• Anonym (Barnbarn)

    Kommer hennes vilja alltid trumfa vår?

    När försvinner rätten att bestämma själv?

    Min farmor är 87 år gammal, sitter i rullstol och kan i princip inte göra något själv.

    Hemtjänsten kommer två gånger per dag, en vid lunchtid och en på kvällen och däremellan kan hon varken fixa mat eller gå på toa, utan sitter bara låst framför tvn.

    Hela familjen har försökt få henne att flytta till boende i över tio år, men hon vägrar på grund av massa fördomar som inte finns någon sanning i.

    Hon bor en brant trappa upp utan hiss och har bara varit utomhus en gång på flera år.

    Hon är klar i huvudet, men i övrigt kan hon inte göra något själv.

    Vi vill så gärna få henne till ett boende då hela hennes livskvalité skulle förändras enormt, men hon vägrar som sagt.

    Vad krävs för att hon inte ska ha sista ordet? Eller är det bara att acceptera att vi inte kan göra något trots att hon inte förstår sitt eget bästa?

  • Svar på tråden Kommer hennes vilja alltid trumfa vår?
  • molly50
    Anonym (Barnbarn) skrev 2018-03-17 19:21:14 följande:
    Hon får inte mer än så, det har bråkats om det i flera år.. Hon kan vända på sig och sätta sig upp från liggande, men inte ta sig ifrån sängen. Benen fungerar inte och hennes ena hand är jättesvag.
    Det låter märkligt,tycker jag. Varför får hon inte mer hjälp än så om hon är så pass dålig?
    Om min morfar som både kan gå själv och ta sig ur sängen på egen hand kan få så pass mycket hjälp så borde din farmor också kunna få det.
    Ni som anhöriga eller hemtjänsten kanske kan ta kontakt med en behovsbedömare och höra er för?
    Kanske kan ni få till en vårdplanering så att de får se vilka behov hon har?
    Carpe Diem
  • Anonym (Barnbarn)
    molly50 skrev 2018-03-18 12:56:11 följande:

    Det låter märkligt,tycker jag. Varför får hon inte mer hjälp än så om hon är så pass dålig?

    Om min morfar som både kan gå själv och ta sig ur sängen på egen hand kan få så pass mycket hjälp så borde din farmor också kunna få det.

    Ni som anhöriga eller hemtjänsten kanske kan ta kontakt med en behovsbedömare och höra er för?

    Kanske kan ni få till en vårdplanering så att de får se vilka behov hon har?


    Har ingen aning, vet bara att det nekats ännu mer. Från början kom de tre gånger, men en drogs tillbaka när vi ansökte om mer.

    Sist vi pratade lät hon plötsligt inte lika avigt inställd till boende däremot, så kan ju alltid hoppas att hon kommer ihåg det till nästa gång.. Misstänker att hon börjar bli senil, hon kan berätta samma sak flera gånger under samma samtal.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Barnbarn) skrev 2018-03-18 13:02:54 följande:
    Har ingen aning, vet bara att det nekats ännu mer. Från början kom de tre gånger, men en drogs tillbaka när vi ansökte om mer.

    Sist vi pratade lät hon plötsligt inte lika avigt inställd till boende däremot, så kan ju alltid hoppas att hon kommer ihåg det till nästa gång.. Misstänker att hon börjar bli senil, hon kan berätta samma sak flera gånger under samma samtal.
    Det är något som inte stämmer här, det är jag 99 % säker på. Kanske har du missuppfattat något när det gäller hennes situation eller så kan hon inte vara fullt så dålig som du skriver.

    Man har det helt enkelt inte så torftigt och eländigt att man bara får hjälp av hemtjänsten 2 gr per dygn om man behöver hjälp med "allt".

    Skulle hon ligga i sängen så mycket som du skriver hade hon fått in akut till sjukhus ganska snart pga uttorkning och trycksår mm. Man kan inte vänta så länge med personlig hygien, toabesök och måltider!

    Vänd er till biståndshandläggaren igen för att få svar på hur det blivit.

    Om man blir nekad det man ansöker om får man ett skriftligt avslag på det man inte anses vara berättigad till. Hemtjänst är en behovsprövad insats och lagrummet är socialtjänstlagen (förkortas SoL). Ett avslag kan man överklaga till förvaltningsrätten. I samband med att man får ett avslag får man också anvisningar hemskickade med instruktion om hur du ska göra om du vill överklaga ditt beslut.

    Du kan också vända dig till kommunens anhörigstöd om du vill få mera vägledning.
  • Anonym (lika)

    Det låter som min farmor. Hon bodde i egen lägenhet tills hon var 98 år gammal. Hon vägrade och även kommunen tyckte att det funkade ju bra hemma...

    Bara det att hon ramlade flera ggr per år, kunde inte ta sig ut, fick mat från hemtjänsten men åt inte den för hon glömde eller var inte sugen, kunde gå en hel dag eller mer utan att äta nästan nåt och blev så smal så det var läskigt. Hon kunde ligga nedkissad i sängen i timmar för att hon inte fick hjälp till toan i tid. Hon hade hemtjänst två ggr per dag + larm och sen matleverans och städning. Det räckte ju inte till alls, men det ville kommunen inte gå med på. Och farmor ville inte ändra nåt och inte vara till besvär. 

    Så till slut fick vi igenom att hon skulle få komma till äldreboende. Och vilken skillnad!!

    Hon levde upp och kände sig så trygg med personalen och de andra boende. Hon blev vän med några tanter och hade nån att prata med. Och även när hon ville sitta själv så hade hon dörren öppen och kunde se och höra de andra. Hon fick bra mat och sällskap så att hon åt maten och gick upp i vikt. Hon hade sina egna möbler (utom sängen som var en mer avancerad höj-sänkbar), sina saker, sina kläder. När hon fyllde år ordnade boendet så att vi kunde fira henne i ett samlingsrum och såna saker. Hon hade det verkligen bra där.

    Från att ha varit nästan döende av undernäring och flera benbrott vid 98 års ålder så levde hon gott tills hon var 104 år på boendet. Hon somnade in trygg och lugn i sin säng. Boendets personal ringde oss när de trodde att det började vara tid för henne att dö och alla vi barn och barnbarn samlades och var hos henne en längre eller kortare stund. 

    Hade hon bott kvar hemma är risken mycket stor att hon dött på golvet, av ett fall, och legat ett tag innan hjälp hann komma. 

  • Anonym (Barnbarn)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-03-19 09:06:36 följande:

    Det är något som inte stämmer här, det är jag 99 % säker på. Kanske har du missuppfattat något när det gäller hennes situation eller så kan hon inte vara fullt så dålig som du skriver.

    Man har det helt enkelt inte så torftigt och eländigt att man bara får hjälp av hemtjänsten 2 gr per dygn om man behöver hjälp med "allt".

    Skulle hon ligga i sängen så mycket som du skriver hade hon fått in akut till sjukhus ganska snart pga uttorkning och trycksår mm. Man kan inte vänta så länge med personlig hygien, toabesök och måltider!

    Vänd er till biståndshandläggaren igen för att få svar på hur det blivit.

    Om man blir nekad det man ansöker om får man ett skriftligt avslag på det man inte anses vara berättigad till. Hemtjänst är en behovsprövad insats och lagrummet är socialtjänstlagen (förkortas SoL). Ett avslag kan man överklaga till förvaltningsrätten. I samband med att man får ett avslag får man också anvisningar hemskickade med instruktion om hur du ska göra om du vill överklaga ditt beslut.

    Du kan också vända dig till kommunens anhörigstöd om du vill få mera vägledning.


    Det är pappa som sköter allt sånt, så jag vet bara vad han och farmor säger. Han är hos henne dagligen.

    Hon lever mest på näringsdrycker och dyl för hon har ingen aptit, så det har hon vid sig.

    Den varma mat hon får är antingen micromat eller sånt som pappa lagat.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-03-19 09:06:36 följande:
    Det är något som inte stämmer här, det är jag 99 % säker på. Kanske har du missuppfattat något när det gäller hennes situation eller så kan hon inte vara fullt så dålig som du skriver.

    Man har det helt enkelt inte så torftigt och eländigt att man bara får hjälp av hemtjänsten 2 gr per dygn om man behöver hjälp med "allt".

    Skulle hon ligga i sängen så mycket som du skriver hade hon fått in akut till sjukhus ganska snart pga uttorkning och trycksår mm. Man kan inte vänta så länge med personlig hygien, toabesök och måltider!

    Vänd er till biståndshandläggaren igen för att få svar på hur det blivit.

    Om man blir nekad det man ansöker om får man ett skriftligt avslag på det man inte anses vara berättigad till. Hemtjänst är en behovsprövad insats och lagrummet är socialtjänstlagen (förkortas SoL). Ett avslag kan man överklaga till förvaltningsrätten. I samband med att man får ett avslag får man också anvisningar hemskickade med instruktion om hur du ska göra om du vill överklaga ditt beslut.

    Du kan också vända dig till kommunens anhörigstöd om du vill få mera vägledning.
    Jo så kan det visst vara. Det borde inte vara så, men i verkligheten finns det många gamla som sitter i just den situationen. Äldreboende är dyrt jämfört med eget boende + hemtjänst. Och landets styrande här under lång tid haft målsättningen att fler ska bo kvar hemma så länge som möjligt och därför lagt ner många, många äldreboenden. 

    Jag har sett det både privat (min farmor) och i arbetet på vårdavdelning där många äldre nekades vettigt bistånd fast de var svårt sjuka och knappt kunde röra sig.
  • Anonym (Barnbarn)
    Anonym (lika) skrev 2018-03-19 09:17:23 följande:

    Det låter som min farmor. Hon bodde i egen lägenhet tills hon var 98 år gammal. Hon vägrade och även kommunen tyckte att det funkade ju bra hemma...

    Bara det att hon ramlade flera ggr per år, kunde inte ta sig ut, fick mat från hemtjänsten men åt inte den för hon glömde eller var inte sugen, kunde gå en hel dag eller mer utan att äta nästan nåt och blev så smal så det var läskigt. Hon kunde ligga nedkissad i sängen i timmar för att hon inte fick hjälp till toan i tid. Hon hade hemtjänst två ggr per dag + larm och sen matleverans och städning. Det räckte ju inte till alls, men det ville kommunen inte gå med på. Och farmor ville inte ändra nåt och inte vara till besvär. 

    Så till slut fick vi igenom att hon skulle få komma till äldreboende. Och vilken skillnad!!

    Hon levde upp och kände sig så trygg med personalen och de andra boende. Hon blev vän med några tanter och hade nån att prata med. Och även när hon ville sitta själv så hade hon dörren öppen och kunde se och höra de andra. Hon fick bra mat och sällskap så att hon åt maten och gick upp i vikt. Hon hade sina egna möbler (utom sängen som var en mer avancerad höj-sänkbar), sina saker, sina kläder. När hon fyllde år ordnade boendet så att vi kunde fira henne i ett samlingsrum och såna saker. Hon hade det verkligen bra där.

    Från att ha varit nästan döende av undernäring och flera benbrott vid 98 års ålder så levde hon gott tills hon var 104 år på boendet. Hon somnade in trygg och lugn i sin säng. Boendets personal ringde oss när de trodde att det började vara tid för henne att dö och alla vi barn och barnbarn samlades och var hos henne en längre eller kortare stund. 

    Hade hon bott kvar hemma är risken mycket stor att hon dött på golvet, av ett fall, och legat ett tag innan hjälp hann komma. 


    Fy så hemskt att det får gå till så :( min farmor ramlade också flera gånger innan hon accepterade att hon inte kan lita på fötterna längre.. Nu kan hon inte gå alls och hon har blivit så otroligt liten.. Jag är bara strax över 150 cm och jag ser lång ut bredvid henne..
  • molly50
    Anonym (Barnbarn) skrev 2018-03-18 13:02:54 följande:
    Har ingen aning, vet bara att det nekats ännu mer. Från början kom de tre gånger, men en drogs tillbaka när vi ansökte om mer.

    Sist vi pratade lät hon plötsligt inte lika avigt inställd till boende däremot, så kan ju alltid hoppas att hon kommer ihåg det till nästa gång.. Misstänker att hon börjar bli senil, hon kan berätta samma sak flera gånger under samma samtal.
    Det låter ju inte klokt!
    Om man är så pass dålig att man inte kan ta sig ur sängen själv och inte heller gå på toaletten själv så ska inte hjälpen dras in. Tvärtom!
    Ni kan ju försöka lirka lite med din farmor och fråga hur hon ställer sig till att flytta in på ett boende.
    Kanske ta hjälp av en behovsbedömare som kan förklara lite mer hur det är.
    Min morfar har också velat fram och tillbaka när det gäller att flytta in på boende.
    Han vill helst bo kvar hemma,men tycker ändå det är långsamt att vara ensam ibland även fast både vi och hemtjänsten är där ganska ofta.
    Så vi får se hur det går om vi kan få honom på andra tankar.
    Carpe Diem
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (lika) skrev 2018-03-19 09:19:53 följande:
    Jo så kan det visst vara. Det borde inte vara så, men i verkligheten finns det många gamla som sitter i just den situationen. Äldreboende är dyrt jämfört med eget boende + hemtjänst. Och landets styrande här under lång tid haft målsättningen att fler ska bo kvar hemma så länge som möjligt och därför lagt ner många, många äldreboenden. 

    Jag har sett det både privat (min farmor) och i arbetet på vårdavdelning där många äldre nekades vettigt bistånd fast de var svårt sjuka och knappt kunde röra sig.
    Det låter hemskt och ovärdigt det du beskriver om din farmor. Skönt att hon ändå fick det bra under sina sista år i livet!

    Det jag menar är att det faktiskt inte tillhör vanligheterna att det är så illa som i TS beskrivning. Jag vet mycket väl att det finns situationer där människor hannar i kläm och far illa.

    Men det kanske finns något mer man kan göra, det var det jag ville få fram. Det låter inte värdigt och man brukar inte dra in hjälp eller neka besök hos en svårt sjuk, sängliggande person.
  • Anonym (Hennes eget val)
    Anonym (Barnbarn) skrev 2018-03-15 16:24:43 följande:

    Min mamma har jobbat på olika äldreboenden hela mitt liv, alla har varit jättebra.

    Hon gör inte rätt som säger nej, för det hon har just nu är inget liv. Behöver hon gå på toa tar det oftast 1-2 timmar innan de kommer och hon har som sagt inte varit utanför sin lilla lägenhet på flera år. Hon kommer inte ens ut på balkongen för att dörren är för smal. Hon kan inte ta sig runt på egen hand öht.

    Hon kan inte få det mycket värre än hon har det.


    Tycker hon själv att hon har det så illa som ni framhåller? Är hon missnöjd med sin livssituation?

    Och svaret på er inledande fråga är; den rätten försvinner aldrig såvida individen är adekvat. Rätten till självbestämmande, du vet.

    Det låter som att det är ni anhöriga som otrivs i situationen, inte din farmor.
Svar på tråden Kommer hennes vilja alltid trumfa vår?