• Anonym (Upprörd mamma)

    Skolan beviljade inte ledigheten!

    Sonen som går i åttan fick inte ledigt från skolan. Anledningen till att vi ansökte om ledighet är att vi ska på begravning till en nära släkting som avlidit. Sonen kommer då vara borta i 4 dagar, då resan dit är väldigt lång. Är så förbannad på skolan nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till! Kan man överklaga på något sätt? Ja jag vet att min son har väldigt svårt med matte och riskerar underkänt, men jag tycker man kan göra undantag. Ska vi strunta i skolans nej och ta ledigt för sonen ändå eller ska man göra på annat sätt? Detta gäller nästa vecka så sonen har tyvärr inte lov då.

  • Svar på tråden Skolan beviljade inte ledigheten!
  • Anonym (Upprörd mamma)
    Kyss skrev 2018-02-20 14:21:54 följande:

    Men riskerar man F i matte, så åker ingen människa med något vett någonstans utan är i skolan och övar! Inget betyg i matte = Ingen behörighet till gymnasiet = ingen vidareutbildning = inget jobb = inga pengar = svält = död


    Men fortsätt överdriv, tragiska människa...
  • Inisario
    sextiotalist skrev 2018-02-20 14:15:11 följande:
    Nu brukar inte folk välja när de ska dö, litet tips bara.
    Nej, men heller inte tror jag att skolan ger avslag på ledigheten, enbart för att vara lite elak. Någonting är det nog som stör dem som jobbar där. 
  • sextiotalist
    Kyss skrev 2018-02-20 14:21:54 följande:
    Men riskerar man F i matte, så åker ingen människa med något vett någonstans utan är i skolan och övar! Inget betyg i matte = Ingen behörighet till gymnasiet = ingen vidareutbildning = inget jobb = inga pengar = svält = död
    Vet du, nu är jag rätt säker på att de där fyra dagarna varken gör från eller till i detta fall.
    Sedan verkar du som att du drar lite väl stora växlar med ett F i matematik. Du har aldrig hört talas om möjligheten att läsa upp matten ?
  • Anonym (Pepp)
    Kyss skrev 2018-02-20 14:12:28 följande:

    Att det ska vara så förbaskat svårt att respektera skolplikten och hålla sig till loven med att resa! Om nu din son riskerar F i matte, vilket är ganska allvarligt, är det urbota korkat av dig att åka på begravning. Och vadå "nära släkting"? Tycker skolan gör rätt som inte beviljar ledighet. Mah! Ungarna är ju mer lediga än vad de går i skolan, och ändå har föräldrar behov av att resa utanför loven. Morr.


    Om det är en nära släkting som betytt mycket för en åker man. Basta! Däremot kan det ju vara så i exempelvis detta fall att sonen inte bryr sig så mycket om begravningen. Det kanske mer än något de vuxna tycker är viktigt. Om inte sonen väldigt gärna vill gå på begravningen låt honom vara hemma och åk själva.
  • Inisario
    Anonym (Upprörd mamma) skrev 2018-02-20 14:24:10 följande:
    Men fortsätt överdriv, tragiska människa...
    Tragiskt, anser jag folk är som startar någon tråd fast de redan bestämt sig för att göra hur de vill, enbart för att kunna hoppa på andra som inte stryker dem medhårs.

    Du vill åka fast skolan säger nej. Gör det då! Inte svårare än så.
  • Anonym (Upprörd mamma)
    Anonym (Pepp) skrev 2018-02-20 14:28:16 följande:

    Om det är en nära släkting som betytt mycket för en åker man. Basta! Däremot kan det ju vara så i exempelvis detta fall att sonen inte bryr sig så mycket om begravningen. Det kanske mer än något de vuxna tycker är viktigt. Om inte sonen väldigt gärna vill gå på begravningen låt honom vara hemma och åk själva.


    Det är sonens farmor som ska begravas. Hon betydde väldigt mycket för sonen, så sonen både vill och kommer åka med på begravningen.
  • Anonym (Men)

    Har du pratat med skolan? Vem avslog ansökan? Klassläraren? eller i samråd med ämnesläraren? Eller rektor?

    Nu har jag inte i huvudet, men på mina barns skola så har klassläraren rätt att bevilja X dagars ledighet per termin, överstiger det X dagar så går det till rektor att avgöra (förvisso säkerligen i samråd med läraren...).

    Har du bara fått blanketten i retur, och nu är du förbannad och skriver av dig på ett nätforum? Och nu har du bestämt dig för att strunta i avslaget och åka ändå.

    Varför inte agera vuxet och ta kontakt med din sons skola och förklara att du tycker att avslaget är inte motiverat.

    Man kan tycka mycket om svensk skola, jag har ibland ett lågt förtroende för skolan i allmänhet, men jag har ett högt förtroende för mina barns lärare/mentorer och jag tycker att man bör sträva efter att ha en god kommunikation kring ens barn och deras skolarbete och tiden i skolan.

    Därmed anser jag att man bör agera vuxet i dylika fall. Att bara "skolka" eller "sjukanmäla" anser jag inte är ett vuxet agerande... tyvärr.

    Föreslå någon lösning? Att sonen läser in tiden han "missar", extra läxor, whatever...

    Lycka till!

  • Anonym (Upprörd mamma)
    Inisario skrev 2018-02-20 14:30:27 följande:

    Tragiskt, anser jag folk är som startar någon tråd fast de redan bestämt sig för att göra hur de vill, enbart för att kunna hoppa på andra som inte stryker dem medhårs.

    Du vill åka fast skolan säger nej. Gör det då! Inte svårare än så.


    Ja för att man svälter och dör över ett F i matte i 8:an? Troligt...
  • Inisario
    Anonym (Upprörd mamma) skrev 2018-02-20 14:31:27 följande:
    Ja för att man svälter och dör över ett F i matte i 8:an? Troligt...
    Som sagt. Åk då!
  • modsey

    Självklart skulle vi åka. Maila rekor och lärare och meddela. Kör med helt öppna kort om att ni åker ändå

Svar på tråden Skolan beviljade inte ledigheten!