• Tobi77

    Saknar sex

    Hej är en kille på 40år lever ihop med min underbara sambo och har två barn.

    Men när det gäller sex så får man be för att möjligen få ligga.

    Vad skall jag göra?

    Har gett flera förslag så som rollspel,sex på andra platser,eller som nu på senare tid trekant både med kille eller tjej!

    Men får inga riktiga svar tillbaka för utom -jag är trött orkar inte!

    I går frågade om hon skulle tycka det var ok om jag skaffade en kk.

    Hon tittade å gick!

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Saknar sex
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (niceguy) skrev 2017-12-04 20:43:52 följande:
    Faktiskt har jag gjort just detta, tränat, snyggat upp mig blivit mer aktiv socialt. Hon har däremot lagt på en del (hon tränar förvisso, men äter stora mängder snacks nästan dagligen). Jag vet också att flera av hennes väninnor tycker jag är attraktiv - inte så att de stöter på mig, men de har sagt det till henne.

    Men visst, jag kan bara kontrollera mig själv. Jag kan ställa ett ultimatum och ta konsekvenserna. Problemet nu är att hon är alldeles för säker på att hon har mig och hon är ganska dominant också, men den styrkebalansen kan rubbas rätt snabbt.
    Låter som att hon tröstäter.

    Ni borde boka tid hos en sexolog. Hon borde vara intresserad av detta, om hon älskar dig. Inte bara för att komma till rätta med hennes olust utan med hur ni fysiskt förhåller er till varandra.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Lena Horny) skrev 2017-12-04 23:03:00 följande:

    Fan, min man har varit förkyld nu en vecka och gnäller att han inte orkar ha sex fast jag är jättekåt.

    Jag kanske borde vara otrogen?


    Jo, om man ska tro männens svar i denna tråd. Själv har jag en man som vill men inte kan. Inte vill han söka hjälp för sitt problem, så jag borde väl också vara otrogen.
  • Anonym (Fru)
    Anonym (vew) skrev 2017-12-04 18:09:06 följande:
    Ja, så kan man ju se på det! Eller så kan TS lämna henne!

    Men det är tydligen din åsikt att kvinnan skall bestämma allt när det kommer till sex, mycket märklig inställning!
    Det är din tolkning att jag anser att kvinnan ska bestämma, men det skrev jag faktiskt inte. Jag skrev att det är fel att mannen i fråga bara ser till sitt eget behov av sex och inte till hans kvinnas behov. Hon saknar säkerligen närhet för närhets skull och inte som ett steg till att mannen ska få sex. I ett förhållande måste båda vara öppna för varandras behov och inte bara åt ett håll.

    Vill man inte ha sex, men ändå tvingas till det så blir det ett sexuellt övergrepp och det är aldrig okej! Om den ena inte vill, måste den andre jobba med att få den andre att vilja igen, inte att släppa till. Första steget är att se bort från sina egna behov och försöka förstå den andre.
  • Anonym (Fru)
    vetlanda skrev 2017-12-04 18:13:25 följande:
    1900-talet knackade på dörren och frågade ifall de kunde få sin gammaldagsa syn på sexliv och offerkofta tillbaka...

    Bara för din upplevelse är på ett vis så behöver inte andras vara likadan! För somliga är sex något väldigt viktigt i en relation och ett sätt att uttrycka och ta emot kärlek. ALLA är inte stöpta i samma form som du. Det finns många kvinnor som tycker det är helt okej med att deras män ligger vid sidan av och som själva också för det. Alltså inte otrohet utan något de kommit överens om ihop.

    Det är lina mycket hans frus ansvar att bemöta honom som hans att bemöta henne! Sen kan det vara sårande att ens man ställer frågan men då kanske hon ockaå får sig en tankeställare och börja sätta lite ord på sina känslor så de kommer någonstans istället.
    Nu var detta ett svar till mannen, men var skrev jag att kvinnan inte har ett ansvar? Jag skrev att hon inte tar det och därför får mannen ta det istället. Jag skrev även att jag gjorde det själv och förklarade för min man så han förstod vad det handlade om.

    1900-talet? Är det 2017 att mannen bara ser på sig själv och sina behov? Det om nåt är väl 1900-tal om inte 1800! Ts tycker ju skitsynd om sig själv för att han inte får knulla. 2017 borde han tycka synd om dem som par som inte får det att fungera.

    Var skriver jag att sex inte är viktigt för mig? Tror du att jag hade bemödat mig att prata med min man om jag var nöjd? Jag tänder helt enkelt inte på en desperat man som mer eller mindre kräver att jag ska tillfredsställa honom och hans behov. Jag måste också få plats. Jag kan inte njuta om jag inte känner att jag är viktig. Kan inte mannen visa att hela jag är viktig så ställer jag faktiskt inte upp. Jag håller helt med om att sex kan vara viktigt och ett sätt att uttrycka och ta emot kärlek, men när inte det händer blir det fel. Det är ju just det som är min poäng. Kvinnan i det här fallet känner troligtvis inte att hon får nån kärlek i sexakten just nu. För henne handlar det bara om att mannen är kåt och måste tillfredsställas. Inte riktigt det ett förhållande ska bygga på. Ts måste försöka förstå henne och hjälpa henne, inte fokusera på sina behov av sex.

    Det är inte alls ovanligt att det krisar när barnen börjar närma sig skolålder. Helt plötsligt finns det plats för sex igen, men det är inte som förr längre. Vår kris var då, men nu 10 år senare är vi fortfarande ett par. Vi löste det genom att jag var rak och ärlig och sa som det var. Han backade och lät mig få utrymme att faktiskt hinna bli sugen och längta efter honom.

    Undrar jag vem som lever på 1900-talet, fördomar avgör hur man tolkar det man läser. Offerkofta? Ts har en, men inte jag. 
  • Anonym (Fru)
    Anonym (Äntligen friiiii!!!!) skrev 2017-12-05 00:26:35 följande:
    Så rätt! Prata med varandra! Vad vill hon? Är hon nöjd som det är? Sluta också fråga henne vad det är för fel på dig utan fråga vad som kan vara fel på henne, på ett snyggt sätt förståss? Hon kanske inte mår så bra. Visa att du bryr dig om henne och hennes behov. Säger hon att du ska hjälpa till mer hemma så är det BULLSHIT. Hon vill att du ska få henne att känna sig sexig och att hon ska känna sig som en kvinna. Hon kanske tar dig för givet och hon tycker att du tar henne för givet. Visa henne då hur mycket du uppskattar henne, och det kan du inte genom att diska.
    Exakt! Fast till en början helt utan krav på sex. Hon får inte tro att killen gör det bara för att få sex, han ska göra det för hennes skull. Visa henne att hon är viktig i hans liv och ge henne utrymme att visa att han är viktig för henne...utan att det ska leda till hans behov att få sex, då är det ju han i slutänden som är viktig ändå och inte hon.
  • Anonym (Lucas)

    Sällar mig till kören som rekommenderar Athol Kay. Det minsta man får ut av hans råd är att man mår bättre, får bättre självkänsla och blir en bättre man enkelt uttryckt, kanske som singel men i bättre skick att hitta någon ny. Är bara i början av arbetet själv men känner mig bättre inombords. 

    Nu kommer min lite osammanhängande historia..

    Min fru tappade intresset under den andra graviditeten och det har sedan inte kommit tillbaka (10 år sedan nu).
    Innan dess var det hon som var drivande i frågan och introducerade mig i nya erfarenheter.

    Nu har hon fastnat i vardagslivets alla små bekymmer och har inte tid att för sånt. I bästa fall blir det någon gång i månaden och ganska fantasilöst. Jag har försökt krydda det lite men då krånglar jag bara till det enligt henne. Och att ta upp att jag vill ha det oftare har visat sig ha motsatt effekt då hon känner sig pressad. Resultatet har blivit att jag försöker att inte visa något intresse alls, förutom smekningar och pussar i vardagen, och lämnar alla initiativ till henne. Det är en av obalanserna som Kay tar upp som en relationsdödare.

    Hon har bränt ut sig på jobbet för några år sedan och i somras var det dags igen. Depression och utmattningssyndrom. Under hösten har det varit 2 steg fram och 1 tillbaka, ibland 3 tillbaka. Alla små problem i vardagen förstoras och är nästan oöverstigliga. Jag har tagit hand om vardagssysslorna så mycket jag förmår men det saknas alltid det lilla extra verkar det som.

    Jag vet inte hur många gånger jag tyckt att nu får det räcka. Orkar inte stötta och ta emot hennes frustration och humörsvängningar längre. Men jag kör ett år till.. och ett till.. Det kan bli bättre och jag älskar ju henne. Att flytta isär skulle troligen köra henne i botten totalt, för att inte tala om hur det påverkar barnen.

    Föreslog faktiskt att hon skulle ta en bekants tillfälligt lediga lägenhet någon månad för att få lite egentid men det tog hon som att jag ville slänga ut henne och skiljas. :/ Samtidigt säger hon ju själv att bristen på egentid är en av de saker som gör att hon mår dåligt.

    Efter att det lugnat ner sig lite efter den situationen så hade vi ett mer normalt samtal om relationen i stort, om vad jag känner fattas och vad hon känner är fel. Det blev en liten förbättring ett tag (inte mer sex men lugnare förhållande) men är på väg nedåt igen. Jag tror det är julstressen som gör det just nu.

    Ett av de största problemen vi har och som vi egentligen borde söka hjälp för är att vi har fruktansvärt svårt att prata om problem. Båda ogillar konflikter, hon blir alltid känslosam och gråter vilket för mig frustrerad och irriterad. Då säger jag saker i affekt och utan att tänka mig för, hon skjuter tillbaka och inget blir bättre. Bästa samtalen är kuddpratet efter sex men det blir ju inte så ofta. Annars är det chatt eller sms där vi tar upp en del. Där får man tid att tänka efter och formulera sig.

    Snart är det nytt år igen, nyårslöftet denna gång blir nog samma som sist.. Ett år till.

  • Anonym (niceguy)
    Ascendere skrev 2017-12-05 07:07:40 följande:
    Bra, då är du på rätt väg! Och du verkar ju veta var problemet ligger, de allra flesta kvinnor tänder inte på att behöva vara den dominanta, du måste steppa upp som kaptenen på skutan (skutan är alltså familjen i det här fallet). Läs på om "Captain - first mate"-konceptet: marriedmansexlife.com/2012/01/the-conscious-captain-and-first-officer-relationship/
    Jag har faktiskt nyligen läst boken och insett att jag redan påbörjat MAPen (Male Action Plan för er som inte läst den). Jag tror att jag befinner mig någonstans i fas 2 eller 3. Faktum är, och det kanske låter självgott, att jag redan nu har en högre sex rank än min fru, men vi har inte flippat dynamiken ännu. Hon är fortfarande Captain och jag First Officer. Men jag märker att jag inte längre lutar mig mot henne och avvaktar hennes beslut och att hon faktiskt visar små tecken på ömhet ibland, så kanske något är på väg att hända. Min mindset just nu är verkligen att jag tar ansvar för mitt eget välbefinnande, mitt sociala liv osv. Tidigare har jag varit något av en passagerare. Problemet är bara att när jag stärker mig själv så funderar jag ibland över om jag vill ha min fru. Om hon inte anstränger sig för att gå mig till mötes så varför ska jag vända mig ut och in för att få hennes intresse. Jag saknar inte intresse från andra kvinnor (vilket i och för sig stämmer med hur saker utvecklar sig enligt boken) och det var så länge sedan jag hade någon intimitet med frun att det känns som det är lång väg tillbaka även för mig.
  • Anonym (niceguy)
    Anonym (Lucas) skrev 2017-12-05 10:08:02 följande:

    Sällar mig till kören som rekommenderar Athol Kay. Det minsta man får ut av hans råd är att man mår bättre, får bättre självkänsla och blir en bättre man enkelt uttryckt, kanske som singel men i bättre skick att hitta någon ny. Är bara i början av arbetet själv men känner mig bättre inombords. 

    Nu kommer min lite osammanhängande historia..

    Min fru tappade intresset under den andra graviditeten och det har sedan inte kommit tillbaka (10 år sedan nu).
    Innan dess var det hon som var drivande i frågan och introducerade mig i nya erfarenheter.

    Nu har hon fastnat i vardagslivets alla små bekymmer och har inte tid att för sånt. I bästa fall blir det någon gång i månaden och ganska fantasilöst. Jag har försökt krydda det lite men då krånglar jag bara till det enligt henne. Och att ta upp att jag vill ha det oftare har visat sig ha motsatt effekt då hon känner sig pressad. Resultatet har blivit att jag försöker att inte visa något intresse alls, förutom smekningar och pussar i vardagen, och lämnar alla initiativ till henne. Det är en av obalanserna som Kay tar upp som en relationsdödare.

    Hon har bränt ut sig på jobbet för några år sedan och i somras var det dags igen. Depression och utmattningssyndrom. Under hösten har det varit 2 steg fram och 1 tillbaka, ibland 3 tillbaka. Alla små problem i vardagen förstoras och är nästan oöverstigliga. Jag har tagit hand om vardagssysslorna så mycket jag förmår men det saknas alltid det lilla extra verkar det som.

    Jag vet inte hur många gånger jag tyckt att nu får det räcka. Orkar inte stötta och ta emot hennes frustration och humörsvängningar längre. Men jag kör ett år till.. och ett till.. Det kan bli bättre och jag älskar ju henne. Att flytta isär skulle troligen köra henne i botten totalt, för att inte tala om hur det påverkar barnen.

    Föreslog faktiskt att hon skulle ta en bekants tillfälligt lediga lägenhet någon månad för att få lite egentid men det tog hon som att jag ville slänga ut henne och skiljas. :/ Samtidigt säger hon ju själv att bristen på egentid är en av de saker som gör att hon mår dåligt.

    Efter att det lugnat ner sig lite efter den situationen så hade vi ett mer normalt samtal om relationen i stort, om vad jag känner fattas och vad hon känner är fel. Det blev en liten förbättring ett tag (inte mer sex men lugnare förhållande) men är på väg nedåt igen. Jag tror det är julstressen som gör det just nu.

    Ett av de största problemen vi har och som vi egentligen borde söka hjälp för är att vi har fruktansvärt svårt att prata om problem. Båda ogillar konflikter, hon blir alltid känslosam och gråter vilket för mig frustrerad och irriterad. Då säger jag saker i affekt och utan att tänka mig för, hon skjuter tillbaka och inget blir bättre. Bästa samtalen är kuddpratet efter sex men det blir ju inte så ofta. Annars är det chatt eller sms där vi tar upp en del. Där får man tid att tänka efter och formulera sig.

    Snart är det nytt år igen, nyårslöftet denna gång blir nog samma som sist.. Ett år till.


    Känner så igen mig i din beskrivning med den skillnaden att jag och min fru har det ganska bra, bortsett från sex och intimitet. Vi har det helt enkelt "trevligt" tillsammans. Det räcker inte för mig, men när jag tagit upp sex som ett problem så tycker hon inte att en sådan "detalj" ska få förstöra vårt i övrigt bra liv. Och jag har varit duktig på att trycka ner min frustration så jag knappt känt den själv. Men den bubblar upp ibland, t.ex. när jag ser kära människor på film eller i verkligheten som kysser varandra eller älskar (det sistnämnda huvudsakligen på film :) ), då känner jag ett hugg av saknad. Jag har harvat på i 8 år med detta.
  • Anonym (Fru)
    Anonym (Fru) skrev 2017-12-05 09:00:06 följande:
    Det är din tolkning att jag anser att kvinnan ska bestämma, men det skrev jag faktiskt inte. Jag skrev att det är fel att mannen i fråga bara ser till sitt eget behov av sex och inte till hans kvinnas behov. Hon saknar säkerligen närhet för närhets skull och inte som ett steg till att mannen ska få sex. I ett förhållande måste båda vara öppna för varandras behov och inte bara åt ett håll.

    Vill man inte ha sex, men ändå tvingas till det så blir det ett sexuellt övergrepp och det är aldrig okej! Om den ena inte vill, måste den andre jobba med att få den andre att vilja igen, inte att släppa till. Första steget är att se bort från sina egna behov och försöka förstå den andre.
    ...eller jo jag skrev att han ska låta henne bestämma, men i syfte att jämna ut situationen. Just nu pressar han på för mycket, så hon kvävs av pressen.
  • Ascendere
    Anonym (niceguy) skrev 2017-12-05 10:34:16 följande:
    Jag har faktiskt nyligen läst boken och insett att jag redan påbörjat MAPen (Male Action Plan för er som inte läst den). Jag tror att jag befinner mig någonstans i fas 2 eller 3. Faktum är, och det kanske låter självgott, att jag redan nu har en högre sex rank än min fru, men vi har inte flippat dynamiken ännu. Hon är fortfarande Captain och jag First Officer. Men jag märker att jag inte längre lutar mig mot henne och avvaktar hennes beslut och att hon faktiskt visar små tecken på ömhet ibland, så kanske något är på väg att hända. Min mindset just nu är verkligen att jag tar ansvar för mitt eget välbefinnande, mitt sociala liv osv. Tidigare har jag varit något av en passagerare. Problemet är bara att när jag stärker mig själv så funderar jag ibland över om jag vill ha min fru. Om hon inte anstränger sig för att gå mig till mötes så varför ska jag vända mig ut och in för att få hennes intresse. Jag saknar inte intresse från andra kvinnor (vilket i och för sig stämmer med hur saker utvecklar sig enligt boken) och det var så länge sedan jag hade någon intimitet med frun att det känns som det är lång väg tillbaka även för mig.
    Poängen med MAP är inte att du gör den för att få din frus intresse. Om du tänker så, då är du fortfarande kvar i hennes frame. Poängen är att allt du gör, alla förbättringar syftar till att göra DIG till en bättre man. Om din fru går dig till mötes påverkar dig inte mer än huruvida solen skiner i Peking eller inte. Du behöver inte validering i form av åtrå eller attraktion från din fru. Först när du förlikat dig med tanken att du eventuellt kommer att leva utan din fru i framtiden och är helt OK med det, först då har du kommit ur hennes frame helt och hållet. 
Svar på tråden Saknar sex