• Anonym (Ts)

    Soc hjälper inte mamman?

    Det här är en familj jag känner till. Barnen har blivit placerade pga mammans missbruk och mående. Tyvärr vill inte mamman ha hjälp, men det borde väl finnas tvångsvård för föräldrar? Hon har tidigare gjort självmordsförsök. Pratar med sin äldsta (13 år) om att hon inte vill leva längre. Soc säger åt barnet att inte prata med sin mamma när hon mår så dåligt eller är påverkad (jämt?) barnet lyssnar inte. Det känns inte hållbart.

  • Svar på tråden Soc hjälper inte mamman?
  • Anonym (?!)
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-21 10:18:42 följande:

    Jag känner egentligen inte familjen utan familjehemmet äldsta barnet bor i. Hon har inte bott där speciellt länge men barnen har varit placerade under en längre tid (vill inte skriva exakt).Mamman har blivit erbjuden hjälp enligt socialsekreteraren,men jag tänker mer att det är konstigt att hon inte kan bli inlagd på något behandlingshem. Både för hennes skull men framförallt för barnens.

    Det svåra är att hon bara pratar med sitt barn om sitt mående (förhoppningsvis inte med de yngre men det har jag ingen insyn i)När familjehemmet ringt upp efter självmordshot är det inget mamman vill kännas vid. Nu ska de försöka begränsa kontakten via telefon, men det är ju i princip omöjligt eftersom barnet är 13 år. Jag vet inte om hon är påverkad dygnet runt, men det är den känslan familjehemmet fått.


    Oj vad familjehemmet verkar ha missat att de har tystnadsplikt.
  • Inisario
    Anonym (Soc) skrev 2018-02-21 08:29:35 följande:

    Jag kan sätta EN MILJON på att mamman inte blivit erbjuden någon hjälp! I alla fall inte från soc!

    Mamman är tydligen sjuk och då får soc gå in och hjälpa HENNE i första hand så hade barnen haft det bra idag, nu får de aldrig mer det under sin uppväxt


    Helt ärligt fattar jag inte riktigt vad du håller på med i diverse trådar här? Nu behöver man knappast vara någon  Einstein för att kunna fatta att du själv är missnöjd med vissa soc åtgärdar. Men det har inte med tråden att göra.

    Visst kan även soc felar, men det är väl lite väl optimistiskt att påstå att personen i ts aldrig fått hjälp från soc. Hur tycker du hamnade barnet (tack och lov) i andra livsförhållanden? Vad är det för fel på att ta ett barn ur ett ohållbar familjesituation för att placera det på familjehem? Tror du allvarligt att alla dessa familjehem enbart finns till för att tjäna in några pengar? Det får väl alla som någonsin kommit i kontakt med den svenska vården och omsorgen enbart att småle lite............

    Vad tycker du att soc skulle göra om vederbörande inte vill ha hjälp? Tvinga henne? Hur? När? På vilket sätt?

    Som sagt, även soc kan felar, men att enbart använda soc som boven för ens egna tillkortakommanden, är milt sagt inte enbart lite långsökt. 
  • Anonym (Soc.)

    Självklart kan man LVMa även föräldrar, men inte utifrån att de är dåliga föräldrar pga missbruk utan för att karaktären av missbruket uppfyller kriterierna för tvångsvård.

  • linani
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-21 10:18:42 följande:

    Jag känner egentligen inte familjen utan familjehemmet äldsta barnet bor i. 


    Hur har du - som utomstående - kommit över all denna information?
    Vidare - inser du inte det olämpliga i att sitta och diskutera dessa människors personliga situation på ett Internetforum som har knappa miljonen besökare om dagen?

    1. Respektera tystnadsplikten och familjens integritet.
    2. Du har inte all information. Lita till att de sociala myndigheterna arbetar så gott de kan enligt tillgängliga resurser och kunskaper. 
  • Anonym (Soc)
    linani skrev 2018-02-21 13:00:04 följande:
    Hur har du - som utomstående - kommit över all denna information?
    Vidare - inser du inte det olämpliga i att sitta och diskutera dessa människors personliga situation på ett Internetforum som har knappa miljonen besökare om dagen?

    1. Respektera tystnadsplikten och familjens integritet.
    2. Du har inte all information. Lita till att de sociala myndigheterna arbetar så gott de kan enligt tillgängliga resurser och kunskaper. 
    Får verkligen hoppas att någon vettig människa anmäler det familjehemmet och fråntar dem rätten att ha placerade ungar hos sig för all framtid!

    Har ett familjehem i min bekantskapskrets som har berättat ALLT som hennes placerade ungar varit med om. Väldigt privata detaljer som inte ens soc borde ha berättat för hemmet pga DERAS tystnadsplikt! Men i socvärlden (inkluderat familjehem) finns inget som heter tystnadsplikt eller lagar och regler.
    Mamman hade även ett förhållande med en placerad 16 åring. Allt är anmält (finns MKT mer problem än detta), men som alltid händer inget då familjehem alltid är felfria.

    Om ni som klagar på mig hade minsta insyn i allt jag har sett så skulle ni förstå mitt hat mot denna undermåliga myndighet.
  • Inisario
    Anonym (Soc) skrev 2018-02-21 13:17:45 följande:
    Får verkligen hoppas att någon vettig människa anmäler det familjehemmet och fråntar dem rätten att ha placerade ungar hos sig för all framtid!

    Har ett familjehem i min bekantskapskrets som har berättat ALLT som hennes placerade ungar varit med om. Väldigt privata detaljer som inte ens soc borde ha berättat för hemmet pga DERAS tystnadsplikt! Men i socvärlden (inkluderat familjehem) finns inget som heter tystnadsplikt eller lagar och regler.
    Mamman hade även ett förhållande med en placerad 16 åring. Allt är anmält (finns MKT mer problem än detta), men som alltid händer inget då familjehem alltid är felfria.

    Om ni som klagar på mig hade minsta insyn i allt jag har sett så skulle ni förstå mitt hat mot denna undermåliga myndighet.
    Nu igen? Varför skulle någon någorlunda vettig människa anmäler det familjehemmet? Vad har det med ts å göra? Vilken alternativ finns det för barn i utsatta relationer om man ta bort familjehemmet i all framtid? 

    Berättar någon mamma för ts om sina problem och ts startar någon tråd här, bryter det knappast mot tystnadsplikten. Heller inte gör familjehemmet något fel, eftersom det hamnar längst ner på listan. Är du någorlunda frisk, människa?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Soc) skrev 2018-02-21 13:17:45 följande:
    Får verkligen hoppas att någon vettig människa anmäler det familjehemmet och fråntar dem rätten att ha placerade ungar hos sig för all framtid!

    Har ett familjehem i min bekantskapskrets som har berättat ALLT som hennes placerade ungar varit med om. Väldigt privata detaljer som inte ens soc borde ha berättat för hemmet pga DERAS tystnadsplikt! Men i socvärlden (inkluderat familjehem) finns inget som heter tystnadsplikt eller lagar och regler.
    Mamman hade även ett förhållande med en placerad 16 åring. Allt är anmält (finns MKT mer problem än detta), men som alltid händer inget då familjehem alltid är felfria.

    Om ni som klagar på mig hade minsta insyn i allt jag har sett så skulle ni förstå mitt hat mot denna undermåliga myndighet.
    Hur har du det egentligen? 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2018-02-21 13:17:45 följande:
    Får verkligen hoppas att någon vettig människa anmäler det familjehemmet och fråntar dem rätten att ha placerade ungar hos sig för all framtid! Har ett familjehem i min bekantskapskrets som har berättat ALLT som hennes placerade ungar varit med om. Väldigt privata detaljer som inte ens soc borde ha berättat för hemmet pga DERAS tystnadsplikt! Men i socvärlden (inkluderat familjehem) finns inget som heter tystnadsplikt eller lagar och regler. Mamman hade även ett förhållande med en placerad 16 åring. Allt är anmält (finns MKT mer problem än detta), men som alltid händer inget då familjehem alltid är felfria. Om ni som klagar på mig hade minsta insyn i allt jag har sett så skulle ni förstå mitt hat mot denna undermåliga myndighet.
    Man får prata om vad familjehemsplacerade barn varit med om det är nämligen så att det mesta står i de offentliga handlingarna som vem som helst kan läsa. För du vet att LVU-domar likt andra domar är offentliga och där står ven skälen till placering och hur hemförhållandena varit ibland finns det tom. bilder när det gäller grav misär i hemmet
  • Anonym (Ts)
    linani skrev 2018-02-21 13:00:04 följande:

    Hur har du - som utomstående - kommit över all denna information?

    Vidare - inser du inte det olämpliga i att sitta och diskutera dessa människors personliga situation på ett Internetforum som har knappa miljonen besökare om dagen?

    1. Respektera tystnadsplikten och familjens integritet.

    2. Du har inte all information. Lita till att de sociala myndigheterna arbetar så gott de kan enligt tillgängliga resurser och kunskaper. 


    Det är knappast någon som kan lista ut vilka det handlar om utifrån den här informationen. Mycket möjligt att jag dessutom bytt ut vissa delar så det ska bli helt omöjligt för även nära personer att kunna lista ut det. Så det behöver ingen oroa sig för.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Soc) skrev 2018-02-21 13:17:45 följande:
    Får verkligen hoppas att någon vettig människa anmäler det familjehemmet och fråntar dem rätten att ha placerade ungar hos sig för all framtid!

    Har ett familjehem i min bekantskapskrets som har berättat ALLT som hennes placerade ungar varit med om. Väldigt privata detaljer som inte ens soc borde ha berättat för hemmet pga DERAS tystnadsplikt! Men i socvärlden (inkluderat familjehem) finns inget som heter tystnadsplikt eller lagar och regler.
    Mamman hade även ett förhållande med en placerad 16 åring. Allt är anmält (finns MKT mer problem än detta), men som alltid händer inget då familjehem alltid är felfria.

    Om ni som klagar på mig hade minsta insyn i allt jag har sett så skulle ni förstå mitt hat mot denna undermåliga myndighet.
    Jag kan garantera dig om att det är ett bra familjehem så om de skulle bli fråntagna den rätten (vilket inte skulle hända eftersom de inte gjort något fel) så hade det bara påverkat barnen negativt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-21 10:18:42 följande:

    Jag känner egentligen inte familjen utan familjehemmet äldsta barnet bor i. Hon har inte bott där speciellt länge men barnen har varit placerade under en längre tid (vill inte skriva exakt).Mamman har blivit erbjuden hjälp enligt socialsekreteraren,men jag tänker mer att det är konstigt att hon inte kan bli inlagd på något behandlingshem. Både för hennes skull men framförallt för barnens.

    Det svåra är att hon bara pratar med sitt barn om sitt mående (förhoppningsvis inte med de yngre men det har jag ingen insyn i)När familjehemmet ringt upp efter självmordshot är det inget mamman vill kännas vid. Nu ska de försöka begränsa kontakten via telefon, men det är ju i princip omöjligt eftersom barnet är 13 år. Jag vet inte om hon är påverkad dygnet runt, men det är den känslan familjehemmet fått.


    Väldigt svårt och barnet oroar sig säkert mycket för sin mamma. Kanske barnet borde aktivera en inspelning av samtalen från mamman? Mamman kan nog behöva få höra vad hon säger och hur hon låter, när hon är mindre påverkad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (omöjligt) skrev 2018-02-21 10:38:49 följande:

    13-åringen behöver få ett nytt telefonnummer och övertalas att inte kontakta sin mamma på egen hand. Hon måste få stöd och hjälp att förstå att mammans mående inte är hennes ansvar


    Vad jag förstår tar barnet mycket egen kontakt med mamman på grund av oro. Jag tror inte det kommer fungera att försöka hindra den kontakten. Det känns väldigt tragiskt att mamman pratar med sitt barn om sitt mående, istället för att ta hjälp. Det skulle antagligen behövs någon form av tvångsvård. Svårt förstås när hon inte inser eller vill ha(?) hjälp för sitt missbruk och mående.
  • Anonym (?!)
    Inisario skrev 2018-02-21 13:25:41 följande:
    Nu igen? Varför skulle någon någorlunda vettig människa anmäler det familjehemmet? Vad har det med ts å göra? Vilken alternativ finns det för barn i utsatta relationer om man ta bort familjehemmet i all framtid? 

    Berättar någon mamma för ts om sina problem och ts startar någon tråd här, bryter det knappast mot tystnadsplikten. Heller inte gör familjehemmet något fel, eftersom det hamnar längst ner på listan. Är du någorlunda frisk, människa?
    Fast jo, familjehemmet bryter mot tystnadsplikten om de pratar om barnet och mamman med någon utomstående (ts).
  • Anonym (Mäh)
    Anonym (Soc) skrev 2018-02-21 08:14:39 följande:

    Precis SÅ anser även soc och jag tycker det är så fruktansvärt fel mot dessa stackars barn!

    Du tror inte att de dagligen drömmer om att få komma hem? Till en frisk mamma i ett tryggt boende, det får de aldrig nu när soc sk*ter i mammans mående och liv. På så vis förstörs även barnens framtid!


    Även föräldrar är vuxna människor som väljer sitt agerande. Om inte hon bryr sig om att barnen ska få henne som frisk mamma i ett tryggt boende kan ingen tvinga henne.
  • Anonym (Tja)

    Tja vad ska man göra när man säger till mamman att du kan inte droga om du ska ha ansvar för en bebis och mamman säger jag tar inga droger trots att det finns vittnen och positiva drogtester? Spelar ingen roll om jag erbjuder all hjälp i världen.

Svar på tråden Soc hjälper inte mamman?