Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

    Ni som är föräldralediga mer än ett år

    Ni som är föräldralediga i mer än ett år, hur mycket går ni ner i inkomst, procentuellt? Jag läser om att många verkar vara hemma i 1,5-2 år i Sverige, hur har ni råd?

    Jag bor ju i Norge, och här får vi 100% lön i 49 veckor, sen skarvar man med semester/obetald ledighet fram till förskolan börjar i augusti. Här börjar alla barn i augusti, det är inte som i Sverige där det verkar som att man får börja när man vill. Jag kommer att ta obetald ledighet i ca tre månader för att få ihop pusslet. Föräldraledigheten verkar vara mer generös i Sverige.

  • Svar på tråden Ni som är föräldralediga mer än ett år
  • Utvandraren2

    Vi har 100% lön i 49v eller 80% i 59v. Man får välja själv. Vet att ni har längre i Sverige, men jag tror ert max är 80% lön. Min fråga är hur mkt ni väljer att ta ut? Går ni ned 50% i total inkomst, eller hur mkt? För oss blir det ca 3/12 av min årslön vi kommer att förlora.

  • Utvandraren2

    Hur stor del (%) av lönen har ni -förlorat- på att vara hemma med barnet? Modsey, under hur lång tid var du hemma?


    modsey skrev 2018-05-19 13:59:02 följande:

    Hade inte full "lön" då jag tjänade över taket. Hade 6-7 000 kr mindre i inkomst under den tiden


  • Utvandraren2
    Kasperina skrev 2018-05-19 14:10:08 följande:

    Jag var ensam med andra barnet och var då sjukskriven sista 10 veckorna (arbetsgivaren betalade extra sjuklön upp till 80% av min inkomst, vanlig sjukersättning ger mig annars ca 50% av inkomsten).

    Efter förlossningen var jag mammaledig 14 månader. Första 5 månaderna tog jag ut 100% och fick även föräldralön så jag fick 90% av min lön. 

    Sen tog jag 5 dagar i veckan och fick då ungefär 40% av min lön (tjänar långt över taket) och fick fylla på med sparpengar.

    Jag gjorde av med ca 80000 i sparade pengar, men då får jag erkänna att vi gjorde en semesterresa för 7000 kr. Första årets vabb kostade mig ytterligare 20000 i sparpengar då vabben ersätter 40% av min lön.


    Tack för utförligt svar! Det är vår första och det är så svårt att värdera i förväg hur mkt man tycker tiden med den lille är värt. Detta är ju inget man kan diskutera i gravidgruppen direkt. :)
  • Utvandraren2
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-19 16:48:22 följande:

    Bor också i Norge och får mammapeng från nästa vecka. Sverige är betydligt generösare på antal dagar och flexibilitet men sett till det ekonomiska tror jag man får mera sett till kronor i Norge än i Sverige. Med första barnet var jag hemma 100% i 49 veckor och sen var jag tillbaka i jobb när sambon var hemma i 7 månader, han fick föräldrapenning från Sverige men det var knappt något han fick ut så vi fick ta av sparade pengar. Nu ska jag vara hemma i drygt 1,5 år. 49v 100%. Pusslat lite med semester och sen obetald ledighet sista halvåret. Ska leva på 75% av mammapengen nu de första 49 veckorna för att kunna va hemma sista tiden.


    Fick du ta all ledighet (49v) och pappan fick dessutom FP från Sverige? Vilken lyx! Fint att du kan få 49v själv, eftersom vi både jobbar i Norge måste min man ta ut pappakvoten på 15v. (Lagändring 1/7-18)

    Vi sparar så mkt semester vi bara kan i år och nästa, så 2020 kommer vi ha 35 dagar betald semester var.

    Taket här i Norge är ca 580k. Vi får 80 eller 100% år ett och laglig rätt att vara hemma år 2 (dock obetalt). Men obetalt innebär en viss risk i sjukersättning (jättekrångligt, så går inte in mer på det). Dock får vi 100% sjuklön, ingen karens, och 20 dagar VAB per år med 100% lön.

    Dagis är också krångligt. Måste söka plats i mars om man vill ha plats i augusti. Vill man börja i tex året därpå måste man betala dagisavgiften ändå. Förut fick endast barn födda före 1/9 garanterad dagisplats i aug. året därpå. Den regeln är nu ändrad till 1/11 (eller ngt sådant). Min stackars kollega som blev far i dec. 2017 får alltså inte dagisplats före aug. 2019!
  • Utvandraren2
    MsM84 skrev 2018-05-19 18:21:36 följande:

    Hur mycket pengar man får i Sverige beror helt på hur många dagar man väljer att ta ut. Ska snart vara hemma med andra barnet och kommer försöka ut så få dagar som möjligt utan att vi behöver använda sparpengar. Detta för att dagar kvar att ta ut innebär ökad frihet längre fram vilket är värt mer än att sparkontot ökar känner jag. Kommer ta ut ca 40-50% av ord lön under va ett år.


    Förstår dig precis. Det hade jag också gjort om jag bott i Sverige. Är ju därför vi omvandlar FP till mesta möjliga betalda semester. I Norge får man inte spara FL mer än tre år. Om man får barn igen försvinner kvarvarande dagar.

    Tack för era svar! Det har gett mig känslan av att det vi tänkt göra är ganska normalt sett utifrån uppenbara landsskillnader. Kanske tom lite i överkant sparsamt. Nu förstår jag bättre hur -alla- kan vara FL så mkt. Inser också hur mkt det är värt att ha snälla och flexibla arbetsgivare.
  • Utvandraren2
    Bobo skrev 2018-05-20 06:39:32 följande:

    Jag var hemma i 20 månader med min första son och planerar att vara hemma lika länge med min andre pojk.

    Jag är lärare och har på så vis tjänat ihop det första sommarlovet eftersom jag arbetat ett helt läsår som gravid. Dessutom snålar jag med dagarna under första året men jag kommer i snitt ta ut ca 4 dagar in veckan och det innebär att jag förlorar ca 50% av min inkomst.

    Systemet i Norge verkar både bra och dåligt men det Borde gå att vara hemma längre om man vill, för många iallafall. Precis som vi i Sverige måste dra ner våra utgifter under föräldraledigheten och leva som mest på 80% av lönen så borde man ju kunna göra det i Norge, bara att man lägger undan pengarna själv. Har man möjlighet att leva ännu billigare kan man vara hemma ännu längre. Det låter ju surt att man måste acceptera en plats på försokola från hösten men man kan ju välja att ta en plats, betala för de ett par måonader när man ändå har barnet hemma. Det hänger ju såklart på om man har råd med det, vad kostar en plats i månaden?

    Självklart klarar inte alla av att dryga ut föräldraledigheten såhär, jag är väl medveten om att människors ekonomiska situation ser väldigt olika ut. Det påverkar givetvis mycket också om man är ensamstående.


    Många gör så att de tar 100% lön i 49 v och resten obetalt. Då får man ut mer, men tar en risk med motsvarigheten till SGI. Dock inte lika stor risk som i Sverige.

    Här får man börja på förskola tidigare än ett år, så att de som är födda i november ska kunna börja till hösten. Om man väljer att avstå kommunal barnomsorg får man ?kontantstötte? på 7500kr skattefritt i månaden. Jag hade tänkt att ta den, och leva på en lön, men blev varnad av kollegor att det ser väldigt bra ut på papperet, men det kan bli problem när man gör så. Bästa är att sålla sig i ledet och hoppa på ekorrhjulet när hon är ett år.
  • Utvandraren2

    Tack för era inspel, det är viktigt för mig att veta hur många som tänker som er också. Vi diskuterade just detta jag och min man, vad gör egentligen folk i andra länder? I Norge verkar folk generellt mer inställda på att ett år räcker, i Sverige verkar de flesta vilja vara hemma mer och är mer villiga att ?offra? inkomst.

    Är så kluven mellan hur vi ska göra. Vi skulle kunna vara hemma i totalt två år, rent ekonomiskt skulle vi kunna lösa det. Samtidigt får vi mycket ledig tid tillsammans med den kalkylen jag gjort nu (dagis vid 13 månader). Så nallar vi inte för mkt från sparkontot, något som gör att vi kan ta obetald semester senare om vi vill.

  • Utvandraren2
    Bobo skrev 2018-05-22 16:37:16 följande:
    På vilket sätt kan det bli problem? I mina ögon låter det fantastiskt och jag hade hoppat på det erbjudandet direkt. Kolla upp vad dina kollegor pratar om och sedan bestäm dig sedan. Barnen är bara små en gång.. 
    Jag var förbi den tilltänkta förskolan idag och pratade med personalen.

    Har nog landat i att jag gör som jag tänkt, förskola i augusti, med möjlighet att skjuta upp det till december. Dock utan bidraget på 7500kr då, eftersom jag då har en plats från augusti som jag själv valt att inte utnyttja. 

    Då är hon ändå 15 månader. Jag tycker att det är viktigt att hon kan gå när hon börjar i förskolan. Sen blir jag inte klok på allt jag läser om barn har det bäst i förskola eller hemma. Alla "experter" säger ju olika!Skrikandes Sen är ju ingenting skrivet i sten heller, jag har ju rätt att vara hemma tills hon är 24 månader.
    Det är ju lätt att vara rationell nu innan hon är född... Flört

    Sen kollade jag upp hur det blir med motsvarigheten till SGI när jag är ledig utan lön. Den är tyvärr väldigt dålig, men där har jag inget val känner jag. Får bara satsa på att jag inte blir allvarligt sjuk under de månaderna. (Måste kunna jobba 4 veckor på heltid när jag är tillbaka för att få full SGI igen, oavsett om jag är borta i två månader eller ett år.)
  • Utvandraren2
    Aliona skrev 2018-05-23 06:49:20 följande:

    Hej ts!

    Nu ställer du ju frågan direkt till dem som varit hemma mer än ett år så det är de som svarar. När man läser social media så verkar det som att ?alla? stannar hemma så länge som möjligt och gärna flera år. Det stämmer dock inte riktigt med verkligheten. Kunde inte hitta det nu, men jag har för mig att jag läste statistik på att knappt hälften av ettåringarna är inskrivna på förskola, och annars är det väldigt vanligt mellan 1 och 1,5.

    Vill och kan man stanna hemma länge så är det säkert värdefullt, men det finns många olika sätt som passar olika familjer. Vi valde ett annat sätt. Vi var hemma båda föräldrarna tillsammans de första tre månaderna för att vi tyckte att det var viktigt att hjälpas åt, ta hand om varandra och lära oss att bli föräldrar tillsammans. Jätteskönt att kunna dela nätter och ha mer avlastning. Sen jobbade vi båda deltid några månader, och var hemma båda igen över sommaren. Det gjorde vi för att kunna åka till andra förälderna hemland under en längre tid. Skolade in vid ett år exakt men tog istället ut viss ledighet så att barnet kunde gå halvtid. Lite ledighet har vi sparat så att vi kan vara flexibla beroende på barnets behov, eller för att ta längre sommarlov med honom.

    Jag vet att det är jättesvårt att tänka sig innan barnet är fött, men fundera i olika banor på vad som är bra för er.


    Ja, exakt! Väldigt bra svar! Min man sa samma som du igår, att de som svarar i tråden ofta är de som varit hemma längre. Det tror jag att han och du har helt rätt i.
    Med den lösningen vi valt nu så kommer vi att vara hemma mycket tillsammans, både de första åren, men även senare. Då kommer vi att kunna ta extra ledigt för att hälsa på min familj i Sverige. De fem veckorna med semester går så fort när man har långt att åka till släkten. Man kan ju inte åka dit över helgen precis.

    Tack för ditt svar, nu känner jag ännu mer att jag landat ett beslut. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Ni som är föräldralediga mer än ett år