• Anonym (Jag)

    Vad ska en assistent på fsk göra?

    Om man är där som assistent åt ett barn med autism, ska man då också hjälpa till med tex duka på/av bordet, städa, klä på andra barn osv?

    Börjar känna mig ganska utnyttjad, men vet inte om jag har något att komma med.

  • Svar på tråden Vad ska en assistent på fsk göra?
  • Liten ekorre
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-18 14:36:33 följande:

    Håller på och utbildar mig till specialpedagog och det är vad jag är där som, även om de kallar det assistent. Jag ska iaktta och hjälpa just det barnet, är inte någon extrapersonal för hela avdelningen.


    Det är inte det en specialpedagog jobbar med överhuvudtaget. En specialpedagog har en rådgivande roll och arbetar på flera förskolor där hen kommer in och gör observationer och sen råder pedagogerna.

    Din beskrivning passar mest in på en resurs. Dessa är oftast outbildade.

    Om "ditt" barn är hemma från förskolan en dag, tänker du att du ska sitta och rulla tummarna då?
  • violis

    I din trådstart fick jag intrycket att du var anställd som " assistent".. När du skriver vidare säger du att du utbildar dig till specialpedagog... Är det verkligen det du utbildar dig till? Med tanke på dina kommentarer om vad pedagogerna ber dig göra och hur du själv tycker dig kunna sitta lugnt på en stol och iaktta medans pedagogerna roddar allt annat runt om eftersom det inte är ditt ansvar att det behövs med folk där...får mig att undra om detta stämmer... det känns inte som om du har riktig förståelse för vad arbete på en förskola innebär eller vad det innebär att iaktta ett barn- du kan inte iaktta ett barn 8 timmar /dag och få ut något vettigt av det, det du kan göra det är att iaktta olika situationer MEN en bra specialpedagog gör det i " smyg" precis som vi gör när vi observerar alla andra barn- tex du vill studera hur barnet fungerar i en tambursituation då är du med i tamburen och ser till att du hela tiden har barnet i ögonvrån Men samtidigt hjälper du tex Kalle och Stina med deras dragkedjor och sätter på Olle hans mössa... Det är stor skillnad i vad du kan få som svar om du frågar som anställd som assistent eller om du frågar som elev,krav och förväntningar skilljer sig åt... Självklart är det så att har du uppgifter du ska göra som hör till utbildningen måste du få tid och möjlighet att göra dessa ,du måste ju också ha en handledare att rådfråga... En annan fråga.. Vad har du för bakgrund? Vad har du jobbat med innan du började den här utbildningen och hur lång praktikperiod har du?

  • Anonym (Jag)
    Anonym (L) skrev 2018-02-18 15:39:51 följande:

    Är du anställd som "specialpedagoglärling" eller resurs? Vad säger din chef om det hela?


    Inte anställd alls, det är praktik.
  • Anonym (Jag)
    Liten ekorre skrev 2018-02-18 15:58:33 följande:

    Det är inte det en specialpedagog jobbar med överhuvudtaget. En specialpedagog har en rådgivande roll och arbetar på flera förskolor där hen kommer in och gör observationer och sen råder pedagogerna.

    Din beskrivning passar mest in på en resurs. Dessa är oftast outbildade.

    Om "ditt" barn är hemma från förskolan en dag, tänker du att du ska sitta och rulla tummarna då?


    Jag gör det jag blivit tillsagd att göra.
  • Anonym (Jag)

    Givetvis sitter jag inte på en stol och glor, det är era ord, inte mina.

  • Anonym (Verner)
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-18 16:15:59 följande:

    Inte anställd alls, det är praktik.


    Praktik under utbildning? Vad läser du för utbildning?
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-18 16:15:59 följande:

    Inte anställd alls, det är praktik.


    Om du läser till specialpedagog så är ju din handledare specialpedagog. Fråga hen vad arbetet innebär och vad du ska göra för att nå kursmålen.
  • hammarhajen
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-18 16:15:59 följande:
    Inte anställd alls, det är praktik.
    Om du läser till specialpedagog har du en lärarutbildning i botten. Då borde du veta själv ungefär vad som förväntas i arbetet på en förskola. Annars får du stämma av med dina kurslärare. 

    Vi har en förskola knuten till vår skola. Där hjälper ALLA till med det praktiska i verksamheten, även rektorn. Klart att olika tjänster har olika ansvar och fokus. Rktorn torkar inte lika många matbord som barnskötarna eftersom hon har mindre tid i barngrupp, men alla bidrar efter den tid de har. 

    Ett barn med autism har oftast stort behov av stöd i samspelet med andra barn. Superviktigt att assistenten lär känna de andra barnen och blir en trygg figur som kan gå in i barnens lek utan att andra barn känner sig osäkra. 
  • viseversa

    Nej inte om det inkräktar på din tid med det barn du är anställd för. Du ska inte ses som en extra personal på förskolan utan du är anställd för ett visst barn. Då ska du jobba med denne. Hjälpa denne med kläder mat ochy socialt samspel. Sen är det klart man jobbar ihop i ett lag men du ska i första hans finnas för detta barn. Min sons resurs blev ofta "utlånad" till andra avd till och med. Detta störde mig ENORMT och jag sa ifrån att det inte är ok och att resursen är anställd för min SON inte som en extra personal för hela förskolan. 

  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-18 16:15:59 följande:

    Inte anställd alls, det är praktik.


    Jaha är du inte anställd? Din trådstart kan lätt misstolkas. Om du praktiserar skulle jag inte kalla det att du är assistent. Då är du en elev och skall följa en handledare som arbetar med barnet ifråga. Du ska inte bli utnyttjad att torka bord och annat nej.
  • HelaGotland
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-18 16:17:31 följande:
    Jag gör det jag blivit tillsagd att göra.

    Ett av mina första jobb var just specialresurs, dvs resurs åt en pojke med lätt npd. Men jag fick hjälpa till precis överallt och med alla barn. Visst kände man sig utnyttjad ibland. Jag fick t ex ta alla utepassen. Det hade jag iofs inget emot. Det jag irriterade mig mest på var att kärringarna där tyckte att man skulle jobba 8-17 eller 9-18 utan en timmes lunchrast. Men jag sa till dom att det faktiskt ingår i arbetstiden. De tyckte jag kunde vänta till halv tre och äta mellis...? Alla andra jobbade deltid. Jag sas! ifrån och det är jag glad över att jag gjorde. Jag fick nästan alltid städa upp efter ungarna också. Men men det var mitt första jobb.....
Svar på tråden Vad ska en assistent på fsk göra?