-07-02 21:57:55 följande:

    Precis! Det handlar inte om kunskap utan om "ickekunskap". Utan kunskap kan vi inte vifta bort högre makter som nonsens. Dessutom tror mer än hälften av jordens alla invånare på någon form av gud...vem är jag om jag påstår att majoriteten av alla människor har fel?

    Jag är agnostiker, jag säger inte nej till gud, jag håller dörren öppen.


    Så du håller dörren lika öppen för allt då? Enhörningar, levande bajskorvar som kommer för att kissa på dig på natten, vittra, tomtar, älvor etc etc.

    Vänd på steken. Vad finns det för anledning, bevis, för att tro på en högre makt?

    Om svaret är att det inte finns något bevis kan det avfärdas. Om sedan bevis dyker upp får dessa prövas på sedvanligt sätt.
  • Trent
    Bröstlängtan skrev 2018-07-03 18:38:36 följande:

    Kära trent! Religion och tro handlar inte om bevis! Det är liksom det som är grejen .


    Skriv inte Kära till mig. Jag är inte din kära.

    Väldigt många troende håller inte med dig. Men det är oväsentligt.

    Du är bara bekväm. Med ditt sätt att se på saken så handlar det om att tro på det man vill tro på. Om du tycker att det verkar vettigt så fortsätt gärna.

    Och var drar du gränsen mellan religion och icke-religion?
  • Trent
    Bröstlängtan skrev 2018-07-03 20:13:38 följande:

    Okej!

    Jag har doktorerat i Religionsvetenskap. Jag har definitiv kontroll på begreppen!

    Fortsätt du köra din Wikipediagrej (som kan vara skrivet av vem som helst) och tro på den"kunskap" du får därifrån.

    Jag avslutar här!


    Vad har en doktorstitel i religionsvetenskap med detta att göra? Försöker du visa att du har koll på begreppen skulle du inte behöva dra det kortet. Försöker du "skrämmas" går det också dåligt.

    Jag kan på sätt och vis förstå att du avslutar diskussionen då din ståndpunkt är hopplös. Men det är trist att du väljer att köra så mycket härskartekniker.
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-04 16:41:26 följande:

    Alltså bara att vi finns, tänker och lever är bevis nog för många troende.. och du kan ju inte avfärda att du lever, det beviset är ju omöjligt att blunda för. du kan ju prova det på alla vetenskapliga sätt du kan tänka dig..

    Men att inte veta, hur kan man lägga fram det beviset? vi säger att Gustav stal en sparkcykel från dagis 1979.. ett scenario du inte kan bevisa eller motbevisa det, att stå och förneka att det gjorde han inte! det finns ingen bevis är vart ateisterna står och säga att det gjorde han visst det finns bevis är vart religionen står.. medan agnostikern står emellan och säger att kan inte säga varken bu eller bä. time will tell.. maybe.

    Allmänt:

    Grunden är att ateisterna är flest i hela världen ifall de skulle sluta bråka och acceptera de ateistiska agnostikerna till sin mängd. (De tror inte på någon religion, de förnekar bara inte möjligheten att det kan finnas en eller flera gudar) vad är det som sticker så hårt i ögat på en när någon säger att det kan finnas en eller flera? det är ju inte så att de hänvisar till någon form av skrift.

    Och sedan vara "ja du tror ju egentligen inte, så du är egentligen ateist" då kan man säga samma sak tillbaka,, du vet ju egentligen inte så du måste vara agnostiker..

    (och allmänt svar på trådfrågan, jag tror på själavandring aka reinkarnation det borde väl räknas som "liv efter döden"?)


    Jag förstod helt allvarligt inte din liknelse alls. Och inte resten heller.

    Tänk att jag säger: "Det finns levande hallon som har ben och armar och kan prata. De lever i skogen bakom mitt hus."

    Tror du på det?
  • Trent
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 09:57:59 följande:

    Skrämmas? Härskarteknik? Nej! Jag ville bara vara tydlig och berätta att jag vet skillnaden mellan troende, agnostiker och ateist. Dessa begrepp skiljer sig ganska mycket från varandra. Jag är agnostiker vilket ligger ganska långt från ateism. Ateistens världsbild är inte lika öppen och nyanserad som agnostikerns.

    Tänkte egentligen bara tala om att wiki inte är någon tillförlitlig källa till kunskap. Ledsen om jag skrämt dig eller gjort dig upprörd. Inte min mening.

    Ha en fin sommar


    Så du menar att du doktorerat och ändå inte kan märka skillnaden på en person som använder wiki som källa och en som inte gör det? Och sen är det kul att du tror att det är en nyhet för människor som gått mellanstadiet att wikipedia kan redigeras av vem som helst. Men det är klart, doktorerat har de ju inte gjort.

    Förresten, du som doktorerat, kan inte du ge oss definitioner av teist, ateist och agnostiker som du tycker är bra. Jag behöver väl inte säga att källhänvisningar ska vara med. Om du gör det kan vi ha en fortsatt bra diskussion.
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-04 20:30:21 följande:

    ok, då kan bara säga att jag förmodligen inte kan göra mig förstod på din nivå.. och då är det ingen ide att påbörja eller fortsätta :) så enkelt är det ibland och det är ju skönt..

     (och dina hallon får du ju plocka fram och visa, annars tror jag inte på dig, ingen mer med det. för att du tog fram ett exempel som man kan undersöka, jämfört med vad jag gav som exempel, en händelse från 1979, den kan man inte plocka fram liksom.)


    Så du menar att alla rättegångar är felaktiga?
  • Trent
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 20:01:08 följande:

    Jag är väl bekant med dessa grekiska ord/definitioner!


    Så det är därför som du känner att du måste påpeka att de är grekiska...
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-04 20:55:34 följande:

    nej, en rättegång är dokumenterad av flera vittnen (åklagare och alla andra som befinner sig i rummet) samt det kan till och med förekomma ljudinspelningar.. medan om Gustav stal en sparkcykel 1979 från ett dagis är knappast helt bevittnat eller dokumenterat av någon. då handlar det om tro om han gjorde det eller ej.. dina hallon är däremot något som du påstår existera, det är något som du ska kunna plocka fram.. jämfört med en händelse.

     

    Känner att detta räcker. :)


    Du fattade inte va?

    Din liknelse är nonsens. Antingen finns det bevis åt något håll eller så gör det inte det. Finns det inte bevis kan vi inte veta. Finns det bevis och de är trovärdiga etc etc, ja då är det nog så.

    Vad försökte du säga egentligen?

    Jag ateist. Jag har läst, hört etc etc om en massa olika gudar. Jag har inte blivit övertygad att någon av dem existerar. Jag tror alltså för tillfället inte på någon gud.

    Jag ska vara snäll och förklara vad jag menade med rättegångarna. I en domstol avhandlas händelser i det förgångna. Men som du själv påpekat, det finns inte kvar. Därför är domstolen hänvisade till spåren som det förflutna lämnat efter sig. Ibland leder det till friande domar, ibland till fällande. Med din liknelse verkar du mena att det är fel att göra så. Hur tycker du de ska göra?
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-04 22:11:44 följande:

    Precis.. som du säger.. finns det inte bevis så kan vi inte veta.. vad är problemet?

    Tyvärr hamnar väldigt få brott i rättegång mycket på grund av bristen på bevis och/eller att preskriptions tiden har gått ut.. men vad folk runt omkring tycker om den påstådda händelsen finns dock kvar. där kan folk tycka bu eller bä. och det finns alltid folk som tycker och tror att de egentligen inte har tillräckliga belägg.

    (Min liknelse är svepande, ingen vet om Gustav stal eller ej, det är bara själva ryktet som spelar roll i denna liknelse.. Medan rättegång i denna liknelse skulle vara mer lika med något som man kan undersöka vetenskapligt, man börjar ju inte undersöka påstådda andar eller spöken vetenskapligt, mycket på grund av att det inte finns tillräckligt med bevis för att föra fram ärendet. precis som man inte har rättegång över ett påstått mord eller annat brott.)


    Du började debattera med mig med en värdelös liknelse och innan det nåt snack om att jag lever det kan jag inte förneka...

    Vad ville du säga egentligen?
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-04 23:18:52 följande:

    Jaså? Jag visste inte att jag började någon debatt, du frågade efter bevis och anledning det finns att tro på högre makter och då svarade jag med att många troende tar hela vår existens som bevis och anledning. ville bara säga det. men du verkar onekligen väldigt debatt sugen så du får fortsätta med det hoppas du lir nöjd :) men ett tips är att inte lägga ord i munnen på folk, det är inte uppskattat.


    Jag ställde ingen fråga till dig. Du svarade dock på en fråga jag skrivit. Du verkar dock ha missat att den ingick i ett resonemang. Givetvis står det dig fritt att besvara den ändå. Kanske förväntade du dig ett svar från mig? Kolla här:

    svenska.se/tre/&pz=1

    Bildtexterna är fel. Så här ska de vara:

    Bild 1

    "Men att inte veta, hur kan man lägga fram det beviset? vi säger att Gustav stal en sparkcykel från dagis 1979.. ett scenario du inte kan bevisa eller motbevisa det, att stå och förneka att det gjorde han inte! det finns ingen bevis är vart ateisterna står och säga att det gjorde han visst det finns bevis är vart religionen står.. medan agnostikern står emellan och säger att kan inte säga varken bu eller bä. time will tell.. maybe.

    [...]

    (och dina hallon får du ju plocka fram och visa, annars tror jag inte på dig, ingen mer med det. för att du tog fram ett exempel som man kan undersöka, jämfört med vad jag gav som exempel, en händelse från 1979, den kan man inte plocka fram liksom.)"

    Bild 2 stämmer såvitt jag kan se.

    Bild 3

    "nej, en rättegång är dokumenterad av flera vittnen (åklagare och alla andra som befinner sig i rummet) samt det kan till och med förekomma ljudinspelningar.. medan om Gustav stal en sparkcykel 1979 från ett dagis är knappast helt bevittnat eller dokumenterat av någon. då handlar det om tro om han gjorde det eller ej.. dina hallon är däremot något som du påstår existera, det är något som du ska kunna plocka fram.. jämfört med en händelse."

    Jag tycker de är roligare när de är korrekta. Vad tycker du?
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-05 00:31:17 följande:

    Det resonemang handlade mer om fysiska väsen, hallon, troll och sådant och frågar efter bevis och att vi finns är bevis nog för många. såg tyvärr inte ett större resonemang än så.

    Nä. verkligheten var mer roligt när du bara brister ut ur tomma intet "så du menar att alla rättegångar är felaktiga" när ingen har ens nämnt rättegångar eller dragit in "allt" av nånting... :D

    Vi lämnar det, som sagt, för femte gången. även därför att många här är ej bekanta med bilden och hur den fungerar.. uppenbarligen. hur den intervjunen gick. tycker dock att det va väldigt spot on.


    Brister ut ur tomma intet? Som du presenterade ditt resonemang nämndes inget om odokumenterade eller icke bevittnade händelser. Jag tog den tanken lite längre för att visa hur fel den var. Att du inte hängde med är ditt problem.

    Enklast för dig är nog bara att säga:

    "Det var så jag tänkte men jag ser att jag inte nämnde något om odokumenterade eller ej bevittnade händelser så jag förstår varför du tycker min liknelse var dålig. Och då förstår jag också kopplingen till rättegångar."

    (Det sistnämnda är avhängigt att du gör det.)
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-05 01:15:32 följande:

    I min värld är inte en händelse som kan ha hänt likhetstecken med alla rättegångar som har ägt rum. att du drar det till det extrema kan jag inte se hur det är mitt problem heller.

    Jag förstår inte varför en dokumenterad händelse (låt oss säga att de hade övervakningskameror) skulle vara något att tvista över? varför skulle man ta det som ett exempel i så fall? då går det ju att bevis.

    Precis som exempelvis dina troll och hallon med armar, om du har dem dokumenterade, bevisade, varför skulle du ta det som ett exempel? då blir det som att säga jag har en solros på balkongen, tror du på det?

    Jag tror och tycker att vi bara slösar internet och tangentbord på detta, helt onödigt då vi har helt olika syn på vad som är rimligt och inte..


    Tur att jag inte bor i din värld då.

    Du får gärna fly om du inte vill erkänna dina fel. Du skrev inget om huruvida den där jäkla cykelstölden var dokumenterad eller inte. Du kan försöka förvränga det i efterhand hur mycket du vill men faktum kvarstår. Så enkelt är det.
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-05 01:15:32 följande:

    I min värld är inte en händelse som kan ha hänt likhetstecken med alla rättegångar som har ägt rum. att du drar det till det extrema kan jag inte se hur det är mitt problem heller.

    Jag förstår inte varför en dokumenterad händelse (låt oss säga att de hade övervakningskameror) skulle vara något att tvista över? varför skulle man ta det som ett exempel i så fall? då går det ju att bevis.

    Precis som exempelvis dina troll och hallon med armar, om du har dem dokumenterade, bevisade, varför skulle du ta det som ett exempel? då blir det som att säga jag har en solros på balkongen, tror du på det?

    Jag tror och tycker att vi bara slösar internet och tangentbord på detta, helt onödigt då vi har helt olika syn på vad som är rimligt och inte..


    Angående levande hallon och solrosor. Jag har sett solrosor. Jag har sett folk som har solrosor på sin balkong. Du säger att du har en solros på din balkong. Jag tror på det. Om jag har fel "riskerar" jag ingenting. Min världsbild förändras inte.

    Levande hallon har du nog ingen tidigare erfarenhet av. Du vill därför ha mer att gå på än mitt ord. Du vill ha bevis innan du tror. Det är dock inte du som ska fixa fram bevisen. Det är jag som påstår som ska göra det. Kan jag leverera trovärdiga bevis så kommer du att tro och veta att dessa hallon existerar.

    Exakt så är ateistpositionen gällande gud. Det var det jag ville visa ifall du inte fattade det.

    Du tror på själavandring. Varför?
  • Trent
    Laina skrev 2018-07-05 13:22:38 följande:

    Ja, ditto, tur att jag inte lever i din värld heller.

    vadå "fly"? är du så ensam att du vill ha kvar mig här på ett forum bara för att du inte kan tänka ut något annat sätt att roa dig på? ja, då flyr jag gärna.

    Ta på dig dina glassögon och läs en gång till, jag skrev: "vi säger att Gustav stal en sparkcykel från dagis 1979.. ett scenario du inte kan bevisa eller motbevisa" i din värld skrev jag kanske då att det var dokumenterat? medan i min värld skrev jag att det inte går att bevisa, alltså det betyder att det inte var, blev eller är dokumenterat. Så enkelt är det. om den skulle vara dokumenterad då finns det som sagt ingen anledning att tvista över om det är sant eller falskt i min värld.

     

    Nu flyr jag därför att du har så många fel och exempel som jag ger verkar inte nå fram, du försöker förvränga, du försöker sätta ord i munnen på mig och så har du mage att påstå att det är jag som gör dessa fel du precis gjorde.


    Du har feeeeeeeeeel. Det går inte att avgöra utifrån det du skrev om händelsen blev dokumenterad och/eller bevittnad eller om den inte blev det. Svårare än så är det inte. Jag menar alltså INTE att du skrev att den blev dokumenterad. Jag menar att det inte går att avgöra. Håller du med om det?

    Det du skrev var att jag inte kan bevisa eller motbevisa scenariot. Det är irrelevant för frågan om det blev dokumenterat eller inte. Håller du med om det?

    Innan du flyr vill jag dock att du visar mina många fel. Du får inte påstå något sånt och sen bara sticka. Det är för det första oartigt och för det andra extremt dålig argumentation.

    Dina exempel suger, därför når de inte fram.
  • Trent

    Say say two thousand zero zero party over, oops, out of time

    So tonight I'm gonna party like it's nineteen ninety-nine

Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?