• Anonym (Emma)

    Lämna eller förlika sig?

    Jag är sambo med en man sedan snart 20 år tillbaka. Vi har tre barn. Stor villa med tillhörande gigantisk trädgård. Fjällstuga. 2 hundar.

    Med åren har sambon börjat göra mindre och mindre i hemmet. Eller om det är jag som slutat tjata igång honom att göra nått kanske. Superalert på att hjälpa till har han aldrig varit egentligen.

    Jag sköter ekonomin. Allt runt barnen. Allt runt huset. Och då menar jag inte "bara städning" utan snöskottning gräsklippning renoveringar osv osv.

    Bilen lika så, fast där lämnar jag in på verkstad om nått är sönder.

    Sambon jobbar enbart nattskift och sömnen är helig.

    Han sover tll 16.30-17 ungefär. Även när han vakar av. Sen äter han och vilar(läs surfar på telefon) innan han åker till jobbet kl 19.30

    Jag är såååå trött. Så trött så trött. Min lediga tid består av 100%stress. Hinna städa tvätta fixa och dona samt hinna vara en bra mamma. Ja ni vet.

    Mest trött blir jag nog dock av att störa mig på honom.

    Jag har varit påväg att lämna i omgångar. Jag har tjatat och gnatat. Tigit och lidit. Testat alla varianter. Men nu inser jag att någon bättring kommer det inte bli.

    Jag får leva med det. Eller gå.

    Jag gissar att jag är långt ifrpn ensam om att ha det så här.

    Ni som valt att stanna. Hur resonerar ni med er själva för att inte bli bittra och utmattade?

  • Svar på tråden Lämna eller förlika sig?
  • Rudbeckius
    GGN skrev 2018-05-09 15:19:37 följande:

    Gå. Livet är för kort. Och då har du ett barn mindre att passa upp på.


    Hu för att ge råd om sådana drastiska och illa kommunicerade beslut som påverkar så många människor. 
  • Anonym (Dra)

    Bara dra. Du kan lika gärna göra allt detta själv, utan honom.

  • Canadasvensk
    TS, ge fan i att tvätta hans kläder och laga hans mat. Klipp inte gräset osv. Du kan ju inte göra samma sag dag ut och dag in och förvänta dig att han ska ändra sig. Visa att du menar allvar istället...
  • Anonym (Emma)

    Sammafattar många svar i ett här

    Samliv. Njaa, ganska svalt. Jag orkar typ inte.

    Fjällstugan är mitt andningshål. Den äger jag själv så skulle kunna sälja utan problem men som sagt, andningshålet.

    Jag gör precis lika mycket där, men allt blir ju i mindra skala eftersom det är på liten yta liksom.

    Skulle gärna sälja huset och bo bekvämare men vi har inte råd tror jag.

    Byggde huset nytt precis innan tomt och huspriser på nybyggnationer sköt i höjden där vi bor. En lägenhet skulle ge oss betydligt högre boendekostnad.

    Jag har provat att låta bli att klippa gräset/skotta städa osv osv men det händer inget ändå.

    Jag får tillslut göra det.

    Han jobbar mellan 20-07. Har ju rätt många lediga dagar men iom att han sover så länge efter sista passet, samt hela dagen den dan han ska gå på så blir det just inte så många dagar över i slutänden

  • Anonym (T)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-10 01:41:06 följande:

    Sammafattar många svar i ett här

    Samliv. Njaa, ganska svalt. Jag orkar typ inte.

    Fjällstugan är mitt andningshål. Den äger jag själv så skulle kunna sälja utan problem men som sagt, andningshålet.

    Jag gör precis lika mycket där, men allt blir ju i mindra skala eftersom det är på liten yta liksom.

    Skulle gärna sälja huset och bo bekvämare men vi har inte råd tror jag.

    Byggde huset nytt precis innan tomt och huspriser på nybyggnationer sköt i höjden där vi bor. En lägenhet skulle ge oss betydligt högre boendekostnad.

    Jag har provat att låta bli att klippa gräset/skotta städa osv osv men det händer inget ändå.

    Jag får tillslut göra det.

    Han jobbar mellan 20-07. Har ju rätt många lediga dagar men iom att han sover så länge efter sista passet, samt hela dagen den dan han ska gå på så blir det just inte så många dagar över i slutänden


    Har ni provat parterapi? Jag förespråkar inte att lämna på en gång så länge det inte är våld i relationen. Men om han inte går med på parterapi så behöver du nog för din egen skull avsluta förhållandet. Du kommer gå in i väggen snart, och du behöver rå om dig själv innan det går så långt.
  • Canadasvensk
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-10 01:41:06 följande:

    Sammafattar många svar i ett här

    Samliv. Njaa, ganska svalt. Jag orkar typ inte.

    Fjällstugan är mitt andningshål. Den äger jag själv så skulle kunna sälja utan problem men som sagt, andningshålet.

    Jag gör precis lika mycket där, men allt blir ju i mindra skala eftersom det är på liten yta liksom.

    Skulle gärna sälja huset och bo bekvämare men vi har inte råd tror jag.

    Byggde huset nytt precis innan tomt och huspriser på nybyggnationer sköt i höjden där vi bor. En lägenhet skulle ge oss betydligt högre boendekostnad.

    Jag har provat att låta bli att klippa gräset/skotta städa osv osv men det händer inget ändå.

    Jag får tillslut göra det.

    Han jobbar mellan 20-07. Har ju rätt många lediga dagar men iom att han sover så länge efter sista passet, samt hela dagen den dan han ska gå på så blir det just inte så många dagar över i slutänden


    Så han väntar ut dig och du faller för det...  Som sagt, skit i att klippa gräset. Men ge honom en varning innan sen håll på dig.

    Samma men tvätta hans kläder. Kvittar hur lat han är, när man inte har rena kalsonger eller strumpor ska du nog se att det händer lite.
  • Anonym (mmmm)

    Vilken jäkla bebis! 
    Ärligt talat, han har det för bra! 
    Sen förstår jag också att när man arbetar natt blir liksom allt ställt på ändå men han kunde väl åtminstone försöka få byta arbetstider lite grann?

    Min syrras man jobbade aviga arbetstider så periodvis visste hon knappt om han var hemma eller på jobbet (han satt ofta i sitt arbetsrum hemma och om hon inte gick in dit och tittade, kändes det precis som om han inte var hemma har hon sagt). Han gjorde inte mycket hemma, lagade aldrig mat, barnen tog hon hand om. Det som fick henne att få upp ögonen efter några trista år där på slutet innan skilsmässan var att han en måndag inte gick till jobbet. Hon frågade förvånat om han var sjuk? Nej jag har semester, var svaret. Han hade alltså bokat in semesterveckorna utan att ha sagt något och inte synkat med familjen alls. Då kände hon att det verkligen var så att de bara levde i samma hus, men de levde inte tillsammans! Så låter din historia också, TS. 

  • Anonym (A)
    Canadasvensk skrev 2018-05-09 22:00:06 följande:
    TS, ge fan i att tvätta hans kläder och laga hans mat. Klipp inte gräset osv. Du kan ju inte göra samma sag dag ut och dag in och förvänta dig att han ska ändra sig. Visa att du menar allvar istället...
    Håller med
  • Anonym (Samma)
    Canadasvensk skrev 2018-05-10 19:38:36 följande:

    Så han väntar ut dig och du faller för det...  Som sagt, skit i att klippa gräset. Men ge honom en varning innan sen håll på dig.

    Samma men tvätta hans kläder. Kvittar hur lat han är, när man inte har rena kalsonger eller strumpor ska du nog se att det händer lite.


    Tyvärr så tror jag att ts man är rätt slipad och kommer ändå inte att tvätta. Han kommer manipulera ts och bli martyr och då kommer ts till sist att ta tvätten.. tyvärr
  • Anonym (Betongfot)
    Canadasvensk skrev 2018-05-10 19:38:36 följande:

    Så han väntar ut dig och du faller för det...  Som sagt, skit i att klippa gräset. Men ge honom en varning innan sen håll på dig.

    Samma men tvätta hans kläder. Kvittar hur lat han är, när man inte har rena kalsonger eller strumpor ska du nog se att det händer lite.


    nernu skrev 2018-05-10 22:27:26 följande:

    Han vet att du fixar allt till slut. Latmask.


    Anonym (Samma) skrev 2018-05-11 15:56:59 följande:

    Tyvärr så tror jag att ts man är rätt slipad och kommer ändå inte att tvätta. Han kommer manipulera ts och bli martyr och då kommer ts till sist att ta tvätten.. tyvärr


    TS - det är dags att sätta ned foten och sluta mesa. Sluta passa upp jättebebisen. Sätt hårt mot hårt. Det finns inga genvägar.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Betongfot) skrev 2018-05-11 18:55:04 följande:

    TS - det är dags att sätta ned foten och sluta mesa. Sluta passa upp jättebebisen. Sätt hårt mot hårt. Det finns inga genvägar.


    Kom med konkreta förslag. Att säga sätt hårt mot hårt är inte så lätt när man redan är i skiten så att säga. Jag har själv samma bekymmer. Har testat en massa olika grejer men det slutar ändå med att jag gör det. Att hota med skilsmässa om man ändå inte menar det är totalt meningslöst. Det är som en dålig förälder som säger till sitt barn att dom måste äta upp grönsakerna för att få glass. Ändå ger dom sig och låter ungen få glass ändå.
  • Canadasvensk
    Anonym (Samma) skrev 2018-05-11 19:15:19 följande:
    Kom med konkreta förslag.

    Att säga sätt hårt mot hårt är inte så lätt när man redan är i skiten så att säga. Jag har själv samma bekymmer. Har testat en massa olika grejer men det slutar ändå med att jag gör det.
    Och vad är ditt förslag??Flört

    Förresten, utan att vara elak men det låter snarare som du get upp än att "testa"...Obestämd
  • MiaMammut

    Fy vilken jobbig situation. Man kämpar o sliter o ens partner märker det inte ens. Kärleken o mysfaktorn försvinner. Kvar blir oro och bitterhet. Ändå är man rädd att lämna. Att vara ensam är en så himla irrationell känsla eftersom man redan är ensam. Men kanske det är känslan av besvikelse, att man inte tror det ör sant liksom, att ens partner hellre "låter en gå" än att anstränga sig. Då får man det i ansiktet, att man inte var värd att bli behandlad med kärlek o omtanke.

  • Anonym (nn)
    MiaMammut skrev 2018-05-11 21:44:50 följande:

    Fy vilken jobbig situation. Man kämpar o sliter o ens partner märker det inte ens. Kärleken o mysfaktorn försvinner. Kvar blir oro och bitterhet. Ändå är man rädd att lämna. Att vara ensam är en så himla irrationell känsla eftersom man redan är ensam. Men kanske det är känslan av besvikelse, att man inte tror det ör sant liksom, att ens partner hellre "låter en gå" än att anstränga sig. Då får man det i ansiktet, att man inte var värd att bli behandlad med kärlek o omtanke.


    Du har en poäng där.
    Man undviker att sätta hårt mot hårt för då kan ju verkligen det yttersta beviset komma ; nämligen att personen inte alls tänker anstränga sig utan då får man hellre gå.
  • Anonym (Betongfot)
    Anonym (Samma) skrev 2018-05-11 19:15:19 följande:

    Kom med konkreta förslag. Att säga sätt hårt mot hårt är inte så lätt när man redan är i skiten så att säga. Jag har själv samma bekymmer. Har testat en massa olika grejer men det slutar ändå med att jag gör det. Att hota med skilsmässa om man ändå inte menar det är totalt meningslöst. Det är som en dålig förälder som säger till sitt barn att dom måste äta upp grönsakerna för att få glass. Ändå ger dom sig och låter ungen få glass ändå.


    Jag skulle säga flytta ut. Skaffa ett litet boende och ta barnen växelvis. Men då ska man vara beredd att lämna permanent också.

    Har ni inte inte testat parterapi så gör det.
  • Anonym (Betongfot)
    Anonym (nn) skrev 2018-05-11 21:54:36 följande:

    Du har en poäng där.

    Man undviker att sätta hårt mot hårt för då kan ju verkligen det yttersta beviset komma ; nämligen att personen inte alls tänker anstränga sig utan då får man hellre gå.


    Fast om det om det nu är så, så är ju relationen inte värd att satsa på ändå. Varför ska man klamra sig fast i en relation som är dålig? Det är väl bättre att lämna och kunna träffa någon annan innan man blir typ 77 och bitter.
  • Anonym (Göran)

    Har tänk på detta och tycker att många par har liknande problem. Han kanske är deprimerad utbränd? Nattjobb sliter väldigt mycket på kroppen o psyket. Även familjelivet tar stryk.

    Du måste ställa krav. Börja med att han försöker få dagtid. Men han verkar lite lat o ointresserad av familjen.

  • Herregudjesus

    Dessa män asså... Jag är visserligen bara 26 men jag har fått känna på liknande saker redan - trött man blir. Kan inte föreställa mig hur det blir sen med villa volvo barn och vovve :( Men helt spontant känner jag - ställ ultimatum och annars LÄMNA! För du verkar vara en aktiv kvinna som vill mycket, låt inte han hindra dig. Man vill fan inte ta hand om en bebis, du har ett liv - live it! 

Svar på tråden Lämna eller förlika sig?