• Anonym (Allvarligt)

    Ni som på riktigt valt att fortsätta

    Här önskar jag ENBART svar från er som gått vidare efter otrohet och på något sätt lyckats. Att det är tufft är jag mer än medveten om, men hur har ni gjort?'

    Är INTE intresserad av att höra från er som valt att stanna men ändå lever i misär eller från er som har åsikter om hur ni tycker att man "borde agera/göra" vid otrohet!

    Själv har jag valt att försöka fortsätta min relation trots en otrohet och vill höra från er som på riktigt valt detsamma för att ni verkligen tror på det.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ni som på riktigt valt att fortsätta
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2018-01-26 23:56:51 följande:

    Här önskar jag ENBART svar från er som gått vidare efter otrohet och på något sätt lyckats. Att det är tufft är jag mer än medveten om, men hur har ni gjort?'

    Är INTE intresserad av att höra från er som valt att stanna men ändå lever i misär eller från er som har åsikter om hur ni tycker att man "borde agera/göra" vid otrohet!

    Själv har jag valt att försöka fortsätta min relation trots en otrohet och vill höra från er som på riktigt valt detsamma för att ni verkligen tror på det.

    Tack på förhand!


    Jag var den andra kvinnan under en längre tid. Vi blev kära. När allt kom fram valde han sin familj. Hans fru vill ha kvar honom och han är glad att han kom undan med det.

    Jag skulle, med den erfarenhet jag nu har, ALDRIG fortsätta med en man som varit otrogen mot mig under en längre tid. Varför? Jo, för att jag vet vad som sägs till den andra kvinnan, jag vet vad som görs med den andra kvinnan och jag vet vad som planeras med den andra kvinnan. Sedan är det hyfsat oväsentligt om den otrogne säger att hen inser det ena och det andra.

    Innan jag var med om detta tänkte jag annorlunda. Då trodde jag nog att ett förhållande alltid går att rädda. Men som sagt, nu är jag övertygad om att vissa saker bör man lämna bakom sig.
  • Anonym (Odyssevs)

    Vi fortsatte och det blev bra. Det beror nog på omständigheterna och var man är i livet. Jag gjorde ungefär så här:
    * jag fick historien över vad som hade inträffat i min frånvaro. Hon berättade allt, egentligen utan riktig ånger eller ursäkter.
    * jag gjorde lite grann om på historien så att den räddade min självkänsla och hennes karaktär. Det blev till en historia om en kvinna som blev frestad av sina känslor när sjömannen seglade lång tid ute på havet. Kvinnan kom till att älska två män samtidigt, utan att veta vem hon skulle välja.
    *jag gav historien ett lyckligt slut. När sjömannen kom tillbaka från havet och gick i land för hennes skull ,så förstod kvinnan att han var hennes livs kärlek.
    *Vi blev eniga om att fortsätta som om historien var sann. Det har vi gjort i 25 år nu. Historien blir sannare för var dag.

    Så mitt råd ( som man) är:
    * bestäm dig om du kan och vill fortsätta
    * när du bestamt dig för att du kan och vill, så lägg locket på. 
    * utdela inga straff
    * nämn det aldrig i gräl
    * få sexlivet till att fungera, som om inget var hänt

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Odyssevs) skrev 2018-03-17 11:44:07 följande:

    Vi fortsatte och det blev bra. Det beror nog på omständigheterna och var man är i livet. Jag gjorde ungefär så här:

    * jag fick historien över vad som hade inträffat i min frånvaro. Hon berättade allt, egentligen utan riktig ånger eller ursäkter.

    * jag gjorde lite grann om på historien så att den räddade min självkänsla och hennes karaktär. Det blev till en historia om en kvinna som blev frestad av sina känslor när sjömannen seglade lång tid ute på havet. Kvinnan kom till att älska två män samtidigt, utan att veta vem hon skulle välja.

    *jag gav historien ett lyckligt slut. När sjömannen kom tillbaka från havet och gick i land för hennes skull ,så förstod kvinnan att han var hennes livs kärlek.

    *Vi blev eniga om att fortsätta som om historien var sann. Det har vi gjort i 25 år nu. Historien blir sannare för var dag.

    Så mitt råd ( som man) är:

    * bestäm dig om du kan och vill fortsätta

    * när du bestamt dig för att du kan och vill, så lägg locket på. 

    * utdela inga straff

    * nämn det aldrig i gräl

    * få sexlivet till att fungera, som om inget var hänt


    Ja, fixar man det, så varför inte? Vi löser saker på olika sätt.

    Personligen skulle jag gå under av att ?lägga locket på? och leva ett liv i lögn.
  • Anonym (Allvarligt)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-14 18:34:29 följande:
    Jag var den andra kvinnan under en längre tid. Vi blev kära. När allt kom fram valde han sin familj. Hans fru vill ha kvar honom och han är glad att han kom undan med det.

    Jag skulle, med den erfarenhet jag nu har, ALDRIG fortsätta med en man som varit otrogen mot mig under en längre tid. Varför? Jo, för att jag vet vad som sägs till den andra kvinnan, jag vet vad som görs med den andra kvinnan och jag vet vad som planeras med den andra kvinnan. Sedan är det hyfsat oväsentligt om den otrogne säger att hen inser det ena och det andra.

    Innan jag var med om detta tänkte jag annorlunda. Då trodde jag nog att ett förhållande alltid går att rädda. Men som sagt, nu är jag övertygad om att vissa saker bör man lämna bakom sig.
    Och på vilket sätt svarar du överhuvudtaget på det jag skrev? Vore fint om du hade respekterat mitt inlägg och hållit dina åsikter för dig själv.
  • Anonym (Allvarligt)
    Anonym (varför?) skrev 2018-03-13 20:20:27 följande:
    Det kanske beror på att allt som inte säger att allt kommer bli jättebra är svar på dina frågor och att det du söker är framgångssagor och medhåll.

    Aldrig är kanske inte rätt ord, men högst otroligt är nog inte helt fel att påstå med tanke på att väldigt få verkar få det att fungera efter en otrohet.
    Jag söker vare sig framgångssagor eller medhåll. Jag ville höra från människor som varit i den situationen att man kunnat fortsätta/starta om efter otrohet. Tycker det framgår ganska tydligt i mitt inlägg. OM det sen inte finns någon som kan svara på det så fine. Men att skriva massa saker som är oväsentliga i själva frågeställningen känns för mig onödigt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2018-03-19 14:58:28 följande:
    Och på vilket sätt svarar du överhuvudtaget på det jag skrev? Vore fint om du hade respekterat mitt inlägg och hållit dina åsikter för dig själv.
    Öm tå.
  • Anonym (Allvarligt)
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-16 22:40:20 följande:

    Jag tror på att det kan gå att komma över och förlåta otrohet. Jag tror att den absolut största begränsningen är ens egen förmåga att förlåta, på riktigt förlåta med hjärtat. Det finns historier om personer som förlåter mördare som har gjort långt värre saker mot dem än en otrohet, så varför skulle man inte kunna förlåta detta.

    Dock tror jag att alla är olika mycket förunnade med att kunna förlåta. För att kunna förlåta behöver man nog ofta förändras själv, man kan t.ex behöva omvärdera hur man har sett på kärlek och förhållanden tidigare och inse att förhållanden kanske snarare handlar om att vara kära i varandra än att i 100% av alla stunder vara trogna. Det är nog en del av processen som har hjälpt mig efter att min sambo var otrogen för 1 år sedan. Det jag har insett under den frågan är att vist, det finns förhållanden där folk aldrig är otrogna under hela sina liv, men finns det folk som aldrig är otrogna ens i sitt huvud? Inte ens under den sämsta perioden av sitt liv/förhållande? Jag tror uppriktigt inte det, jag är en väldigt trogen person men alla har svackor och om även jag har det så tror jag att nästan alla har det om de lockas att tänka något "otroget" i en situation där de är svaga. Nu tänker säkert några att "Ja men det är skillnad på att tänka och att göra". Och vist det är det, men varför är det så stor skillnad på att tänka det och att göra det. I mina ögon (vilket jag har insett efter otroheten) handlar inte förhållanden om att låsa in varandra och tvinga varandra att avstå från att göra massa saker, utan snarare öppenhet där man inte vill vara otrogen den absolut största delen av tiden. Sen har vi alla (tror jag) svackor där fel tankar dyker upp, och det som avgör ifall det sen blir handling av tankarna eller inte är huruvida man känner sig tvingad av sin partner att vara trogen eller inte. Och som sagt förhållanden går nog inte ut på tvång, utan vilja. Sen finns det säkert många som inte håller med mig, och det kan nog ofta vara de som har svårt att förlåta otrohet. 

    Kortfattat, förlåtelse av något som är svårt att förlåta kräver att man förändrar sina värderingar och därmed sin egen syn på saker. Det kräver ofta att man kör över sig själv och vågar inse att man har tänkt fel (vilket inte är det lättaste i en situation när man får reda på otrohet).

    Ytterligare tror jag att det är viktigt att förstå hela situationen och varför det hände som någon tidigare har nämnt. Och att man vet att ens partner kommer att förändra sig själv efter det som har hänt så att den inte hade fattat samma beslut i samma situation om den hade uppstått igen. (Min flickvän har tydligt haft ångest och mått kast sen det här hände och jag tror verkligen på att det inte skulle hända igen.) För mig har det också hjälp att ta upp det igen några gånger även om det inte har funnits så mycket mer att säga om det, det har hjälpt mig att känna att det som sägs har varit sanningen och hela sanningen. Att få alla detaljer och hala bilden hjälper mig generellt att lägga saker bakom mig (precis som att jag gärna läser klart en bok helt innan jag lägger den åt sidan och glömmer bort den) men där är nog alla olika och vissa kanske inte klarar av det. 

    Lycka till,
    Det kan funka med öppenhet och förlåtelse!


    Tack för ditt svar!
    För mig är det dock väldig skillnad på att vara otrogen "på riktigt" och att fantisera om någon. I huvudet skadar man inte sin partner, man ljuger och bedrar inte. Tror precis som du att alla någon gång fantiserat om någon annan på ett eller annat sätt. Men att att träffa någon och ha kontakt bakom ryggen på sin partner är något helt annat. Jag vet vad som fattades i vår relation och kan på sätt och vis förstå att det blev som det blev. Min partner trodde dessutom att jag egentligen inte älskade honom utan stannade av mer praktiska skäl. Dock har man ju alltid alternativet att kommunicera, från båda håll. Min partner har också haft mycket ånger och mått riktigt dåligt, så oftast känns det som att det inte kommer hända igen. Men sen finns det där lilla tvivlet...Har man gjort det en gång så kanske det är lättare att göra det igen. I vissa delar har vår relation blivit mycket bättre. Vi pratar med varandra, umgås och är mycket mer fysiska. Så det finns hopp!
  • Anonym (Allvarligt)
    Anonym (Emma) skrev 2018-01-30 11:22:59 följande:

    Jag kände att nu har något ändrats, nu har blockeringen löst sej och vi kan komma vidare starkare. Tyvärr höll det sej så kanske två år men nu är bekymren tillbaka och han har återigen vänt sej bortåt och inåt istället för att mötas. Jag var den enda som kunde kompromissa. Det positiva för dej är att det går att vända och få det att kännas bra. Det dåliga är att om inte båda förändras så pyr problemen vidare och blossar upp förr eller senare.


    Tack för ditt svar!
    Det är lite det där jag är rädd för. Att det efter en tid ska gå tillbaka till det som var innan allt hände. Det känns verkligen som att vi båda vill ge allt och satsa på det här. Jag får helt enkelt se tiden an.
    Är ni fortfarande tillsammans?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2018-03-19 14:58:28 följande:

    Och på vilket sätt svarar du överhuvudtaget på det jag skrev? Vore fint om du hade respekterat mitt inlägg och hållit dina åsikter för dig själv.


    Jag gav ett allmänt råd. Du är värd bättre. Försök skiljas som vänner.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (.) skrev 2018-03-19 15:06:24 följande:

    Öm tå.


    Ja, och det förstår man ju. Klart det är svinjobbigt och tänka sig in i vad ens partner kan ha gjort och sagt och planerat med en annan. Som ts partner garanterat har gjort och det kommer aldrig ts någonsin få veta. Möjligen ett uns av sanningen.

    I mitt fall förminskades vårt 1,5 års förhållande med allt vad det innebär (barnen har lekt, vi har åkte på övernattningar, lagat luncher och middagar ihop etc.) till några ligg under 6 mån. Frun köpte det och mår dåligt eller så fattar hon att det är lögn och mår dåligt. Det är ju de valen man har.

    Otrohet kan hända vem som helst och en gång otrogen behöver inte betyda alltid otrogen. MEN, att försöka fixa ett förhållande som lett till långvarig otrohet tror jag inte går. Det tog slut långt innan otroheten var ett faktum.
Svar på tråden Ni som på riktigt valt att fortsätta