• Anonym (Uttjatat)

    Jag lever med en rättshaverist!

    Jag lever sen flera år tillsammans med en man som jag trivs mycket bra med. Redan när vi träffades, skämtade vi om att han var lite av en rättshaverist, som drev sin rätt. Med åren har det dock blivit mer och mer extremt.  Som exempel har han anmält ett försäkringsbolag till datainspektionen för att de ville ha hans personnummer vid offerering (och inte kunde godta bara födelsenumret och postnummer). Idag är han hemma sjuk varpå jag fick vabba för vårt gemensamma barn. Då vägrar han ange sitt mobilnummer till f-kassan (vilket de bad om i sitt formulär) eftersom "han inte vill finnas i systemet". Jag fick ett mindre utbrott. Här förlorar jag inkomst på att gå hemma och så ska han krångla till det för mig när jag ansöker om ersättning.

    Han kan inte heller släppa sådana här saker. Hela dagen idag har han tjatat om olika möjliga anledningar till att f-kassan vill ha telefonnumret och berättat vad jag ska säga när de ringer mig (jag fick istället ange mitt nummer). Detsamma gäller försäkringsbolaget. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra hur fel det är att de vill ha hans personnummer innan han är kund och hur otänkbart det är för honom att ange det.

    Det här är bara toppen av ett isberg. Jag fick till exempel stora problem med att göra pass till dottern då han var bortrest, eftersom han vägrade fylla i blanketten till polisen på korrekt sätt. Ett företag som han inledde en konflikt med började till sist jaga mig via telefon eftersom han så klart inte lämnat sitt eget telefonnummer. Eftersom vi är skrivna tillsammans och mitt nummer finns på nätet, började de helt enkelt ringa mig istället.

    Jag vet inte längre hur jag ska bemöta det här. Det börjar tära att ständigt få höra hur fel allting är. Jag orkar inte en enda utläggning till om flatheten hos myndigheter och rättsväsende. Jag blir tokig om jag dras in i det fler gånger! Hur får jag honom att fatta att det är ett stört beteende?

  • Svar på tråden Jag lever med en rättshaverist!
  • Anonym (Uttjatat)
    Anonym (Lotta) skrev 2017-11-22 13:46:04 följande:
    Oavsett hur vi definierar detta så är det inte ett friskt beteende. Det får konsekvenser, du får inte ut vab-pengar för att han vägrar lämna ut uppgifter till FK.

    Förstår han att hans sätt att hantera sådana här saker får konsekvenser för dig? Och att du kanske till och med tröttnar på honom längre fram?

    Kommer du orka fortsätta leva med en man som håller på som han gör? Det låter varken roligt eller attraktivt.
    Han tycker inte att det är ett märkligt beteende. Han tycket snarare att andra är flata.

    "Problemet" är att han aldrig lidit konsekvenser av beteendet. Han får alltid rätt. Vissa gånger för att han har rätt, men många andra gånger för att folk helt enkelt ger upp och släpper igenom det hela. Och jag kommer att få min ersättning. Det riskerar bara att ta längre tid. Därför blir det aldrig några riktiga konsekvenser för honom.

    Det sista är en bättre fråga. Det är fruktansvärt irriterande och jag känner att tålamodet med den här typen av frågor tryter.
  • Anonym (Ogilla)

    Sänt här beteende är barnsligt. Han ser inte konsekvenserna av sitt beteende och att vara principfast halv-anarkist är viktiga än VAB-pengar och att vara en person som går att leva med.
    Att lyssna på det där ältande tjatet en hel dag hade fått mig att flytta. 

  • Kjell2
    Anonym (Uttjatat) skrev 2017-11-22 13:52:42 följande:
    Han tycker inte att det är ett märkligt beteende. Han tycket snarare att andra är flata.

    "Problemet" är att han aldrig lidit konsekvenser av beteendet. Han får alltid rätt. Vissa gånger för att han har rätt, men många andra gånger för att folk helt enkelt ger upp och släpper igenom det hela. Och jag kommer att få min ersättning. Det riskerar bara att ta längre tid. Därför blir det aldrig några riktiga konsekvenser för honom.

    Det sista är en bättre fråga. Det är fruktansvärt irriterande och jag känner att tålamodet med den här typen av frågor tryter.
    Han sliper ta konskekvernserna för att du täcker upp.

    Säg ifrån att du inte vill höra på hans frustration utan det får han lösa själv.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Uttjatat) skrev 2017-11-22 13:52:42 följande:
    Han tycker inte att det är ett märkligt beteende. Han tycket snarare att andra är flata.

    "Problemet" är att han aldrig lidit konsekvenser av beteendet. Han får alltid rätt. Vissa gånger för att han har rätt, men många andra gånger för att folk helt enkelt ger upp och släpper igenom det hela. Och jag kommer att få min ersättning. Det riskerar bara att ta längre tid. Därför blir det aldrig några riktiga konsekvenser för honom.

    Det sista är en bättre fråga. Det är fruktansvärt irriterande och jag känner att tålamodet med den här typen av frågor tryter.
    Att han inte lidit konsekvenser beror på att du gett med dig, inte orkat sätta emot vilket är fullt begripligt.

    Det du gör genom att "stå ut" och låta honom hållas är ungefär samma sak som alkoholistfruar gör när de köper ut sprit till mannen för att slippa få skäll.

    Han ser inga problem med sitt beteende eftersom han får hållas. Ni har barn ihop, hur är han som förälder? I umgänge med släkt och vänner? Är det ingen annan som upptäckt detta, att han har konstiga idéer för sig?

    Du skulle kunna gå ensam på familjerådgivning för att få lite hjälp i att reda ut dina tankar och känslor. I det långa loppet kommer han definitivt att behöva professionell hjälp, annars kommer han att bli väldigt,väldigt ensam.
  • Anonym (Uttjatat)
    Kjell2 skrev 2017-11-22 13:59:06 följande:
    Han sliper ta konskekvernserna för att du täcker upp.

    Säg ifrån att du inte vill höra på hans frustration utan det får han lösa själv.
    Anonym (Lotta) skrev 2017-11-22 13:59:16 följande:
    Att han inte lidit konsekvenser beror på att du gett med dig, inte orkat sätta emot vilket är fullt begripligt.

    Det du gör genom att "stå ut" och låta honom hållas är ungefär samma sak som alkoholistfruar gör när de köper ut sprit till mannen för att slippa få skäll.

    Han ser inga problem med sitt beteende eftersom han får hållas. Ni har barn ihop, hur är han som förälder? I umgänge med släkt och vänner? Är det ingen annan som upptäckt detta, att han har konstiga idéer för sig?

    Du skulle kunna gå ensam på familjerådgivning för att få lite hjälp i att reda ut dina tankar och känslor. I det långa loppet kommer han definitivt att behöva professionell hjälp, annars kommer han att bli väldigt,väldigt ensam.

    Nej, jag täcker inte upp för honom (förutom att jag angav mitt eget telefonnummer idag vilket han bad mig att inte göra). Istället brukar jag tala om för honom att han själv får lösa situationen utan att det blir konsekvenser för mig. Och han löser det alltid. Passet löste han till exempel genom flera samtal inom polisen där de löste utan min medverkan alls. Däri ligger problemet. Att det alltid ordnar sig för honom (och mig i slutändan). Utan några konsekvenser. Ibland blir vi till och med extra kompenserade.

    Vänner och familj skrattar lite åt att han är så envis och principfast. Som förälder är han fantastisk. I arbetslivet har han haft en lång och lyckad karriär där han varit både omtyckt och efterfrågad. Han har ett brett kontaktnät bestående av både nära vänner och bekanta.


  • Kjell2
    Anonym (Uttjatat) skrev 2017-11-22 14:06:35 följande:

    Nej, jag täcker inte upp för honom (förutom att jag angav mitt eget telefonnummer idag vilket han bad mig att inte göra). Istället brukar jag tala om för honom att han själv får lösa situationen utan att det blir konsekvenser för mig. Och han löser det alltid. Passet löste han till exempel genom flera samtal inom polisen där de löste utan min medverkan alls. Däri ligger problemet. Att det alltid ordnar sig för honom (och mig i slutändan). Utan några konsekvenser. Ibland blir vi till och med extra kompenserade.

    Vänner och familj skrattar lite åt att han är så envis och principfast. Som förälder är han fantastisk. I arbetslivet har han haft en lång och lyckad karriär där han varit både omtyckt och efterfrågad. Han har ett brett kontaktnät bestående av både nära vänner och bekanta.


    Försök bara ignorera det
  • Anonym (Uttjatat)
    Kjell2 skrev 2017-11-22 14:08:56 följande:
    Försök bara ignorera det
    Ja, jag funderar på att helt enkelt säga att jag inte vill höra mer om aktuellt ämne och sen bara ignorera beteendet för att få se om jag får någon reaktion.
  • Anonym (?)
    Anonym (Uttjatat) skrev 2017-11-22 13:35:36 följande:

    Jag förstår hur du tänker, men hos honom handlar det mer om principer. Rent praktiskt behöver inte försäkringsbolaget hans personnummer, utan bara födelsedatum och postnummer. Nu medger inte deras system det varpå han går i taket. Detsamma gäller telefonnummer hos f-kassan. Det är minsann inte lag på att ha telefon. Då ska han inte behöva ange telefon.

    Hans personnummer finns ju redan i systemet och där finns det en anledning som i hans ögon är legitim. Då är det inga problem.


    Men nu håller du plötslig med honom, försvarar honom? Då får du väl stå ut med hans gnäll.
  • Kjell2
    Anonym (Uttjatat) skrev 2017-11-22 14:11:24 följande:
    Ja, jag funderar på att helt enkelt säga att jag inte vill höra mer om aktuellt ämne och sen bara ignorera beteendet för att få se om jag får någon reaktion.
    Gör det. Sen får han lösa sina kontakter själv.
  • Anonym (mc)
    Det här är bara toppen av ett isberg. Jag fick till exempel stora problem med att göra pass till dottern då han var bortrest, eftersom han vägrade fylla i blanketten till polisen på korrekt sätt. Ett företag som han inledde en konflikt med började till sist jaga mig via telefon eftersom han så klart inte lämnat sitt eget telefonnummer. Eftersom vi är skrivna tillsammans och mitt nummer finns på nätet, började de helt enkelt ringa mig istället.

    OK, så det du skriver om i din trådstart, det stämmer alltså inte.


Svar på tråden Jag lever med en rättshaverist!